Gå til innhold

X1900XT & XTX priser ute i Frankrike


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmmm, hvis de kortene havner på butikkhyllene som ati påstår, for nok 7800gtx 512mb stor konkurranse. Men kun en test kan bevise hva de nye x1900xt kortene kan yte, gleder meg iallfall. :thumbup:

5391540[/snapback]

 

Ryktene skal ha det til at ATi har produsert disse kortene i drøyt fire måneder allerede.

Lenke til kommentar
Hmmm, hvis de kortene havner på butikkhyllene som ati påstår, for nok 7800gtx 512mb stor konkurranse. Men kun en test kan bevise hva de nye x1900xt kortene kan yte, gleder meg iallfall. :thumbup:

5391540[/snapback]

Det er nok ikke 7800GTX512 som en eventuel x1900 skal kunkurere mot... ;)

 

7800GTX512 kommer i likhet med x1800-serien til å bli faset ut ganske kjapt etter at de blir erstattet av G71 og R580.

Lenke til kommentar
man betaler ikke mer for de ekstra mhzene, men for en bedre arkitektur, r580 har nemlig 48 pixel shader prosessorer istedenfor de 16 som r520 har...

Vi snakket om pris forskjellen mellom R580XT og R580XTX.

 

HAr jeg forstått ting rett så har g70 det som tilsvarer 24 pixel shader prosessorer og 16 texture prosessorer. ati har også 16, så når ati kommer med r580 så vil de ha 48-16 mot g70s 24-16

”Pixel shader processor” er en betegnelse ATi har kommet med om sin arkitektur. Pipeline konfigrasjonen til G70 består av 16 ROPs, 24 texture enheter og 24 fragments pipes med 2 co-issue ALU’s hver.

Lenke til kommentar
man betaler ikke mer for de ekstra mhzene, men for en bedre arkitektur, r580 har nemlig 48 pixel shader prosessorer istedenfor de 16 som r520 har...

 

Har jeg forstått ting rett så har g70 det som tilsvarer 24 pixel shader prosessorer og 16 texture prosessorer. ati har også 16, så når ati kommer med r580 så vil de ha 48-16 mot g70s 24-16

 

Det blir spennende å se hva nvidia kan svare med nå... Jeg tror de vil ha litt problemer å svare med en gang ettersom det allerede er vanskelig å få tak i 512mb gtx utgaver... Men time will show...

5392388[/snapback]

Du har nok ikke forstått det helt rett... De nye ATi kortene kommer fremdeles kun til å ha 16 pipelines, og 16 ROP'er, akkuratt som R520.

 

Forskjellen er at hver pipeline kommer til å kunne gjøre 3 pixelshadder opersasjoner per klokke, ikke 1 som på R520. Ergo vil ytelsesøkningen primørt ligge i spill som er brgrenset av pixelshadder, og de er det ikke så mange av idag.

 

RV530 (x1600) har allerede en liknende arkitektur, den har 4 pipelines, og 3 pixelshaddere per pipeline. (hvor RV515 eller x1300 kun har 1 pixelshadder per pipeline)

 

Når det gjelder 512Mb versjonen av G70 så er det et begrenset opplag kort, og det var aldri meningen å produsere dem i enorme volum. Det nVidia kommer til å svare med er en refresh av G70 (som ble lansert i juni 2005) som heter G71

 

Edit: MistaPi kom før meg med en litt bedre forklaring på R580...

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Hehe, beklager jeg uttalte meg uten å ha satt meg helt inn i tingene først.. lesten en artikkel på the inquirer, antar de er litt pro ati siden den var vinklet på den måten evt. jeg hadde ikke nok kunnskap til å helt forstå hva de mente...

 

menne jeg sa alddri at g70 konkurrerer mot r580... rett skal være rett ;) Takk for at dere retttet på meg før jeg fikk gjort så altfor mye skade...

Lenke til kommentar
Hehe, beklager jeg uttalte meg uten å ha satt meg helt inn i tingene først.. lesten en artikkel på the inquirer, antar de er litt pro ati siden den var vinklet på den måten evt. jeg hadde ikke nok kunnskap til å helt forstå hva de mente...

Det er heller the inquirer sin mangel på kunnskap som er problemet. Selv vise menn (3D teknologi guruer) har ofte problemer med å tolke det the inq prøver å si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...