Gå til innhold

Vi som digger å gå på "Elektroslang"


"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

694 stemmer

  1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:



Anbefalte innlegg

trist, men trådstarter skyter seg selv i foten flere ganger. Søppeltyveri trodde jeg folk holdt seg for god for. Men hva kan man forvente av dagens ungdom..ikke rart verden var mye bedre før.

 

mvh

5392599[/snapback]

 

hehe, trådstarter kunne drikke øl når du hang i skjørtet til mor di :p Jeg fatter ikke hva som er galt med at noen leter i søppel. La nå for all del folk gjøre det, det må vel være det minste problem i verden?

 

Dette høres jo litt spennende ut også, ser ikke bort ifra at jeg gjør et lite raid i Bergen snart, noen som vil være med? så kan vi kle oss ut som topphemmelige agenter og leke mission impossible i samme slengen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
noen som har en "must have tools" liste?? altså hva har dere med av verktøy?

5392072[/snapback]

- Sykkel (jeg bor i nærheten så jeg satser på miljøvennlig transport)

- IKEA papirpose på innerlomma (passer fint til middels og små kabinetter + diverse småting)

- Stjerneskrujern størrelse middels (typisk for kabinettskruer)

- Flatskrujern størrelse middels (for å vippe løs prosessorkjølere og rambrikker som er vanskelig tilgjengelige)

- Avbitertang (for å klippe kabler der pluggen er dårlig tilgjengelig eller sitter godt fast)

Lenke til kommentar
Men den lokale søppelfyllinga har et "Gjenbrukstorg" der man (gratis) kan sette igjen ting som er i brukbar stand - slik at andre kan ta de med deg.

5392405[/snapback]

Smart! Det burde flere fyllinger gjøre. Hvilken fylleplass er dette?

 

En gang jeg var på fyllinga for å tømme noe kjørte jeg forbi EE-kontainerene og fikk øye på en person som lempet ut en ekse med en Amiga 500. Jeg spurte om jeg kunne få den og svaret var et hyggelig ja. Den var faktisk ikke tatt ut av plasten ennå men hadde stått på et loft hele tiden. :)

 

Jeg har også vært innom Lefdal og lignende et par ganger og sett på elreturvarer. Det hender også at jeg leverer inn noe selv. Da jeg skulle kvitte meg med en gammel 17" TV, så tapet jeg fast fjernkontrollen og skrev en liten notis: "Lyden skurrer noe, men ellers ok".

 

En halvtime senere svingte jeg innom og da var TVen vekk. Da fikk jeg god samvittighet. Noen kunne bruke min utrangerte TV! Så, stå på folkens, gjenbruk er tingen!

5392319[/snapback]

Supert! :) Jeg gjorde noe lignende med min ca 25 år gamle fargeTV for et par år siden. Da merket jeg den med "Fungerer som den skal, men er som du ser ikke siste mote".

Lenke til kommentar

 

Å trekke frem sosialistiske argumenter som at det er bedre at det kommer andre til gode er tull, fordi det for det første ikke finnes noe fasitsvar på hva som er riktig, og at det for det andre er ingen som virkelig trenger disse maskinene (som fortsatt må betraktes som en luksusvare som ingen har krav på).

 

 

Som du selv sier, det finnes ikke noe fasitsvar på hva som er riktig, derfor bør kanskje ikke du heller sitte der og vifte med pekefingen, da du heller ikke har det rette svaret. Og at _ingen_ har bruk for disse maskinene? Jeg skal love deg, det finnes mer enn nok folk som har bruk for disse, det har jeg erfart personlig.

 

Og i år 2006 må du jammen ikke komme her og si at pc er luksusvare, og at ingen har krav på en. Faktisk burde pc være noe som står i alle hjem, i _år 2006_, da pcer er blitt en nødvendighet. Du kan jo bare se på feks unger og skolearbeid. Det forventes omtrent på skoler nå til dags at du har en pc hjemme. Om du ikke har det, må du sitte på skolen og gjøre lekser der, mens de som har pc hjemme, selvfølgelig gjør leksene der. Det forventes altså at folk har pc, i år 2006. Det bør derfor ikke regnes som luksusvare å ha en pc i hus. Luksus blir det snakk om når det skal være den beste pcen for å klare de råeste spilla. Like teit når folk maser om at bil også er luksus, for det er det nemlig ikke i disse tider... Finnes det ikke fremdeles "luksus"-skatt på bil? :nei:

 

På søppelfyllingen driver de jo selv og går gjennom søppelet og finner saker som er brukbare, hvorpå de selger det videre. Nå har jeg ikke vært på så mange søppelfyllinger, men jeg vet om en hvor de har butikk ved fyllingen, hvor du kan kjøpe "resirkulerte" ting, alt fra datautstyr til møbler. Men det er kanskje bedre at "søppelfyllingen" tjener penger på søppelet ditt, enn at noen kan ta det i bruk gratis? :w00t:

Lenke til kommentar
Det var ingen som visste om et sted i Trondheim, helst nær sentrum, som jeg kan hente meg en brukbar sak?

5392976[/snapback]

De fleste store el-kjedene ligger noen kilometer utenfor sentrum. Du kan kikke rundt disse kjedene på Tiller, Sluppen og Lade. Men det trengs en del flaks for å finne en hel PC som jeg vil klassifisere som "brukbar".

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Det var ingen som visste om et sted i Trondheim, helst nær sentrum, som jeg kan hente meg en brukbar sak?

5392976[/snapback]

De fleste store el-kjedene ligger noen kilometer utenfor sentrum. Du kan kikke rundt disse kjedene på Tiller, Sluppen og Lade. Men det trengs en del flaks for å finne en hel PC som jeg vil klassifisere som "brukbar".

5393001[/snapback]

 

Det stod noen gamle greier utenfor returluka på Elkjøp Lade igår (innendørs).. Men om det er lov å ta med seg, eller fungerer, det vet ikke jeg....

Lenke til kommentar

Helt utrolig at folk kan ha så sterke meninger mot folk som plukker/resirkulerer gammelt skrap. Kaster jeg noe selv så kan jeg ikke si at det hadde plaget meg om noen så seg nytte i det. Hadde jeg visst om noen plasser i nærheten der det sto slikt tilgjengelig, så hadde jeg helt sikkert plukket litt deler selv.

 

Er selv en liten skrotnisse. Jobber på en arbeidsplass med et par hundre ansatte og IT ansvarlig spør alltid meg før han kaster noe.

Har blitt noen pc'er og servere etterhvert.

Lenke til kommentar

jeg ble selv en eier av en pc fra fyllinga i romjula.... skulle pælme jultreet og der stod det en pc med tsunami kabinett... hmm. tenkte jeg, å gikk bort og sjekka... etter å ha itta litt fant jeg ut at jeg skulle spørre vakten om jeg kunne ta den. Det var helt greit.. bare no drit sa han... jeg kom hjem og åpnet kabinettet igjen da så jeg at atx kabelen fra psu ikke sto i. ble litt gira. satt i atx kontakten og plugga den i veggen.. og sann mine ord den starta. jeg plugget til skjerm og rebootet...og den kom til windows innlogginga... men der måtte man ha passord... boota i safe mode og logget inn aministrator kontoen som var der. uten passord!

kom inn i windows så sjekka jeg alle komponentene..

 

AMD64 3000 s754

ASUS K8N-E Deluxe

512mb 3200 cl2,5 ram

sapphire radeon 9600pro 128mb skjermkort

nec 3500AG dvd-Brenner

msi cd-brenner

en 120gb WD

en 40 GB fujitsu

 

dette er julegaven sin det... Helt sykt at folk kaster sånt!! sikkert trodd at den var ødelagt fordi atx kabelen ikke vasr plugget i :dribble:

Lenke til kommentar

Det jeg ikke klarer å forså er hvorfor folk blir så provosert av at andre kan ha bruk for ting de har kastet. Ville aldri ha oppfattet det som provoserende om jeg fant ut at andre hadde tatt i bruk ting jeg hadde levert på fyllingen fordi jeg ikke ville ha det lengre.

 

Untaket er selvfølgelig ting som harddisker med personlig informasjon, men der kommer den bøtten med saltvann inn igjen....

Lenke til kommentar
Å trekke frem sosialistiske argumenter som at det er bedre at det kommer andre til gode er tull, fordi det for det første ikke finnes noe fasitsvar på hva som er riktig, og at det for det andre er ingen som virkelig trenger disse maskinene (som fortsatt må betraktes som en luksusvare som ingen har krav på).

 

Som du selv sier, det finnes ikke noe fasitsvar på hva som er riktig, derfor bør kanskje ikke du heller sitte der og vifte med pekefingen, da du heller ikke har det rette svaret. Og at _ingen_ har bruk for disse maskinene? Jeg skal love deg, det finnes mer enn nok folk som har bruk for disse, det har jeg erfart personlig.

Ser at du trekker ut en mindre del av innlegget mitt for så å presentere det som min hele og fulle mening. Siv Jensen hadde vært stolt. Hadde du lest de andre postene mine også, hadde du sett at jeg ikke har noe direkte imot selve handlingen. At folk tar det som en ren selvfølge at de skal få gå og leke seg med ting som i og for seg fortsatt tilhører andre, synes jeg derimot er litt på jordet.

Mener du at alle bør ha datamaskiner, noe jeg er enig i, er det mye bedre at du lobbyerer for at dette skal inkluderes i velferdsstaten enn at du ligger og kryper i containerne på Elkjøp og påstår det er til alles beste. Da får også de trengende mye bedre datamaskiner å rutte med. Slik det er i dag er det mange svakt stilte som allerede får dette, men jeg tror ikke alle er dekket.

Det eneste som virkelig irriterte meg i denne tråden er den "årrhh, de som jager oss vekk er teite ass"-holdningen. De følger sin interne policy, attpåtil med loven i hånd. Når du kommer i arbeid håper jeg for din skyld at du også gjør som sjefen sier.

Edit: litt tøys med quotinga her...

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
AMD64 3000 s754

ASUS K8N-E Deluxe

512mb 3200 cl2,5 ram

sapphire radeon 9600pro 128mb skjermkort

nec 3500AG dvd-Brenner

msi cd-brenner

en 120gb WD

en 40 GB fujitsu

 

dette er julegaven sin det... Helt sykt at folk kaster sånt!! sikkert trodd at den var ødelagt fordi atx kabelen ikke vasr plugget i :dribble:

5393205[/snapback]

 

Syke sinn! Det var julgaven sin det

Lenke til kommentar

Jeg har vert innom slike miljøstasjoner en sjelden gang, første gang for over 10 år siden. Den gang var det mer akseptert og lov å ta ting. (Ivertfall de stedene jeg har vert på). -Men nå må mottakene mer og mer si nei.

Jobber nå på et mottak, og ser jo problemene. Om det kommer en pensjonist som spør fint om å få lete etter en spesiell del av en vaskemaskin fra 60-tallet, så er det vanskelig å si nei. Problemet har vert når det kommer gjenger, spesielt asylsøkere osv, som tar med seg alt de ser, i tillegg til at de roter noe enormt. Vil ikke ta alle over en kam, men dette går igjen og igjen. Ofte finner vi igjen de samme tingene i søppelcontainerene ved asylmottakene. Fjernsyn og datamaskiner har ikke noe der å gjøre...

 

En annen ting er sikkerheten. Det er ikke gøy når en sitter i gravemaskinen, skal til å slippe en bakaksel av en bil i en conteiner, og 2 hodeskaller dukker opp av conteineren. Miljøstasjoner har ofte trucker osv, og med folk som piler rundt kan det skape farlige situasjoner.

 

Selv mener jeg at gjenbruk bør settes lys på i fremtiden, håper at endel har fått med seg søppelkongen på tv2 og vil gjøre om sine mottakstasjoner. Liker ikke at folk tar ting for å selge videre med forteneste, men for nostalgien sin skyld, og når en trenger en del som en kanskje ikke får tak i i butikker osv, ser jeg ikke noe galt i det.

 

Jeg har ingen liste over hva jeg har funnet, men f.eks:

Nintendo 64 (da den var forholdsvis ny) : Det stod stemplet "vannskadet", men alle delene var innepakket i plastposer, så det eneste som var vannskadet var bruksanvisningen + en scart-overgang.

Commodore 64/Amiga osv osv osv.

Diverse kabler og småting som har komt til nytte, men som ikke alltid er så lett å få tak i ellers.

 

Dette ble litt langt, men måtte bare få det ut :p

Endret av Jove
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...