Gå til innhold

Vi som digger å gå på "Elektroslang"


"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

694 stemmer

  1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har funne følgende:

 

En kjøleribbe som var perfekt til å kjøle et GeForce3/4 passivt :love:

 

Vifte som midlertidlig blir brukt til kjøling på et radeon 9800 pro.

 

En AT PSU.

 

Ubrukt vaskemaskinpumpe

 

Isolasjon (neonpren?)

 

Ledninger

 

og en defekt AMD CPU som var nøkkelring en stund.

 

Elsker dynga, har ikke vært bak butikkene enda.

Lenke til kommentar

ArticOc, måtte le litt når jeg leste denne tråden. Bor jo selv i Tromsø og kjenner endel folk som jobber bla på Elkjip, og på en fest i forrige mnd. skifte så fikk jeg høre om søppelfolka de hadde som rota og plukka søppel bak der. Så med andre ord så er du deres Nemesis...haha

Lenke til kommentar

Har lest 4 sider nå, og orker ikke å lese 2 til, så:

Hvor kommer disse datatingene fra? Er det slik at det er forbrukere som leverer inn artikler de ikke vel ha mer, og deretter sender elkjedene det til destruksjon hos en sertifisert datahugger?

Og mens dette lagres bak butikken, så kan hvem som helst gå bak og plukke det de har lyst til, helt lovlig?

Lenke til kommentar
ArticOc, måtte le litt når jeg leste denne tråden. Bor jo selv i Tromsø og kjenner endel folk som jobber bla på Elkjip, og på en fest i forrige mnd. skifte så fikk jeg høre om søppelfolka de hadde som rota og plukka søppel bak der. Så med andre ord så er du deres Nemesis...haha

5378842[/snapback]

Hehe.. jaja, får vel ta en feit baseballkølle med meg neste gang jeg drar på jakt ;)

Lenke til kommentar
Har lest 4 sider nå, og orker ikke å lese 2 til, så:Hvor kommer disse datatingene fra? Er det slik at det er forbrukere som leverer inn artikler de ikke vel ha mer, og deretter sender elkjedene det til destruksjon hos en sertifisert datahugger?Og mens dette lagres bak butikken, så kan hvem som helst gå bak og plukke det de har lyst til, helt lovlig?

5378976[/snapback]

Alle elektrokjeder er forpliktet å ta i mot alt elektrisk elektronisk avfall. Bransjen får betalt via "miljøavgiften" man betaler på nye produkter. Avtalen ble inngått mellom staten og elektrokjedene. De er forpliket til å ta i mot alt mulig selv om det ikke er solgt der. Alle privatpersoner kan levere elektronikk gratis direkte bak disse butikkene. Alt avfallet kjøres til renholdsverket senere.

 

Hvem som helst kan plukke men det er ikke heeelt lovlig .. :p

Lenke til kommentar
Deilig å komme ut av "skapet"?  :!:

5377915[/snapback]

Jess! Og fett å se noen likesinnede....

 

Heldigvis har jeg et rom i kjelleren som er velegnet til mellomlagring, for jeg vet om en (ei) hjemme som ikke får vite hvor ting kommer fra :whistle: ...

 

Har forresten endt opp som autorisert skrotnisse på jobben, fikk blant annet en HP Apollo 735 slengt etter meg her en dag... Egentlig totalt foreldet maskin, men med Linux eller *BSD burde den kunne være 'diverseserver' hjemme... :cool:

 

 

M.

Lenke til kommentar
Hvem som helst kan plukke men det er ikke heeelt lovlig .. :p

5379611[/snapback]

Jeg hørte noen som 'skjulte seg' bak at innlevert elektronikk ble definert som spesialavfall i det øyeblikket det var hevet og dermed strengt forbudt for andre enn spesialavfallshåndterere å ta seg av...

 

M.

 

(Som alltid rydder etter seg (og gjerne plukker opp etter noen andre også) når han er ute på PC-slang)

Lenke til kommentar

Jeg må vel inrømme at jeg har funnet diverse snadder jeg også.

 

Fant en P3 -500 for endel år siden. Den var litt sota på utsiden etter en brann, men gjett om den funka! (Det var faktisk før ghz-grensa ble passert) Så da oppgraderte jeg min 300Mhz :) Den har gått i 3 år... Litt småkrøll har det vært, men den har vært ekstremt stabil, tatt i betraktning at jeg måtte tørke CPU-slotten med hårføner for å få liv i den.

Dette er den ensete gangen jeg har glemt å rydde etter meg, for når jeg fant den langt nede i en kontainer, glemte jeg å rydde opp, glemte å ha igjen lokket på kontaineren.

Forresten, noen som har prøvd å sykle ei halv mil med en pc under arma? Det går faktisk ganske greit :)

 

 

(Jeg har ikke "skiftet" pc på 8 år...Selv om bare skjermen er den samme. Alle delene har blitt skifta gradvis).

 

Ting jeg har funnet (jeg har vært lite aktiv i det siste):

 

5 +++ (husker ikke helt hvor mange det har blitt) Tastatur

1x p3-500, 12gigg hd, 128 ram, dvd.

1x p-pro 200 (var noen dager før, så den var ikke så verst da den heller)

Et ukjent antall rambrikker av divere størrelser.

En ganske gammel mac- men for en som har vokst opp med pc var det morsomt å prøve mac :)

 

En bråte med ISA-nic. Type 10mbit TP/Coax

Et par p90 og der omkring. Noen av dem har hatt tro tjenseste som routere etc.

En del kabling av diverse typer

Endel psuer, vifter etc

Et par kabinetter,

Et par cdromer etc.

2 maskiner jeg ikke husker specs på, som jeg har gitt vekk.

Et par skjermer.

 

Dessuten fikk jeg på studiestedet (med en gokar som heter Andrew) en søt liten Shuttle,

på 800Mhz, med 128MB ram. :)

 

 

I går var jeg innom en elektrobutikk som holdt på å legge ned, og kunne bare plukke fritt blandt ting som de ikke fikk solgt ut på salg :) :

* 1x 7.2 lcd skjerm for bil.

* 1x Jensen 54mbit router/AP

* 1x Jensen router.

* 1x HP1215 scanner/printer/kopi

* 5x filmer

* 1x DVDspiller, som jeg holder på å teste nå. Får ikke video ut fra den, men den funker iallefall helt fint som cd-spiller... Sitter å hører på musikk fra den nå

* 1x Analog trådløs telefon, - passer fint i kombinasjon med ip-telefon.

* ukjent antall TP, usb, og lignende kabler.

* 1x trådløs logitechmus som det sto at var defekt... Jeg har ikke funnet feilen enda :)

* Handsfree til mobilen min - har lett etter min i over et åt :)

* et par pakker med norton AV, norton Internet security, og Pinacle stuio.

 

Har tidligere fått:

2x 17"crt

1x 17" lcd (kjører nå på 12V fra en gammel psu fra dynga :)

1x PSone

endel analoge trådløstelefoner

2 par pc-høytalere

endel mus av varierende kvalitet

1x scart/composite motaker for pc.

 

 

Har funnet endel mer også, men det har ikke brent seg inn i minnet, desverre :(

 

Møtte engang på ei vakt på en som jobba på søppelmotaket jeg har "fått" det meste hos, og fikk litt kjeft først, og fikk gå å se litt...

 

En annen gang ble vi jaga.. :( De mente det ikke var måte på hvor frekk vi var :/

 

 

Alt jeg sagt nå, om hva jeg har "fått" synes jeg ikke er noe moralsk forkastelig.

 

Derimot, så har jeg snoka litt på hardiskene jeg har funnet. Ikke for å finne noe senitivt, men for å bare vite hvor det kommer fra, og hvor lenge det er siden det har vært brukt.

Det er endel over kanten, og jeg vil på ingen måte forsvare det jeg har gjort.

(Jeg fant heller ingenting jeg vil klassifisere som senitivt, og åpna heller ikke noen dokumenter som kunne se ut som de hadde sensitivt innhold)

 

Edit: glemte en liten innrømmelse om rot

Endret av connect
Lenke til kommentar

Noen som vet om en god plass i Trondheim, helst nær sentrum, der man kan finne seg en brukendes pc. Sitter på en uberkjip laptop Celly 400 /96mb ram og verst av alt 4 gb hd etter at stasjonære maskinen plutselig ikke virket når jeg kom tilbake fra juleferie.

 

Får ikke koblet harddiskene mine til elendigheten heller :/

Endret av eternal
Lenke til kommentar

pløyd hele tråden:) utrolig mange sterke meninger om et så uskyldig tema :roll: det som jeg mener er mest spesiellt er det og finne heatsinks, liker og modde kjøling. og heatsinks er jo ganske vanskelig og få tak i. dyre er de også så det må jo bestilles og da kommer det frakt også. så dette er en fin trend. har strengt tatt lite bruk for gammelt utstyr bortsett fra det.

 

noen som har en "must have tools" liste?? altså hva har dere med av verktøy?

Lenke til kommentar
noen som har en "must have tools" liste?? altså hva har dere med av verktøy?

5392072[/snapback]

 

Bil

 

Vel ved noen få anledninger har jeg skrudd løs et eller et annet på stedet, men normalt lemper jeg med meg det som måtte være av interesse, dissekerer det hjemme og rereturnerer restene.

 

M.

Lenke til kommentar

Jeg er "Leathermanoman", og henter nesten ikke avisen uten. Da er man rustet til det meste, men ellers blir det ofte som mysjkin sier.

 

Hvis man kjenner noen i store firmaer, slik at de stoler på deg, hender det man får forsyne seg på lageret over døde deler der, mot at man leverer resten til spesialavfall. Bedriftene må nemlig betale. Har selv UPS-er over hele huset, kjøper ferske batterier på Biltema. Det er som regel batteriene som har tatt kvelden.

Lenke til kommentar
hva med han over her som sykla ei halv mil med kabb under arma :thumbup:

5392110[/snapback]

Det står det respekt av :thumbup::thumbup:

 

Har forresten som regel en liten Wengter med krysskrutrekker på meg, men siden det er noen som ikke liker selvplukk og andre som ikke respekter oss som gjør det, så foretrekker jeg å være rask og diskret...

 

pick and run...

 

M.

 

edit : liten oppklaring

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar

Jeg har også vært innom Lefdal og lignende et par ganger og sett på elreturvarer. Det hender også at jeg leverer inn noe selv. Da jeg skulle kvitte meg med en gammel 17" TV, så tapet jeg fast fjernkontrollen og skrev en liten notis:

 

"Lyden skurrer noe, men ellers ok".

 

En halvtime senere svingte jeg innom og da var TVen vekk. Da fikk jeg god samvittighet. Noen kunne bruke min utrangerte TV!

 

Så, stå på folkens, gjenbruk er tingen!

Lenke til kommentar

Dette er kanskje litt på siden - og jeg vet ikke om det finnes over hele landet...

 

Men den lokale søppelfyllinga har et "Gjenbrukstorg" der man (gratis) kan sette igjen ting som er i brukbar stand - slik at andre kan ta de med deg.

 

Dette er oppfordring til gjenbruk, og garantert ikke ulovlig slik som noen påstår at det er å forsyne seg i containeren til Elkjøp.

 

Jeg har tatt med meg 2 stk komplette PCer, en mobiltelefon, noen skjermer pluss diverse småplukk.

 

I tillegg har jeg lånt en del ting, for så å returnere dem senere. Genialt og stikke innom og låne en haug stoler hvis man har bruk for flere sitteplasser i helga...så kan man bare levere dem tilbake på mandag :thumbup:

 

Dere som "finner ting" hos el-kjedene: Tar dere kun det som står fritt på bakken, eller går/klatrer dere inn/opp i containere også?

Endret av tomahg
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

trist, men trådstarter skyter seg selv i foten flere ganger. Søppeltyveri trodde jeg folk holdt seg for god for. Men hva kan man forvente av dagens ungdom..ikke rart verden var mye bedre før.

 

mvh

Lenke til kommentar
Dette er kanskje litt på siden - og jeg vet ikke om det finnes over hele landet...

 

Men den lokale søppelfyllinga har et "Gjenbrukstorg" der man (gratis) kan sette igjen ting som er i brukbar stand - slik at andre kan ta de med deg.

 

Dette er oppfordring til gjenbruk, og garantert ikke ulovlig slik som noen påstår at det er å forsyne seg i containeren til Elkjøp.

 

Jeg har tatt med meg 2 stk komplette PCer, en mobiltelefon, noen skjermer pluss diverse småplukk.

 

I tillegg har jeg lånt en del ting, for så å returnere dem senere. Genialt og stikke innom og låne en haug stoler hvis man har bruk for flere sitteplasser i helga...så kan man bare levere dem tilbake på mandag  :thumbup:

 

Dere som "finner ting" hos el-kjedene: Tar dere kun det som står fritt på bakken, eller går/klatrer dere inn/opp i containere også?

5392405[/snapback]

Genialt med gjenbrukstorg da.

Det er jo i containere alt det gøye ligger!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...