Gå til innhold

Vi som digger å gå på "Elektroslang"


"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

694 stemmer

  1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:



Anbefalte innlegg

Som det sto i artikkelen som det ble linket til; mange folk synes det er kjipt å se søpla si tilbake i byen dagen etter.

5349806[/snapback]

"Ute av syne - ute av sinn" er en søppelordning som fungerte bra før verden ble sivilisert. Da dumpet man søpla over gjerdet og det var ingen problemer med det. I dag er det mange miljøfientlige stoffer som hadde vert for jævlig om det ble tømt ut på samme måten. Folk bor mye tettere og søppel på dynger hoper seg opp, men så lenge det er ute av syne er det i hvertfall mange eldre som ikke ser problemet. Poenget er at de stadig større dyngene ødelegger for miljøet, lokalt og globalt. Jeg synes heller det er uroende at folk kan ha den holdningen som i artikkelen. At de heller vil at søppel skal forurense naturen en eller annen plass i stedet for å bli gjenbrukt.

 

Hele hensikten med EE-avtalen er i følge SFT og regjeringens intensjoner at resirkuleringsgraden skal bli høyere. Det at vi som snoker gjør resirkulerings-loopen kortere enn om det måtte gått via mottak, oppdeling, og så ut som råmateriale til produsentene av ny elektronikk også videre gjennom mange ledd og tilbake til kundene. Kortere loop = mindre unødvendig arbeid, unødvendig frakt osv.

 

Jepp, jeg gjør det for morroskyld og fordi jeg trenger deler til diverse prosjekter og deler til PCer som jeg kan gi til bekjente som er vanskeligstillte og prioriterer å bruke pengene sine på andre ting enn datautstyr. Miljøaspektet er bare en bonus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Si gjerne hva du mener. Jeg er nyskjerrig på hva du har å si. :)

5349700[/snapback]

 

Når det er sagt: Snok i vei, men for guds skyld ikke kom med noe høytsvevende pjatt om hvorfor dere driver med det. Dere gjør det for moro skyld. Basta.

 

5349806[/snapback]

Som jeg har nevnt tidligere i tråden, ikke mas om moral, jeg har ingen og det kommer ikke til å forandre seg :)

 

Jeg sanker ikke deler kun for å være snill, selvfølgelig tar jeg ting til egen vinning, men mesteparten går vidre til noen som trenger det. Mitt eget datautstyr er bestandig det største og det siste på markedet, så nytteverdien i delene er ikke den helt største for min del. Og som du også nevner gjør vi det også på gøy, vi som driver med sånt er som regel ekte entusiaster..

Lenke til kommentar
Jeg synes at det er ganske grovt å kalle det å ta hensyn til miljøet for tøv. Hvis det var grådighet som var drivkraften burde man kanskje heller spekulere på oslo børs enn å resirkulere utrangert datautstyr. Du burde også lære deg at det er forskjell på rett og makt. Når det gjelder mitt beste funn, vil jeg si at det er en compaq p900 19" trinitron proffskjerm, det eneste som feiler den er at den er litt lys så jeg må stille den så mørkt som det er mulig ( Det kan repareres ved å bytte en motstand, men jeg har ikke giddet ennå).

5348934[/snapback]

 

Siden dette skulle være en hyggelig tøysetråd, holder jeg meg for god til å svare på den der. Men du tar feil. :tease:

5349674[/snapback]

 

Hvis du er så sikker på at jeg tar feil, burde du kanskje prøve å forklare hva jeg tar feil i , og hvorfor jeg tar feil. Ellers virker du bare som en unge i trassalderen.

Lenke til kommentar
Etter jeg har lest det her så vet jeg hvertfall at harddiskene mine skal knuses med hammer før jeg kasserer de, og da går de rett i matavfallsdunken.

5349705[/snapback]

 

Det er miljøkriminalitet å kaste harddisker i restavfallet, hvis jeg ser noen som gjør det nøler jeg ikke med å anmelde det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Og SÅ kutter vi ut personangrepene. Neste kallenavn, eller ting som i det hele tatt kan hinte om å minne om angrep belønnes med slettet innlegg og advarsel.

5350142[/snapback]

Takker! :)

 

Og for guds skyld folkens.. ta nå ikke denne tråden så alt for alvorlig, vi som står å roter nedi søppel er komiske nok i seg selv ;) Jeg ser ironien i det jeg driver med, men ser heller ikke den største skaden

Lenke til kommentar

gud bedre kor mange kverulanter det er her... Kan ikke de som vil finne seg litt saker &ting gjøre det!

 

Sjøl så er jeg hobbysnekker (bla.) til den store gullmedlaje. Har el.høvler , profilskjær, fres osv osv... samller selv på mye gammelt møbel/trevikre som andre skal kaste. Å mekke på pc er en gammel hobby som også er gøy. Mange av dem som går å finner på dynga gjør det mye av utfordringen for å finne bre ting og få ting til å virke/modde osv... Seff. gjør de fleste det for gøy!

 

At det er noen som gjør levebrød av det ser jeg heller ikke noe gæli. Mer ærligt det en mange andre yrker...

 

Makan!

Lenke til kommentar
Hvis du er så sikker på at jeg tar feil, burde du kanskje prøve å forklare hva jeg tar feil i , og hvorfor jeg tar feil. Ellers virker du bare som en unge i trassalderen.

5350088[/snapback]

Bare les de tidligere innleggene mine, du :) Grunnen til at jeg ikke svarte med en gang var at det ikke skulle være krangling her, men jammen fikk vi det til likevel. Digg.

 

Det er synd det er en konflikt mellom de forskjellige interessene i denne saken sad.gif Problemet er i all hovedsak de av oss som ikke har folkeskikk nok til å rydde etter seg. Men mye av utstyret jeg har funnet har faktisk endt opp hos mennesker som egentlig ikke hadde råd til PC i utgangspunktet. Mye av det som ikke har blitt brukt til dette formålet har vært brukt i flere av prosjektene mine, kan jo nevne "Den store DFI tråden.."

 

Du kan vel se på meg som en slags dataverdenens "Robin Hood", da med gjenbruk av de "rikes" avfall til "fattige". Jeg tar også båndbredde fra rike og gir til de fattige (da jeg har endel erfaring med wlan!) Så får de som vil skyte meg for mine gjerninger gjøre det, mas om moral er nyttesløst ovenfor meg, jeg har ingen wink.gif

 

Kall det hva du vil Arctic, jeg velger å kalle det ovenstående for moral, og hvis du som du sier ikke har noen, bør du vel ikke trekke det inn i diskusjonen? :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har prøvt dette her en gang. Er ganske flaut, men og utrolig morsomt. Jeg fant en skjerm så ikke funket og to rambrikker som ble gitt vekk til noen som trengte de. Og alt ble ryddet på plass etter at jeg var ferdig.

 

Jeg kommer kanskje til å prøve det igjen en gang, får du får rett og slett et kick av det, men tingene jeg finner kommer ikke til å gå til meg selv, får akkurat som ArcticOC så liker jeg og å ha det nyeste og beste på markedet

Endret av Marcelo
Lenke til kommentar

Der jeg jobber er containerne låst inne på kveldstid, men i arbeidstid er det alltid noen tullinger som tar seg til rette og som ikke rydder opp, men det er også de som pent spør om å få kikke imellom og det er jo såklart ok. Er veldig lett å tenke negativt om dem alle, men det stemmer ikke.

Uten å komme med beskyldninger om hvem som tar seg til rette osv så er de norske mennene veldig flinke til å spørre hvertfall. :)

Lenke til kommentar

Det er miljøkriminalitet å kaste harddisker i restavfallet, hvis jeg ser noen som gjør det nøler jeg ikke med å anmelde det.

5350098[/snapback]

 

Så ditt synspunkt er at vi skal resirkulere de til disse nellikene her? Tror ikke det gitt.

5350126[/snapback]

 

Jeg kan ikke skjønne at det provoserer dere at noen har nytte av ting dere likevel skal kvitte dere med. Hvis noen har nytte av ting jeg skal kvitte meg med gjør det meg glad. Det hender at jeg har nytte av ting jeg finner som andre har kastet, hvis det gjør meg til en nellik så får jeg vel være en nellik. Jeg vil heller være en nellik enn en miljøkriminell.

Lenke til kommentar
Jeg har prøvt dette her en gang. Er ganske flaut, men og utrolig morsomt. Jeg fant en skjerm så ikke funket og to rambrikker som ble gitt vekk til noen som trengte de. Og alt ble ryddet på plass etter at jeg var ferdig.

 

Jeg kommer kanskje til å prøve det igjen en gang, får du får rett og slett et kick av det, men tingene jeg finner kommer ikke til å gå til meg selv, får akkurat som ArcticOC så liker jeg og å ha det nyeste og beste på markedet

5350276[/snapback]

Det er den riktige holdningen :thumbup:

 

Problemet er ofte at sinte ansatte kommer å jager oss "søppelbarna" med det første de ser oss. Jeg rydder selvfølgelif ALLTID etter meg, men har opplevd å bli jaget uten å få sjansen til dette. Det er en voldsom generalisering/stigmatisering av oss som en gruppe, der vi alle er like uoppdragene..

 

Jeg ønsker egentlig mest av alt med denne tråden å skape aksept hos de som jobber på slike mottak og jeg ønsker også å skape holdninger hos oss som driver med denne sporten. Det er lite som provoserer meg mere enn folk som stikker av før de rydder etter seg.

 

Nevner igjen at jeg er en ekte entusiast, spør hvilken som helst bilelsker om han ikke liker å dra på et høggeri, dette er samme greia :love:

Lenke til kommentar

Det er miljøkriminalitet å kaste harddisker i restavfallet, hvis jeg ser noen som gjør det nøler jeg ikke med å anmelde det.

5350098[/snapback]

 

Så ditt synspunkt er at vi skal resirkulere de til disse nellikene her? Tror ikke det gitt.

5350126[/snapback]

 

Jeg kan ikke skjønne at det provoserer dere at noen har nytte av ting dere likevel skal kvitte dere med. Hvis noen har nytte av ting jeg skal kvitte meg med gjør det meg glad. Det hender at jeg har nytte av ting jeg finner som andre har kastet, hvis det gjør meg til en nellik så får jeg vel være en nellik. Jeg vil heller være en nellik enn en miljøkriminell.

5350448[/snapback]

Den største gleden er alltid å gi :yes: Noen jeg ofte gjør med delene jeg finner..

Lenke til kommentar

Det hender at jeg forsyner med meg noe når jeg er og kaster noe annet, men da roter jeg selvfølgelig ikke, og tar med måte.

Ser vel egentlig på det som helt uakseptabelt å rote til sånn, det er jo faktisk noen stakkarer som må rydde opp i det igjen.

 

Kan ikke huske å ha sett noen butikker i Grenland der sånn er lett tilgjengelig, noen som vet om det?

 

Programvare fra IBAS er sikkert kjekt det, men en drill gjennom plater og elektronikk gjør underverker, og stopper de fleste vanlige personers forsøk på å få det ut :dremel:

Lenke til kommentar
oppsummering: Spør fint og si hvilken del du trenger (og helst hvorfor. En historie som går ut på at ikke butikken har flere deler av den typen er alltid verdt å prøve), så går det som regel bra. Men dersom de som jobber der husker at du har vært deg før, så er sansynligheten for at du får ja mindre enn dersom det er første gang du er der.

 

Lykke til med jakten, men husk å rydde etter dere.

5349545[/snapback]

Jeg får prøve å spørre neste gang da. Det kan jo hende det går greit om jeg poengterer at jeg ikke skal rote. Men jeg skjønner ikke hvorfor dere ser negativt på "gjengangere" så lenge de oppfører seg fint og ikke roter. Det bør jo være bra å oppfordre til gjenbruk så lenge butikken ikke taper noe på det (gjennom salg eller økt arbeidsmengde).

5349660[/snapback]

 

Problemet med gjengangere er egentlig at vi bryter bedriftenes interne regelverk hver gang vi sier ja, og når en sier nei, så er det veldig lett for en som har fått ja de siste 20 gangene å bli rimlig hissig på de som da velger å følge regelverket. Det dere må huske på er at det er de annsatte som bryter reglene når de sier ja (bedriften også, men det er underordnet). Når folk kaster ting, så forventer de at tingene er bortge for godt, og det er bedriftene som får klagene dersom ikke de sørger for at ting "forsvinner". Det er også vanskeligere å si nei til folk som vi vet at kommer til å rote dersom det står 3-4 personer med hodet nede i kurvene. Det er mye lettere å hennvise til reglene enn å si "vi tror du er en som kommer til å rote, så du får ikke lov." til en som vi vet er idiot. En slik begrunnelse er garantert å lage bråk. (Og for de som sikkert menet at vi kan ta bilde av de som ikke klarer å oppføre seg: Det er ikke lov. ikke for oss, ikke for utesteder.)

 

Jeg ser helt klart fordelene ved at folk som kan noe tar med seg ting hjem, men vi har regler som skal følges (men som med alle regler, så kan de tøyes litt)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...