Gå til innhold

Vi som digger å gå på "Elektroslang"


"Elektroslang" Miljøvern eller tyveri?  

694 stemmer

  1. 1. Når du tar med deg noe fra en eL:RETUR stasjon, er det:



Anbefalte innlegg

Du glemmer at vi er entusiaster, nevner igjen bilelskere og høggeri!

5364334[/snapback]

 

Joda, men her prates det vel mest om gjenbruk av utstyr og det er ytterst få bruksområder for 386 og 486-maskiner, gamle Pentiumer begynner også bli avlegs.

Samler man på dette stiller jo saken seg anderledes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg får vel melde meg inn i "klubben" jeg også.

 

Jeg ser ikke de store problemene i å kikke litt rundt etter gamle elektro deler.

Det er som regel ikke de ekte entusiastene som lager mest rot. Det er i større grad de som bare kommer for å ødelegge som er problemet. Det er stor forskjell på personen som bare vil ha ett par minne brikker eller annet dill, og han som vil teste om en kraften fra en arm er nok for å sende en stein gjennom billedrøret på en tv.

 

Min foreløpig siste "søppel PC" er en Compac server med 2stk pentium pro prosessorer, ikke akkurat den raskeste men den tar det igjen på sjarmen :D .

 

Forresten hvis noen har noe ECC EDO UNBUFFERED minne liggende så gi beskjed.

Jeg kan gi deg prosessor ytelse tilsvarende 1 pentium pro prosessor i motytelse :D

 

 

 

 

 

Off Topic: Godt Nyttår MiniX

Lenke til kommentar

Er ho ikke bare snakk om gammel skrap heller da. Vedlig mye av det som blir kastet av hvitevarer og annet elktro er ganske nytt. Feks. så har jeg selv fikset et kjøleskap hvor termostaten røk (veldig vanlig), fant meg et slik termostat oss en som fixer slikt her lokalt.

 

KRAFortune: dine utalselser er bare hånlige og veldig feil!

Lenke til kommentar
Joda, men her prates det vel mest om gjenbruk av utstyr og det er ytterst få bruksområder for 386 og 486-maskiner, gamle Pentiumer begynner også bli avlegs.

Samler man på dette stiller jo saken seg anderledes.

5364359[/snapback]

Tja, det er ikke alt som er helt bortkastet selv om det er gammelt. F.eks kjøleribber kan brukes til så mangt som nevnt tidligere. I tillegg kjenner man alltids noen mes en gammel PC som de vurderer å skifte ut fordi den er så treg. Da kan man alltids gi dem en ny CPU, eller noen SD-rambrikker for å gi maskina et siste boost. 128MB er en sanne pine å jobbe med så et par ekstra 128-brikker gjør underverker for opplevelsen.

 

Harddisker inneholder kraftige magneter. De kan brukes som kjøleskapmagneter. Mitt neste prosjekt på kjøkkenet er å lage en magnetisk kniv-list av slike. Kabler, nettverkskort, PCI skjermkort osv er kjekt å ha i reserve om noe skulle ryke eller man får en feil-flash. PSU'er er alltid kjekt å ha til diverse elektronikk-prosjekter. F.eks har jeg kjørt spotlights på 12V fra en 200W AT PSU når sikringa i den orginale trafoen røyk. Noen ekstra PC'er kan jo være kjekt å ha. F.eks som lagringsserver, nedlastingsmaskin om natta, en leke-seg-med-linux-box, en printerserver, epostserver osv. Med god fantasi kan altså mye gammelt utstyr brukes til noe nyttig.

 

En gammel PC ga jeg til en bekjent som aldri hadde brukt datamaskin før. Fra å ikke kunne PC i det hele tatt er han nå en kløpper på kabal, minesveiper og word. Helt gratis! Uten å måtte gå til en av elektrokjedene og bli pådyttet noe til 15.000 kr som han slett ikke hadde bruk før på det stadiet. Nå er han nok klar for noe litt bedre så jeg jobber med den saken.

 

Gamle skrivere kan også være kjekt, men det er ofte de er ødelagt så der trengs det flaks.

Lenke til kommentar

Joda, det finnes masse man kan bruke opp igjen men til generell databruk bør man nok opp på 500Mhz+ skal det være noe og 256MB RAM.

Jeg gidder ikke og ta vare på noe under 800Mhz og har kjørt vekk flere hengerlass med slikt samt alt av 15" CRT-skjermer eller dårlige.

Nå går snart samlingen av ISA-Nettkort på gjennvinning fordi det begynner og bli få som skal ha win95/98 maskiner på nett og noen av disse har ytterst få PCI-plasser.

Hadde mye rart av brukte deler en periode da det til nød var lønnsomt og holde liv i gamle PC-er men i dag så er billigmaskinene så billige at det meste av reparasjoner på eldre maskiner totalt meningsløst. Har dog gitt vekk noen oppshinede til korpsforeninger o.l

Lenke til kommentar

Er jo snakk om inntresser også. Noen liker å mekke på bilder som "aldri" kommer på veien, mens noen liker å mekke på elektro stuff... Det er mye gøy det går en kan ha det med slikt. Selv så startet jeg å demotere radioer etc. når jeg var 6-7 år gammel...

Endret av Blacki
Lenke til kommentar

Aldri hvert på "dynga", men jobber i et stort kontorbygg. I kjelleren der ligger vanligvis flere hundre kg med datautstyr. Alt fra servere og abeidsstasjoner til 48-porters cisco-switcher med fiber. Vi kaster vanligvis ikke pga at utstyret er ødelagt, men heller at det ikke er behov for det mer. Fant en gang en morsom laptop fra sent 80-tall. Toshiba, monokron rød plasma-skjerm, ca 10 kg og bootet til DOS 4 via 100Mb harddisk, og eksternt coax nettverkskort.

post-3875-1136137397_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Synes bedrifter kunne satt inn litt resurser for å kvitte seg med utstyret til folk som evt. skulle trenge det. Minstepris 1 kr på QXL f.eks. :thumbup:

 

(Men det er jo mer resurskrevende enn å slenge ting ned i en dyp, mørk kjeller)

5369089[/snapback]

 

Da gir de det vekk til endel firmaer som driver med skoleutstyr eller bruk i fatige land, hvorfor skulle de bruke penger og enormt med tid for og henge ute på QXL?

Lenke til kommentar
,01/01-2006 : 21:35]Synes bedrifter kunne satt inn litt resurser for å kvitte seg med utstyret til folk som evt. skulle trenge det. Minstepris 1 kr på QXL f.eks. :thumbup:

 

(Men det er jo mer resurskrevende enn å slenge ting ned i en dyp, mørk kjeller)

5369089[/snapback]

 

Da gir de det vekk til endel firmaer som driver med skoleutstyr eller bruk i fatige land, hvorfor skulle de bruke penger og enormt med tid for og henge ute på QXL?

5369217[/snapback]

 

Sant. Det å gi det bort til skole/u-landsbedrifter er veldig bra og mye mer fornuftig enn å henge på QXL :) Men på den annen side: jeg vil ha billig datautstyr! :yes:

Lenke til kommentar
Kan noen forklare meg hvor jeg kan finne slike deler?

Skjønner ikke helt hvor dette ligger...i en container utenfor elkjøp f.eks?

5369128[/snapback]

 

 

Ja fordi elkjøp heller bruker lageret sitt til de nye pcene som er verdt mest så legger de "søppla" i en container/bur ol. utenfor :thumbup:

Lenke til kommentar

Bror min fant ein Laptop i ein kontainer utanfor det lokale rådhuset, under 10-12 andre maskiner. Drog den ut og tok den med heim, den lyste litt på varsellampane når me prøvde å starta den, men fakk ikkje opp noko som helst på skjermen.

 

Mekka først ein straumforsyning med hjelp av ein gammal PSU og ein straumforsyning med 3-20 (elns) variabel spenning. Me fekk ut 19\20 Volt som den skulle ha og fekk liv i maskina, men framleis intet bilete.

 

Skrudde så opp heile maskina og kikka litt, la vekt litt her og der, og plutseleg kom bildet opp :) Testa litt fram og tilbake og fant punktet som måtte trykkast på for å få bilde og når me monterte maskina igjen la me inn ein gummisak på den plassen for å kunne bruke den.

 

Det viste seg å være ein Zepto 2001, med 1024MB minne (:D), brukbar prosessor, CD-RW, GeForce 2 Go og 40GB harddisk. Tastaturet på maskina er ikkje alltid like funksjonabelt, men med eksternt tastatur går det som ein draum. Brukar den stort sett som nedlastingsmaskin og til å spele på nettverk (klarer Warcraft 3 heilt fint).

 

Av og til kjem du over sånne ting, og då er det morro å leite i søppelet :thumbup:

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Må vel også gå ut her og bekjenne.... Har rasket med meg diverse datadeler og har fått meg et stereoanlegg i hver sin etasje i huset... Jeg har heller aldri giddet å kjøpe en videospiller for å spille av de 3 filmene ungene har fått ved diverse anledninger, men nå har jeg en som ligger og skal testes.

 

Men favorittfunnet er en HPLJ4MP A3 laserskriver med nettverkskort :)

 

M.

Lenke til kommentar

Var en tur i går kveld, men fant ikke stort. Tok med meg en Brick-PC med følgende specs:

 

Pentium 75, Socket 5 (F00F Bug)

Asus PCI/I-AP54S, SiS 5501

8 MB Fast Page RAM

1.28 GB Seagate

NEC 4X CD-ROM

S3 Trio64, 1 MB

SoundBlaster Pro

Windows 95 og Office 2000

 

Fant også en 250 MB Seagate-disk med DOS 6.0 og Windows 3.1 installert. Den sitter i et 5.25" kabinett som er låst.

Endret av Diverse
Lenke til kommentar
Må vel også gå ut her og bekjenne.... Har rasket med meg diverse datadeler og har fått meg et stereoanlegg i hver sin etasje i huset... Jeg har heller aldri giddet å kjøpe en videospiller for å spille av de 3 filmene ungene har fått ved diverse anledninger, men nå har jeg en som ligger og skal testes.

 

Men favorittfunnet er en HPLJ4MP A3 laserskriver med nettverkskort :)

 

M.

5376396[/snapback]

Deilig å komme ut av "skapet"? :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...