Gå til innhold

20 pin eller 24 pin?


entonic

Anbefalte innlegg

Jeg mottok psu'en idag og oppdaga et STORT problem!! Jeg visste at du kan ta av og på kablene på strømøforsyninga, men det jeg ikke visste at det kom til å bli SÅ trangt! Så det jeg lurer på er om jeg kan bruke alle 24 pinnene i den store kontakten, eller om p4 kontakten MÅ være koblet i?! Svar fort er dere snille...

 

Takker på forhånd... :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det som står i manualen til hovedkortet mitt i allefall (Asus A8N32-SLI Deluxe):

 

"Do not forget to connect the 4-pin ATX +12 V power plug; otherwise, the system will not boot."

 

Jeg vil anta du må koble den i på kortet ditt også, men du kan jo se om det står noe om dette i manualen til hovedkortet ditt for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
KUN 24 PINNER SKAL VÆRE KOBLET TIL sa jeg klart å tydelig. Hvordan du realiserer dette med kontaktene dine er ikke så viktig...

5316583[/snapback]

Og jeg tør påstå at du tar grundig feil, P4 konakten er to 12 Volt og to jord, de siste fire kontaktene som brukes i 24 pin power er en jord, en 3,3 volt og to 5 volt, altså IKKE det samme.

 

Det er som nevnt tidligere best og bruke 24 pin i power, men de fleste hk takler 20 også. Videre MÅ P4 pluggen (to gule og to svarte) være i, uansett om det blir totalt 20 eller 28.

Lenke til kommentar

Enig med Brusfantomet. Hvis man kun skal ha 24 pinner koblet til totalt, bør dette stå nevnt i manualet til hovedkortet, men på mitt står det ettertrykkelig at P4-kontakten SKAL kobles til, ellers får man ikke bootet. Og det står også at det anbefales at man benytter en ATX 2.0 strømforsyning (24 pinner), ergo anbefales det at man kobler i totalt 28 pinner.

 

Spørs om noen her blander sammen med den ekstra kontakt enkelte hovedkort har for å levere ekstra strøm til skjermkort i SLI-oppsett eller noe sånt, eksempelvis har hovedkortet mitt en slik kontakt i tillegg til de to andre, og da i form av en standard molex-plugg.

Lenke til kommentar
KUN 24 PINNER SKAL VÆRE KOBLET TIL sa jeg klart å tydelig. Hvordan du realiserer dette med kontaktene dine er ikke så viktig...

5316583[/snapback]

 

 

Jeg har mottatt den nå og bruker 20 pin atx og en p4... End of discossioun...(beklager uttale)

5316969[/snapback]

 

 

Men dere sier at jeg bør bruke alle 28 pinnene det virker jo helt absurd

Lenke til kommentar
Men dere sier at jeg bør bruke alle 28 pinnene det virker jo helt absurd

5316982[/snapback]

På hovedkortet mitt er det anbefalt at man bruker 28 pinner (dvs 24 + 4), men det fungerer da helt fint med 20 + 4 også (har prøvd begge deler). Men det er jo noen her som skriver at dette varierer litt fra hovedkort til hovedkort.

 

Men funker det, så funker det. ;)

Lenke til kommentar

Lancaster: Jekk deg ned.

 

På visse hovedkort, f.eks DFI Lanparty-serien, SKAL SAMTLIGE 24 ATX-pinner tilkobles hovedkortet. Den ekstra 4-pinskontakten SKAL også kobles til UANSETT!! Så enkelt er det.

 

Det er helt greit at brukere her sier at det går fint med 20 pinner i 24-pins kontakter - Det går da helt greit å kjøre en turbobil på 92-oktan også, selv om det står at det KUN skal fylles 98 oktan på de...

Lenke til kommentar

Lancaster; sett deg litt mer inn i ting så du unngår å spre vranglære, det er svært uheldig på et forum der folk ber om hjelp. Det du sier her er i hvert fall feil.

 

Som nevnt gang på gang, P4-pluggen skal brukes uansett. Når du så har koblet til den, kobler du til så mange kontakter du får plass til i ATX-kontakten på hovedkortet. Har du bare 20 fra strømforsyningen, bruk dem (med noen hovedkort må man som sagt ha 24, enten via en overgang, eller ved ny strømforsyning), og har du 24 bruker du selvfølgelig alle sammen. Dette for å unngå en ustabil maskin. Enkelt og greit.

 

Hvis noen fortsatt holder fast på at det max skal være 24 pinner totalt tilkoblet, ber jeg dem hjem på kaffe og kjeks der dere skal få se inni min maskin, og så kan vi ha høytlesning fra hovedkort-manualen min.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
Lancaster; sett deg litt mer inn i ting så du unngår å spre vranglære, det er svært uheldig på et forum der folk ber om hjelp. Det du sier her er i hvert fall feil.

 

Som nevnt gang på gang, P4-pluggen skal brukes uansett. Når du så har koblet til den, kobler du til så mange kontakter du får plass til i ATX-kontakten på hovedkortet. Har du bare 20 fra strømforsyningen, bruk dem (med noen hovedkort må man som sagt ha 24, enten via en overgang, eller ved ny strømforsyning), og har du 24 bruker du selvfølgelig alle sammen. Dette for å unngå en ustabil maskin. Enkelt og greit.

 

Hvis noen fortsatt holder fast på at det max skal være 24 pinner totalt tilkoblet, ber jeg dem hjem på kaffe og kjeks der dere skal få se inni min maskin, og så kan vi ha høytlesning fra hovedkort-manualen min.

5317456[/snapback]

 

 

Takk! :) Jeg har p4 plugg + 24 atx men bare 20 tilkoblet, men det varer ikke lenge! :thumbup:

Lenke til kommentar

24 pin pluss 4 pin er absolutt å foretrekke, da dette gir mer stabilitet i systemet (visstnok spesielt i pci-e system), de som bruker 20 pins der det skal være 24 pins beregnet bør bruke en overgang til 24pin om ikke PSU har dette..

kort sagt =

Er det 24 pin så bruk 24 pin....

Er det 20pin så bruk 20pin....

 

Dette er egentlig noe som sier seg selv..

 

Og p4 4pin utenom selvsagt..

Endret av nahojdat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...