Gå til innhold

Hvor befinner du deg på det "politiske kompass" ?


Anbefalte innlegg

På VENSTREsiden??(?)  :ermm:  :hmm:  :cry:

 

 

Ok, åssen får man lagt til bilde her?

 

Iallefall: Economic: -1.38, -4,00 på den andre.

5274408[/snapback]

 

 

Ditt resultat:

 

http://www.digitalronin.f2s.com/politicalc...-1.38&soc=-4.00

5274738[/snapback]

 

 

Takker. :thumbup:

 

Det at nesten alle befinner seg på liberal side, betyr ikke det at de fleste burde stemme enten FrP eller Venstre? :p

Endret av VikingF
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det at nesten alle befinner seg på liberal side, betyr ikke det at de fleste burde stemme enten FrP eller Venstre?  :p

5275315[/snapback]

 

Selv stemte jeg Høyre, men kommer likevel langt ned mot den anarkistiske delen. Jeg angrer heller ikke på valget jeg tok, da i flere av de TV debattene jeg har sett, så har representanter fra Høyre generelt snakket veldig bra.

 

Men det kan godt stemme, det du sier. Ser ingen grunn mot at de fleste liberale her på forumet velger å stemme FrP, da dette er partiet som i teorien skal stemme best deres syn. Virker som tom waits har blandet litt mellom hvordan partiet er i teori og praksis på plasseringen, men jeg syns det stemmer veldig bra egentlig. :)

Lenke til kommentar
Det at nesten alle befinner seg på liberal side, betyr ikke det at de fleste burde stemme enten FrP eller Venstre?  :p

5275315[/snapback]

Jo! ;)

 

Mer seriøst: Jeg tror at selvom folk fordeler seg på venstre og høyre side, er det ganske mange (på begge sider) som befinner seg "under streken". Dette reflekterer at de ikke er politikere, men velgere. Og unge velgere attpåtil. Og da er man gjerne antiautoritær.

 

Jeg tror det er en regelmessighet at partiene (spesielt når de er i posisjon) blir mer tilhengere av statlig styring enn deres velgere er. Jeg kan i grunnen ikke tenke meg et parti som har sittet i regjering og ikke fått anfall av formynderi. (Før noen sier Fremskrittspartiet, så husk at de ikke har sittet i regjering ennå..)

 

Dette er en av de tingene jeg synes kompasset med alle sine begrensninger illustrerer, som den tradisjonelle endimensjonale aksen ikke fanger opp. Der blir venstresiden automatisk for lover og formynderi, mens høyresiden ikke gjør det.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Frp er det mest liberale partiet men samtidig det mes rasistiske og fremmedfryktlige...

Siden dette off-topic-pjattet fikk stå så regner jeg med at det er greit at jeg svarer på det.

 

Rasisme er at man ser ned på andre raser. Frp gjør ikke det. Kultur har ikke noe med rase å gjøre. Med mindre sosialistene mener dette, selvsagt, og da er de rasister selv. Hvis de mener at kultur er totalt knyttet til rase så er det de selv som er rasistene. Jeg har fortsatt til gode å se ett eneste eksempel på at partiet Frp er rasistisk.

 

Når det gjelder fremmedfrykt, så frykter vi alle det som er fremmed. SV-doner frykter f.eks. Frp fordi det er fremmed for dem, og de har ikke orket å sette seg inn i hva partiet egentlig står for. Derfor spyr de ut preprogrammert svada om "rasisme og sånne greier lizzom".

 

Så tilbake til det politiske kompasset igjen.

 

Det er jo interessant å merke seg at SV-velgere i denne tråden nesten ser ut til å plassere seg nærmere Frp og Venstre enn Ap og SV... Jeg mistenker at dette kan ha noe å gjøre med fordommer mot de mer liberalistiske partiene.

 

Mener dere seriøst at privatpersoner ikke skal kunne ha eiendom, og at vi bare skal være verktøy som staten kan bruke for å nå sine mål? Mener dere seriøst at individet ikke bør ha sterke rettigheter, og selv bør ha kontroll på sitt eget liv?

 

Jeg befinner meg som sagt nær både Frp og Venstre. Jeg føler dessverre at Venstre er litt for naive f.eks. innvandringsspørsmål. Frp er i det minste ærlige og mener at hvis vi først skal ha en velferdsstat, så må vi også passe på at den ikke misbrukes, hverken innenfra eller utenfra. Da er det ikke så enkelt å svelge Venstres (Thommessens?) ønske om nærmest fri innvandring.

Lenke til kommentar

Hvor kommer denne plasseringen av partiene innad i koordinatsystemet fra? Personling oppfatter jeg FrP som adskillig mer høyrevendt økonomisk enn venstre, og jeg vil også kalle venstre et mer liberalt parti enn FRP, egentlig ville jeg kalle det mer liberalt enn ca "midt på treet" også. Ellers legger jeg merke til at de sympatiske personene er på vesntreliberal side, mens de usampatiske er i "motsatt hjøne" :)

 

AtW

Lenke til kommentar
Ellers legger jeg merke til at de sympatiske personene er på vesntreliberal side, mens de usampatiske er i "motsatt hjøne" :)

5276130[/snapback]

Det er lettvindt og koselig å være snillistisk og politisk korrekt.

 

"Åh, tenk om vi alle bare kunne knekke våpnene våre og gi hverandre en stor klem, legge ned alle forsvarsbudsjett og bruke pengene på humanitært arbeid, og bort med alle reklame og alle komersielle interesser og la alt være tilgjengelig ved behov, og nei til regnvær på søndag og ja til sol på alles bursdager."

 

Koselig og sympatisk, men ikke spesielt realistisk. ;)

 

Politikk handler ikke om å være sympatisk, men om å være realistisk og få til fungerende løsninger. Og set å være snill er ikke alltid det beste, derav begrep som naiv, snillistisk og bjørnetjeneste.

 

Edit: Det er forresten en grunn til at jeg aldri diskuterer politikk til daglig også.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Ellers legger jeg merke til at de sympatiske personene er på vesntreliberal side, mens de usampatiske er i "motsatt hjøne" :)

5276130[/snapback]

Det er lettvindt og koselig å være snillistisk og politisk korrekt.

 

"Åh, tenk om vi alle bare kunne knekke våpnene våre og gi hverandre en stor klem, legge ned alle forsvarsbudsjett og bruke pengene på humanitært arbeid, og bort med alle reklame og alle komersielle interesser og la alt være tilgjengelig ved behov, og nei til regnvær på søndag og ja til sol på alles bursdager."

 

Koselig og sympatisk, men ikke spesielt realistisk. ;)

 

Politikk handler ikke om å være sympatisk, men om å være realistisk og få til fungerende løsninger. Og set å være snill er ikke alltid det beste, derav begrep som naiv, snillistisk og bjørnetjeneste.

 

Edit: Det er forresten en grunn til at jeg aldri diskuterer politikk til daglig også.

5276414[/snapback]

 

Nå er jo de få personene i øverste høyre hjørnet, verken særlig sympatiske eller særelig suksessfulle når det gjelder å ha en politikk som folk synes er god og fungerende heller da :) (hitler feks). Ellers er det vil lite som er mindre "politisk korrekt" enn å være "snillistisk". politisk korrekt har blitt et utvannet begrep, som jeg nesten synes passer bedre på FRPs politikk enn noe annet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Politisk korrekt er et utvannet begrep, det er riktig. Begrepet betyr egentlig at man alltid tar hensyn til minoriteter, nærmest uansett om det er riktig og fornuftig eller motsatt. Selve erkeeksempelet er Kristin Halvorsen med uttalelsen "Jeg tar alltid side med den svakeste parten." Mer politisk korrekt kan man ikke bli, i ordets opprinnelige betydning.

 

Men ordet er utvannet, og brukes ofte generelt om de som tar det lettvindte valget som er lett og være enig i og vanskelig å bli kritisert for. For eksempel flytting av USAs amabasade. Da er det lettvindt å være mot alle forslag, for alle forslag vil irritere noen og møte mange protester fra de nye naboene. Men dette er den utvannede versjonen.

 

Etter min subjektive vurdering så passer ikke noen av disse definisjonene på FrP. FrP er et av de mest utskjelte partiene vi har i landet, så det å påstå at de velger den veien som gir minst politisk motstand, synes jeg ikke stemmer. Og å hevde at FrP alltid støtter minoriteter tror jeg det er få som vil påstå.

 

Jeg vil heller påstå at FrP er partiet som er mest misslikt, pga. at de ikke er politisk korrekte men velger en linje som ofte kolliderer med de vedtatte sannheter som den store masse ofte følger. ("Jeg er imot krig og fred og politikk og religion og sånt")

Lenke til kommentar
Ellers legger jeg merke til at de sympatiske personene er på vesntreliberal side, mens de usampatiske er i "motsatt hjøne" :)

Det er bare fordi venstresiden har hatt monopol på å sette dagsorden, og har kunnet definere begreper slik det passer dem. F.eks. "solidaritet", som venstresiden har pervertert til å bety noe som innebærer å tvinge andre, og fått det til å høres ut som noe positivt.

 

Høyresiden har vært mer opptatt av å ta seg av selve saken, og venstresiden bruker alle virkemidler for å rakke ned på sine motstandere.

 

Men hvem er det du mener er "venstreliberale"?

Lenke til kommentar
Politisk korrekt er et utvannet begrep, det er riktig. Begrepet betyr egentlig at man alltid tar hensyn til minoriteter, nærmest uansett om det er riktig og fornuftig eller motsatt. Selve erkeeksempelet er Kristin Halvorsen med uttalelsen "Jeg tar alltid side med den svakeste parten." Mer politisk korrekt kan man ikke bli, i ordets opprinnelige betydning.

5276818[/snapback]

Ser på det du sier mer som et eksempel. Det kan være en bra ting å være snill. (Hvor "kan" er det viktige ordet) En snillist er etter mitt syn en som bruker dette som en tommelfingerregel, og alltid er snill. Man følger altså et prinsipp uten å tenke over om hva man gjør er riktig utifra andre parametre. Da går det selvsagt galt innimellom.
Lenke til kommentar
Ellers legger jeg merke til at de sympatiske personene er på vesntreliberal side, mens de usampatiske er i "motsatt hjøne" :)

Det er bare fordi venstresiden har hatt monopol på å sette dagsorden, og har kunnet definere begreper slik det passer dem. F.eks. "solidaritet", som venstresiden har pervertert til å bety noe som innebærer å tvinge andre, og fått det til å høres ut som noe positivt.

 

Høyresiden har vært mer opptatt av å ta seg av selve saken, og venstresiden bruker alle virkemidler for å rakke ned på sine motstandere.

 

Men hvem er det du mener er "venstreliberale"?

5276861[/snapback]

 

Så du mener det bare er venstresiden som mener at Ghandi er mer sympatisk en Tatcher og Hitler? De jeg mener er venstreliberale var de personene som er tegnet inn i dette kompasset (dvs nå var det jo bare en tegnet inn der, ghandi).

 

AtW

Lenke til kommentar
Your political compass

Economic Left/Right: -5.13

Social Libertarian/Authoritarian: -4.82

 

Noen som er med og stifte Norsk Gandhi Parti? ;)

5277450[/snapback]

Your political compass

Economic Left/Right: -6.63

Social Libertarian/Authoritarian: -4.62

 

Jeg blir med :)

5284253[/snapback]

 

http://www.digitalronin.f2s.com/politicalc...-4.88&soc=-7.23

 

Hvis jeg får være Indira så blir jeg med!

Lenke til kommentar
Your political compass

Economic Left/Right: -5.13

Social Libertarian/Authoritarian: -4.82

 

Noen som er med og stifte Norsk Gandhi Parti? ;)

5277450[/snapback]

Your political compass

Economic Left/Right: -6.63

Social Libertarian/Authoritarian: -4.62

 

Jeg blir med :)

5284253[/snapback]

 

http://www.digitalronin.f2s.com/politicalc...-4.88&soc=-7.23

 

Hvis jeg får være Indira så blir jeg med!

5284770[/snapback]

 

Jeg stiller som partileder i og med at jeg er inder :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Economic Left/Right: 3.25

Social Libertarian/Authoritarian: -4.82

 

 

Havner litt i ingenmannsland her og.

5273290[/snapback]

 

Jeg tar en stor bump på denne tråden her. Både for å opplyse nye brukere om denne testen og for at de som tok den for over et år siden kan teste om man har endret seg noe i løpet av året.

 

Tok testen på nytt. Ikke en hel ideell test, men uansett morsom. Litt endret resultat har jeg fått også;

 

Economic Left/Right: 1.63

Social Libertarian/Authoritarian: -4.41

 

post-15355-1173704695_thumb.jpg

 

http://www.politicalcompass.org/printableg...=1.63&soc=-4.41

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...