Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tåler ikke routere kuldegrader?


Anbefalte innlegg

Har lagt opp til et nettverk der planen var å ha routeren på et kaldt uisolert loft.

Men da var inne på komplett.no så ser jeg at på nesten alle routerene er det spesifisert en driftstemperatur som strekker seg fra 0 til 40 grader. På f.eks 3com sin står det ikke noe om det. Vet ikke helt om jeg vil gamble på at den tåler det fordi om det ikke står noe.

Betyr dette at jeg må rive ned alle kablene og legge opp på nytt, med routeren på et annet sted. :cry:

 

Eller vet noen om en router som tåler noen minusgrader.

 

edit: leif

Endret av t-vs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har lagt opp til et nettverk der planen var å ha routeren på et kaldt uisolert loft.

Men da var inne på komplett.no så ser jeg at på nesten alle routerene er det spesifisert en driftstemperatur som strekker seg fra 0 til 40 grader. På f.eks 3com sin står det ikke noe om det. Vet ikke helt om jeg vil gamble på at den tåler det fordi om det ikke står noe.

Betyr dette at jeg må rive ned alle kablene og legge opp på nytt, med routeren på et annet sted.  :cry:

 

Eller vet noen om en router som tåler noen minusgrader.

 

edit: leif

5272187[/snapback]

 

Er det ikke mulig å isolere den litt, forutsatt at den fortsatt har litt lufting? Hvis den altid står på burde den klare å sørge for å ha en driftstemperatur over 0 grader helt på egenhånd. Problemet er jo kondens og fuktighet, og det er nok hovedgrunnen til at det meste av elektrisk utstyr oppgis å ha driftstemp over 0 grader. Ikke så mye pga kulda i seg selv, men heller hva veskling mellom kaldt og varmt gjør med luft og omgivelser.

 

Mulig jeg er helt på jordet her, men..

 

 

EDIT: leifs

Endret av :chribruu
Lenke til kommentar

Kondens får man ved temperaturendring, ikke nødvendigvis ved lav eller høy temperatur. Hvis man f.eks. setter den opp på loftet og lar den stå et par timer, og så kobler til strømmen, bør det gå bra.

 

EDIT: Jeg tar forbehold om at routeren ikke blir så varm at det i seg selv blir et problem. Det er nesten bare å prøve seg frem... :hmm:

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar
Kondens får man ved temperaturendring, ikke nødvendigvis ved lav eller høy temperatur. Hvis man f.eks. setter den opp på loftet og lar den stå et par timer, og så kobler til strømmen, bør det gå bra.

 

EDIT: Jeg tar forbehold om at routeren ikke blir så varm at det i seg selv blir et problem. Det er nesten bare å prøve seg frem... :hmm:

5272353[/snapback]

 

 

Setter man den på et uisolert loft så vil det forekomme temperaturendringer! så faren for kondens vil vel absolutt være tilstede..

Lenke til kommentar

Burde ikke være noe problem. Kondens forekommer når fuktig luft kommer i kontakt med overflater som er kaldere enn luften og siden routeren avgir en del varme burde det gå bra. Det kan eventuelt være en ide å plassere den i et skap eller lignende, slik at varmen fra ruteren kan øke temperaturen i luften rundt ruteren.

 

Uansett vil nok ruteren fungere fint, (med mindre det blir ekstremt kaldt på loftet ditt) men med en viss fare for at du korter ned levetiden.

 

Bare en måte å finne ut om det funker :p

 

Edit: kjøp en solid ruter, har ikke konkrete forslag, men 3com sine rutere tror jeg er å anbefale dersom du skal handle på komplett. Det bør være god luftgjennomstrømning, slik at fuktigheten slipper ut av ruteren.

 

-Pri

Endret av pri
Lenke til kommentar

Kondens oppstår når fuktig luft kommer inn på kalde overflater. Elektronisk utstyr bruker som regel å produsere varme, så faren for kondens på utstyr som står påslått i et kaldt rom burde ikke være overhengende.

 

Men hvis du tar en kald ruter inn i et hus, da bør du nok vente et par timer (?) før du slår den på.

 

Med det innlandsklimaet vi har her på Kongsberg, har jeg ikke opplevd noen problemer med å ha ADSL-modem, ruter og trådløst aksesspunkt stående på loftet året rundt. Jeg fant fram noen isopor-plater og litt alu-folie og tenkte jeg skulle isolere det litt fra gulvet (varmeledning) og mot varmetap ved stråling, men jeg kom aldri så langt at jeg fikk gjort det før vinteren var over. Og etter som det virket .... why bother fixing it?

Lenke til kommentar
Har lagt opp til et nettverk der planen var å ha routeren på et kaldt uisolert loft.

Men da var inne på komplett.no så ser jeg at på nesten alle routerene er det spesifisert en driftstemperatur som strekker seg fra 0 til 40 grader. På f.eks 3com sin står det ikke noe om det. Vet ikke helt om jeg vil gamble på at den tåler det fordi om det ikke står noe.

Betyr dette at jeg må rive ned alle kablene og legge opp på nytt, med routeren på et annet sted.  :cry:

 

Eller vet noen om en router som tåler noen minusgrader.

 

edit: leif

5272187[/snapback]

 

Tror ikke du skal bekymre deg for det!

Jeg har min router, switch, iptlf-boks ute i en u-isolert bod. Utstyret har stått der i over 2 år uten noe problemer :)

tror ikke det er noe fare med produktene såfremt de står på hele tiden. om de skrus av i ny og ne, så kan nok problemer oppstå

Lenke til kommentar

Ta en pappeske som er litt større enn routeren, krøll avispapir og legg ett lag av dette i bunn, legg så routeren oppå, for så å krølle og legge mer avispapir oppå igjen, og rundt routeren. Da burte routeren bli bra nok isolert, spesielt hvis den står på hele tiden, så burte den selv holde seg varm nok.

 

Grunnen til å krølle papiret, er får å skape luftlommer som ikke beveger seg, det vil isolere bra nok. Det er slik vanlig isolasjon som glava funker.

Lenke til kommentar
  • 9 år senere...

Bumper denne i tilfelle noen skulle lure. Har nå i 5-6 år hatt en Linux-PC-ruter, trådløst aksesspunkt og modem på loft som blir vesentlig kaldere enn 0 grader på vinterstid. Det har ikke vært problemer med oppsettet som har kjørt 24/7 uten noe form isolering av enhetene.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...