Gå til innhold

PhysX forsinket?


Anbefalte innlegg

En trenger ikke formidle alle data dersom en vet noen "få" vitale data.. fart til tank, fart til rakett/missil bombe som ødelegger den, treffsted.. treff vinkel... og vips så vil eksplosjonen reendret likt på alle klientene. (eller er jeg heltpå jordet :dontgetit:

 

Selv dette kortet vil bare gjøre "enkle" fysiske beregninger for at vi skal nærme oss det virkelige liv, så jeg går ut fra at dersom vi mater ti kort med samme datafår vi 10 identiske beregninger.

 

Men har vi 10 faktorer som spiller inn med 10 forskjellige utfall hver så får vi 10^10 (10 000 000 000) forskjellige måter en tank blir ødelagt.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Husk at alle disse delene også må renderes. Et annet problem er at spill utviklerene må fortsatt tenke på dem uten PPU i lang tid fremover så det blir nok vanskelig å få frem en ”killer applikasjon” slik 3Dfx hadde med Voodoo Graphics og GLQuake. Noe som jeg tror blir nødvendig for at dette skal kunne slå skikkelig ann. Nei, jeg har heller mer tro på ”general purpose GPU” (GPGPU).

5225178[/snapback]

 

Ja, enten det går veien om PPU eller GPGPU så er fremtiden ekstremt mange partikler og detaljerte effekter.

 

Problemet i spill som BF2 er at animasjonene på være like på alle klienter. Hvis det da skal beregnes en unik fysisk riktig eksplosjon så måtte vi vel sittet på fibernett alle sammen for å formidle alle data om fragmentene til server/klient.

EA snakket om problematikken i et intevju for en tid tilbake da noen spurte om hvorfor animasjonene var like hver gang en stridsvogn gikk i lufta.

 

En ekstremt detaljert eksplosjon som er lik for alle er et alternativ. Men slikt ligger nok noen år inn i fremtiden.

Lenke til kommentar
Altså at PPU'er og GPU'er fusjonerer sammen til ett produkt. Muligens lyd også siden det egner seg mer for parallell prosessering (mange lydkanaler og mange samtidige lydeffekter) enn den egner seg for CPU.

5225402[/snapback]

Her venter jeg i spenning på hva som skjer videre med Soundstorm-teknologien fra Nvidia. De sitter jo i all hovedsak på teknologien som skal til for å lage et kombinert skjermkort og lydkort så langt, og de har jo mer eller mindre bekreftet at Soundstorm igjen vil se dagens lys i en eller annen form.

 

Når det gjelder PPU-delen har de vel ingen åpenbare kort på hånden, men bare en kombinering av lyd og grafikk er jo en start i allefall.

Lenke til kommentar
Altså at PPU'er og GPU'er fusjonerer sammen til ett produkt. Muligens lyd også siden det egner seg mer for parallell prosessering (mange lydkanaler og mange samtidige lydeffekter) enn den egner seg for CPU.

5225402[/snapback]

Her venter jeg i spenning på hva som skjer videre med Soundstorm-teknologien fra Nvidia. De sitter jo i all hovedsak på teknologien som skal til for å lage et kombinert skjermkort og lydkort så langt, og de har jo mer eller mindre bekreftet at Soundstorm igjen vil se dagens lys i en eller annen form.

 

Når det gjelder PPU-delen har de vel ingen åpenbare kort på hånden, men bare en kombinering av lyd og grafikk er jo en start i allefall.

5225483[/snapback]

 

det er vel ikke det at de sitter på teknologien, men snarere at de var/er de eneste som orket å lisensiere brikka/teknologien fra dolby (som visstnok skulle ha en pen sum for hver solgte enhet?)

 

Simen1: hvor kom min kommentar inn der, utenom som bekreftelse?

Lenke til kommentar

Fluesopp: Jeg spår at det kommer til å slå igjennom, i en form eller en annen. Det blir vel omtrent som når 3D-kortene kom - mange så ikke det helt store poenget med å kjøpe ett før de fikk se hva de virkelig kunne gjøre for spillene. På samme måte tror jeg avansert fysikk vil forbedre spillene radikalt, og at forandringene blir såpass store at en fysikkakselerator blir et must-have i PCene fremover.

 

Den største trusselen PhysX vil få i starten, er vel alternativet fra Havok, som skal ta i bruk deler av ressursene på GPUen på skjermkortet til fysikkberegninger.

Endret av Juke
Lenke til kommentar

I praksis vil man da teoretisk sett kunne vente med å oppgradere prosessor (og dermed også hovedkort i enkelte tilfeller), dersom man heller går til innkjøp av et fysikkort til kr 2000,-. I allefall når det er snakk om å bruke prosessoren til spill hvor fysikk er en krevende del av spillet, noe jeg tror vi vil se mer og mer av fremover.

 

5224750[/snapback]

 

Du får langt mer igjen for å bruke 2000 på en ny prosessor.

Lenke til kommentar

I praksis vil man da teoretisk sett kunne vente med å oppgradere prosessor (og dermed også hovedkort i enkelte tilfeller), dersom man heller går til innkjøp av et fysikkort til kr 2000,-. I allefall når det er snakk om å bruke prosessoren til spill hvor fysikk er en krevende del av spillet, noe jeg tror vi vil se mer og mer av fremover.

 

5224750[/snapback]

 

Du får langt mer igjen for å bruke 2000 på en ny prosessor.

5225597[/snapback]

 

Ikke dersom vi snakker om fysikkberegninger. en PhysX er ca 100 ganger raskere enn en CPU i fysikkberegninger.. 30 vs 3000 beregninger litt forskjell (og nå "underdriver" jeg)

Lenke til kommentar
Har sett en demonstarsjonsfilm av dette på nett.

De kjørte først en scene med en skråning/skrent med MANGE tusen steiner som trilla nedover og kolliderte med landskapet og de andre steinene..

 

Uten PhysX kjørte de vel på 16-18fps tror jeg.

Med PhysX kjørte de det helt glatt, husker ikke FPS, men minst 60++

 

Dette vil kunne by på veldig avanserte ragdolls :D

5224829[/snapback]

 

Her er videoen forresten. Serveren er litt treig, men men

http://pcweb.mycom.co.jp/articles/2005/09/.../images/027.wmv

Lenke til kommentar

I praksis vil man da teoretisk sett kunne vente med å oppgradere prosessor (og dermed også hovedkort i enkelte tilfeller), dersom man heller går til innkjøp av et fysikkort til kr 2000,-. I allefall når det er snakk om å bruke prosessoren til spill hvor fysikk er en krevende del av spillet, noe jeg tror vi vil se mer og mer av fremover.

 

5224750[/snapback]

 

Du får langt mer igjen for å bruke 2000 på en ny prosessor.

5225597[/snapback]

 

Hvilken prosessor skulle det være da? Se på videoen over så ser du en DC P4EE 3.47GHz(?) mot Ageias PPU. Det folk glemmer er at en slik PPU avlaster prosessoren slik at den kan gjøre oppgavene den er best skikket til. Å bruke en CPU til kraftig fysikk på en spillemaskin blir som å bruke CPU til onboard SCSI kontrollere i en databaseserver når man får et separat kontrollerkort til et par-tre tusen, for å bruke en ligning.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Jeg tar faktisk det motsatte synet til Simen1 her.. tror jeg :p

 

Er nok enig i at Lydkort kan bli slått sammen med ting i fremtiden, lyd er egentlig litt spesielt, tror ikke utviklingen går like fort fremover der om dagen, jeg spiller fortsatt med stereo og synes det er helt ok :p Så lydkort kan være enklere å slå sammen med f.eks. GPU.

 

Når det gjelder PPU så er dette en form for spesialisering, som jeg tror vi bare kommer til å se i større og større grad til utviklingen bremser i det enkelte felt, da kan tiden være inne for å slå det sammen med noe annet f.eks. GPU for å ta utviklingen et steg videre før den muligens finner på å bremse igjen.

Lenke til kommentar
Dette vil kunne by på veldig avanserte ragdolls

 

Tenkte 3d mark jeg også med en gang :D

Ser for med Stoolman med Tørris på Cpu, Begge Gpuene og PhysXen...

 

Ser dere at det er Pci slot på det kortet, det vil si at det er håp for oss med s478 enda.. :p

 

Bare håpe at alle spill vil støtte dette om ikke lenge..

 

Noen osm vet effektforbruk?

Lenke til kommentar
Noen osm vet effektforbruk?

5226116[/snapback]

Jeg leste en artikkel tidligere der de sa 25W på den utgaven de demonstrerte i vår, men ta tallet med en klype salt. Det kan godt hende det senkes på grunn av optimaliseringer og bedre produksjonsprosess enn 180nm (?) den brikken var på, eller til og med økes på grunn av økt parallellisering.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Dette vil kunne by på veldig avanserte ragdolls

 

Tenkte 3d mark jeg også med en gang :D

Ser for med Stoolman med Tørris på Cpu, Begge Gpuene og PhysXen...

 

Ser dere at det er Pci slot på det kortet, det vil si at det er håp for oss med s478 enda.. :p

 

Bare håpe at alle spill vil støtte dette om ikke lenge..

 

Noen osm vet effektforbruk?

5226116[/snapback]

 

Jeg har s478 med PCIe :tease:

 

AtW

Lenke til kommentar
" Physics-accelerated games will be able to offload physics calculations from the CPU to the PPU much like how 3D-accelerated games process graphics on a video card." Så den avlaster kun CPUen?

 

Her er Novodex rocket http://www.megagames.com/news/html/demos/n...ysicsdemo.shtml

5224988[/snapback]

 

Ja selvfølgleig! Klart det at når du har en dedikert enhet som er 100 ganger raskere på fysikk, så blir det for dumt om ikke den tok seg av 100% av fysikken, som tidligere CPU tok seg av. F.eks. i halflife2 er det jo en del fysikk osm merkbart belaster CPU og påvirker ytelsen negativt.

 

Man må dog huske på at bruk av fysikk i spill til dags dato er svært beskjeden, så det er neppe så mye ytelse å avlaste til å beynne med. La oss si en tung scene i HL2 tok 10% av CPU til fysikkberegninger. Da får du ikke noe mer tilbake til ledig CPUkraft enn de 10 prosentene tross alt. Det morsomme er at du da sikkert står igjen med 99% ledig kapasitet på FPU, og denne kapasiteten kan du bruke til å øke fysikk-presisjon og antall entiteter "gratis" uten at det påvirker systemet negativt. Nå det er en artig tanke det! =)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg kom nettop til å tenke på noe...

 

Fysikkberegninger er i sin natur massivt parallelle operasjon er det ikke? Med andre ord, koden for å gjøre disse beregningene må jo være ekstremt egnet til multi-prosessor prosessering.

 

Det betyr vel da at vi fort vil se dual og quad fysikk-kort som sansynligvis scaler med nesten 100% effektivitet, og den eneste store begrensningen på hvor raske fysikk-kort du får kjøpt blir hvor mye du er villig til å betale for dem. Det blir jo bare å hive på flere FPU'er på kortet til produsenten synes det blir nok ^_^

 

Kanskje til og med fysikk-kort med ledige FPU-slots for senere oppgraderinger? Det er lov å håpe! =)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...