Gå til innhold

Samsung D600


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jappjapp, dette er en telefon som er 100% perfekt for målgruppen. Av den grunn er det et terninkast som er korrekt, selv om det bare er en svak 6'er. Telefonen treffer målgruppen perfekt - og er vidt forskjellig fra feks N70 - som også treffer sin målgruppe perfekt :).

 

Men en ting, hva med å se på akam sitt poengsystem? Da har man mye mer å gå på enn på terningkast :).

5141781[/snapback]

 

Alastor, det er temmelig svak argumentasjon, de fleste mobiler treffer sin målgruppe. Det er hele poenget med å ha et bredt spekter.

 

Jeg kan seriøst ikke fatte og begripe hvordan man velger å ordlegge seg, og så forsvare karakterene som blir gitt. Nå har jeg lest begge testene for D600 og N70, og tar nå Maskinvare og Tilbehør-kategorien som eksempel.

D600 får en sekser. N70 får en treer.

 

D600 scorer 139 i Java MIDP 1 og 13 i MIDP 2.

N70 scorer 467 i Java MIDP 1 og 19 i MIDP 2.

 

Java er noe som alltid argumenteres og vektlegges hos Amobil, og når det faktisk står at Javaytelsen er lite medgjørlig og dere har tester flere spill og programmer og disse faktisk ikke virker, hvordan kan da en toppkarakter forsvares?

 

Videre klages det på batteriet til N70. D600s batteri er ikke nevnt.

 

Deretter duskuteres bundelen, som er temmelig identisk, bortsett fra at D600 har med en TV-kabel, som N70 ikke har, og N70 har med bærereim, pusseskinn, laderadapter som D600 ikke har.

 

På D600 brukes det også 7 linjer for å fortelle at internminnet er 56 MB, og at på hele det norske markedet kan mobilen skilte med ett eneste stusselig minnekort. Det står ikke engang om det følger med et, og det er ikke avbildet.

 

Til tross for dette slaktes Nokiaen til fordel som Samsungen. Det er dette jeg rett og slett ikke forstår!

Endret av Holtemann
Lenke til kommentar
Huff. Her var det mye pepper å få.

 

For å svare på det som har blitt fremsatt her:

 

Totalkarakteren gir uttrykk for det totalinntrykket vi har av telefonen, og er ikke en matematisk kalkulasjon av karakterene som er gitt tidligere i testen. Vi er flere i redaksjonen som har testet modellen, og har blitt enige om at dette er en sekser.

 

Det er helt rett at vi har påpekt mange mangler i løpet av testen. Og jeg forstår at det kan oppfattes som inkonsekvent når man drar frem det ene minuset etter det andre, for så å gi en telefon beste karakter.

 

Jeg tror litt av kontroversen her handler om hva man legger i terningkast seks. Noen vil mene at terningkast seks skal være reservert for en telefon som er "perfekt". En telefon som tilbyr alt av teknologi, har et flott design, er brukervennlig, billig, osv. Problemet er at en slik telefon ikke eksisterer i dag.

 

Vi har måttet gå gjennom debatt om terningkast seks ved hver anledning vi har gitt det. (Noe som selvfølgelig er bra, vi liker å få tilbakemeldinger) Når T610 kom ut fikk vi pepper for å gi terningkast seks til en telefon med STN-skjerm og kun 2 MB minne. Når vi ga beste karakter til D500 ble det klaget på at det ble gitt toppkarakter til en telefon uten minnekort og med SMS-mangler.

 

Problemstillingen vi havner i når vi tester modeller såpass grundig som vi gjør, er at vi alltid vil kunne avdekke mange feil. Når vi gir en telefon terningkast seks kan vi altså ikke skrive teksten som et eneste stort forsvar av totalterningkastet. i så fall måtte testen vært en eneste lang skryteliste, der vi elegant gikk forbi alle feil og mangler.

 

Og noen modeller må jo nødvendigvis få terningkast seks, om det skal være vits i å ha en skala fra 1-6. På samme måte som noen modeller må få terningkast én.

 

Testskalaen vår reflekterer hva vi synes om de telefonene som er å få kjøpt på markedet nå, på en skala fra 1-6. Vi mener at D600 er det beste valget for folk flest i prisklassen 3500 kr per i dag (sammen med k750i, med samme score). Derav terningkast seks.

 

Den dagen vi tester en telefon som kommer bedre ut, vil terningkastet til D600 og K750i justere seg ned. Det er altså ikke noe behov for et terningkast 8! :)

 

Testskalaen kan dere lese mer om her:

http://www.amobil.no/diverse//slik_fungere...ingkastene/7904

 

Jeg ser at mange er uenige i vurderingen vi har gjort denne gangen, og det tar vi selvsagt til etterretning.

 

Samtidig tror jeg at tekniske kriterier som Java-ytelse og mangel på EDGE, IR, og lommebok er viktigere for en avansert bruker enn det er for mannen på gata.

 

Håper dette gir litt svar på hva vi har lagt til grunn for konklusjonen vår.

5141718[/snapback]

 

Finner det uansett merkelig at den får samme karakter som K750i som nå er flere måneder gammel og overlegen på kamera, mp3 (funksjonene), har radio, overlegen ytelse, bedre lagringsmuligheter, muligheter til oppdatering via nettet, bedre SMS funksjon, billigere. Når jeg veier mot samsungens fordeler som er bedre lyd og design så må jeg si jeg har vondt forå skjønne vurderingen allikevel... Om D600 skal være verdig en 6er så burde kanskje K750i fått en 7er ;)

Lenke til kommentar

Syntes Holtemann igjen poengterte saken veldig godt. Det er direkte latterlig av SiRO å sitte og forsvare en så utrolig dårlig karaktergivningspraksis. Den er direkte ulogisk og inkonsekvent, og det skuffer meg at Amobil (som jeg frem til å nå har sett på som en veldig seriøs nettside) velger den stien. Jeg kommer på langt nær til å stole på testene som blir fremlagt her fremover, og heller bruke andre medier til det.

 

Hvorfor ikke kjøre samme praksis for tester som f.eks. HW? Det er en side i det samme nettverket, og dere burde derfor ha den samme praksisen. For å si det mildt så ligger dere lysår bak HW.

 

Dere har fått mye pepper nå, og jeg ville seriøst ha satt meg ned og sett på den. Fortsetter dere med slike tester, så kommer dere til å tape brukere og anselse.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Samsung posisjonerer denne telefonen som en proff-/businesstelefon. (se Samsungs egen markedesføring)

 

Hvordan det da er mulig å påstå at at de treffer spikeren er vanskelig å forstå. Proffmarkedet i dag er først og fremst opptatt av integrasjon (WiFi) og båndbredde (3G) For dette markedet blir denne telefonen totalt uinteressant.

 

På fjortismarkedet derimot har den sikkert et potensial, men burde vel strengt tatt vært tilgjengelig for et lite år siden.

Lenke til kommentar

Hvorfor får jeg en epost hver gang denne tråden blir oppdatert. Innholdet i mailen begynner med:

 

[brukernavn] has just posted a reply to a topic that you have subscribed to titled "Samsung D600".

 

Jeg har aldri gjort noe for å abonnere på oppdatering til denne posten. Hvordan får jeg slutt på det?

Lenke til kommentar
nå vil jeg ordlegge meg fra amobil`s side:

6ern er ikke basert på at man legger alle delkarakterene og delere på antallet, men totalinntrykket av mobilen.

5140679[/snapback]

 

Hvis dette er fakta, hva i all verdens navn er poenget med en delkarakter da?

Da kunne man skrevet et langt sammendrag av telefonens egenskaper og gitt de en karakter. Totalkarakteren burde ABSOLUTT være basert på delkarakterene, i TILLEGG til totalinntrykket.

Lenke til kommentar

D600 er som d500. dritt telefon for di som ønsker noe mer. Aldri har jeg hatet en mobil mer en d500... d600. ikke en dritt bedre. tilbake til w800i.. Ikke det at den er stort bedre, men den er bedre.

Juling, skulle de som kåret d500 til åretsbeste felefon ha. nå for d600 6èr også. Rart det er krig i verden...

Lenke til kommentar

Er enig med det holtemann sier her.. tviler ikke på at d600 er en meget god mobil, synes selv den er meget stilig. Men når den får terningkast 6 på områder andre mobiler til omtrent samme pris er mye bedre på fx. n70 da er det noe galt.

 

sier ikke at dere må forandre på terningkastene vær gang en leser er uenig eller misfornøyd, men denne mobilen har mangler og feil som gjør at den ikke fortjener karakteren 6. spesielt ikke når andre mobiler i samme prisklasse er mye bedre og får bare terningkast 5 eller 4.. design og skjerm kan ikke trekke så mye opp og overskygge det andre.

Endret av 3000
Lenke til kommentar

Etter å ha lest denne testen kan jeg ikke finne en eneste grunn til at jeg bør kjøpe telefonen. Det er jo side opp og side ned med feil og mangler.

Jeg kan absolutt ikke skjønne at en telefon med så mange feil kan få terningkast 6.

 

Du må ha en forkjærlighet for Samsung for å kunne gi denne karakteren.

Ellers å har du glemt alle feilene på telefonen.

 

Også var det dette med skrivemåten da, du skriver som om har audiens hos kongen.

Det hadde ikke gjort noe om dere skriver på en mer folkelig måte.

Det er ikke om å gjøre å bruke verdens mest avanserte form for norsk.

 

Ellers var det fine bilder av telefonen :)

Lenke til kommentar
nå vil jeg ordlegge meg fra amobil`s side:

6ern er ikke basert på at man legger alle delkarakterene og delere på antallet, men totalinntrykket av mobilen.

5140679[/snapback]

 

Hvis dette er fakta, hva i all verdens navn er poenget med en delkarakter da?

Da kunne man skrevet et langt sammendrag av telefonens egenskaper og gitt de en karakter. Totalkarakteren burde ABSOLUTT være basert på delkarakterene, i TILLEGG til totalinntrykket.

5143502[/snapback]

 

Altså, meningen med innlegget mitt var ikke at delkarakterene ikke spilte en rolle inn, men at totalkarakteren ikke nødvendigvis er basert på en matematisk kalkulasjon, der man deler delkarakterene på ant. karakter.

Lenke til kommentar
Den er dyr, har ikke 3g/EDGE,

5140581[/snapback]

 

De fleste D600 til salgs her i landet er D600E, altså med EDGE, har en slik selv!! sjekk komplett.no, mpx.no osv.

 

dårlig javaytelse!

5140581[/snapback]

 

Javaytelsen er noe lavere enn feks k750 grunnet nesten DOBBEL oppløsning på skjermen, dvs tyngre for mobilen å drive! Burde ikke være så vanskelig å skjønne :!:

 

Samsungen har også QUAD-band(kan brukes over hele verden), noe hverken k750,n70 el n90 har!

 

Internminnet er på 56MB? :nei: , er nok 71.

 

Minnekort til denne mobilen finnes nå opptil 512MB, det er av typen Sandisk transflash.

Endret av Pugger
Lenke til kommentar
Javaytelsen er noe lavere enn feks k750 grunnet nesten DOBBEL oppløsning på skjermen, dvs tyngre for mobilen å drive! Burde ikke være så vanskelig å skjønne  :!:

5147794[/snapback]

Det burde kanskje Samsung ha tenkt på, og satt inn en noe kraftigere prosessor. Hjelper ikke å ha stor skjerm, når dine ofte brukte java-programmer fungerer dårlig.

Lenke til kommentar
Javaytelsen er noe lavere enn feks k750 grunnet nesten DOBBEL oppløsning på skjermen, dvs tyngre for mobilen å drive! Burde ikke være så vanskelig å skjønne  :!:

5147794[/snapback]

Det burde kanskje Samsung ha tenkt på, og satt inn en noe kraftigere prosessor. Hjelper ikke å ha stor skjerm, når dine ofte brukte java-programmer fungerer dårlig.

5147825[/snapback]

 

Det er ikke no galt med Java ytelsen på denne mobilen. Spillene funker som bare det. Har prøvd ganske mange så :) . Har en kompis som kjøpte K750 , han brukte den i fem dager så funka det ikke lenger å ta bilder. Autofokus er en oppskrytt funksjon. Sammenlign for eksempel videokamera funksjonen, samsungen filmer i 352x288 i motsetning til sonyen på bare 176x?. :p

Endret av Pugger
Lenke til kommentar
Javaytelsen er noe lavere enn feks k750 grunnet nesten DOBBEL oppløsning på skjermen, dvs tyngre for mobilen å drive! Burde ikke være så vanskelig å skjønne  :!:

5147794[/snapback]

Det burde kanskje Samsung ha tenkt på, og satt inn en noe kraftigere prosessor. Hjelper ikke å ha stor skjerm, når dine ofte brukte java-programmer fungerer dårlig.

5147825[/snapback]

 

Det er ikke no galt med Java ytelsen på denne mobilen. Spillene funker som bare det. Har prøvd ganske mange så :) . Har en kompis som kjøpte K750 , han brukte den i fem dager så funka det ikke lenger å ta bilder. Autofokus er en oppskrytt funksjon. Sammenlign for eksempel videokamera funksjonen, samsungen filmer i 352x288 i motsetning til sonyen på bare 176x?. :p

5147873[/snapback]

 

Blir teit å snakke om en K750i som gikk i stykker etter noen dager da det handler om feil på en mobil og ikke noe som gjelder alle K750i. Autofokus er kanskje oppskrytt, men et eller annet gjør ihvertfall SE vesentlig bedre enn samsung siden bildene er såpass mye bedre på K750i enn D600. Film er jeg enig med deg, men skal du ha en mobil du kan filme med så kjøper du XCUTE og ikke samsung...

Lenke til kommentar

syntes det var merkelig at Maskinvare og tilbehør fikk karakter 6 med tanke på den elendige java ytelesen og at den mangler 3g noe som burdte være standar på en slik dyr telefon, ville selv ha valgt mitt på 3.

utenom skjermen og minnekort + noen div applikasjoner er det ikke noe spes super nytt iforhold til d500 og at den har vokst i størelse liker jeg ikke.

 

kult at office funkjonen men at den er bedre enn openoffice mulig nå ja, men openoffice kommer i nye utgaver ganske ofte.

 

må si meg ganske uenig i mange av de ternings kasta.

Lenke til kommentar
Blir teit å snakke om en K750i som gikk i stykker etter noen dager da det handler om feil på en mobil og ikke noe som gjelder alle K750i. Autofokus er kanskje oppskrytt, men et eller annet gjør ihvertfall SE vesentlig bedre enn samsung siden bildene er såpass mye bedre på K750i enn D600. Film er jeg enig med deg, men skal du ha en mobil du kan filme med så kjøper du XCUTE og ikke samsung...

5148259[/snapback]

 

Greit det var bare teit å nevne kompisen sin mob :) .. Bildene er såpass mye bedre sier du`? Jeg har sammenlignet og det er ikke noe forskjell.

Endret av Pugger
Lenke til kommentar

Jeg kommer med et forslag: gi bæng i karaktersystemet! Lag heller en god oversikt over telefonens goder og dens mangler. En karakter gir helt feil innttrykk av en telefon. At denne telefonen har fått sekser på terningen uten å kunne skrive SMS ordentlig, er helt feil, for f.eks. K750i har samme karakter, men har ordentlig og skikkelig T9-skriving.

 

K750is kamera er kåret til det beste mobilkameraet i verden. D600s er like over middels, men allikevel har disse telefonene samme totalkarakter? Det blir feil, blir det ikke det? Jeg mener det.

 

Hva med en litt grovere inndeling av testene deres? Hva med å dele inn i "dårlig", "middels" og "anbefalt"? Da blir det mye lettere å finne en telefon som passer ens behov. Men behovene varierer jo, så det er kanskje ikke så lett uansett.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...