Gå til innhold

Samsung D600


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Blir teit å snakke om en K750i som gikk i stykker etter noen dager da det handler om feil på en mobil og ikke noe som gjelder alle K750i. Autofokus er kanskje oppskrytt, men et eller annet gjør ihvertfall SE vesentlig bedre enn samsung siden bildene er såpass mye bedre på K750i enn D600. Film er jeg enig med deg, men skal du ha en mobil du kan filme med så kjøper du XCUTE og ikke samsung...

5148259[/snapback]

 

Greit det var bare teit å nevne kompisen sin mob :) .. Bildene er såpass mye bedre sier du`? Jeg har sammenlignet og det er ikke noe forskjell.

5148435[/snapback]

 

Jeg er ikke noen erfaren fotograf, men jeg har tatt endel tusen bilder oppigjennom årene og redigert mye. 2 ting jeg mener K750i er bedre enn D600 er skarphet og støynivå, på utendørs bilder med gode lysforhold er støynivået på D600 høyere enn på K750i, det mener ihvertfall jeg det er lett å se etter å ha sett galleribildene av D600 og sammenlignet litt med flere hundre bilder tatt med K750i. På nattmodus/innendørs med dårlig belysning vet jeg ikke, kan hende D600 er bedre her?

 

Ikke misforstå, jeg synes samsung lager gode mobiler, har ikke prøvd D600 men den er sikkert en veldig bra mobil, MEN vurderingene amobil har gjort underveis i testen (ikke delkarakterene først og fremst men endel kommentarer) henger ikke på greip med sluttvurderingen mener jeg, noe du også kanskje er litt enig i :)

Lenke til kommentar

@Amobil.no: Jeg tror noe av problemet her, og som er grunnen til at dere får pepper, er at dere har saklige begrunnelser i teksten, men setter terningkast etter magefølelsen. Dere er svært korrekte og sørger for å skrive saklig om problemene telefonen har, hvilket jeg syns er bra. Men når terningen settes etter en subjektiv oppfatning, er det mange som reagerer fordi teksten ikke inneholder den samme entusiasmen som terningen.

 

Det er litt det samme som "Design og byggekvalitet" på N90, den diskusjonen husker dere kanskje? ;) Der var det igjen en saklig drøfting av fakta, og så plutselig slo magefølelsen inn og så fikk den terningkast 2.

 

Folk reagerer altså på de gangene det saklige og det følelsesmessige ikke ender opp med samme konklusjon. Vi vet jo alle at det ikke er noen sammenheng mellom det saklige og det følelsesmessige, generelt sett, men er dere bevisste på det i testene deres?

 

@Elling: Du får automatisk melding på epost når du har svart i en tråd. Du trenger ikke gå inn og velge å abonnere på tråden. Det er altså nok å svare.

Lenke til kommentar

@Tjohei: Jeg tror absolutt du er inne på noe der. Terningkastet er et uttrykk for en totalvurdering, og der blir det nødvendigvis en form for personlig vekting - ta f.eks en telefon som har innebygd Wi-Fi og HSDPA med 5x hastigheten til en vanlig 3G-telefon, men mangler blåtann. Hva blir terningkastet i "Trådløs teknologi" da?

 

Hadde vi fjernet terningkastene fra testen, tror jeg vi ville unngått veldig mye av kritikken som har kommet. Samtidig er det ingen tvil om at mange foretrekker å få et terningkast å forholde seg til, slik at de ikke tvinges til å fordøye hele testen og prøve å lese seg fram til en totalvurdering mellom linjene. Skal vi nå ut til et bredt publikum, er det nesten et krav å ha et terningkast eller en annen form for kjapp karaktergiving.

 

Jeg ser forresten det er nevnt at folk ønsker en +/- bit på konklusjonen, ala HW. Dette har vi i planleggingsfasen, så det skal komme på plass etter hvert.

 

En siste ting: Angående de rent tekniske spørsmålene som er reist rundt testen, så er artikkelforfatter den rette til å svare på dette. Han er for tiden bortreist på ferie i Kina, men burde forhåpentligvis kunne gi en tilbakemelding i løpet av tiden fremover.

Lenke til kommentar
Jeg synes det blir dumt å teste en mobil som man tester en datamaskin. Har selv brukt D-500 mye, og liker den veldig godt! Og det at D-600 skulle være noe dårligere ville vært rart.

5154537[/snapback]

Det er vel få som sier den er dårligere, men på 11 måneder er det vel naturlig at det stilles høyere krav også.

Lenke til kommentar
.. Bildene er såpass mye bedre sier du`? Jeg har sammenlignet og det er ikke noe forskjell.

Ikke noe forskjell med og uten AF? Legg ut samme bilder tatt med K750i og D600 så skal jeg tro deg. Det er stor forskjell med og uten AF. Har både K750i og N70, SE'en banker Nokian på bildekvalitet. Og på de bildene som var lagt ut i testen ser ikke D600 til å ha noe særlig bedre kvalitet enn N70.

Lenke til kommentar
Og på de bildene som var lagt ut i testen ser ikke D600 til å ha noe særlig bedre kvalitet enn N70.

5155834[/snapback]

Bildene til D600 hadde ikke blitt bedre selv med autofokus. Det er en helt annen type uskarphet i de bildene, som er resultat av dårlig bildebehandling. Se for eksempel på trafikklysene i byen. Kanten rundt er helt hakkete. Det er dårlig programvare, ikke optikk, som er problemet til D600.

 

Edit: Med det mener jeg ikke at de nødvendigvis har verdens beste optikk, men det er ikke der de burde tatt første grep for å forbedre bildekvaliteten.

Endret av Tjohei
Lenke til kommentar

Leste nettopp testen.. Startet på konklusjon og så bare på terningen, så fikk lyst ti å bytte min 6630 med denne..

Men etter å ha lest testen så ser jeg ikke noe særlig vits annet enn bedre design og bedre skjerm--

Tenkte jeg skulle kommentere testen veldig, men nok av folk som har sagt det meste før meg. :)

 

Fant hvertfall ut at Amobil er et samsungelskende side, som foretrekker å gi karakter etter navn og design(og andre har dømt) enn å lese sine egne kommentarer til telefon med et upartisk sinn slik testere skal..

Lenke til kommentar
Både saklige og usaklige tilbakemeldinger til testerne her.

 

Litt tilbake til selve mobiltelefonen: Er det noen som har en selv og vil dele noen erfaringer?

5158617[/snapback]

 

Har en kompis som har et halvt år gammed D500 som det nå så vidt går an å åpne, er dette skyvesystemet egentlig bare en vits? Min gamle Nokia 8110 holdt koken i 4 år, og i mureryrket er det nok av sand som virvler opp....

 

Som bruker av Nokia og SE sine modeller blir det fort mye knoting for å bli kjent med D600, noe jeg tok meg tid til i dag. Deilig å holde i hånden, den sorte"gummifølelsen" sitter godt og virker eksklusiv, og i tillegg holder den kanske riper lenger borte fra telefonen. Jeg brukte en drøy time for å bli kjent med Samsung D600 i dag og kan bare si at det er en 6230i modell, hverken mer eller mindre uten EDGE da og dårligere med SMS tjenester; men gikk tilbake til min gamle N70 i stedet for. Der har jeg faktisk alt jeg trenger og litt til, selv om jeg ønsker noe annet..

 

Ellers er jeg enig med skribentene av kritikk at terninkast 1-6 gir for små marginer. Kan man ikke bruke en 1-10 skala, eller aller helst 1-100% gradering. Der kunne jeg gitt D600 en sekser, kanskje 69% til og med. SE K750i, N70, W8ooi 79%. :thumbup:

Man kan ikke sprenge grenser før systemet er i gang, og man må se for seg en levetid på systemet før det må oppgraderes til noe nytt, eller produktenes graderinger reduseres. For det er et viktig poeng, meget viktig poeng, at det holdes av plass i toppen til nykommere med nytt spennende innhold dukker opp.

Siden Amobil sine sider har blitt så veldig bra er det synd at testresultater til syvende og sist baserer seg på magefølelse, og hva man liker og er vant med selv. Hva med å opprette en seriøs intern interessegruppe som gjennomleser testene, og gir sine kommentarer FØR de publiseres? Jeg er selv mobilfreak og syntes dette med mobil og tester er spennende og interessant lesing. :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg aner ikke hvordan det skal kunne testes, men jeg kan godt tenke meg testkriteriet "Slitestyrke". Gi telefonene en standard intensiv mengde juling, støv og annet som oppstår ved forlenget bruk.

5159272[/snapback]

Godt poeng, men det blit kanskje litt dyrt fordi da må amobil kjøpe hver mobil de tester..

Lenke til kommentar
Jeg aner ikke hvordan det skal kunne testes, men jeg kan godt tenke meg testkriteriet "Slitestyrke". Gi telefonene en standard intensiv mengde juling, støv og annet som oppstår ved forlenget bruk.

5159272[/snapback]

Godt poeng, men det blit kanskje litt dyrt fordi da må amobil kjøpe hver mobil de tester..

5165333[/snapback]

 

Se på det på denne måten: Mange leser amobil. Hvis amobil ikke får lov til å stressteste telefonen av firmaet som har sendt den som test-eksemplar vil det sette telefonen i dårlig lys. Nesten like suspekt som når noen sier "Ingen kommentar". :hmm:

 

Edit: Begynner å bli møkklei av at mobilgigantene kalkulerer levetid på telefonene sine slik at du må ha en ny før du egentlig er villig til å investere i en. Jeg brukte Nokia 3210 som HAMMER for pokker :cool:

Endret av Gilgamesj
Lenke til kommentar

Da var jeg paa plass fra Kina. Soer i provinsen Guangxi naa og skal proeve aa svare saa mange som mulig. Men pga hyppige sammenbrudd paa nettet her maa jeg ta det i puljer.

 

Jeg har veldig lyst på denne telefonen, og jeg har et spørsmål (godt mulig jeg er litt trøtt, men hva betyr dette):

"... ikke kan du bla deg bakover i ord du skriver med ordlisten og ikke er det mulig å endre dem"

5140968[/snapback]

 

Problemet med D600 er at du ikke kan endre paa ord du allerede har skrevet. Har du skrevet `et` istedet for `du` maa du altsaa slette `et` for saa skrive `du`. Du kan heller ikke gaa inn paa et ord og endre -en- bokstav. Dermed er nok Samsung D600 et daarlig valg selv om du bare skriver 20 SMS om dagen og syns SMS er en av de viktigste funksjonene paa telefonen.

 

har samsung kvitta seg med alle lydene som oppstår til enhver tid, syns jeg, eller går det an å slå av denne funksjonen? til nå er det akkurat det og at jeg syns det er litt knotete å skrive SMS som holder meg fra samsung, mest i alle fall.

5141150[/snapback]

 

D600 kommer med masse lyder forhaandsinnstilt, men det gaar an aa slaa av disse. Desverre kan ikke det gjoeres med et tastetrykk, du maa slaa av alle lydene manuelt.

 

En liten kommentar til selve språket i testene til Amobil:

Greit nok at dere behersker norsk, men synes det blir irriterende mye metaforer og unødvendige ord som brukes. Dette passer i fortellinger/essays og slikt - ikke i "faglitteratur".

 

[Kuttet et par eksempler]

 

Jeg synes det hadde vært mye bedre å lese hvis dere var litt mer direkte i språket, i stedet for å kryptere det med språklige virkemidler.

 

Får inntrykk at dere prøver litt for mye på å skrive "god norsk" (ref: tidligere feilbruk av norske ord dere egentlig ikke visste helt hva betydde/brukes). Dette synes jeg passer passer dårlig i spesielt tester. Korte "agurknyheter" passer det bedre i.

5141515[/snapback]

 

Det er jo en balansegang. Vi har stadige diskusjoner oss imellom over hva som er bra aa skrive og hva som ikke boer skrives av ord. Det er ikke sjelden at jeg bruker metaforer som saa strykes foer publisering eller at vi "spriter opp" spraaket i en test fordi det er for tamt.

 

Her staar det mellom to ting. Morsom lesning som gjoer en test goy aa lese og rettfrem-spraakbruk som sikrer at tekniske detaljer kommer godt frem og at poeng ikke misforstaas.

 

Vi proever til enhver tid aa finne "den gyldne middelvei" her som gjoer at ingen av disse to faktorene blir for dominerende. Men det hender jo selvfoelgelig at det skjer, noe som kanskje var tilfelle med de eksemplene du trakk frem.

Lenke til kommentar
Da var jeg paa plass fra Kina. Soer i provinsen Guangxi naa og skal proeve aa svare saa mange som mulig. Men pga hyppige sammenbrudd paa nettet her maa jeg ta det i puljer.

5171539[/snapback]

Bare et lite tips: Åpne flest mulig nødvendige nettsider på en gang. Jobb offline, f.eks med skriving av innlegg og svar i notepad. Logg til slutt på nettet igjen, kopier og lim inn for å svare raskt før nettet bryter ned igjen. (Jeg antar du er logget på med mobil eller modem etter beskrivelsen)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...