Gå til innhold

CD-plate eksploderte i DVD-brenneren


Anbefalte innlegg

I går kveld fikk jeg litt av et sjokk! Putta Civilization 3: Conquests (original cd)

i min NEC ND3520A dvd-brenner for å spille litt før leggetid. Etter noen få sekunder kom et vanvittig høyt smell - som et pistolskudd - og deretter masse skramling som av knust glass. :cry:

Skuffa til dvd-brenneren gikk opp og det raste ut fragmenter og deler av cd'en.

Noen biter kilte seg fast inni brenneren slik at den ble stående å åpne og lukke skuffen kontinuerlig.

Jeg ble helt satt ut! Har aldri opplevd noe lignende før, og at det til og med skulle skje med yndlingspillet mitt var helt katastrofalt. Takk og pris at Civ 4 er rett rundt hjørnet.

 

Er det noen som kjenner til at slikt kan skje?

Dvd-brenneren er forholdsvis ny. Den var kjøpt i april, og jeg har sendt reklamasjon til selger (Komplett.no), så forhåpentligvis får jeg ny brenner på garantien.

 

Lurer også på om noen vet hvor jeg kan få tak i ny cd til Civ 3: Conquests? Har prøvd å sjekke på nettbutikkene, men det ser ikke ut som den er i salg lenger...

 

Moderatoredit: Den irriterende emnetittelen med kun store bokstaver er endret.

Les om overdreven bruk av store bokstaver her: https://www.diskusjon.no/index.php?act=boardrules#skriking

Neste gang jeg ser slik "skriking" fra deg så stenges tråden.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De selger Civilization 3 Gold på gamesmix.no. Der følger det med "Play the World" ekspansjonen, og jeg TROR i allefall at det innebærer at Conquests automatisk følger med.

 

Jeg kan dobbeltsjekke når jeg kommer hjem, siden jeg nylig kjøpte denne utgaven av spillet der selv.

 

Edit: Spillet koster forøvrig kr 79 der, så det er jo billig også. :)

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Gå til butikken som solgte spillet. Dette er en mangel med spillet så lenge det ikke er skrevet maksimal rotasjonshastighet for CDen som en begrensning av bruken i manualen.

 

Siden dette også medførte skade på annet utstyr, så skal spill-butikken også dekke skaden på CD-romen, og dermed skal du få penger av dem til å kjøpe en ny en. De skal dekke alle kostnader, også frakt.

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar
Gå til butikken som solgte spillet. Dette er en mangel med spillet så lenge det ikke er skrevet maksimal rotasjonshastighet for CDen som en begrensning av bruken i manualen.

 

Siden dette også medførte skade på annet utstyr, så skal spill-butikken også dekke skaden på CD-romen, og dermed skal du få penger av dem til å kjøpe en ny en. De skal dekke alle kostnader, også frakt.

 

-Ko_deZ-

5083808[/snapback]

 

Det er det latterligste jeg har hørt på lenge! Er du seriøs nå??

Lenke til kommentar

Har skjedd mange ganger. Skyldes i 99% av tilfellene svakhet i platen som gjør at den brister.

 

Vil du klage til noen? Da er det butikken du kjøpte spillet hos du må henvende deg til. Om du kommer noen vei er en annen sak.

 

Edit: Om komplett.no vil nekte å ta dette på garanti/reklamasjon så har de full mulighet til det da dette sjelden er en feil på spiller, men en feil på plate som forårsaket problemet. Derfor kan de om de vil nekte å ta dette på garantien på brenneren...

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar
Gå til butikken som solgte spillet. Dette er en mangel med spillet så lenge det ikke er skrevet maksimal rotasjonshastighet for CDen som en begrensning av bruken i manualen.

 

Siden dette også medførte skade på annet utstyr, så skal spill-butikken også dekke skaden på CD-romen, og dermed skal du få penger av dem til å kjøpe en ny en. De skal dekke alle kostnader, også frakt.

 

-Ko_deZ-

 

Det er det latterligste jeg har hørt på lenge! Er du seriøs nå??

 

I second third and fjerd that, Patience!

Nå var dagen reddet for meg.

Endret av atticus
Lenke til kommentar
Noen gang festet en cd-på en dremel? Det ert faktisk ganske morsomt... Bare husk vernebriller :p

5083895[/snapback]

 

Nesten sånn som i den MythBusters-episoden da dette med eksploderende CDer ble testet ut, bare at de brukte en vinkelsliper elns :)

 

Men seriøst, hadde splintene fra CD-plata kommet seg ut av DVD-brenneren, har de såpass høy fart at de kunne ha gjørt skikkelige personskader. Så du kan være heldig sånn sett at det var CD-plata som gikk dukken og ikke eventuelle personer foran PCen...

Lenke til kommentar

For de av dere som liker Mythbusters på Discovery, så testet de akkurat det med cdplater som eksploderer. (myten sa at noen døde etter at cdrommen eksploderte.. det var selvsagt bare tull)

Man snakker om rimelig heftige rpm i de nye drevene, så det skal ikke rare defekten i en plate til før det gir etter.

Jeg mener du har en god sak når det gjelder erstatning av både spill og cdrom.

Lenke til kommentar

Det samme har skjedd med meg, bare ikke like dramatisk. CDen sprakk i tusen knas inne i 52x CDrom. Dette var forøvrig Medal Of Honor:AA:) 2 uker etter at jeg fikk spillet.

 

Håper trådstarter er nøye med å riste ut/støvsuge inn i dvdspilleren før han bruker den igjen. (Sugerør funker bra som mini-rør til å nå innsiden av spilleren)

 

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
Gå til butikken som solgte spillet. Dette er en mangel med spillet så lenge det ikke er skrevet maksimal rotasjonshastighet for CDen som en begrensning av bruken i manualen.

 

Siden dette også medførte skade på annet utstyr, så skal spill-butikken også dekke skaden på CD-romen, og dermed skal du få penger av dem til å kjøpe en ny en. De skal dekke alle kostnader, også frakt.

5083808[/snapback]

Jeg ser at flere er uenige med deg, men jeg vil støtte det du sier. I følge forbrukerkjøpsloven har man rett på erstatning (f.eks ny plate eller pengene igjen) dersom produktet ryker innen reklamasjonstida, vel og merke hvis man ikke er selvforskylt i problemet (noe som neppe er gjeldende her). Man har også krav på å få dekket utgifter som tapet av produktet har påført. Altså ny DVD-brenner av tilsvarende (eller bedre) sort, frakt av DVD-rom'en og til og med frakt i forbindelse med reklamasjonen på plata. (jepp, selv bussbilletten til og fra der du kjøpte den skal dekkes, men det tror jeg kun gjelder dersom buss er enkleste og billigste metode)

 

Forbrukerkjøpsloven er faktisk et veldig bra forbrukervern, og verner oss mot at produsentene kan lage produkter som ikke holder mål og får økonomiske konsekvenser for oss. Denne loven verner også selger, men det kan sikkert diskuteres hvorvidt den er rettferdig for begge parter i dette tilfellet. Men uansett hva vi kommer frem til i denne rettferdighetsdiskusjonen så endre det nok ikke forbrukerkjøpsloven. Dermed har man fortsatt de samme kravene med loven i ryggen, selv om det virker urettferdig for enkelte.

Lenke til kommentar

Shit happens... kan ikke helt skjønne hvorfor du skulle få noe erstatning for noe som helst.

 

Tviler på at du får noen ny brenner, og ikke noe nytt spill heller.

 

Skulle du få et nytt spill, er det vel bare på ren skjær godvilje fra butikk eller produsent.

At cd platen hadde en svakhet er greit nok, men det kan fort skyldes uforsiktig behandling av plata. (Jeg sier ikke at du herper platene, men hvordan kan du bevise at du ikke har gjort det)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Det samme skjedde med meg med en brent sikkerhetskopi av et orginalspill som jeg spillte (ingen riper på cd'en) plutselig hørte jeg en høy lyd som minner om at noen sprenger en kinaputt eller noe lignende rett ved siden av deg.

 

Jeg kjøpte forøvrig cd-spilleren hos komplett, jeg sa at jeg brukte en brent kopi. Jeg fikk likevel en ny cd-spiller som var litt bedre enn den gammle tilsendt.

På den nye stod det en lapp der at man ikke skal putte inn brente sikkerhetskopier av spill o.l. De ville tydeligvis ikke punge ut for noe lignende igjen for meg :p

 

Komplett er gode på service så det burde gå greit for deg

Lenke til kommentar
Shit happens... kan ikke helt skjønne hvorfor du skulle få noe erstatning for noe som helst.

 

Tviler på at du får noen ny brenner, og ikke noe nytt spill heller.

 

Skulle du få et nytt spill, er det vel bare på ren skjær godvilje fra butikk eller produsent.

At cd platen hadde en svakhet er greit nok, men det kan fort skyldes uforsiktig behandling av plata. (Jeg sier ikke at du herper platene, men hvordan kan du bevise at du ikke har gjort det)

5084076[/snapback]

 

 

Det er ikkje opp til han å bevise att han ikkje har herpa plata. Det er butikken som må bevise at han har herpa plata. Bevisbyrden ligger på butikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...