Gå til innhold

CD-plate eksploderte i DVD-brenneren


Anbefalte innlegg

Jeg er helt enig, man bør kunne kreve erstatning når produkter man kjøper ikke fungerer slik de skal, så i dette tilfellet er det butikken som har solgt spillet som sannsynligvis bør være ansvarlig.

 

Og til deg som mente at man ikke har krav på noen erstatning, og at "shit happens": Du er enig i at du fortjener erstatning dersom du kjøper en ny bil som tar fyr pga en konkstruksjonsfeil (la oss for ordens skyld si at den tar fyr før du har forsikret den forøvrig), og resultatet samtidig blir at garasjen din brenner ned fordi bilen står parkert inne i den? Tviler på at du da sier "shit happens" og godtar at de som solgte deg bilen slipper unna uten å betale noen erstatning hverken for bilen eller garasjen. ;)

 

Vel, dette med spillet blir egentlig samme sak slik jeg ser det (CD-platen tilsvarer bilen, og spilleren tilsvarer garasjen).

 

Edit: Hvor vidt man kan bevise at feilen ikke skyldes feil bruk blir en annen sak, men hvis det er butikken som har bevisbyrden bør jo saken være grei.

Endret av Juke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel bare ett fåtall her inne som har greie på lover og regler :p

Men han har faktisk kravet på å få både ny DVD-rom (om den er skada), spill og andre kostnader dette medførte han.

(Ja, som skrevet over..)

Nei, gå til butikken, ta med deg kvittering, spillboksen og det som er igjen av cden og klag på dette, si at du skal ha igjen det du har krav på.. Hvis ikke så må du bare begynne å spørre de om norges lover og sånnt :p

 

-Lykke til :thumbup:

Endret av Shaper^
Lenke til kommentar

Det er veldig drøyt å sammenligne en bil med en cd plate. Jeg skjønner tankegangen din, men hva om det da var en brukerfeil som førte til at cd platen eksploderte i cd spilleren? Det kan bli vanskelig for butikken å bevise det, så ok, jeg skal være enig om at han da burde få et nytt spill, men da er det i såfall butikken som solgte spillet som skal erstatte en evt. dvd-rom.

 

Når det gjelder ditt eksempel med bilen, så vil jeg gjerne se det eksempelet hvor en eventuell bilfabrikant betaler erstatning for garasjen. Garasjen vil gå på forsikringen, og har man ikke forsikring på hverken bil eller garasje, ja da har man et problem. Og da er man teit. Og shit happens.

Lenke til kommentar
Det er  veldig drøyt å sammenligne en bil med en cd plate. Jeg skjønner tankegangen din, men hva om det da var en brukerfeil som førte til at cd platen eksploderte i cd spilleren? Det kan bli vanskelig for butikken å bevise det, så ok, jeg skal være enig om at han da burde få et nytt spill, men da er det i såfall butikken som solgte spillet som skal erstatte en evt. dvd-rom.

 

Når det gjelder ditt eksempel med bilen, så vil jeg gjerne se det eksempelet hvor en eventuell bilfabrikant betaler erstatning for garasjen. Garasjen vil gå på forsikringen, og har man ikke forsikring på hverken bil eller garasje, ja da har man et problem. Og da er man teit. Og shit happens.

5084290[/snapback]

Det er akkurat det samme om du tenker deg om. Det har ingenting å si om en ting koster 10kr eller 1million. Er det en defekt så er det en defekt. Man skal ikke godta alt bare fordi det er et gammelt spill. Det er heller ikke opp til emnestarter å bevise noe som helst. Han har 1stk. ødelagt orginalcd og dertil ødelagt dvdbrenner. Men det er helt rett at det er butikken som solgte dvden som skal erstatte dvdrom og spillet. Og man ville fått erstattet bilen og antagelig garasjen om bilen tok fyr pga en teknisk feil. Har du ikke fulgt med å sett hvor mange biler, xboxer, ps2er etc som blir kalt tilbake når det oppdages feiler i flere av disse. Når det er bevisst at det er en feil med flere produkter så har ikke produsent så mye å stille opp med om denne produsenten ikke vil bli massesaksøkt. Er det derimot bruker feil så stiller saken seg i et annet lys. Men hvordan i huleste skal en butikk klare å få det til at det er trådstarter som har puttet cden feil inn i dvdbrenneren... :whistle:

Lenke til kommentar

Får nesten legge inn min mening også:

 

Jeg er helt enig at man før få erstatning av spillet og dvd-brenneren, men jeg er uenig i at dette skal belastes butikken som solgte spillet.

Det beste, tror jeg, er å kontakte butikken, forklare situasjonen og få disse videre til å kontakte leverandør/produsent ang. erstatning av dvd-brenneren.

 

Spillet/CDen i seg selv tviler jeg på at blir noe problem å få byttet enten ved å få ny av butikk eller at butikken kontakter leverandøren for å få ny ved evt. tomt lager.

Lenke til kommentar
Shit happens... kan ikke helt skjønne hvorfor du skulle få noe erstatning for noe som helst.

 

Tviler på at du får noen ny brenner, og ikke noe nytt spill heller.

 

Skulle du få et nytt spill, er det vel bare på ren skjær godvilje fra butikk eller produsent.

At cd platen hadde en svakhet er greit nok, men det kan fort skyldes uforsiktig behandling av plata. (Jeg sier ikke at du herper platene, men hvordan kan du bevise at du ikke har gjort det)

5084076[/snapback]

Det er ikkje opp til han å bevise att han ikkje har herpa plata. Det er butikken som må bevise at han har herpa plata. Bevisbyrden ligger på butikken.

5084223[/snapback]

Enig med Andreasvo her. Wipeout innrømmer at han ikke skjønner hva forbrukerkjøpsloven innebærer. Det at wipeout ikke forstår hvorfor trådstarter skal få erstatning for et defekt produkt har egentlig lite med saken å gjøre.

 

At Wipeout tviler på at han får noen erstatning får være opp til Wipeout og hans manglende forståelse for forbrukerkjøpsloven.

 

Dette har lite med godvilje å gjøre. Trådstarter bør få erstatning. Hvis han ikke får noen erstatning vil være et lovbrudd fra selgers side. I teorien kunne trådstarter gått videre med saken og vunnet i retten, men selgere gir seg som regel lenge før det.

 

Som Andreasvo sier: bevisbyrden ligger på butikken. Hvordan kan butikken bevise at dette er en brukerfeil? Svar: De kan ikke det, ergo har han krav på erstatning i følge loven.

 

Så kan man spørre seg hva som er intensjonen med loven. Det er at loven skal beskytte forbrukere mot å bli lurt. F.eks lurt til å kjøpe produkter som ikke holder mål, eller som er så usikre at de kan skade ting eller personer rundt seg. Det med erstatning av alle ulemper forbruker måtte ha med varen er viktig særlig for billige varer som har stor sikkerhetsrisiko. Hvis produsenten sender ut usikre produkter i fleng fordi det er så billig å erstatte de om noe går galt så er det uheldig. Produsenten bør altså erstatte følgeskader også.

 

Edit: Jeg holdt ikke ut den slitsomme emnetittelen lengre så jeg endret den. (Trådstarter har ikke vært på forumet siden da jeg oppfordret han om å endre emnetittelen)

 

Edit2: Jeg modererte krassheten i uttalelsene mot Wipeout.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det er godt vi har enkelte på forumet her som har satt seg godt inn i kjøpsloven, og jeg inrømmer det gjerne, jeg har liten innsikt i kjøpsloven.

 

Det å si at jeg har manglende forståelse for kjøpsloven blir litt feil å påstå, da jeg egentlig aldri har satt meg inn i den.

Mine uttalelser er dog mine meninger, og jeg burde ha satt meg mer inn i kjøpsloven før jeg argumenterte.

 

Jeg for min del ville nå ha sagt shit happens, for så å rense dvd-rom`en og satt i backup kopien min, eller rett og slett kjøpt meg et nytt spill. Men så er deg meg da.

Lenke til kommentar
Det er godt vi har enkelte på forumet her som har satt seg godt inn i kjøpsloven, og jeg inrømmer det gjerne, jeg har liten innsikt i kjøpsloven.

 

Det å si at jeg har manglende forståelse for kjøpsloven blir litt feil å påstå, da jeg egentlig aldri har satt meg inn i den.

Mine uttalelser er dog mine meninger, og jeg burde ha satt meg mer inn i kjøpsloven før jeg argumenterte.

 

Jeg for min del ville nå ha sagt shit happens, for så å rense dvd-rom`en og satt i backup kopien min, eller rett og slett kjøpt meg et nytt spill. Men så er deg meg da.

5084403[/snapback]

Joda det ville antagelig jeg også gjort. Men har selv opplevd at cder har blitt sprengt i dvdrommen min. Det er faktisk ikke alle som har lyst/evner å skru opp et dvdrom og rense det. Cden min lå overalt inne i enheten. Og det var litt av et puslespill å ta den fra hverandre og rense alt så den virka igjen. Det kan i tillegg hende at dvdbrenner hans er blitt ødelagt. Det beste er jo å benytte seg av sine rettigheter som kunde. For meg er ikke 500kr mye, men det kan jo hende det er det for trådstarter.

Lenke til kommentar
De selger Civilization 3 Gold på gamesmix.no. Der følger det med "Play the World" ekspansjonen, og jeg TROR i allefall at det innebærer at Conquests automatisk følger med.

 

Jeg kan dobbeltsjekke når jeg kommer hjem, siden jeg nylig kjøpte denne utgaven av spillet der selv.

 

Edit: Spillet koster forøvrig kr 79 der, så det er jo billig også. :)

5083796[/snapback]

 

Conquests er ikke med i "Play the world" ekspansjonen, så vidt jeg kan se.

Har prøvd å sjekke med flere nettbutikker, men ingen ser ut til å ha Conquests :(

Lenke til kommentar
Det er akkurat det samme om du tenker deg om. Det har ingenting å si om en ting koster 10kr eller 1million.

 

Jo. - DET vil faktisk ha en god del å si juridisk og erstatningsmessig :)

 

F.eks Hvis DVD spilleren din til 500,- setter fyr på bilen din til 500.000,- så vil erstatningsansvaret til produsenten vanligvis være begrenset til verdien av DVD spilleren, og jeg tror det ville vært svært vanskelig å få medhold i at de skulle betale bilen.

Lenke til kommentar
SKRIKING OG SKRÅLING I EMNETITTELEN ER SLITSOMT Å LESE OG GODTAES IKKE. VENNLIGST ENDRE EMNETITTELEN.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?act=boardrules#skriking

 

-MODERATOR-[/url]

5083842[/snapback]

 

Sorry - det var ikke meningen å "skrike" og "skråle".

Har bare skrevet et par meldinger her før og er altså ganske fersk på forumet, så jeg hadde dessverre ikke fått med meg at store bostaver i emnetittel ikke er tillatt.

Uansett mener jeg at hendelsen med cd-plata var såpass dramatisk at den fortjente stort oppslag. ;)

Lenke til kommentar
Det er akkurat det samme om du tenker deg om. Det har ingenting å si om en ting koster 10kr eller 1million.

 

Jo. - DET vil faktisk ha en god del å si juridisk og erstatningsmessig :)

 

F.eks Hvis DVD spilleren din til 500,- setter fyr på bilen din til 500.000,- så vil erstatningsansvaret til produsenten vanligvis være begrenset til verdien av DVD spilleren, og jeg tror det ville vært svært vanskelig å få medhold i at de skulle betale bilen.

5084660[/snapback]

Erstatningsmessig er det jo forskjeller, men juridisk så har man nå krav på nytt produkt om det er blitt ødelagt pga. produksjonsfeil/defekter. Og tror nok du hadde hatt en relativt god sak om dvdspilleren i bilen din tok fyr og ødela bilen så lenge det var defekter med spilleren.

Lenke til kommentar
Det samme har skjedd med meg, bare ikke like dramatisk. CDen sprakk i tusen knas inne i 52x CDrom. Dette var forøvrig Medal Of Honor:AA:) 2 uker etter at jeg fikk spillet.

 

Håper trådstarter er nøye med å riste ut/støvsuge inn i dvdspilleren før han bruker den igjen. (Sugerør funker bra som mini-rør til å nå innsiden av spilleren)

 

 

:thumbup:

5083980[/snapback]

 

Har akkurat fått svar fra Komplett.no om at de erstatter spilleren, så da er den saken grei.

Da får støvsugeren hvile :thumbup:

Lenke til kommentar
Det er godt vi har enkelte på forumet her som har satt seg godt inn i kjøpsloven, og jeg inrømmer det gjerne, jeg har liten innsikt i kjøpsloven.

 

Det å si at jeg har manglende forståelse for kjøpsloven blir litt feil å påstå, da jeg egentlig aldri har satt meg inn i den.

Mine uttalelser er dog mine meninger, og jeg burde ha satt meg mer inn i kjøpsloven før jeg argumenterte.

 

Jeg for min del ville nå ha sagt shit happens, for så å rense dvd-rom`en og satt i backup kopien min, eller rett og slett kjøpt meg et nytt spill. Men så er deg meg da.

5084403[/snapback]

 

Har dessverre ingen backup kopi å sette inn, fordi spill-cd'en var kopibeskyttet.

Jeg er en ærlig sjel som spiller orginale spill, og da er det dessverre sånn at det er vanskelig å få tatt backup når spillet er beskyttet.

Husker at jeg prøvde når jeg kjøpte spillet for et par år siden, men fikk ikke til å ta backup da.

Nå har jeg i alle fall fått bekreftet fra Kompett.no at jeg får ny dvd-brenner, så da gjenstår det bare å få tak i spillet (noe som kan bli litt vanskelig i og med at ingen ser ut til å selge det lenger).

Lenke til kommentar

Joda det ville antagelig jeg også gjort. Men har selv opplevd at cder har blitt sprengt i dvdrommen min. Det er faktisk ikke alle som har lyst/evner å skru opp et dvdrom og rense det. Cden min lå overalt inne i enheten. Og det var litt av et puslespill å ta den fra hverandre og rense alt så den virka igjen. Det kan i tillegg hende at dvdbrenner hans er blitt ødelagt. Det beste er jo å benytte seg av sine rettigheter som kunde. For meg er ikke 500kr mye, men det kan jo hende det er det for trådstarter.

5084617[/snapback]

 

Akkurat nå er 500 kroner mye, fordi jeg nettopp har oppgradert pc'en for litt over 8.000. Jeg synes uansett at det er rimelig at jeg får ny spiller fra Komplett, for den er tross alt bare ca. 6 måneder gammel, og pent brukt.

Ellers kan jeg opplyse at det ikke var brukerfeil, slik det har vært nevnt i noen svar her. Jeg er en veldig grundig og ryddig person, og har behandlet både brenner og cd'er med stor forsiktighet.

Lenke til kommentar

Du har nok rett i at Civ III Gold ikke inkluderer Conquests, ja. Men jeg fant i allefall en annen mulighet når det gjelder å kjøpe det.

 

Det er flere som selger det på www.ebay.co.uk, eksempelvis kan du jo se på denne annonsen.

 

Det er ikke alle som vil selge til andre land enn England, men han som selger den jeg linket til selger så vidt jeg kan se Worldwide, og han tar Paypal + at annonsen tillater "Buy it now".

 

Du finner sikkert flere liknende annonser der hvis denne blir solgt før du rekker å evt slå til. :)

Lenke til kommentar
Gå til butikken som solgte spillet. Dette er en mangel med spillet så lenge det ikke er skrevet maksimal rotasjonshastighet for CDen som en begrensning av bruken i manualen.

 

Siden dette også medførte skade på annet utstyr, så skal spill-butikken også dekke skaden på CD-romen, og dermed skal du få penger av dem til å kjøpe en ny en. De skal dekke alle kostnader, også frakt.

 

-Ko_deZ-

 

Det er det latterligste jeg har hørt på lenge! Er du seriøs nå??

 

I second third and fjerd that, Patience!

Nå var dagen reddet for meg.

5083919[/snapback]

 

Og med dette prøver du å si at??

 

Kan ikke tenke meg at det skal være butikkens ansvar. CD-plater får lett riper og rifter.. Og en sådan er nok til at en cd-plate ryker. Hvordan skal du kunne motbevise at det ikke har vært riper i platen? Det skal ikke store ripen til før at du har fått materialtretthet.. Det er helt vilt om butikken skal være nødt til å erstatte en cd-rom når det er så lett å oppnå riper i cd-plater. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...