Gå til innhold

Piratkopiering og tankeløse folk.


Anbefalte innlegg

Det er en ting som har fått meg til å tenke noe.

Hva er det med folk som lager post på dette (og andre) forum ang. hjelp til ditt å datt når det gjelder for.eks piratkopiering av spill/filmer/progz osv.

Hvor blir det av tankegangen?

Er det så vanlig å piratkopiere at folk ikke lenger skjønner at det er ulovlig selv om man stadig vekk blir foret mede reklamer osv. om at dette er ulovlig?

Piratkopiering er også en ting som ''alle'' har gjort, (ikke nekt) men som ingen egentlig prater høyt om.

 

PS: synes at de som lager spillene fortjener betaling for arbeidet, spill har begynt å ta seg opp igjenn etter en liten dødperiode med evneveike spill.

 

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De som diskuterer piratkopiering får en smekk på pungen og muligens advarsel/utestengelse:

 

#8:

Det er forbudt å komme med informasjon som kan lede til piratvirksomhet. Det er også forbudt å stille spørsmål som vil føre til informasjon som kan føre til piratvirksomhet, som f.eks. spørsmål etter CD-keys, no-CD-cracks og hvor man kan laste ned warez. Dette omfatter også spørsmål om hvordan bruke warez du har lastet ned fra nettet, samt diskusjoner om piratkopier og dets innhold.

 

Men så må jo du da huske på at all kopiering er ikke nødvendigvis piratkopiering. Piratkopierings har nesten blitt en fellesbetegnelse for kopier man tar av originalprodukter, selv om man kan ta lovlig backup av kjøpt originalprodukter.

 

**EDiT**

 

Av en eller annen merkelig grunn, kan man ikke diskutere backup av spill men backup av alt annet her på forumet. De slår hardt ned på diskusjon rundt backup av spill. Tok dette opp i "Tilbakemeldinger"-delforum men tråden ble rimlig kjapt stengt av Gamer.no moderator. Akkurat som at de ikke har noen gode argumenter for at backup av film kan diskuteres men ikke spill.

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

Tingen er vel det at det er mange som har som hobby å knekke kopisperrer.. noe som kan vere en stor jobb i enkelte tilfeller..

 

Jeg laster ned spill og programmer enkelt og greit fordi jeg ikke har penger til å kjøpe meg 10 nye spill + ett par programmer til 15 000 stykket i måneden.. er jeg fornøyd med spillene så er det godt mulig jeg kjøper dem..

 

Jeg kjøper de spill som jeg har ventet lenge på og virkelig har tro på, men kjøper aldri spill på impuls. Derfor nedlasting..

Lenke til kommentar

Jeg driver ofte med cracks og diverse fixes til spill. Laste ned CD-image gjør jeg også en del av. Dette er som oftest fordi jeg vi bruke CD-Image i stedet for selve CD/DVD-en.

 

Jeg mener, hvem i all verden gidder å drasse med seg masse orginale CD/DVD-er bare for å spille disse spillene på LAN? (WC3, BF2, NFSU2 osv) Jeg installerer heller spillet med CD/DVD-en og med orginal key og så bruker jeg image etter det. Praktisk, og det sparer på CD-ene og :)

Lenke til kommentar

Jeg kjøper bare spill jeg VET jeg skal spille mye. Sist var PES5. Alt annet laster jeg ned for å teste det. Jeg betaler ikke 600 kroner bare for å teste om et spill egentlig er moro, eller for å se grafikken. Demoer pleier å suge, så det gidder jeg ikke. Hadde de lagt litt mer arbeid ned i demoene, så kanskje det også hadde hjulpet.

 

Når spillindustrien skjønner at internet og multiplayer er det som er framtiden, så vil jo problemet bli mindre. Nekter å tro at de sliter med så mange piratkopier i WoW?

Lenke til kommentar
Det er en ting som har fått meg til å tenke noe.

Hva er det med folk som lager post på dette (og andre) forum ang. hjelp til ditt å datt når det gjelder for.eks piratkopiering av spill/filmer/progz osv.

Hvor blir det av tankegangen?

Er det så vanlig å piratkopiere at folk ikke lenger skjønner at det er ulovlig selv om man stadig vekk blir foret mede reklamer osv. om at dette er ulovlig?

Piratkopiering er også en ting som ''alle'' har gjort, (ikke nekt) men som ingen egentlig prater høyt om.

 

PS: synes at de som lager spillene fortjener betaling for arbeidet, spill har begynt å ta seg opp igjenn etter en liten dødperiode med evneveike spill.

 

:hmm:

5083312[/snapback]

 

Det synes ikke jeg . Spillene har virkelig dabbet av i kvalitet og utviklerne gir oss det samme gamle om og om igjen . Derfor er det vel litt smart å faktisk laste ned og teste det ut før man kjøper det.

 

Jeg gjorde ikke det med Quake 4 og guuuuud som jeg angrer meg. SP og MP suger like mye ... 500 kroner rett ut vinduet.

Lenke til kommentar
greit å spille demo av spill før man kjøper dem

5084700[/snapback]

 

Jeg har knapt spilt en god demoversjon av et spill siden Unreal Tournament demoen i 1999. En demo jeg ikke hadde noen som helst forventinger til, men som var så bra at jeg kjøpte spillet (og ble hektet i 5 år).

 

Testet Serious Sam 2 demoen forleden. Var så dårlig at jeg IKKE kommer til å kjøpe det, og heller ikke engang laste ned! Der har du taktikken sin: lag så dårlige demoer at folk ikke engang gidder laste ned. Der har du løsningen på problemet!

Lenke til kommentar

Enkelte tror nå de er ganske "leet" når de driver å lager piratkopier av spill.

 

Jeg for min del er ikke så korka i hode at jeg kjøper et spill for 400 spenn for så å legge det ut til resten av verden for gratis nedlasting. Betaler ikke for at ander skal få spillet mitt.

 

Når det gjelder folk på dette forumet så er det mange som finner dette, ser det er stort, lager en konto og pøser ut med dumme spørsmål om warez, og ender opp banna. Er bare naturlig at enkelte slike finner veien frem til dette forumet. De anser "gamer" som synonym med "warez" og tror alle driver med det.

 

Nei, jeg kan si med handa på hjerte at jeg ikke gjør det. Har jeg ikke råd til et spill så må jeg bare vente til jeg får råd. Spille forsvinner nå ikke med det første.

Lenke til kommentar

Piratkopiering er et veldig usynlig lovbrudd, og dermed er terskelen veldig lav for at man gjør det. Siden det nærmest er så daglidags finner mange opp grunner til at de skal laste ned piratkopier: har ikke råd, protest mot at utgiver ikke har global lanseringsdato osv.

I mine øyne bare unnskyldninger for å slippe å betale for et produkt som andre faktisk har brukt mye tid på å lage.

 

Forleden var det vel en svenske som fikk en stor bot for å ha spredd EN film, og det synes jeg faktisk var bra. Det viser at rettsvesenet tar slike ting på alvor. Dommen var nok mer enn prinsippsak enn riktig straff for et så lite lovbrudd.

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg før lastet ned alle spillene jeg spilte.

Men så begynte jeg å jobbe med diverse VB prosjekter. Og så innsåg jeg at piratkopiering av spill er utrolig dårlig gjort.

 

Tenk på de som har laget spillet. Hvor mye de har jobbet med det.

Og hvor mye glede du får ut av spillet. Ta spilletiden og del det opp med prisen. Og se hvor billig morro du har det.

 

Jeg selv spiller ikkje lengre på pcen.

 

Det bruker jeg nintendo ds til. Og jeg har ikkje multiboot til den.

Og jeg har aldri våre mer fornøyd når jeg kan sette med ned og spille med et spill som jeg har betalt for.

 

Anngående til dere som laster det ned for å teste det.

Hva med å teste demo av spillene? Og så lese mye om det på nett.

Seff. kan det være mye feil i en demo. Men det er jo bare å ta med en klype salt.

Du får ihvertfall følselsen over hvordan spillet vil fungere i fullversjon.

Lenke til kommentar
Jeg må innrømme at jeg før lastet ned alle spillene jeg spilte.

Men så begynte jeg å jobbe med diverse VB prosjekter. Og så innsåg jeg at piratkopiering av spill er utrolig dårlig gjort.

 

Jeg fikk den opplevelsen når bandet mitt hadde gitt ut plate for et par år siden.

Det var lagt ned mye svette og tårer i produktet, og ikke minst penger (trykking av booklets, fotosessions m/ proff fotograf), coverkostnader.

Må innrømme det sank litt i magen når man gjorde et søk i DC++ og fant plata med .nfo fil til delt hos masse folk.

Det var ganske mye blest om bandet i media, og med det kom nedlasterne også.

 

Nå laster jeg nesten aldri ned musikk mere, hvertfall ikke plater jeg vet jeg vil like.

Så da kan jeg tenke meg hvordan det er for et programmeringsteam som har jobbet 4 år med et spill, og dagen etter release er det 40000000 folk som har lastet det ned via torrents. Spillutviklere lever faktisk ikke dritfett. Man tar ofte feil og blander publisher (de store som Microsoft, EA osv), som er de som pakker og sender ut spillet (og har betalt utviklerne for å lage det), og selve utviklerne, koderne og grafikerne som har brukt tusenvis av timer på det. Også "stjeler" folk de bare uten å tenke seg om.

Lenke til kommentar

Eg har vel egentlig aldri vert noen stor lastoman når det gjelder spill.Film/musikk er et annet kapittel.Men eg kjøper alltid spillene eg veit eg kommer til å liker,og som eg kommer til å komme tilbake til ofte.

 

Men det som lett kan forekomme er at eg bestiller ett spill, det lekker ut på nette i god tid før releasedate i til lands, eg laster det ned og spiller det.men det hindrer meg ikkje å fortsatt ha kjøpt spillet.Dvs. det hadde jo vert bra lett å avbestilt det, men når spillet er såpass bra og eg ser utvikleren har lagt ned mye arbeid og kav i spillet, fortjener de jammen noen kroner for arbeidet sitt.

 

Eg kan med hånen på hjertet si at eg lastet ned COD2 her om dagen, spiller det som besatt og er blown away kor bra det er.Og dette er eit spill eg bestilte og betalte via VISA kortet mitt for langt over ein måned siden. Eg ser utrolig fram til eg får det i kassa mi, orginal embalasje,god lukt av boka inni coveret :love: Og en cd-key som gir meg ein MP opplevelse som kommer til å sparke seriøst rompe.

 

No skal det sant og siest at no som studen thar eg kommet i besittelse av så mye penger, at spill og film ramler i postkassa mi flere ganger i uka :innocent: Så samvittigheten min for tiden er meget meget rein.

Lenke til kommentar
Jeg laster ned spill og programmer enkelt og greit fordi jeg ikke har penger til å kjøpe meg 10 nye spill + ett par programmer til 15 000 stykket i måneden.. er jeg fornøyd med spillene så er det godt mulig jeg kjøper dem..

5083628[/snapback]

 

Har det noen gang slått deg at den normale mann i gata _ikke_ kjøper programmer til 15k per stykk i måneden?

Dette er programmer ymtet til profesjonelt bruk av firmaer, eller privatpersoner som ønsker å satse på dette som jobb.

 

Det er derfor det finnes trail versjonen hvor privatpersoner kan laste ned og teste gratis en periode, og så videre se om de ønsker å kjøpe det.

 

Det er utrolig mange tenåringer som laster ned programmer som photoshop, 3dmax etc.

Jeg sier ikke at det ikke er bra at det finnes kvalifiserte mennesker som holder på med dette, men at dette egentlig ikke er programmer som skal være allmannseie.

 

Derfor syns jeg også at din kommentar om at du ikke har penger til å kjøpe flere programmer i mnd som koster 15k per stykk er rimlig tåplig siden du egentlig ikke skulle hatt de uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...