Gå til innhold

Piratkopiering og tankeløse folk.


Anbefalte innlegg

Du stjeler ikkje en verdi når man piratkopierer. Du tar ikkje noe fast eller fysisk fra noen andre.

 

Du henter en binærkode, så når jeg ser reklamer som sier at piratkopiering er som å stjele en bil blir det å gå for langt.

5112405[/snapback]

Uenig i det. Hadde du ikke kopiert, hadde du kanskje kjøpt. Og hadde du kjøpt, hadde produsenten sittet igjen med fortjeneste... det gjør de ikke når du kopierer. Samme om du stjeler eller kopierer... produsenten taper fortjeneste uansett, på

noe de har brukt penger på å fremstille. Så det er en fullt lovlig sammenligning.

 

Det blir det samme som å si at å drepe ett dyr er akkuat det samme som å ta ett menneskeliv.

Så å drepe et dyr er greit det altså? Bare fordi det er verre å drepe et menneske?

For å si det på din måte... er det greit å kopiere programvare, bare fordi det er verre å stjele en fysisk gjenstand?

 

Man kopierer. Ikke fordi man er grisk, men fordi det er en være, ikke være, situasjon for mange. Måtte jeg betale for all software så hadde jeg ikke hatt et eneste program.

Du fremstiller kopiering som eneste mulighet til å overleve. Jeg har ikke penger til en Plasma-TV, så selv om jeg har lyst på det så må jeg nøye meg med en vanlig CRT TV. Kan du ikke betale, så får man ikke. Slik er det når det gjelder alle ting i samfunnet, inkludert programvare. Du kan synes det er urettferdig, men du må bare lære deg å leve med det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye gode innspill..

 

Men mange av oss er faktisk så lojale at vi kjøper spill som vi liker..

 

Jeg laster ned spill, men kjøper de dersom jeg bruker mer enn 10 timer på spillet.

Betaler ikkje mer enn 40kr timen for å spille ett spill, er lærling. Så det er faktisk nesten like mye som jeg tjener.

 

Så ett spil som f.eks. Quake 4 eller F.E.A.R. som koster 449kr på f.eks gamezone, bruker man rundt 6-8 timer på å runde, da betaler man nesten 70kr for spillet pr time. Å nå spillet er så lite innovativt at man faktisk ikkje orker å runde det. Så tar noen seg jaggu overbetalt.

 

Å du sier at om man ikkje har penger så får man ikkje bruke. Om du finner en ny turbo til bilen, og samtidig finner en mekaniker som kan sette den i bilen din gratis. Du vet ingen kommer til å savne turboen, og at ingen finner ut at du tok den? Så hvorfor ikkje bare ta den? Å leve litt bedre?

 

Og ellers så går det mer på produsent, hvorfor lager de ikkje en større bundel?

 

Men f.eks. kart eller liknende til rpg.. Som man faktisk må bruke for å spille spillet? Ellers andre oppfinnsomme ting til andre sjangere.

 

I gamledager bruke de "kodelister" i manualen som man måtte taste inn underveis i spillet.

 

Ellers updates og "ekstra" matriell. For å oppdatere rips og isos er ikkje bare, bare.

Lenke til kommentar
Å du sier at om man ikkje har penger så får man ikkje bruke. Om du finner en ny turbo til bilen, og samtidig finner en mekaniker som kan sette den i bilen din gratis. Du vet ingen kommer til å savne turboen, og at ingen finner ut at du tok den? Så hvorfor ikkje bare ta den? Å leve litt bedre?

5113714[/snapback]

 

Skal ikke snakke for andre, men jeg stjeler ikke ting fordi jeg ikke har råd til det. Er det noe jeg virkelig ønsker meg, så sparer jeg til jeg har råd til det. Bare fordi ingen vil finne ut at jeg tok en eller annen gjenstand, så tar jeg den ikke av den grunn.

 

Men om jeg nå gjorde det, fremfor å spare penger til det, så har jo produsenten tapt de pengene de ville fått i fortjeneste om jeg kjøpte den fremfor å stjele den... selv om ingen ville savnet den i utgangspunktet.

 

Å betale 40-70 kroner timen for et spill er jeg enig i høres mye ut... men det er faktisk mindre enn man betaler for en ny film på DVD pr. time... og ikke så mye mer enn man betaler for å se en film på kino. Og bomkjøp kan man gjøre på alle områder, slik at det man ikke betaler svarer til forventningene man har.

Lenke til kommentar

Det finnes 2 typer pirater.. De som laster ned og aldri kjøper noe og de som laster ned og kjøper det de liker.

Jeg kjøper spill jeg liker, sletter de jeg ikke liker. Tror det er mange som er sånn. Kanskje produsentene skal legge litt mer i utgivelsene sine. I morrowind, fikk jeg med et kart. Før i tida kom spillene i en stor boks, med en massiv manual, hvorfor er det slutt på dette? Tror de må gi de som kjøper et spill noe ekslusivt, noe som ikke går an å laste ned. Folket må få følelsen av å få pengenes verdi tilbake pluss gjerne litt til.

Lenke til kommentar

et lite paradoks til alt dette.

 

staten stjeler jo også

du hr f.eks laget et produkt funet ut hva du må ha for det og så kommer momsen på toppen.

tingen blir 24 % dyrere da og da er det ikke siket at alle dem som kunne tenke seg å kjøpe tingen gider å kjøpe den.

Hva med de andre avgiftene ?

 

 

Å samenligne kopiering av data eller lydfiler med fysisk stjeling blir uansett feil.

programet forsvinner ikke selv om man kopierer det.

og man kan faktisk kopiere sjokoladen ( i tidligere inlegg) hvis man finner ut av opskriften. ( derfor er den hemelig )

 

produsenten vil bli sur men det vil ikke gjøre noe

 

Det er lov å gjøre tingen litt aneledes selv om de er ganske like orginalen. Dette ser man mange eksempler på hele tiden

Er dette kopiering eller ikke ?

Lenke til kommentar
staten stjeler jo også

du hr f.eks laget  et produkt funet ut hva du må ha for  det og  så kommer momsen på toppen.

tingen  blir  24 % dyrere da og  da er det ikke siket at alle  dem  som kunne tenke  seg å kjøpe  tingen  gider å kjøpe  den.

Hva med  de andre avgiftene ?

5114780[/snapback]

Ja, det er jo stjeling siden vi får jo ikke igjen noen avgifter i form av felles goder...

Lenke til kommentar
Skal ikke snakke for andre, men jeg stjeler ikke ting fordi jeg ikke har råd til det. Er det noe jeg virkelig ønsker meg, så sparer jeg til jeg har råd til det. Bare fordi ingen vil finne ut at jeg tok en eller annen gjenstand, så tar jeg den ikke av den grunn.

 

Men om jeg nå gjorde det, fremfor å spare penger til det, så har jo produsenten tapt de pengene de ville fått i fortjeneste om jeg kjøpte den fremfor å stjele den... selv om ingen ville savnet den i utgangspunktet.

 

Å betale 40-70 kroner timen for et spill er jeg enig i høres mye ut... men det er faktisk mindre enn man betaler for en ny film på DVD pr. time... og ikke så mye mer enn man betaler for å se en film på kino. Og bomkjøp kan man gjøre på alle områder, slik at det man ikke betaler svarer til forventningene man har.

5113980[/snapback]

 

Nei, nei, nei. Det er ikke stjeling. Ingen taper på at du laster ned spill og programmer. Men du tjener på det. Stjeler du en gjenstand så taper produsent/butikk på det fordi hver gjenstand koster penger. Data koster penger kun én gang. Og det er når den utvikles. Så printes den på CDer og legges i bokser med brukermanulaer, og det koster penger per enhet. Men vi stjeler ikke enheter. Vi tar kopier av data som ikke har en verdi i seg selv bortsett fra den praktiske bruken den kan gi hvert enkelt menneske. Å hindre mennesker å bruke teknologi ved en overdreven prising og kontrollert tilgjenglighet mener jeg i seg selv er en kriminell handling. Et klart brudd på noe som burde ha vært en menneskrett :w00t: Vi må ikke bare godta dette fordi noen mener de taper penger. Vi må kjempe. Upolitisk. Ideologisk. Det er mange som har forstått dette. Dog forklarer de seg på en litt mere akademisk korrekt måte. ;) For å nevne noen...Opera, firefox, Linux-miljøet, DVD-jon :hmm: + mange advokater, programmerere, statsvitere, politikere etc.

Lenke til kommentar
et lite paradoks til alt  dette.

 

staten stjeler jo også

du hr f.eks laget  et produkt funet ut hva du må ha for  det og  så kommer momsen på toppen.

tingen  blir  24 % dyrere da og  da er det ikke siket at alle  dem  som kunne tenke  seg å kjøpe  tingen  gider å kjøpe  den.

Hva med  de andre avgiftene ?

5114780[/snapback]

Staten stel ikkje. Staten krever inn skattar og avgifter. Dette er fullstendig lovleg, og det er måten samfunnet vårt fungerar på. Pengane som vert krevd inn blir brukte på felles goder som vi ellers ville vore ute av stand til å skaffe, som t.d. trygdeordningar, helsevesen, infrastruktur, utdanningsmoglegheiter for alle uavhengig av økonomien til familien, og mykje, mykje meir. Skattar og avgifter er prisen vi betalar for å få bo i eit slikt land som Noreg. Synest det er veldig feil å kalle det for "tjuveri".

 

Eg er forsovidt einig i at å piratkopiere ikkje er heilt det samme som å stele fysiske varer. Men det er absolutt ei form for tjuveri. Kanskje det er betre å samanlikne det med å nekte å betale på bussen, å reise som blindpassasjer med båt, eller å snike seg inn på ei forestilling utan å løyse billett. Poenget er:

  • Nokon har jobba hardt og investert mykje tid og ressursar på å framstille eit produkt. Desse folka eig dette produktet. Det er deira andsverk, og dei bestemmer over det.
  • Desse folka har satt ein pris på produktet sitt, som er det det kostar å bruke det.
  • Du vel å ta produktet utan å betale for det.

Dette er ikkje det samme som å stele ein fysisk gjenstand, men det er definitivt ei form for tjuveri. Du nektar å betale for eit produkt som ikkje er gratis.

 

Ellers vil eg seie at piratkopiering ikkje berre går utover spelindustrien, men òg ærlege forbrukarar. Det er vi som i siste rekke må betale for utviklinga av spela, og vi som får alt bryderiet med kopibeskyttelsar (som t.d. vanskar med å ta backup, eller irriterande begrensningar som at ein må ha original-CDen i stasjonen for å bruke spelet).

 

Kay

Lenke til kommentar
Å hindre mennesker å bruke teknologi ved en overdreven prising og kontrollert tilgjenglighet mener jeg i seg selv er en kriminell handling. Et klart brudd på noe som burde ha vært en menneskrett  :w00t: Vi må ikke bare godta dette fordi noen mener de taper penger. Vi må kjempe. Upolitisk. Ideologisk. Det er mange som har forstått dette. Dog forklarer de seg på en litt mere akademisk korrekt måte.  ;)  For å nevne noen...Opera, firefox, Linux-miljøet, DVD-jon  :hmm:  + mange advokater, programmerere, statsvitere, politikere etc.

5115806[/snapback]

 

Det er ikkje ein menneskerett å ha full og fri tilgong til noko andre har framstilt, sjølv om det ikkje er eit fysisk produkt. Det går an å eige eit andsverk, i alle fall for ei tid. Dersom det ikkje går an å eige det og tene pengar på det, tek vi vekk grunnlaget for svært mykje av det som blir produsert. Eit spel som kostar 100 millionar å lage blir ikkje framstilt av ei gruppe idealistar som investerar 1000-vis av timar berre for å gi verda ei gåve. Dei vil tene til tak over hovudet og mat på bordet, og dei vil ha ei mykje større belønning dersom dei har produsert noko svært bra. Dei store verka innan media i dag (om det er spel eller film), blir produserte fordi der er folk som støttar opp om systemet som legg til rette for at so store prosjekt kan gjennomførast. Ikkje fordi der er gjerrigknarkar med tusen unnskuldningar for ikkje å betale for seg.

 

Ellers, DVD-jon er ein fjott. Mozilla og Opera er gratis...og det er sjølvsagt fint for meg. Korvidt grunnen til dette er ideologisk eller meir praktisk med tanke på at dei konkurrerar med IE som blir utvikla av eit selskap som utifrå sin monopolsituasjon lett kan bake prisen inn i prisen på andre produkt, veit eg faktisk ikkje. Linux-miljøet lagar mykje bra gratis programvare, og det er fint. Det er opp til dei som lagar produktet å avgjere korvidt det skal vere gratis eller ikkje.

 

Forresten, det er mange som er imot piratkopiering. For å nemne nokre: Blizzard, Bethesda, Sid Meier + mange advokatar, programmerarar, statsvitarar, politikarar osb.

 

Kay

Lenke til kommentar

Det er ikkje ein menneskerett å ha full og fri tilgong til noko andre har framstilt, sjølv om det ikkje er eit fysisk produkt. Det går an å eige eit andsverk, i alle fall for ei tid. Dersom det ikkje går an å eige det og tene pengar på det, tek vi vekk grunnlaget for svært mykje av det som blir produsert. Eit spel som kostar 100 millionar å lage blir ikkje framstilt av ei gruppe idealistar som investerar 1000-vis av timar berre for å gi verda ei gåve. Dei vil tene til tak over hovudet og mat på bordet, og dei vil ha ei mykje større belønning dersom dei har produsert noko svært bra. Dei store verka innan media i dag (om det er spel eller film), blir produserte fordi der er folk som støttar opp om systemet som legg til rette for at so store prosjekt kan gjennomførast. Ikkje fordi der er gjerrigknarkar med tusen unnskuldningar for ikkje å betale for seg.

 

Ellers, DVD-jon er ein fjott. Mozilla og Opera er gratis...og det er sjølvsagt fint for meg. Korvidt grunnen til dette er ideologisk eller meir praktisk med tanke på at dei konkurrerar med IE som blir utvikla av eit selskap som utifrå sin monopolsituasjon lett kan bake prisen inn i prisen på andre produkt, veit eg faktisk ikkje. Linux-miljøet lagar mykje bra gratis programvare, og det er fint. Det er opp til dei som lagar produktet å avgjere korvidt det skal vere gratis eller ikkje.

 

Forresten, det er mange som er imot piratkopiering. For å nemne nokre: Blizzard, Bethesda, Sid Meier + mange advokatar, programmerarar, statsvitarar, politikarar osb.

 

Kay

5115946[/snapback]

 

 

hehe :) joda, gode motargumenter. Men du nevner jo selv monopolsituasjonen til MS. Og det er jo den f.eks open.source programmer prøver å bekjempe. Når det gjelder musikk og film kopiering så kan jeg se at problematikken blir litt annerledes. En låt eller film er ikke teknologi, og er heller ikke nødvendig. Men her er markedsverdien på mere tilgjenglig og billig underholdning undervurdert fordi selskapene ikke har fulgt med. De vil tjene penger fort og er ikke interessert i å legge fundamenter. For alle vet at fundamenter tar lang tid å bygge, og har lite avkastning i det korte løp. Men på sikt blir alt vi bygger på dette fundamentet stødig og solid og vi vil se en stabil økonomi basert på behov/etterspørsel prinsippet, og ikke "kjøp det vi vil at du skal kjøpe uansett pris" prinsippet.

Lenke til kommentar
hehe  :)  joda, gode motargumenter. Men du nevner jo selv monopolsituasjonen til MS. Og det er jo den f.eks open.source programmer prøver å bekjempe. Når det gjelder musikk og film kopiering så kan jeg se at problematikken blir litt annerledes. En låt eller film er ikke teknologi, og er heller ikke nødvendig. Men her er markedsverdien på mere tilgjenglig og billig underholdning undervurdert fordi selskapene ikke har fulgt med. De vil tjene penger fort og er ikke interessert i å legge fundamenter. For alle vet at fundamenter tar lang tid å bygge, og har lite avkastning i det korte løp. Men på sikt blir alt vi bygger på dette fundamentet stødig og solid og vi vil se en stabil økonomi basert på behov/etterspørsel prinsippet, og ikke "kjøp det vi vil at du skal kjøpe uansett pris" prinsippet.

5116032[/snapback]

:) Vel, når det gjeld MS kan eg forstå at det finst andre grunnar enn gjerrigheit for ikkje å betale. Det er vel fleire enn meg som har ein del imot både posisjonen deira og måten dei kom dit på. Linux ser ut til å vere det einaste i dag som er i stand til å lage ein liten bulk i monopolet, og det er liten tvil om at det nettop er open source som har æra for det. Hadde Linux vore eit kommersielt produkt er eg redd det òg ville bli knust. So all mogleg ære til open source og gratis programvare :thumbup:. (Men det er sjølvsagt opp til utviklarane sjølve om programvara deira skal vere gratis eller ikkje.)

 

Musikkbransjen har definitivt ikkje klart å følgje med, og må ta ein del av skulda for den omfattande piratverksemda sjølve. Problemet er at å anskaffe musikk lovleg ikkje berre er dyrare, det er òg mykje vanskelegare enn å piratkopiere. Dei har so vidt komt i gong med å modernisere distribusjonen, men der er eit stykke igjen. Når dei har komt lenger trur eg fleire vil velge å følgje lova.

 

Kay

Lenke til kommentar

Jeg laster "bare" ned Musikk og Anime. ,men jeg kjøper det jeg synest er bra.

 

Har f.eks.

 

Trigun, Cowboy Bebob & Hellsing stående i DVDhylla og skal kjøpe noe mer etter hvert. Hvis jeg bare kunne funnet en noelunde rimelig plass å få tak i mer fra :)

Musikkmessing må jeg innrømme at jeg er mer slurvete og ikke direkte løper og kjøper hvis jeg synest band er bra. Det eneste jeg kan skylde på her er at jeg liker så mye musikk at det ville vært økonomisk ruin å kjøpe alt. Får heller skaffe meg en ok samling når/hvis jeg får en job og slik :)

Lenke til kommentar
Jeg laster ned spill, men kjøper de dersom jeg bruker mer enn 10 timer på spillet.

Betaler ikkje mer enn 40kr timen for å spille ett spill, er lærling. Så det er faktisk nesten like mye som jeg tjener.

5113714[/snapback]

 

At du er lærling og tjener lite er ikke et argument som forsvarer at du driver med piratkopiering. Det er egentlig bare å tilpasse seg og ikke kjøpe flere spill / produkter enn du har råd til. Hvis du tross alt bruker 10 timer på et spill, så har du faktisk fått 10 timer ut av et produkt noen har brukt tid, penger og andre ressurser på å utvikle.

 

Det er ikke værre enn å tilpasse forbruket etter den økonomien du har. Du trenger ikke spill for å overlevere, i motsetning til mat eller tak over hodet. Det vil si, hvis du trenger spill for å overleve ville jeg seriøst vurdert å kontakte fagpersonell for å få hjelp.

Lenke til kommentar

Mat og drikke gir deg energi uansett hvor dårlig det er, spill gir deg ikke alltid underholdningen du er lovet. Det er en bransje hvor ekstremt dårlige utviklere tjener penger på crappy produkter noe vi har sett mye av de siste årene.

 

Helt greit å laste ned først og er det bra så kjøp det . Denne bransjen fortjener ikke noe mer.

Lenke til kommentar
Jeg laster ned spill, men kjøper de dersom jeg bruker mer enn 10 timer på spillet.

Betaler ikkje mer enn 40kr timen for å spille ett spill, er lærling. Så det er faktisk nesten like mye som jeg tjener.

5113714[/snapback]

 

At du er lærling og tjener lite er ikke et argument som forsvarer at du driver med piratkopiering. Det er egentlig bare å tilpasse seg og ikke kjøpe flere spill / produkter enn du har råd til. Hvis du tross alt bruker 10 timer på et spill, så har du faktisk fått 10 timer ut av et produkt noen har brukt tid, penger og andre ressurser på å utvikle.

 

Det er ikke værre enn å tilpasse forbruket etter den økonomien du har. Du trenger ikke spill for å overlevere, i motsetning til mat eller tak over hodet. Det vil si, hvis du trenger spill for å overleve ville jeg seriøst vurdert å kontakte fagpersonell for å få hjelp.

5117080[/snapback]

 

 

Ehhh? Det er ingen som snakker om å overleve her? Jeg har det godt, lever i beste velgående. Men som sagt, dette er en bransje som tar seg overbetalt for det de gjør. Jeg kjøper bra spill, men ikkje før jeg har testa dem.

 

I lever i en verden hvor den som klarer å ta mest mulig verdier fra andre vinner, synd men sant, så cetram.. ikkje la hundrelappene henge for løst utav lommeboka. :tease:

Endret av PoWerFeeD
Lenke til kommentar
Men som sagt, dette er en bransje som tar seg overbetalt for det de gjør. Jeg

5117251[/snapback]

Hva mener du er en god pris på et spill?

5119606[/snapback]

2-300 burde være veil. pris på et spill. Dette ville nok ikke være lavt nok til å få bukt med ulovlig kopiering som sådan men det ville hvertfall være med på å sikre "et bedre kjøp" for de som faktisk betaler for produktet sitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...