Gå til innhold

Hva bestemmer pakkens postrute?


Anbefalte innlegg

Jeg bestilte varer fra henholdsvis to nettbutikker, begge ligger i Sandefjord. Pakkene ble (i følge nettspor) levert på postterminal '3169 STOKKE'. Hvorfra den ene ble, som vanlig, sendt Bergen (hvor jeg bor), mens den andre ble videresendt Oslo (?).

 

Det kan vel ikke ha seg slik at det kommer an på avsender hvilke rute pakken får?

 

I utgangspunktet ikke akkurat webshop relatert, men kan gi fremtidig utslag i hvilken butikk som blir valgt basert på leveringstid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det forskjell i størrelsen på pakkene?

måten dei blir sendt på brev vs norgespakke?

 

At posten har nokre rutiner for korleis ulik type post skal gå igjennom landet.

Større enn --> om Oslo mindre enn --> Direkte

 

Oppdaga sjølv etter eit nettbutikkbestilling at det går ikkje pakketransport mellom 19 fredag og 6 mandags morgon frå eit større fylke ved svenskegrensa og til oslo (og avstanden er ikkje lang)

Så eg vil vel konkludere med at posten gjer som dei sjølv vil og me som er kunder der er berre noko rusk i maskineriet for dei.

Lenke til kommentar
At posten har nokre rutiner for korleis ulik type post skal gå igjennom landet.

Større enn --> om Oslo  mindre enn --> Direkte

5056498[/snapback]

En mulig forklaring ja (i dette tilfellet var det faktisk den minste som ble sendt via Oslo). Reagerte på det ettersom det er første gang jeg bestiller noe fra denne butikken (har alltid gått direkte uansett størrelse/tid før).

Lenke til kommentar

her er det eit idiotisk system, eg jobber for et firma som sender ut ganske mykje pakker, ca 100 pr veke, og mangen av våre kunder bur i samme byen, det som skjer er at posten vår blir henta her av posten, levert på postkontoret for registrering, så blir ALT, og da meiner eg ALT sendt til Florø, for sortering, for så å bli sendt tilbake. helt ubrukelig system

Lenke til kommentar
her er det eit idiotisk system, eg jobber for et firma som sender ut ganske mykje pakker, ca 100 pr veke, og mangen av våre kunder bur i samme byen, det som skjer er at posten vår blir henta her av posten, levert på postkontoret for registrering, så blir ALT, og da meiner eg ALT sendt til Florø, for sortering, for så å bli sendt tilbake. helt ubrukelig system

5056831[/snapback]

 

Der jeg bodde før (Sør-Rogaland) var postruten slik om jeg sendte noe til naboen:

 

Post i butikk --> post "omlastingsterminal" på Moi --> Sorteringssentralen i Stavanger --> Sorteringssentralen i Kristiansand --> post "omlastingsterminal" på Moi --> Post i butikk.

 

Ganske lang reise for pakken som skulle til naboen ja :p

Lenke til kommentar
her er det eit idiotisk system, eg jobber for et firma som sender ut ganske mykje pakker, ca 100 pr veke, og mangen av våre kunder bur i samme byen, det som skjer er at posten vår blir henta her av posten, levert på postkontoret for registrering, så blir ALT, og da meiner eg ALT sendt til Florø, for sortering, for så å bli sendt tilbake. helt ubrukelig system

5056831[/snapback]

 

Der jeg bodde før (Sør-Rogaland) var postruten slik om jeg sendte noe til naboen:

 

Post i butikk --> post "omlastingsterminal" på Moi --> Sorteringssentralen i Stavanger --> Sorteringssentralen i Kristiansand --> post "omlastingsterminal" på Moi --> Post i butikk.

 

Ganske lang reise for pakken som skulle til naboen ja :p

5056973[/snapback]

 

huff..hehe..er nesten litt latterlig det der..er så mykje omlasting at ting blir skada, vi har desverre eindel pakker som forsvinner hos posten, og dei koster noken 1000

Lenke til kommentar

Ja men kjære vene dere da.....

Nå må dere jo skjønne det att brev og pakker må jo kjøres litt extra rundt omkring hvordan ellers skulle du fått det til att en Norgespakke på <1kg skal koste 55 kroner og sende og skulle den være 1002gram så må du ut med 110Kroner.

 

Hvem sa vi ikke hadde Mafia i Norge.... :w00t:

Lenke til kommentar
Ja men kjære vene dere da.....

Nå må dere jo skjønne det att brev og pakker må jo kjøres litt extra rundt omkring hvordan ellers skulle du fått det til att en Norgespakke på <1kg skal koste 55 kroner og sende og skulle den være 1002gram så må du ut med 110Kroner.

 

Hvem sa vi ikke hadde Mafia i Norge....  :w00t:

5059642[/snapback]

 

Ja hadde det enda vært så billig!

 

Du får nok ikke sendt en norgespakke på <1kg for 55 kr.

Hvis du får plass i den minste norgespakke-pappesken de har på posten koster det 84 kr, men hvis du vil pakke den inn selv koster det 110 kr (egenemballert norgespakke opptil 10kg).

 

Men brevpost på 250 - 1000 gram koster riktignok 55 kr.

Lenke til kommentar
Grunnen til at pakkene blir omsortert i et sted man kanskje aldri har hørt om før, kan være for å skape arbeidsplasser. Litt dumt at de må ta sånne omveier, men det de kan gjøre noe med først er prisene på å sende pakker.

5057076[/snapback]

Det tror jeg lite på. Posten har effektivisert ganske mye, i flere runder, og de skaper ikke arbeidsplasser bare for veldedighet. De gjør vel som alle andre bedrifter: Finner det mest økonomiske stedet å drive omfordeling på. (ut fra langt flere faktorer enn arbeidsledighetsprosenten på stedet)

 

Men angående effektivisering: Jeg tror posten ennå har laaaang vei å gå før de blir skikkelig effektive. Eksemplet til OC-Freak er en god indikasjon på det. (Og forsåvit ørten innlegg om posten her på forumet viser også det)

Lenke til kommentar
her er det eit idiotisk system, eg jobber for et firma som sender ut ganske mykje pakker, ca 100 pr veke, og mangen av våre kunder bur i samme byen, det som skjer er at posten vår blir henta her av posten, levert på postkontoret for registrering, så blir ALT, og da meiner eg ALT sendt til Florø, for sortering, for så å bli sendt tilbake. helt ubrukelig system

5056831[/snapback]

 

Forklaringa på det er faktisk enkel.

Pakken MÅ gjennom måle og vege ustyret for å kunne

rekne ut frakt prisen.

 

Den registreringa som skjer hos det lokale postkontoret er

faktisk bare en "vi har mottatt din pakke" registrering, intet annet.

 

Så til alle dere som klager og syter..

Dere får NØYAKTIG det dere betaler for,

Norgespakke er i treerstrømmen altså skal det ta mins 3 dager maks 5 dager

å få denne fram til deg.

 

Som gammel postansatt har eg fått grundig opplæring i det som kalles

rød, blå og grønn kvalitet. Der rød er for bra, grønn er som betalt for

og blå er forsinka. (Blå vil dermed koste penger ved evt. porto refusjon).

 

Fra Trøndelag os sørover funker det oftest som følgende ( å da snakker vi hverdager, lørdag er helg)

Express over natt skal vere utlevert før 10 påfølgende dag.

Bedrifspakke Dør-Dør ( å dei andre som går inn i strøm2) skal vere utlevert dagen etter før klokken 16.00

Norgespakke 3-5 hverdager etter den er sent.

 

Så konklusjonen er, vil du ha ting fortere fram så må du betale for det.

Lenke til kommentar

Kan ha noe med marginalkostnader og diverse andre økonomiske hensyn å gjøre. Postbilen må sannsynligvis kjøre til omlastingsterminalen uansett, og det koster ca det samme om den har med én eller femti pakker. MEN dersom det skulle vært ansatt en liten nisse til å sortere posten på hvert eneste sted ville dette kostet mye mer enn den lille kostnaden det er å frakte pakkene litt lengre enn nødvendig.

 

Det er nok ikke for moro skyld systemet er slik som det er.

 

Noe som er irriterende er at pakker (her i Trondheim) kommer til lasteterminalen én morgen, men ikke søren om de får den ut i PiB før dagen etter, selv om den har brukt kortere tid på reisen fra Sandefjord. Her er det absolutt et forbedringspotensiale, f.eks. med to utkjøringer hver dag, slik at folk som følger med sporing på nett osv kan få det raskest mulig. Foreløpig er nok neppe dette økonomisk lønnsomt heller.. men kanskje i fremtiden en gang.

 

Edit: siste her har kanskje å gjøre med det folk nevner over med frakttid. Kan ikke være FOR bra heller. :roll:

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Hva gjør det om pakkene går rundt halve landet, så lenge du får pakken din like fort som før? Posten har sentralisert sorteringen. Mye på grunn av hypermoderne sorteringsmaskiner som sorterer like mye post som over 100 (har ikke eksakt tall i hodet) arbeidere.

 

Dette er et opplegg som fungerer skikkelig bra. Har selv jobbet på Postens Brevsenter i Stavanger som sommerjobb. Veldig mye lur og bra logistikk i posten om dagen! Tro det eller ei!

Lenke til kommentar
Jeg bestilte varer fra henholdsvis to nettbutikker, begge ligger i Sandefjord. Pakkene ble (i følge nettspor) levert på postterminal '3169 STOKKE'. Hvorfra den ene ble, som vanlig, sendt Bergen (hvor jeg bor), mens den andre ble videresendt Oslo (?).

 

Det kan vel ikke ha seg slik at det kommer an på avsender hvilke rute pakken får?

 

I utgangspunktet ikke akkurat webshop relatert, men kan gi fremtidig utslag i hvilken butikk som blir valgt basert på leveringstid.

5056112[/snapback]

 

Opplever det samme på varer fra Komplett.

Stillte ett spørsmål til Posten i tråden Tilbakemeldinger til Posten Norge. Som du ser av svaret på det første spørsmålet skal det kun ta én dag fra f.eks Sandefjord-Kristiansand. Jeg har imidlertid til gode å se at det har skjedd noen gang med varer fra Komplett. Så her er det tydligvis forskjell mellom teori og praksis, noe som det antakelig også er tilfellet mellom Sandefjord og Bergen. Regner med at Posten har opplegg som i teorien sørger for forsendelser til landets største byer i løpet av natten (forutsatt innlevering innen fristen).

 

Eksempel:

21.03.05  16.31 Innlevert postterminal  3169 STOKKE 

23.03.05  09.07 Registrert omlastingsterminal  4606 KRISTIANSAND S 

 

Noen spørsmål:

1. Er dette en for posten akseptabel forsendelsestid ?

2. Hvor lang tid tar det fra nettbutikken (i dette tilfellet Komplett) fysisk leverer varene på Stokke postterminal til de registreres som innlevert?

3. Vil innlevering tidligere på dagen fra nettbutikkene gi raskere forsendelse?

4. Må det være en viss mengde pakker før de videresendes til neste terminal?

5. Transporterer Posten pakker i helgene? (har vært spørsmål om det her tidligere)

 

 

:)

1. Dette er ikke akseptablet. Her må det ha skjedd en glipp. Dette skal kun ta én dag.

 

2. Dette vil variere, men alle varene vil innleveringsregistreres samme dag de er innlevert. Komplett leverer som regel inn flere ganger i løpet av dagen.

 

3. Nei, det vil ikke påvirke fremsendingstid, da må du heller velge et raskere produkt (bedriftspakke, bedriftpakke ekspress, hjem-på-døren).

 

4. Nei

 

5. Lørdag transporterer vi pakker, ikke søndag.

4302953[/snapback]

 

Edit: ord som manglet

Endret av el-asso
Lenke til kommentar
Såvidt jeg vet så går alle pakker fra sørlandet innom Oslo.. Hvis det er i Nord-Norge, vil pakken gå innom sorteringen i Tromsø.

Så hvis du bor slik som meg vil pakken gå fra Sandefjord --> Oslo --> Tromsø. De største sorteringsanleggene for Posten er i Oslo og Tromsø.

5068413[/snapback]

Spørs hvor i Nord-Norge.

På terminalen her i Tromsø sorterer vi hele Troms unntatt Harstad/Harstad transitt(94**) og hele Finnmark, ikke Nordland.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...