Gå til innhold

ATI klar med R580


Anbefalte innlegg

Hvis ATI skal vente like lenge med å slippe R580 som de gjør med R520, etter at Nvidia har sluppet ut 7800* serien måneder før dem, så venter jeg heller på G80. Økonomisk sett så kan det vel ikke være så fryktelig lurt av dem å henge så lenge etter Nvidia? Folk flest er nok nøytrale angående produsenter av skjermkort (og cpu osv), men hvis ATI skal fortsette å henge etter vil jeg tro det ender med at de fleste går for Nvidia. Vil heller ikke si det er så smart av dem å innrømme de har R580 klar, før R520 er sluppet ut. Som nevnt tidligere i tråden, de fleste vil sikkert vente på R580 eller G80. Personlig tror jeg ikke R580 kommer før om et års tid, og innen den tid er sikkert G80 allerede ute.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det må jo bety at R520 er merkbart bedre enn GF7800-serien, ellers er det jo en brøler av ATI å ikke gi ut disse kortene nå. Eller kanskje de bare vil forsøke å melke markedet mest mulig, men fortsatt bør deres produkt være bedre... Og ved å vente med å gi ut R580, gir de nVidia mer tid på seg til å forberede G80...

Jeg tror det dreier seg om melking av markedet. Men jeg er ikke sikker på hva du egentlig mener i inlegget ditt! Det var mange meninger på en gang..

Endret av Vultur Gryphus
Lenke til kommentar
Det sirkulerer store spekulasjoner i at neste generasjons kort blir G70 og ikke G80. Jepp det impliserer at det ikke er G70 som er ute på markedet nå med 7800-serien, men noe annet. En annen versjon av teorien går ut på at NV47 likevel ikke ble kansellert, men bare fikk nytt navn G70. Den egentlige G70 fikk vist navnet G71 eller noe annet. Dette tyder på at Nvidia har den lenge planlagte G70 (nå: G71) i ermet, klar til bruk.

Ikke dette igjen.. Så nVidia skulle hatt utviklet G70 parraellt til NV47, hvor store forskjeller skulle være her? Det er veldig lite sannsynlig at nVidia vil ha bygget en ny DX9 SM3.0 chip på en arkitektur noe annet enn NV4x arkitekturen.

Denne teorien er meget usannsynlig for å si det mildt.

Lenke til kommentar
Det sirkulerer store spekulasjoner i at neste generasjons kort blir G70 og ikke G80. Jepp det impliserer at det ikke er G70 som er ute på markedet nå med 7800-serien, men noe annet. En annen versjon av teorien går ut på at NV47 likevel ikke ble kansellert, men bare fikk nytt navn G70. Den egentlige G70 fikk vist navnet G71 eller noe annet. Dette tyder på at Nvidia har den lenge planlagte G70 (nå: G71) i ermet, klar til bruk.

Hvis det stemmer at 7800 serien er nv47 så trur jeg nvidia har fått ett seriøst grep om ytelsestronen!

 

Tok ett skjermbilde av rivatuner på pcen min:

 

nv47.jpg

 

:hmm:

Lenke til kommentar
Ifølge en ATI-presentasjon skal selskapet alt være klar med etterfølgeren til R520 - R580.

Les mer

Og R520 var ferdig for over et år siden... likevel er det snakk om en måned eller fler til de faktisk vil bli tilgjengelige, da ikke nødvendigvis i norge enda, og muligens i begrenset antall.

 

Folk kan roe seg kraftig ned, det er ikke som om de kunne lansere R580 om et par uker, uansett hvor mye de ville.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Ifølge en ATI-presentasjon skal selskapet alt være klar med etterfølgeren til R520 - R580.

Les mer

Og R520 var ferdig for over et år siden... likevel er det snakk om en måned eller fler til de faktisk vil bli tilgjengelige, da ikke nødvendigvis i norge enda, og muligens i begrenset antall.

 

Folk kan roe seg kraftig ned, det er ikke som om de kunne lansere R580 om et par uker, uansett hvor mye de ville.

 

-Stigma

Så enig så enig. De vil ikke lansere ut en brikke rett etter en annen, siden det vil drepe salget. Det må være en gylden middelvei for R&D, salg, fortjeneste og markedsandeler. Men jeg tror at de verste ryktene som Simen og at ATI kommer til å shippe R580 snart rett og slett bare er det, rykter. Selv om det er veldig gøyt å snakke om de. :p

 

Men det som ikke er utenkelig er at det kommer et skjermkort med innebygget HD koder.

Lenke til kommentar
Så nVidia skulle hatt utviklet G70 parraellt til NV47, hvor store forskjeller skulle være her?

Så videt jeg vet så har både Nvidia og ATI to utviklingslag som jobber parallellt og kommer med produkter annenvher gang. Produktsyklusene er normalt i underkant av at år og det tar omentrent 2 år å utvikle en ny GPU. Dermed er det til en hver tid ett lag som jobber på neste generasjons brikke, og et annet lag som utvikler generasjonen etter det.

Lenke til kommentar
Ifølge en ATI-presentasjon skal selskapet alt være klar med etterfølgeren til R520 - R580.

Les mer

Og R520 var ferdig for over et år siden... likevel er det snakk om en måned eller fler til de faktisk vil bli tilgjengelige, da ikke nødvendigvis i norge enda, og muligens i begrenset antall.

 

Folk kan roe seg kraftig ned, det er ikke som om de kunne lansere R580 om et par uker, uansett hvor mye de ville.

 

-Stigma

Ja, det blir spennde å se hvordan dette ordner seg, ser litt gårtt ut på himmelen for ATI om dagen synes jeg, spennede å se hvordan det blir framover, ihvertfall kvasispennde, personlig håper jeg at de investerer litt mer kraft i innebygde skjermkort snart...

 

AtW

Lenke til kommentar

Grunnen til at ATI har brukt så lang tid på R520 er vel problemer med produksjonen. Noe de nå ser ut til å ha fikset, så skal de nok ikke få de samme problemene med R580., slik at de kan slippe den på ny året. Tipper at de har en bra nok brikke i R520, og vil slippe R580 så fort de får svaret fra Nvidia, slik at ATI kan sikre seg tronen en stund fremover. Men siiden Nvidia vistnok har droppet Ultra versjonen av 7800, så vil vi nok ikke høre noe fra dem før slutten av 1. kvartal, eller starten av 2. kvartal. Hvis da ikke ATI får for bra brikker.

 

Men regner med at 7800 og X1800 kommer til å knive om high end markedet i godt over 6 måneder. Mens Nvidia sikkert får seg en skikkelig trøkk i mellom klasse markedet etter testene av X1300. Slik at de må komme med reviderte versjoner av 7800 i mellomklassen (7600 osv). Og må konsentrere seg om dette, og ikke om G80 i tiden frem mot julenisse tid.

 

Selv om dette kanskje hørtes ut som ATI fanboyism, så blir det nok etter all sannsynlighet 7800 GT på meg i løpet av oktober, venter kun på ytelse/pris med X1800, og det kommer nok i løpet av neste uke.

Lenke til kommentar
Så videt jeg vet så har både Nvidia og ATI to utviklingslag som jobber parallellt og kommer med produkter annenvher gang. Produktsyklusene er normalt i underkant av at år og det tar omentrent 2 år å utvikle en ny GPU. Dermed er det til en hver tid ett lag som jobber på neste generasjons brikke, og et annet lag som utvikler generasjonen etter det.

nVidia skal ha to hoved teknologi teams med flere teams under dem igjen. Som nevnt gir det lite mening å bytte arkitektur før DX10 er nærme lansering når dem har en sterk DX9 SM3.0 arkitektur med NV4x og det gir lite mening å komme med en DX10 part nå. Som nVidia selv har utalt så er ~2 år mellom hver major update og det har stort sett vært tilfelle siden RivaTNT.

Lenke til kommentar

Hvilken GPU er det som er satt i PS3? Den har jo vært klar rimelig lenge.

 

Ser ikke noen grunn til at X1300 skal skape hodebry for Nvidia hvis ytelsen blir rundt 6600-6600GT serien. Da har jo nvidia et godt og billig kort i den klassen. Og det uten noen "Rialto Bro" for AGP brukere.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hvilken GPU er det som er satt i PS3? Den har jo vært klar rimelig lenge.

PS3 bruker stort sett samme GPU som GeForce 7800, men RSX bruker en 90nm prosess og kan dermed klokkes en del høyere.

Så vidt jeg så er det ikke så lenge siden den bare var klar for produksjon sampling (taped out).

 

Ser ikke noen grunn til at X1300 skal skape hodebry for Nvidia hvis ytelsen blir rundt 6600-6600GT serien. Da har jo nvidia et godt og billig kort i den klassen. Og det uten noen "Rialto Bro" for AGP brukere.

X1300 er nok rimeligere å produsere. Dette er et kort som vil ta over value segmentet (X300).

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Hvilken GPU er det som er satt i PS3? Den har jo vært klar rimelig lenge.

http://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_3

I stedet for at alle må trykke seg til andre ukjente plasser så tar jeg meg den friheten å quote fra wikipedia:

 

Graphics processing unit

Custom "RSX" or "Reality Synthesizer" design co-developed by NVIDIA and Sony:

 

Clocked at 550 MHz

1.8 TFLOPS floating point performance, 356 GFLOPS programmable

Full high definition output (up to 1080p) x 2 channels

Multi-way programmable parallel floating point shader pipelines

300+ million or higher transistors (exact number not known yet)

136 shader operations per cycle

100 billion shader operations per second or higher

51 billion dot products per second (combined with CPU power)

128-bit pixel precision (for rendering scenes with high dynamic range imaging)

Vertices Performance: 1.1 billion vertices per second

Texture bandwidth: 47.5 GB/s

 

NVidia CEO Jen-Hsun Huang stated during Sony's pre-show press conference at E3 2005 that the RSX would be more powerful than two GeForce 6800 Ultra video cards combined. Current industry speculation is that the RSX may be based on the G70 architecture used in NVidia's GeForce 7 Series GPUs which were introduced in June of 2005, but implementing more parallel pixel and shader pipelines than any consumer PC GPU (NVidia's top-of-the-line GeForce 7800 GTX currently contains 24 pixel and 8 vertex pipelines), and clocked higher than PC GPUs based on G70 (again, the 7800 GTX is clocked at 430 MHz, compared to 550 MHz for the RSX). An nVidia spokesperson was quoted in PlayStation Magazine as saying that the 7800GTX "shares a lot of similar inner workings with the PS3's RSX chip, only it (the 7800GTX) isn't as fast."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...