Gå til innhold

ati crossfire review


graks

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til dere som oier og skaper seg til over 1600x1200 begrensninga til ATI 8x0 serien - har dere et ATI x800/x850 kort allerede eller er planen aa handle to CF kort samtidig? For om siste er planen, er ikke den nye x1K serien da et bedre kjoep siden den stoetter da hoyere opploesning i crossfire mode (samt sm3.0 og mere)... Og de som trenger 2048x1536, er det ikke 7800SLI dere ser paa, og da boer man jo sammenligne med x1K seriens CF.

 

Om man har et x800 kort allerede (slik som jeg har) saa greit da kan man klage litt, men hvis ikke er det da mye det samme som med "kjoepe 6600 SLI/6800 SLI eller 7800GT(x)" diskusjonene synes jeg. Kanskje man heller handler det nye kortet istedenfor og faar alle de nye features'ene og saa crossfire loesninga til det senere?

 

- Nytt hovedkort + CF kort og kanskje nytt powersuply for aa dra rundt to kort

vs

- Ett R520XT/R580 som muligens drar samme (eller bedre) opploesninger uten behov for CF men med mulighet for CF naar nye og mer krevende ting kommer eller for de med umiddelbare > 16x12 krav.

 

Det samme kan man si om Nvidia; 6800SLI vs 7800GT eller GTX. Kjoeper man et 7800GT(X) naa med mulighet til oekt ytelse senere ved aa kjoepe ett til, eller laaser man seg inn med 6800SLI som ikke kan oppgraderes senere...

 

Ble muligens mye rot der. Haaper likevel det gir mening :-)

 

-

Per Christian

(som har en 24" 1920x1200 LCD skjerm med et x800XT kort. Har lyst paa 7800GTX, men venter paa r520XT for aa se hva det gir)

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

haha .. det var morsomt .. vel :p ...

 

Anyway, jeg synes dette ser veldig bra ut, og det ser ut som om ATI sin løsning gruser nVidia sin ...

 

Vi må huske at dette er ny teknologi brukt på FORRIGE generasjon grafikkort, mens nVidia's løsning bruker up-to-date hardware ...

 

Blir spennende å se hvordan ytelsen blir på de nye ATI kortene

Lenke til kommentar
Raptor' date='27/09/2005 : 07:43'] Er et morsomt bilde på nVnews... Satt nesten kaffen i halsen her på jobben... Må nesten poste det her og... :!:

 

*bilde*

HAHA. Utrolig bra! Aldri vært hverken ATI eller NVIDIA fan, men denne runden har DEFINITIVT gått til NVIDIA! Forrige runde vant ati klart... Dette er utrolig bra for konkurransen, og de er vi forbrukere som tjener på dette! Skulle ønske alle fanboys(fra begge sider) kunne vokse opp og se at ikke alt i liver er svart/vitt... Men det får nok bli med drømmen, de fleste lærer aldri! :no:

Lenke til kommentar

Xbitlabs har kommet med demmes review nå...

http://www.xbitlabs.com/articles/video/dis...-crossfire.html

 

Her er et bra bilde av brikkene som er unike for master-kortet:

compositingengine_sm.jpg

To translate the resulting information into a FPGA-matrix-friendly form, a 165MHz TFP401A chip from Texas Instruments is used. The frame can be outputted to an analog monitor through an ADV7123 chip (a three-channel 10-bit 330MHz RAMDAC) or to a DVI-interfaced LCD panel through an ordinary TMDS transmitter SiI1162.

 

The single-link receiver from TI is actually a weak link since its operational frequency is only 165MHz, so the maximum supported resolution is UXGA (1600x1200). The use of this receiver is necessary because the Slave card has a 165MHz transmitter with the same limitation.

 

Også verdt å merke seg...

Noise: in the Footsteps of GeForce FX 5800 Ultra

...

In regular work mode the cooler of RADEON X850 XT/XT Platinum Edition works at minimum fan rotation speed most of the time, so that the generated noise stays within reasonable range. It only speeds up during long work in 3D mode. CrossFire system acts differently: the master card fan rotated at very high speed throughout the entire test session, however, the worst thing about it was the constantly changing rotation speed, so that the noise produced by the system turned out simply unbearable.

 

Ganske mange spilltester der... En god konklusjon! Anbefaler dere å lese den!

Lenke til kommentar

Jeg blir kvalm over min egen bedritne bedømmelseskraft som fikk meg til å kjøpte X850 XT i AGP i sommer i stedet for å bruke 4-500kr på nytt PCIe Hk. Min mulighet for crossfire fikk dermed det endelig nådestøt.. arghhhh, måtte jeg skyte meg selv i foten med finkalibret pistol en rekke ganger..

Endret av Mozze
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
haha .. det var morsomt .. vel :p ...

 

Anyway, jeg synes dette ser veldig bra ut, og det ser ut som om ATI sin løsning gruser nVidia sin ...

 

Hvordan kom du til denne konklusjonen?

Utrolig... :roll:

Lenke til kommentar
haha .. det var morsomt .. vel :p ...

 

Anyway, jeg synes dette ser veldig bra ut, og det ser ut som om ATI sin løsning gruser nVidia sin ...

 

Vi må huske at dette er ny teknologi brukt på FORRIGE generasjon grafikkort, mens nVidia's løsning bruker up-to-date hardware ...

 

Blir spennende å se hvordan ytelsen blir på de nye ATI kortene

Hvem bryr seg om det er forrige genrasjon eller ikke? Vi må jo forholde oss til hva som er ute, og hva man får kjøpt, at ATI er en hel genrasjon bak for øyeblikket driter jeg i, det er deres problem.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...