Gå til innhold

ati crossfire review


graks

Anbefalte innlegg

Tror folk henger seg alt for mye opp i Crossfire med X800/X850 kort.

 

 

Hvis man ser ting fra ett litt annet perspektiv...

 

ATI kunne enten valgt å droppe Crossfire for denne generasjonen av kort (og da gått tilbake på det de sa tidligere i vår), eller de kunne velge å lansere Crossfire med de "utfordringer" som eksisterer med Crossfire på X800/X850 generasjonen.

 

 

Det å dømme Crossfire nord å ned fordi man kun har sett det i aksjon på X800/X850 generasjonen, blir helt feil, spesiellt for de som har lest igjennom hva AVIVO innebærer, noe som fjerner/løser endel av de utfordringene som folk nevner her i tråden.

 

 

Tror konklusjonen bør være mer som følgende. Virker lovende, men har noen utfordringer som bør løses.... og så får man se på 5.okt om disse er løst eller ikke, når R520 blir sluppet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det å dømme Crossfire nord å ned fordi man kun har sett det i aksjon på X800/X850 generasjonen, blir helt feil, spesiellt for de som har lest igjennom hva AVIVO innebærer, noe som fjerner/løser endel av de utfordringene som folk nevner her i tråden.

Av det jeg har lest om avivo kommer ikke den til å rette på noe som helst av det som har blitt klaget på her i tråden, har du noen eksempler?

 

Forsåvidt er det som skuffer meg mest med crossfire at de ikke kan levere det til neste genrasjon (ati-)skjermkort ved lanseringa.

Lenke til kommentar

Egentlig så går vel diskusjonen utover et chipssett, hvor skjermkortene for å få funksjonaliteten er dubbed "CrossFire Edition", ergo passer denne tråden nesten bedre under hovedkort.

 

Dessuten er limiten på 1600x1200@60hz et steg tilbake i teknologi. Det er utilgivelig. Der mister de en stor kundegruppe.

Hmm... De folkene som "gamer" i denne oppløsningen, tror også disse sitter evt. med LCD skjermer hvis de først har råd til dette (størstedelen av denne gruppen igjen), men igjen, er det en stor kundegruppe? Jeg tror folk flest i dag gamer i 1280x960/1024 pr. dags dato.

 

Skal du spille i 1280x960@85Hz så trenger du vitterlig ikke noe crossfire setup... hvor er logikken bak dette valget de tok?

14xAA? Høyere min. FPS?

 

Jeg synes måten/valgfriheten man har når det gjelder hvordan skjermkortene skal rendere bildet mellom seg er ganske så bra, man får tilpasset etter beste situasjon.

Lenke til kommentar
Det å dømme Crossfire nord å ned fordi man kun har sett det i aksjon på X800/X850 generasjonen, blir helt feil, spesiellt for de som har lest igjennom hva AVIVO innebærer, noe som fjerner/løser endel av de utfordringene som folk nevner her i tråden.

Av det jeg har lest om avivo kommer ikke den til å rette på noe som helst av det som har blitt klaget på her i tråden, har du noen eksempler?

 

Forsåvidt er det som skuffer meg mest med crossfire at de ikke kan levere det til neste genrasjon (ati-)skjermkort ved lanseringa.

Da har du nok eksempelvis ikke fått med deg at R520 kommer med Dual-link DVI, noe som fjerner hele problematikken rundt 1600x1200@60Hz.

Lenke til kommentar
Nei søren heller altså. Dette var ikke bra! :mad: Jeg hadde håpet på en liten revolusjon og så kommer dem med dette hær! FFS DA! !"#¤%¤#%/&&)== NÅ STIKKER JEG OG KJKØPER 78ooGT istede (eller i morra kanskje :blush: ) ! Rocker jo grisen i forhold til dette pisset hær! BUUUUUUUU! :cry:

Foreslår du venter til 5.oktober og sjekker hvordan ståa er da.....

 

litt over ei uke klarer du vel å vente ? :)

Lenke til kommentar
Crossfire er en stor spøk. Jeg tenker da på båndbredde begrensningen. Vel og bra at Crossfire virker å gi god ytelsesforbedring, men hva betyr vel det når du ikke får utnyttet det ved å kjøre i høyere oppløsninger?

 

Mange LCD brukere har nå høyere oppløsninger enn 1600x1200, jeg er en av dem. Da blir crossfire automastisk uaktuellt i mine øyne. For CRT folka så er det jo enda værre. Å spille i mindre enn 85Hz er jo fullstendig uaktuellt, og oppløsningen du får da på crossfire er jo horribelt lav. Velkommen til høy-definisjons alderen? Ikke for ATI tydeligvis. At det går ann å tenke så kortsiktig er ikke mindre enn utrolig. Luringen som fannt på å bespare på dette området burde blitt sparket!

 

Skal du spille i 1280x960@85Hz så trenger du vitterlig ikke noe crossfire setup... hvor er logikken bak dette valget de tok?

Dette summerer greit hvordan det ligger an med crossfire.

Lenke til kommentar
Den 1600x1200@60hz limiten, gjelder den kun ved DVI?

Og kan man bruke Crossfire på VGA/15pin D-sub??

Den gjelder kun DVI såvidt jeg har forstått.

 

Sitter selv på 1600x1200 på 75 hz på VGA/dsub

Du har vel neppe CrossFire?

 

Problemet her er at kort nummer 2 sender data til kort nummer 1 i 60Hz... Da klarer ikke kort nummer 1 å magisk gjøre om dette til noe mer...

Lenke til kommentar
Hmm... De folkene som "gamer" i denne oppløsningen, tror også disse sitter evt. med LCD skjermer hvis de først har råd til dette (størstedelen av denne gruppen igjen), men igjen, er det en stor kundegruppe? Jeg tror folk flest i dag gamer i 1280x960/1024 pr. dags dato.

Jeg tror at folk flest ikke kjøper 2 stk dyre skjermkort.

 

AtW

Lenke til kommentar
Se bort fra kortene ja så ser det ut til at ATI har gjort en god jobb, men den er bare halvferdig inntil x1800 kortene kommer å vi får se real ytelse!

 

Ser ut til å være en sykt god klokker Crossfire kortet!

Hvis du ser på benches med mye AA på høyere oppløsning, så virker det som det skalrer dårligere (super-AA og alt det der), kan ikke det tyde på litt lav båndbredde?

 

Nye hovedkortet til ATI virker bra, men det diskuterer jeg i en annen tråd, da denne tråden hovedsaklig har godt på skjermkort.

 

 

AtW

Lenke til kommentar
Raptor' date='27/09/2005 : 17:17']
Den 1600x1200@60hz limiten, gjelder den kun ved DVI?

Og kan man bruke Crossfire på VGA/15pin D-sub??

Den gjelder kun DVI såvidt jeg har forstått.

 

Sitter selv på 1600x1200 på 75 hz på VGA/dsub

Du har vel neppe CrossFire?

 

Problemet her er at kort nummer 2 sender data til kort nummer 1 i 60Hz... Da klarer ikke kort nummer 1 å magisk gjøre om dette til noe mer...

Kjekt å påpeke i samme slengen at denne begrensningen gjelder X800 Serien, R520+- Kommer ikke til å ha denne begrensingen.

Lenke til kommentar
QUOTE (Apoc_ @ 27/09/2005 : 14:26)

Dessuten er limiten på 1600x1200@60hz et steg tilbake i teknologi. Det er utilgivelig. Der mister de en stor kundegruppe.

 

 

Hmm... De folkene som "gamer" i denne oppløsningen, tror også disse sitter evt. med LCD skjermer hvis de først har råd til dette (størstedelen av denne gruppen igjen), men igjen, er det en så stor kundegruppe? Jeg tror folk flest i dag gamer i 1280x960/1024 pr. dags dato.

 

Jeg gamer i 1600x1200@75Hz i css med en 19"crt skjerm og det er nok fler av

oss :roll:

 

 

svar til briktern

 

du må kjøpe nytt hovedkort og skjermkort av cf edition og muligens ny strømforsyning

Endret av ds.nitram
Lenke til kommentar
QUOTE (Apoc_ @ 27/09/2005 : 14:26)

Dessuten er limiten på 1600x1200@60hz et steg tilbake i teknologi. Det er utilgivelig. Der mister de en stor kundegruppe.

 

 

Hmm... De folkene som "gamer" i denne oppløsningen, tror også disse sitter evt. med LCD skjermer hvis de først har råd til dette (størstedelen av denne gruppen igjen), men igjen, er det en så stor kundegruppe? Jeg tror folk flest i dag gamer i 1280x960/1024 pr. dags dato.

 

Jeg gamer i 1600x1200@75Hz i css med en 19"crt skjerm og det er nok fler av

oss :roll:

 

 

svar til briktern

 

du må kjøpe nytt hovedkort og skjermkort av cf edition og muligens ny strømforsyning

Man må vel ikek ha et CF-hovedkort for å ha CF-skjermkort? Holder vel med et standard SLI-kort?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...