Gå til innhold

Oversettelsestråden - spør og få svar


Cuneax

Anbefalte innlegg

Hva er fagbrev på engelsk?

Hvordan ville du bruke ordet, på et CV eller når du diskutere det med andre? Britisk engelsk eller amerikansk?

 

Dette er noe som er vanskelig å oversette direkte på amerikansk men jeg kan si deg hvordan vi amerikanere kommuniserer det hvis du si meg hvordan du ønsker å uttryke at du har et fagbrev.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

 

Hva er fagbrev på engelsk?

Hvordan ville du bruke ordet, på et CV eller når du diskutere det med andre? Britisk engelsk eller amerikansk?

 

Dette er noe som er vanskelig å oversette direkte på amerikansk men jeg kan si deg hvordan vi amerikanere kommuniserer det hvis du si meg hvordan du ønsker å uttryke at du har et fagbrev.

 

 

Ja, hovedsakelig tenkte jeg på en CV ja, men det er jo også greit å vite hvordan man sier det i en samtale.

 

Europeisk engelsk hadde vært det beste, men alt duger :)

Lenke til kommentar

 

 

Hva er fagbrev på engelsk?

Hvordan ville du bruke ordet, på et CV eller når du diskutere det med andre? Britisk engelsk eller amerikansk?

 

Dette er noe som er vanskelig å oversette direkte på amerikansk men jeg kan si deg hvordan vi amerikanere kommuniserer det hvis du si meg hvordan du ønsker å uttryke at du har et fagbrev.

 

 

Ja, hovedsakelig tenkte jeg på en CV ja, men det er jo også greit å vite hvordan man sier det i en samtale.

 

Europeisk engelsk hadde vært det beste, men alt duger :)

 

Det ser ikke ut som det finnes et direkte engelsk ord, men det et fagbrev er er Certificate of completion.

Så, noe sånn som "certificate of completion, norwegian school of electricity(5 years)" burde dekke.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Academic_certificate

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

 

Europeisk engelsk

Hva er det for noe? :p

Mente faktisk europeisk engelsk, altså hvordan blir dette beskrevet i land som Frankrike, Sveits, Tyskland, Italia osv. Vet at dette bygger på britisk engelsk. Men jeg var ute etter bransjestandard årig da et vel ikke England den rette plassen å lete...

Lenke til kommentar

 

 

 

Europeisk engelsk

Hva er det for noe? :p

 

Mente faktisk europeisk engelsk, altså hvordan blir dette beskrevet i land som Frankrike, Sveits, Tyskland, Italia osv. Vet at dette bygger på britisk engelsk. Men jeg var ute etter bransjestandard årig da et vel ikke England den rette plassen å lete...

 

I think the european english version of fagbrev would be "vocational training certificate" or "technical training certificate". On your CV you might say "Technical Training Certificate in ....Electronics?" from Lillestrom Videregaende...

 

If you were in the USA you would talk about your "license" or your "certification".

 

That's my 2 cents, for what it's worth.

Lenke til kommentar

Dette er ikke akkurat et oversettelsesspørsmål, men heller et forståelsesspørsmål!

Hva betyr egentlig stigmatisering / å bli stigmatisert?

Er det at man karakteriserer en gruppe individer på en spesiell måte?

F.eks at asiater og kvinner ikke kan kjøre, asiater er supersmarte osv?

Endret av Mechlaz
Lenke til kommentar

Hva betyr egentlig stigmatisering / å bli stigmatisert?

 

Er det at man karakteriserer en gruppe individer på en spesiell måte?

 

F.eks at asiater og kvinner ikke kan kjøre, asiater er supersmarte osv?

 

Stigmatisering kommer av ordet stigma, brennmerke. Det er når noen får noe hengende over seg som de vanskelig blir kvitt, f.eks. en karakteristikk av en gruppe mennesker som du nevner. Det er lett for at stigmatisering blir sammenblandet med diskriminering, men det er ikke helt presist. Stigmatisering er i så fall den delen av diskriminering der man påfører vedkommende et stigma.

 

F.eks. blir en del skuespillere stigmatisert etter å ha spilt en spesiell rolle; de blir så kjent som den rollefiguren at man vanskelig kan se dem i andre roller uten at det virker forstyrrende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...