Gå til innhold

"Utnytt 150% garantien hos Lefdal"-tråden


Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Anbefalte innlegg

hehe, luringer...(ehhh...not!)

Takket være slike "lure" beretninger på åpent forum som disse, har Lefdal slu

ttet med 150% prisgaranti

 

Heretter er det 100% dvs. finner du billigere vare en annen butikk innen 30dager får du mellomlegget igjen..Well done folks!

Så vi skal alle se bort i fra dette som vi har snakket om på 10-12 sider og heller høre på deg? Har du fått med deg hva som har blitt diskutert på denne tråden og det faktiske grunnlaget til hvorfor prisgarantien er avsluttet.. Tror ikke jeg...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Når jeg opprettet tråden så var det fordi jeg hadde et litt ambivalent forhold til hele garantien. På den ene siden hadde jeg ved flere anledninger cashet inn godt på den, men på den annen side har den helt klart sine uheldige virkninger.

 

Denne garantien er IKKE noe Lefdal har hatt for å være hyggelige, men for å tjene penger. Lefdal har tjent stort på den, tapt litt til oss gjerrigknarker og sittet igjen med en pen fortjeneste. Jeg skal ikke uttale meg om denne tråden har hatt noen innvirkning på Lefdal sin beslutning, men i alle tilfeller synes jeg det er bra de er kvitt den.

 

Kanskje var det så enkelt at prisgarantien ikke tålte den oppmerksomheten den fikk her inne. Men jeg antar at den viktigste faktoren for å fjerne den er at Lefdal har skjønt at en seriøs aktør ikke kan drive med en høyst diffus garanti som de nærmest er nødt til å ha under disk. I tillegg er det jo svært begrenset hvor stort utbytte de har av den når den ikke kan markedsføres.

 

PS: Jeg blir ikke sjokkert hvis garantien fremdeles er der. Den har vært erklært død tidligere.

 

Edit: Jeg har tidligere uttalt meg kritisk til et par punkter i innlegget jeg har linket til, men vil anbefale alle å ta en titt på det. Det er lettfattelig og interessant lesing.

Endret av Slettet-52Y1nIV0tv
Lenke til kommentar

Litt vanskelig emne å ta for seg det der. Selv om en prisgaranti er reell, så er det ikke sikkert den har negativ effekt på salget til konkurrenter av butikken(e) som fører denne prisgarantien.

 

Slik som det er nå, er det bare en liten promille av Norges befolkning som vet om Lefdals prisgaranti. Samtidig har ikke Lefdal noen web-butikk, noe som gjør tilgangen på deres varer mindre enn hva gjelder f.eks Elkjøp og Komplett. Summen av dette betyr at selv om prisgarantien er reell, så er den ikke tilgjengelig for folk flest.

 

Som det ble sagt i artikkelen BennyBanassi linket til, så vil en negativ prisendring fra en konkurrent føre til at varen blir enda billigere på Lefdal. Men samtidig må man ta med i beregningen en marginal substisjonsrate, hvor villig folk er til å oppsøke en Lefdal-butikk, opp til to ganger, kontra å kjøpe varen på internett, og dra til sitt lokale postkontor for å hente den ut.

 

For de aller fleste så vil ikke denne raten være særlig høy, så lenge de ikke har en Lefdal-butikk rett i nærheten og de vet om prisgarantien, da det er mye lettere, billigere og tidsbesparende å besøke en lokal butikk, eller handle veldig billig på internett. Og hvis prisdifferansen i tillegg er bare 100 kroner mellom billigst og Lefdal, så sier det seg selv at det ikke er verdt 50,- å dra til Lefdal. Jfr. transportkostnader, tidsbruk osv.

 

Når det er sagt, når prisdifferansen er så mye som 500 kroner på en vare som i utgangspunktet koster 1000 hos Lefdal, så sier dette seg selv at hvis folk hadde visst om prisgarantien, så ville konkurrentene tapt ganske mye salg.

 

Sånn som jeg ser det, så er prisgarantien en helt kurant løsning, så lenge den ikke markedsføres. Dette vil i bunn og grunn bare slå tilbake på Lefdal, fordi de som handler hos Lefdal pga prisgarantien som regel da vil være slike som oss, som oppsøker slike røverkjøp.

Lenke til kommentar

De har fortsatt prisgaranti på Lefdal. Jeg var innom der idag etter er 1GB minnekort til PSP. Hadde med meg utskrift av billigste minnekort fra prisguide.no, til 751 kroner. Det var ikke noe problem å få butikken til å matche prisen. Det eneste nye er at de ikke kan annonsere med denne garantien.

Lenke til kommentar
De har fortsatt prisgaranti på Lefdal. Jeg var innom der idag etter er 1GB minnekort til PSP. Hadde med meg utskrift av billigste minnekort fra prisguide.no, til 751 kroner. Det var ikke noe problem å få butikken til å matche prisen. Det eneste nye er at de ikke kan annonsere med denne garantien.

Kanskje bedre å si at det fortsatt er prisgaranti på ENKELTE av Lefdal-butikkene?

Mvh Jan Ove

Lenke til kommentar

Snakket med en kamerat av meg fra lefdal i dag. I klartekst:

*De har ikke lov til å reklamere for 150% garanti

*De har offisielt ikke 150% garanti

*De KAN gi (og gir) 150% av mellomlegget tilbake hvis de/den ekspeditøren finner det for godt å gi tilbake til noen.

*De kan avgjøre å IKKE gi 150% garanti, som f.eks. hvis en fyr kommer med 7 kameraer og kvitt fra 7 kjøp, og med pris-bevis fra en annen butikk (nettbutikk eller ei) for å få tilbake masse penger; Slike tilfeller viser SÅÅ klart at fyren bare vil tjene penger ved å selge kameraene til underpris og likevel tjene på det senere at det er helt styggelig!

*Hvis du som en (ærlig? ) kunde kommer dit å sier at du syntes det var litt dumt at du kjøpte et feks. minnekort der til 200,- mer enn i en annen butikk, så KAN ekspeditøren gi tilbake 150% for å vise godvilje og for å gi inntrykk av at butikken er billigst. Det er det imaget de vil ha.

*De tjener så godt på det at folk vet de er billigst at, de faktisk kan ha en slik merkelig "uoffisiell garanti", som ikke fins egentlig... :)

 

Ok, klarteks og klartekst fru blom.. men skulle mene det forklarte det meste... :p

Lenke til kommentar
De har fortsatt prisgaranti på Lefdal. Jeg var innom der idag etter er 1GB minnekort til PSP. Hadde med meg utskrift av billigste minnekort fra prisguide.no, til 751 kroner. Det var ikke noe problem å få butikken til å matche prisen. Det eneste nye er at de ikke kan annonsere med denne garantien.

det at de "matcher" prisen er jo ikke prisgarantien... det er 150% tilbake som poenget ;)

Lenke til kommentar
Jeg vil si meg enig med BennyBanassi og støtte hans siste innlegg her. Jeg ser på det som en seier om prisgarantien forsvinner, og hvis denne tråden har bidratt til det så vil jeg takke samtlige deltagere for den gode innsatsen. :yes::fun:

hvem jobber du for?

 

De har sluttet å reklamere for prisgarantien, de nevner den ikke. de har heller gått ut med at den ikke gjelder..

 

så hvilken rolle spiller det om en forbruker, som har fulgt med i timen, får igjen penger på en vare?

 

Da har du vel samme syn på disse:

elkjøps 30 dager returett,

bytte av varer i juletider uten kvittering

smartclubs 200%

kiwis\bunnpris gratis varer over dato etc.

 

så, du er imot å få igjen 150% på en vare, hvis du finner den billigere innen en mnd? Selv om de har sluttet å annonsere\informere om den for lenge siden

 

Er vel bare expert som ikke har noen slike ekstra fordeler.

Lenke til kommentar
hvem jobber du for?

Jeg jobber for vanlige folks rettigheter. Jeg er ikke i mot alle de andre ordningene du nevner, kun Lefdals 150% prisgaranti og Smartclubs 200% (den siste vet jeg ikke så mye om).

 

Det er fordi de lovte noe de ikke kunne holde. De lovte å være billigst, noe mange dermed trodde de var, selv om de ikke var det. Det at man må "ha fulgt med i timen" bør ikke være noe krav for at butikker skal holde hva de lover. Har man lovet at man skal være billigst, må de også kunne dokumentere at de er det, og være billigst uavhengig av hvor godt kunder har satt seg inn i diverse ordninger.

 

Det er ikke noe tvil om at ordningen har vært kontroversiell. Både forbrukerombudet, media og en del kunder har reagert negativt på ordningen.

 

At ordningen er lagt på is og ikke reklameres for lengre, og at man ikke kan være sikker på å få denne prisgarantien lengre ser jeg på som en seier for forbrukere flest. Ikke for meg psersonlig.

Lenke til kommentar
hvem jobber du for?

Jeg jobber for vanlige folks rettigheter. Jeg er ikke i mot alle de andre ordningene du nevner, kun Lefdals 150% prisgaranti og Smartclubs 200% (den siste vet jeg ikke så mye om).

 

Det er fordi de lovte noe de ikke kunne holde. De lovte å være billigst, noe mange dermed trodde de var, selv om de ikke var det. Det at man må "ha fulgt med i timen" bør ikke være noe krav for at butikker skal holde hva de lover. Har man lovet at man skal være billigst, må de også kunne dokumentere at de er det, og være billigst uavhengig av hvor godt kunder har satt seg inn i diverse ordninger.

 

Det er ikke noe tvil om at ordningen har vært kontroversiell. Både forbrukerombudet, media og en del kunder har reagert negativt på ordningen.

 

At ordningen er lagt på is og ikke reklameres for lengre, og at man ikke kan være sikker på å få denne prisgarantien lengre ser jeg på som en seier for forbrukere flest. Ikke for meg psersonlig.

Hvis de reklamerte med at de var billigst er det en grov tabbe, men hvis de sa noe som f.eks. Vi priser våre varer alltid billig og finner du den rimeligere et annet sted gir vi deg en prisgaranti på 150%...

Lenke til kommentar
Hvis de reklamerte med at de var billigst er det en grov tabbe, men hvis de sa noe som f.eks. Vi priser våre varer alltid billig og finner du den rimeligere et annet sted gir vi deg en prisgaranti på 150%...

Som igjen må bety at de ikke er billig for folk flest, man for "nerder" som meg og deg som gidder å surfe nettet rundt etter tilbud...

 

Ordningen minner om telenor sine "rabatter" på ringemønster, hyppige bruk av trumf, domino, kundekort etc etc.

 

Eneste man oppnår er at det blir vanskelig å sammenligne reell pris og at det blir mye mer administrasjon, som blir belastet forbrukerne = totalt sett høyere pris...

Lenke til kommentar

Det er absurd at Lefdal ikke skal kunne reklamere for en slik garanti. I et fritt marked ville dette vært en helt legitim form for markedsføring. Når man leser om professorer fra NHH som med absurd logikk kommer frem til at dette vil medføre økte priser for sluttbrukeren, kan man ikke gjøre annet enn å riste på hodet og le.

 

Som Carbonite påpeker ovenfor, er det svært få som benytter seg av garantien. Sjansen for at denne påvirker det generelle prisnivået idag, er vel særdeles liten. Den dagen da Lefdal virkelig blir store i det norske markedet, og de utbetaler garantien til et større antall mennesker, vil det kanskje påvirke markedet. Men hva skjer når mange nok får øynene opp for systemet?

 

Det er grenser for hvor langt Lefdal kan gå før de taper penger. I det øyeblikk de utbetaler så mye prisgaranti at de ikke lenger går i overskudd, må de revurdere strategien. Å tro at andre bedrifter vil slutte å forsøke å prise seg lavt for å tiltrekke seg penger bare fordi Lefdal har en prisgaranti, er i beste fall naïvt, og det er med en viss resignasjon jeg ser at en NHH-professor kan få seg til å skrive noe slikt i DN.

 

En professorstilling er ingen garanti for fornuft. Altfor mange i dette landet utviser en skremmende servilitet overfor såkalte "eksperter". Tenk selv, det er ditt liv.

Lenke til kommentar

Personlig synes eg at det er bra denne ordningen forsvinner, selvfølgelig var det morsomt å få noen varer veldig billig. Men denne 150% ordningen ødelegger priskonkurransen for oss forbrukere.

Hvis en var koster 1000kr på Lefdal og 1000kr på Elkjøp, da kan ikke elkjøp ta prisen ytterligere ned pga 150% ordningen til Lefdal. Det er en tap/tap situasjon for andre kjeder enn Lefdal. Setter elkjøp ned prisen til 900kr, så vil kunden fremdeles kjøpe den for 1000kr på lefdal og bruke prisgaratien for å få den til 850kr. Slik presser Lefdal andre kjeder til å holde samme priser, som vil være det samme som prissamarbeid som også er ulovlig!

Lenke til kommentar
Det er absurd at Lefdal ikke skal kunne reklamere for en slik garanti. I et fritt marked ville dette vært en helt legitim form for markedsføring.

I følge markedsføringsloven MÅ man holde alle lovnader man gjør gjennom markedsføring. Dersom man sier man er billigst så MÅ man også være det. Ikke noe om og men. Ikke noen ordninger som gjelder bestemte personer eller at man må vite sette seg inn i særordninger og regler. Sier man at man er billigst MÅ man også være det. Punktum.

 

Hvis du ikke er enig i markedsføringsloven eller hvor frie tøyeler markedet må ha for å kunne kalles fritt, så kan du sikkert ta det opp i den delen av forumet som heter politikk relgion og samfunn.

 

Ellers så er jeg enig i at prisgarantien neppe har hatt noen innvirkning på konkurrentenes priser og at Lefdal selvfølgelig har spekulert i at de skal gå med overskudd på en slik ordning. Overskudd betyr selvfølgelig at den gjennomsnittlige kunde betaler mer per vare enn om Lefdal ikke hadde prisgarantien.

Lenke til kommentar
Personlig synes eg at det er bra denne ordningen forsvinner, selvfølgelig var det morsomt å få noen varer veldig billig. Men denne 150% ordningen ødelegger priskonkurransen for oss forbrukere.

Hvis en var  koster 1000kr på Lefdal og 1000kr på Elkjøp, da kan ikke elkjøp ta prisen ytterligere ned pga 150% ordningen til Lefdal. Det er en tap/tap situasjon for andre kjeder enn Lefdal. Setter elkjøp ned prisen til 900kr, så vil kunden fremdeles kjøpe den for 1000kr på lefdal og bruke prisgaratien  for å få den til 850kr. Slik presser Lefdal andre kjeder til å holde samme priser, som vil være det samme som prissamarbeid som også er ulovlig!

Det ser ut til at du:

 

1) Glemmer at ingen nekter andre å operere med lignende ordninger (prisgarantier).

 

2) Glemmer at Lefdal in the end vil havne i en situasjon der de må selge produkter med tap. Dette er jo bare et spørsmål om hvem som klarer å presse prisene sine mest ned.

 

3) Glemmer at dette ikke er et spørsmål om Roma (Lefdal) på den ene siden og Barbarene (de andre) på den andre siden. Lefdals prisgaranti vil selvsagt ikke medføre at de resterende 97 % av markedet slutter å konkurrere seg imellom om pris. Personlig tror jeg ikke Lefdals prisgaranti påvirker prisnivået overhodet.

 

 

Edit: 3) Tilføyet.

Endret av Nagel
Lenke til kommentar

1) Glemmer at ingen nekter andre å operere med lignende ordninger (prisgarantier).

Hadde vært litt komisk om alle hadde operert med 150% garanti, da hadde det hele bare vært meningsløst.

2) Glemmer at Lefdal in the end vil havne i en situasjon der de må selge produkter med tap. Dette er jo bare et spørsmål om hvem som klarer å presse prisene sine mest ned

Har tar eg en annen konklusjon enn deg, eg tror detta vil føra te at prisane blir høgare, fordi de må dekke tapet. Det er bare en liten del av frobruker massene som utnytter denne ordningen og derfor priser ikkje Lefdal sine varer etter å ha sett hva konkurrentene har priset dem til.

3) Glemmer at dette ikke er et spørsmål om Roma (Lefdal) på den ene siden og Barbarene (de andre) på den andre siden. Lefdals prisgaranti vil selvsagt ikke medføre at de resterende 97 % av markedet slutter å konkurrere seg imellom om pris. Personlig tror jeg ikke Lefdals prisgaranti påvirker prisnivået overhodet.

Eg synes iallfall at den ikkje hjelper konkurransen mellom kjedene. Se for deg dette: Elkjøp, Expert og Lefdal har samme vare, den koster 1000kr på alle 3 plassene. Så bestemmer Elkjøp seg for å "konkurere" med Expert og tar prisen ned til 900kr. Så skal Expert svare med samme mynt, de setter varen ned til 800kr. Men hvem kommer best ut av det? Jo, LEFDAL, de selger den nå for 700kr til "utvalgte kunder" ( les den prisbesvisste kunden og ikkje Ola Nordmann)

Det er dette som skjer, og dette øker ikkje konkurransen slik at prisene blir lavere for oss forbrukre, med denne ordnignen er det vanskelig for andre kjeder og konkurere med pris, de taper på det uansett. Det kan gjøre at de gir litt opp på å konkurer og vi forbrukere taper på dette.

Endret av Furyfax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...