Gå til innhold

"Utnytt 150% garantien hos Lefdal"-tråden


Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Det hele koker ned til at prisgarantien fungerer slik professoren beskriver MEN at Lefdal har så lav markedsandel at dette ikke slår til...

 

Et meget godt argument for at Lefdal sin garanti er med på å opprettholde høye priser er at Dixons aboslutt ikke er tjent med et enda sterkere prispress i dette markedet.

 

Isteden kan man spørre hva Dixons ER tjent med? Jo det er selvsagt et lavere prispress og høyere marginer. Og da er det ikke en dum ide å la lille Lefdal ta støyten med en prisgaranti hvis dette samtidig svekker prispresset i bransjen? (Det er ikke sikkert støyten er så stor heller, kanskje veies utbetalingene opp av at en mengde kunder velger Lefdal fordi de tror de er billigst pga. garantien?)

 

Kanskje litt vel konspiratorisk, men hvorfor ikke. Uansett faktisk virkning av garantien er det en vinn/vinn-situasjon for Dixons.

 

Edit: Tilla Nagel noen meninger jeg kanskje ikke var så sikker på... Fjernet.

Endret av Slettet-52Y1nIV0tv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg har forstått dette riktig så kan lefdal fjerne ord som 150% og prisgaranti og heller si: "Dersom du finner dette produktet billigere andre steder betaler vi deg differansen + 50% av denne differansen tilbake" så bør det vel egentlig være greit for da trenger ikke lefdal å dokumentere at konkurrentene HAR produktet og heller ikke snakke om "prisgaranti" men heller som et "tilbud" for de som vil ha billigst vare?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Nei, det blir ikke helt riktig. Problemet er like stort etter den omformuleringen, fordi de sier det om en rekke produkter som har ulik modellbetegnelse og som de derfor nekter for er samme produkt.

 

Enkelt forklart, du kan ikke påstå du er billigst + 50% for varer som bare du har...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Det der er selvsagt bare bullshit. Det som skjer er at de merker produktene ulikt for at det skal bli vanskeligere for forbrukerne å sammenligne priser. Og det er uansett ingen grunn til at varer i samme kjeden skal ha ulike betegnelser slik Elkjøp og Lefdal ofte har.

Lenke til kommentar
Det der er selvsagt bare bullshit. Det som skjer er at de merker produktene ulikt for at det skal bli vanskeligere for forbrukerne å sammenligne priser. Og det er uansett ingen grunn til at varer i samme kjeden skal ha ulike betegnelser slik Elkjøp og Lefdal ofte har.

Jo, det er det. Hvis du ikke vet hva du snakker om så ikke si det da...

F.eks. Thomson kan lage en TV til Expert som f.eks. heter 14EX255, mens Lefdal har en identisk tv, men kanskje 100 sider txt-tv minne isteden for 10 sider som Expert sin har, den heter 14LD255, altså er det kun EX og LD som er forskjellen på dem utenom 90 sider txt-tv minne. EX = Expert og LD = Lefdal (eksempel).

Lenke til kommentar
Det der er selvsagt bare bullshit. Det som skjer er at de merker produktene ulikt for at det skal bli vanskeligere for forbrukerne å sammenligne priser. Og det er uansett ingen grunn til at varer i samme kjeden skal ha ulike betegnelser slik Elkjøp og Lefdal ofte har.

Det er faktisk sant...

 

Elkjøp selger bl.a. vaskemaskiner fra Whirlpool som ikke engang Whirlpool kundeservice vet hva er for noe engang.

 

Cluet, som flere allerede har forsøkt å forklare deg Mr. BennyBAnassi, er at kjedene faktisk HAR egne modeller av de samme apparatene. Sjekk selv!

Lenke til kommentar

Selvsagt kan de kreve å få et eget modellnr når de handler så mange samtidig. Det er bare for å ha noe eget så de ikke kan sammenlignes på pris og vri seg unna garantien deres. Hva koster det produsentene å stemple inn en annen bokstav mot å få selge tusenvis av vaskemaskiner til de?

Lenke til kommentar

Først, alle vet vel at Lefdal og Elkjøp er samme kjede, dvs at de har akkurat de samme produktene (og produktnummerene). Expert har også veldig mye av det samme sortimentet, mens Elprice har en del "diverse-varer" som gjerne vanlige folk ikke har hørt om før.

 

Når det gjelder prisgarantien, så er dette det siste nye:

Lefdal markedsfører seg lenger ikke med noen form for prisgaranti.

Hvis du ringer og spør om de har det, skal du få til svar at "vi i Lefdal jobber fortsatt for å være billigst, og gjør det vi kan for å beholde deg som fornøyd kunde."

Det er forskjell på smarte/lure kunder og spekulanter. Smarte kunder tar de vare på (gir gjerne 150% igjen), spekulanter avviser de.

Nettbutikken til Lefdal kommer snart! (Da blir det muligens gode tilbud!)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv
Det der er selvsagt bare bullshit. Det som skjer er at de merker produktene ulikt for at det skal bli vanskeligere for forbrukerne å sammenligne priser. Og det er uansett ingen grunn til at varer i samme kjeden skal ha ulike betegnelser slik Elkjøp og Lefdal ofte har.

Jo, det er det. Hvis du ikke vet hva du snakker om så ikke si det da...

F.eks. Thomson kan lage en TV til Expert som f.eks. heter 14EX255, mens Lefdal har en identisk tv, men kanskje 100 sider txt-tv minne isteden for 10 sider som Expert sin har, den heter 14LD255, altså er det kun EX og LD som er forskjellen på dem utenom 90 sider txt-tv minne. EX = Expert og LD = Lefdal (eksempel).

Det er helt legitimt at man fører ulike varer og modeller. Jeg er selvsagt kjent med at de ulike kjedene også har et stort utvalg i merker og modeller som er eksklusive for kjeden. Men det er IKKE legitimt å forandre modellbetegnelsene på ellers like varer. Eksempelet ditt er helt greit for der dreier det seg om en reell ulikhet.

 

Problemet er når kjedene markedsfører identiske produkter med ulike modellbetegnelser ene og alene fordi det skal være umulig å sammenlikne med konkurrentenes tilbud. Eksempelvis kaller de Mieles stekeovn "H 383-2B" for "H 383 -2BDX", en betegnelse som ikke engang står på ovnen eller i bruksanvisningen som medfølger, men som KUN benyttes for å forvirre kunden.

 

Edit: I vognkortet på Audien min er det en trykkfeil, det står at motoren yter 1100 kw eller 1500 hk. Vil du da påstå at det faktisk ER 1500 hk i Audien min?

Endret av Slettet-52Y1nIV0tv
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv
Cluet, som flere allerede har forsøkt å forklare deg Mr. BennyBAnassi, er at kjedene faktisk HAR egne modeller av de samme apparatene. Sjekk selv!

Det er så sant som det er sagt, men de har også en rekke LIKE produkter som de forsøker å få til å fremstå som ULIKE ved å endre på selve modellbetegnelsen.

 

Det er, som alltid, det reelle og ikke det formelle som skal legges til grunn.

Lenke til kommentar
Det der er selvsagt bare bullshit. Det som skjer er at de merker produktene ulikt for at det skal bli vanskeligere for forbrukerne å sammenligne priser. Og det er uansett ingen grunn til at varer i samme kjeden skal ha ulike betegnelser slik Elkjøp og Lefdal ofte har.

La oss ta å snu litt på dette her, og se det fra televerden. Der er det gjerne slik at en operatør faktisk kan kjøpe opp ALT som finnes av en telefon fra en produsent, og så selge denne videre til butikker med sin operatørløs. Dette skjer med et stort antall 3G-telefoner i dag, og har skjedd med Sony Ericsson T630 (sort versjon ble kjøpt av telenor i et halvt år), og i utlandet har vodaphone flere eksklusive modeller.

 

Altså - en leverandør kjøper opp ALT av en varemodell, ingen andre får varen.

 

Er det da usannsynlig at en kjede i norge sier "vi kjøper ALT du kan levere av denne varen", og får gjennomslag for dette?

 

Dette er enkelt for produsenten - en å levere til, en å fakturere og en å forholde seg til generelt.

 

Om en butikk altså kjøper opp ALT som finnes av en vare, så vil det selvfølgelig finnes varer som KUN finnes i en kjede/butikk/matvarehandel/frukt og grønt på hjørnet/osv.

 

Og til slutt. Elkjøp og lefdal har IKKE forskjellige betegnelser på samme vare, dette er jeg 100% sikker på. Dette ville være å lure kunden, og det gjør ikke butikker med vettet i behold.

 

Og jo, en ting til. Når lefdal annonserte med prisgaranti var det bare en forutsetning at spesifikasjonene skulle være de samme, navnet på varen behøvde IKKE være det samme.

 

EDIT: Ser at du senere skriver at du er kjent med at dette stemmer, at varer kan være eksklusive for en butikk. Men du mener altså at det med vilje forandres på varekoder for at varene skal se ulike ut? Som jeg har sagt så ga lefdal klar beskjed om at det var ikke varekoden som var det som gjaldt, det var spesifikasjonene.

 

I tillegg, om en kjede aktivt skulle gjøre dette, så er risikoen for å bli avslørt så stor, og fallhøyden pga negativ pr så høy at dette ville være idiotisk å gjøre, og meg bekjent gjøres det faktisk ikke hos elkjøp og lefdal - etter hva jeg har sett i min tid som selger på elkjøp.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
La oss ta å snu litt på dette her, og se det fra televerden. Der er det gjerne slik at en operatør faktisk kan kjøpe opp ALT som finnes av en telefon fra en produsent, og så selge denne videre til butikker med sin operatørløs. Dette skjer med et stort antall 3G-telefoner i dag, og har skjedd med Sony Ericsson T630 (sort versjon ble kjøpt av telenor i et halvt år), og i utlandet har vodaphone flere eksklusive modeller.

 

Altså - en leverandør kjøper opp ALT av en varemodell, ingen andre får varen.

Det vil i så fall bety monopol på den varen i norge. Den sunne konkurransen mellom forskjellige kjeder og butikker vil være helt ødelagt. Strider ikke slike monopoler og konkurransefientlige avtaler/oppkjøp mot konkurranselovgivningen?

Lenke til kommentar
"Monopol" på en vare skal ikke være ulovlig nei.

 

Om en produsent plutselig KUN solgte telefoner til en kjede, og denne produsenten faktisk har store markedsandeler i norge, så ville jeg kunne si det ville minne om monopol ja.

F.eks Hi-FI klubben?

 

Noen som har sett f.eks NAD på elkjøp?

 

Evt. annen ting er Bang & olufsen.

Når jeg jobbet i en butikk tidligere, så solgte vi B&O produkter.

En dag fikk vi brev om at vi ikke fikk lov til å ta inn slike produkter lenger, og selge de.

Grunnet: B&O skulle åpne en egen butikk i fr.stad.

 

Ellers, trenger jeg en brukbar LCD 19'. Si i fra om det dukker opp noen på denne fronten ;)

 

Edit: Glem det sistnevnte.. søren at jeg ikke fikk med meg det her tidligere..

 

PM meg om det dukker opp noe nytt folkens.

 

Lie

Endret av lie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...