Gå til innhold

har eg lov å lærekjøre med bil?


VegardStr

Anbefalte innlegg

Saken er slik:

 

eg tok lappen på Moped for akkurat 1 år siden, og då spurte eg kjørelæreren om eg fikk låv å lærekjør med bil, hun svarte "ja" ok, tenkte eg, og har lærekjørt siden den tid, har faktisk ringt til biltilsynet og, og dei har også sagt at eg kan lærekjøre.

 

men no i dag leste eg i avisen at lensmannen her i kommunen eg bor i sier

"at folk som har tatt lappen på moped nylig har ikkje låv å lærekjære bil, dette skriver han for å rette opp i noen missforståelser"

 

Eg bare lurer, sant eg har fortsett låv til å lærekjøre med bil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234
Vegis har nok ikke trafikalt gk, og trenger det heller ikke for å kunne øvelseskjøre...

 

Denne regelen kom først i år (les 01.01.05 ;) )

Trafikalt grunnkurs har vært en del av mopedopplæringa siden siden juli 2003, så vidt jeg vet. Men kravet om at man trengte trafikalt grunnkurs for å kunne øvelseskjøre ble innført i januar i år, som du sier.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det er lovlig, men jeg har mopedlappen, og har øvelses kjørt bil i 2 år nå. Er ikke blitt stoppet av politiet enda, så jeg har ikke fått hørt om det er lov.

Men viss det nå viser seg at det ikke var lov, så er det jo bare til og si at du trudde det var lovelig. Vil jeg tro! :thumbup:

Endret av Wasters
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Men viss det nå viser seg at det ikke var lov, så er det jo bare til og si at du trudde det var lovelig. Vil jeg tro!  :thumbup:

Hvis man kjører ned en femåring eller treffer en BMW, hjelper ikke slike bortforklaringer. Man bør ikke satse på uvitenhet og flaks i trafikken, ting kan fort få uhyggelige konsekvenser... Dagens moralpreken. ;)

 

Selv øvelseskjører jeg nå med mopedlappen jeg tok i juni 2003, altså før trafikalt grunnkurs ble en del av undervisningen. Jeg forhørte meg om dette var greit på kjøreskolen, og det var ikke et problem (altså har nok også Wasters loven på sin side).

Lenke til kommentar
Alle som har mopedlappen kan øvelseskjøre!

De som ikke har den, må ta et såkalt trafikalt grunnkurs. Så kan de også kjøre!

Pøh! Det trafikale grunnkurset innebærer trafikkopplæring + noe førstehjelps greier..

Når jeg tok mopedlappen så gikk jeg ikke igjennom halvparten av de tingene som blir gått igjennom på ett trafikalt grunnkurs.. det vil si at du helt sikkert må ta grunnkurset før du begynner å lærekjøre..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...