Gå til innhold

Mer minne til Vista med USB-flash


Anbefalte innlegg

EDIT: Hadde det ikke v'rt en bedre ide å ta ram fra andre maskiner på nettverket som ikke bruker det? Hadde vært ganske coolt. Noe alla homefolding bare lokalt og gjelder ram. Hadde vært bedre det enn en flash disk.

Jeg tror responstiden på noe sånt ville blitt mye lengre enn på flash. Transferrate ville blitt omentrent uforandret (ca 10MB/s via flash vs. bortimot 12 MB/s via 100Mbit/s nettverk)

 

Men jeg gleder meg til man kan få f.eks 8-16 GiB flash til et par tusenlapper og disse flashbrikkene kjører i massivt paralell RAID0 for å få opp transferrate til f.eks 300 MB/s. Da kunne man kjørt OSet utelukkende fra flashdisken og brukt harddisken kun til lagringsfiler.

Når man pinger er ihvert forsinkelsen på godt under 1 ms på maskiner i lokale nettverk, så det kunne kanskje gått tålelig greit? Hadde jo vært litt artig å prøve :)

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil understreke (siden det er tydelig at noen ikke forstår artikkelen) at flash-minnet vil bli benyttet som virtuelt minne, dvs. at windows vil bruke flash-minnet istedet for harddisken om mulig når den benytter virtuelt minne.

 

For å gjøre det helt klart: FLASH-MINNET SKAL IKKE FUNGERE SOM RAM, MEN SOM ET TILLEGG TIL PAGEFILA PÅ HARDDISKEN DIN.

 

Fordelene burde være temmelig åpenbare hvis man eksempelvis benytter en 1gig minnepinne istedetfor pagefila på harddisken. Windows ville slippe å page til disk, men kunne heller bruke *langt* kjappere flash-minne.

Lenke til kommentar
EDIT: Hadde det ikke v'rt en bedre ide å ta ram fra andre maskiner på nettverket som ikke bruker det? Hadde vært ganske coolt. Noe alla homefolding bare lokalt og gjelder ram. Hadde vært bedre det enn en flash disk.

Jeg tror responstiden på noe sånt ville blitt mye lengre enn på flash. Transferrate ville blitt omentrent uforandret (ca 10MB/s via flash vs. bortimot 12 MB/s via 100Mbit/s nettverk)

 

Men jeg gleder meg til man kan få f.eks 8-16 GiB flash til et par tusenlapper og disse flashbrikkene kjører i massivt paralell RAID0 for å få opp transferrate til f.eks 300 MB/s. Da kunne man kjørt OSet utelukkende fra flashdisken og brukt harddisken kun til lagringsfiler.

Vel det var bare en parallel ide som jeg synes hadde vært mer praktisk. Hadde vært gøyt å se om det gikk an. Så har du en god unskyldning for å kjøpe mye ram, siden alle de andre maskinene kan få bruk for det.

Lenke til kommentar
Men jeg gleder meg til man kan få f.eks 8-16 GiB flash til et par tusenlapper og disse flashbrikkene kjører i massivt paralell RAID0 for å få opp transferrate til f.eks 300 MB/s. Da kunne man kjørt OSet utelukkende fra flashdisken og brukt harddisken kun til lagringsfiler.

Last ned knoppix, bruk boot-kommandoen "knoppix toram", burde holde med 1GB ram. Da lastes komplett linux-distro med meget bredt utvalg programmer (eks. komplett office pakke) opp i minnebrikkene, og hele OS'et kjører fra ram. Riktignok har knoppix en generisk kjerne, så du har ikke optimaliseringer for hardwaren din, men det er likefullt sprøtt god ytelse. M.a.o. har du nok ram er teknologien (riktignok i linux) allerede her, du kan legge hvor mye av harddisk aktiviteten din du vil over på ram, og selvfølgelig på en USB-pinne om du ønsker, knoppix f.eks. kan du legge på en USB-stick, og kjøre utelukkende fra USB-pennen, du trenger faktisk ikke ha noen HD i maskina i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Det er jo en del spesielle ting med knoppix selv om den i likhet med Ubuntu er basert på Debian. Du får bare sjekke det ut! Har ikke sjekket, men det finnes vel noen live CD'er med AMD64 også nå, så da kan det jo bli skikkelig fres...

 

EDIT: Innholdet på knoppix CD'en er komprimert (tar drøyt 2GB hvis du legger den på HD), så det gir antagelig en performance hit, likefullt rått å kjøre fra RAM.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...