Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Greier Aperture å utnytte det faktum at Mac pro har flere kjerner og xeon prosessor?

Undres nemlig om quad holder, eller 8 core er bedre.

 

Haster litt med denne :)

Den vil nok utnytte det med den ekstra kraften det gir. Er det for bestilling av Aperture eller Mac Pro du spør? :)

 

Både og, etter ferien skal det bestilles en Mac pro fra en vi kjenner i USA, men undret meg om 8 core eller quadcore ville holde :)

Aperture blir det nok uansett, vil ha noe annet enn lightroom :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på noe;

 

Aperture og Imovie er det eneste vi skal kjøre. Vil en macbook pro 2,16 ghz 17"/15,4" holde enn så lenge det er rundt 4GB minne, eller burde vi gå for en mac pro?

 

Problemet på nåværende maskin er at den er en smule treg ettersom jeg har 25 000 bilder i lightroom osv.

Vår har 2,2 ghz prosessor med 8600 kort og 2GB minne.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Jeg tror nok at om det er snakk om seriøs bildebehandling og snakk om mye krevende og tunge effekter vil en Mac Pro være det helt klart beste valget. Hører rykter om at Aperture skal skalere ganske bra, og dra god nytte av både kraftig(e) CPUer og mye minne. Her er det en fordel at Aperture er 64 bit ;)

Endret av TiduZ
Lenke til kommentar
Dualcore blir litt gammelt av seg. Da får en ikke det nyeste av dual core teknologi heller, det blir en gammel type dual core, så mye går tapt. Som nevnt er det ingen grunn for å ikke slå på stortromma når en først skal kjøpe fra USA.

 

og som sagt er litt prisgitt hva han finner, vi vil ikke legge mer enn 9000 kr i maskinen før avgifter, rett og slett fordi det er så begrenset hva den skal brukes til.

En annen ting er at det kun er enklere redigering, HDR bilder og enklere redigering som trengs.

Vi bare liker Apple sine maskiner mye bedre enn Vista (Og dell'en vi har nå gir meg hodebry) :p

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Et tips er å ikke kjøpe minne fra Apple. Velg Mac'en med minst mulig minne og heller kjøp minne fra komplett eller liknende. I mitt tilfelle kostet 4 GB minne til min Macbook 800 kr, og dette var i februar! Dessuten tillater Apple bytte av minne uten at det går utover garantien din!

Lenke til kommentar

en MBP vil trenge en del skruing, og skal de gjøres av autorisert personell(som ivaretar garanti) så kan det koste litt. Du får høre med nærmeste butikk hvordan mulighetene er for det, om du kan kjøpe egen disk som de da installerer eller om du må kjøpe både disk og installasjon hos dem. Garantier er nok ganske internasjonalt, kan vel sikre deg ved å kjøpe Apple Care. Reklamasjonsretten vil nok ikke være til stede slik den er på norske produkter.

Endret av Rexinor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...