Gå til innhold

Hvilken MP3 kvalitet bruker du ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bruker .wav ukomprimert både i PC,iPod og HP-140.

1411 kbps/16 bit/44.100 kHz

Da ville jeg heller brukt FLAC (losless-format).

For å ha disse filene i PC'en, er vel egentlig ikke plass noe problem. Kun dersom man har for små harddisker!

Og -wav er jo et format som alle programmer kan bruke, så man slipper reformateringer til og fra ett format til et annet!

Og FLAC i iTunes (avspilling i iPod) eller for avspilling i iRiver HP-140?

Itunes tror jeg ikke klarer å handle FLAC.

iRiver med ny RockBox- firmware klarer det, men mister mye annet med RockBox, så det bruker jeg ikke.

Så hvorfor ville du bruke FLAC da?

Lenke til kommentar
Gir VBR bedre lydkvalitet eller bare mindre filstørrelse?

Kommer helt an på hvordan du ser det. Samme størrelse, bedre kvalitet, eller samme kvalitet mindre filstørrelse.

 

Betyr bare at den varierer bitraten ettersom det trengs. "Worst case" er om du encoder i 320kb/s CBR og musikken/lyden inneholder perioder med komplett stillhet. Da går det med 320kb/s uansett. Med VBR hadde bitraten i de stille periodene blitt satt til 32kb/s. Vips; Mindre filstørrelse uten merkbart kvalitetstap.

Lenke til kommentar
Gir VBR bedre lydkvalitet eller bare mindre filstørrelse?

Kommer helt an på hvordan du ser det. Samme størrelse, bedre kvalitet, eller samme kvalitet mindre filstørrelse.

 

Betyr bare at den varierer bitraten ettersom det trengs. "Worst case" er om du encoder i 320kb/s CBR og musikken/lyden inneholder perioder med komplett stillhet. Da går det med 320kb/s uansett. Med VBR hadde bitraten i de stille periodene blitt satt til 32kb/s. Vips; Mindre filstørrelse uten merkbart kvalitetstap.

Men VBR vil aldri få tape seg i forhold til CBR hvis begge encodes med 192 kbps?

Kan enkelte MP3-spillere få problemer med VBR?

 

Noe annet jeg bør stille på når jeg ripper CD'er i CDex (se vedlagt bilde)?

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Men VBR vil aldri få tape seg i forhold til CBR hvis begge encodes med 192 kbps?

Kan enkelte MP3-spillere få problemer med VBR?

 

Noe annet jeg bør stille på når jeg ripper CD'er i CDex (se vedlagt bilde)?

Vell, man kan ikke encode VBR på konstant 192, da er det ikke VBR lengre ;) Men en VBR fil med en gjennomsnitt på 192 vil høres bedre ut enn en CBR fil med konstant 192. Det er i teorien mulig at en vbr 192 kan høres dårligere ut enn en 192 CBR avhengig av encoderen. Men jeg har aldri hørt at det oppstår noen slik situasjon med LAME.

Jeg har hørt at bærbare mp3 spillere bruker mer strøm på å spille av vbr enn cbr, men jeg er ikke sikker.

Nå kjenner jeg ikke CDex, men jeg vil tro at du må stille inn "VBR Method". Om du der kan velge f.eks alt-preset standard, eller noe i den duren ville jeg valgt det.

Ellers tror jeg også du er tjent med å skifte til j-stereo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...