Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var da synd, må sikkert være utrolig surt iallefall på en slik filleting. Måtte han bremse mye da? Har følelsen av at de er veldig strenge på oppkjøringa, og at du stryker veldig lett. Alle kan da gjøre feil i trafikken, ser daglig godt voksne folk som gjør feil. Hvor mye koster en oppkjøringstime nå for dagen forresten?

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Ja, noe sånt. Det var veldig trist. Hele kjøreturen gikk bra, og det var derfor veldig deprimerende å stryke på at en bil måtte bremse ned bare pga at jeg hadde kort sikt til høyre. Så faktisk ikke bilen før jeg var godt plassert i mitt kjørefelt og skulle til å øke farten. Da ba hun meg om å komme fort opp i fart gjentatte ganger. Hadde på følelsen at alt var over da. Nevnte for sensor at det var trist å stryke på en slik ting, men hun måtte forholde seg til regelverket.

 

Var ikke helt fornøyd med hvordan løypa var lagt opp. Har øvd 80 % på bykjøring, da det faktisk er en by jeg bor i, men det ble 100 % landeveiskjøring denne gangen med mye rygging.

 

Etter min mening er hele opplegget dårlig. Kjørerlærer burde fått lov å bestemme når en er klar for å få førerkortet, ikke sensor. Det er bare kjørelærer som vet hvor godt man virkelig presterer. En dårlig sjåfør kan gamble og bestå på oppkjøring fordi han var heldig, mens en veldig god sjåfør lett kan stryke fordi han rett og slett var uheldig. Det er bare kjørelærer som vet hvor god man virkelig er.

 

Men sånn er livet. Må smøre meg med tålmodighet i 4 uker til og heller ha en kjedelig skrivebordsjobb, da jeg etter planen skulle kjøre mye bil.

Lenke til kommentar

Du må kunne få bilen opp i fart kjapt, i vertfall kunne bruke motoren til å unngå å begrense trafikken i slike tilfeller. I praksis betyr det egentlig bare litt kjapp giring og bånn gass mellom giringene. Om sensor rekker flere ganger å be deg om å øke farten, betyr det at du er alt for sen.

 

En dårlig sjåfør kan gamble og bestå på oppkjøring fordi han var heldig, mens en veldig god sjåfør lett kan stryke fordi han rett og slett var uheldig. Det er bare kjørelærer som vet hvor god man virkelig er.

Det er derfor reglene sier at kjørelærer må vurdere hvorvidt eleven får lov til å kjøre opp. Oppkjøringen blir kun å vise til statens veg.v at man kan kjøre. Uten oppkjøringsordningen ville det nok eksistert en del kjøreskoler som ville latt elever få lappen uten å kunne mer enn helt basics.

 

Det skal forresten mye til for å stryke egentlig. Du kan gjøre mye feil, men en av de værste feilene er (unødvendig) vikepliktsbrudd. Dette er noe som skaper en del ulykker, og det er derfor veldig viktig. Likevel skal det vel noe til her før man kommer opp i en 3er-feil.

Lenke til kommentar

Har bare et lite OT sprøsmål. :) Har bare den siste langturen igjen før oppkjøringa. Hørte at det var noe med kart på den siste turen. Hvordan går dette for seg? Skal man via kartet planlegge hvor man skal kjøre og deretter kjøre ruta? Eller skal man bare lære seg å bruke kartet og deretter kjøre en vanlig langtur utenom?

Lenke til kommentar

Før langturen får du (kanskje en annen elev) et kart. På dette kartet skal dere bestemme hvilken rute dere skal bruke for å nå frem til "målet". Som regel er det bare å følge hovedveien. På kartet må dere sikkert også velge ut noen få kryss dere kjører inn i. I mitt tilfelle satt den andre eleven med kartet og sa hvor jeg skulle kjøre. Ganske enkelt.

Lenke til kommentar

Hadde oppkjøring kl 10.50 idag.

 

Hilste på sensoren og presenterte meg. Rusla ut i bilen og begynte på sikkerhetskontrollen. Fikk nummer seks som var sjekke mønsterdybda på bakdekka. Fann fram "mønsterdybde-måleren" og satte igang. Dybda på begge bakdekka var 6-7 mm der dem var mest slitt og sensoren spurte hva som var kravet til mønsterdybde på vinterføre som var 3mm. Vi satte igang å kjøre med litt rykk og napp i starten. Kom til en vikepliktsvei der en gammal stygg ford skulle til å kjøre ut. Jeg bremsa ned tidlig og stoppa for å slippe fram forden men hu kjerringa som kjørte hadde tydeligvis god tid. Sto å venta i 7-8 sekunder før jeg ikke gadd å vente lenger og kjørte videre. Kom til en gammal møkkavei av en skogsvei der jeg måtte tolke føret. Valgte å holde forholdvis lav fart før sensoren grynta noe med at jeg skulle trøkke på gassen. Kom ut på E16 igjen så jeg gassa opp 60 som var fartsgrensa der ganske fort. Kjørte tilbake til trafikkstasjonen, etter å ha stoppa opp for et par fotgjengere. Måtte skru opp viftene litt for å få bort dritten på bakruta siden det er viktig med sikt alle veier.

 

Fikk litt prell av sensoren fordi jeg kjørte litt for fort forbi et vikepliktskryss men ellers var alt greitt. Altså BESTÅTT!!

 

YEAAAHH

 

nå blirre bil!

Endret av Flexo
Lenke til kommentar

Forklarte visst litt feil. Visst du skal ha oppvarmingstime må kjøreskolen finne en dag der det passer for både kjørelæreren og trafikkstasjonen, og da må du kanskje vente litt lenger sia du uten oppvarmingstime kunne ha tatt første ledige oppkjøringstime. Hadde det ikke vært for at jeg insisterte på å ha oppvarmingstime kunne jeg ha tatt oppkjøringa for lenge sia.

 

Er fullt klar over at du må vente 4 uker etter ikke bestått oppkjøring, og er helt enig i at opplegget er høl i huet.

Lenke til kommentar

kjøring er som sykling tbh, du lærer det og kan det, leeenge. man kan bli litt rusten, men du kan jo kjøre litt privat også, bare for å friske opp? vetke hvordan det er å stryke på oppkjøring, men jeg hadde blitt skuffa, utrolig skuffa. har oppkjøring 26. mars :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...