Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

festlig.. Jeg bestod :D

Hadde en situasjon hvor jeg kunne reagert anderledes, og mest sannysnlig vil reagere anderledes etterhvert som erfaringen kommer.

Kjørte i 80 på motorveien, og der dukker det opp en (tilnærmet) stillestående sementbil som blinket seg ut i veien igjen. Med min begrensede erfaring valgte jeg å bremse ned og legge meg bak sementbilen helt ned i 47km/t og vente på at han skulle aksellerere. Jeg tenkte at jeg kunne ha lagt meg ut i venstre felt, for det var egentlig ledig, men bilen bak meg la seg ut og blokkerte fordi jeg reagerte litt sent.

Da sensor spurte meg om jeg var fornøyd og om jeg ville gjort noe anderledes så beskrev jeg situasjonen der, og han var helt enig. Det jeg gjorde var ikke feil, men med erfaring hadde det vært ryddigere. Utover det hadde han veldig lite å bemerke :)

Lenke til kommentar

Startet på Bergen Trafikkstasjon på Spelhaugen 10.50. Kjørte mot Sælenveien, og kjørte rundt Fyllingsdalen, bak Oasen og der..

 

Kom ned igjen på hovedveien, kjørte gjennom Løvstakktunellen, til høyre rett etter og mot Sotra. Også kjørte jeg opp mot Nygård etterhvert. Tok omsider av til venstre, opp mot et trangt nabolag, hvor jeg måtte snu. Også ut på motorveien igjen, inn mot byn. Opp på Laksevåg å knote litt, så tilbake mot trafikkstasjonen.

Endret av Donkeybrain
Lenke til kommentar

Har oppkjøring på tirsdag i Molde, kjørelæreren sier at hvis jeg kjører som jeg normalt gjør kommer jeg til å bestå med glans. Likevel er jeg dødsnervøs og ligger våken til langt på natt der jeg tenker på forskjellige ting som kan skje under oppkjøring:p Noen som har kjørt opp i Molde og har noen tips?

Endret av Heggem1
Lenke til kommentar

Hadde oppkjøring Torsdag 5.Juli og bestod med null feil! :)

 

Noen ting jeg hadde i bakhodet:

 

- Når sensor spør om dere skal ha en samtale eller om han skal være stille, velg å ha en samtale! Det fikk bort all nervøsiteten min. Vi snakket om alt mellom himmel og jord.

 

- Kjør litt under fartsgrensen. Når du skal inn på en veg med høy fartsgrense, f.eks 80. Aksellerer fort opp i 80 for å ikke sinke de som kommer bak deg.

 

- Vis tegn i god tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror det er veldig individuelt. Jeg har kjørt opp og strøket et par ganger, og for meg ble det å prate med sensor et stressmoment fordi jeg var så opptatt av kjøringen. Siste gangen jeg kjørte opp kom praten i gang helt naturlig, og da var det ikke lenger så gærent å prate med sensor.

 

Angående fartsgrensen så mener jeg at man skal kjøre slik man mener at det passer seg der og da, jeg kjørte nedover en svingete og uoversiktlig nedoverbakke på den siste oppkjøringen min, der var fartsgrensen 60 km/t, men jeg kjørte litt under 40 km/t. Det fikk jeg mye skryt for. I de fleste tilfellene passer det seg ikke å kjøre for fort eller kjøre saktere tilpasset føret, med mindre man kjører ned til en motorvei og havner ved siden av en lastebil, da kan det lønne seg å gasse på for å ikke bli klemt av den eller havne bak.

 

Den siste punktet du har der, er så viktig! Det er nok en grunn til at du fikk lappen, gratulerer! :green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...