Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for gode tips! Blir spennende å se om jeg klarer det tilslutt, kjenner godt på nervene allerede.. Er det noe annet som må huskes til selve oppkjøringen? Ser det var nevnt noe om synsattest elns lengre bak i tråden, hva i all verden? Jeg har aldri hatt problemer med synet, er dette noe jeg også må anskaffe?

Lenke til kommentar

Jeg har oppkjøring 27/08-12, gleder meg veldig til å få lappen :D

 

Har et par spm. ang. forbikjøring.

 

F.eks. på motorvei, og man havner bak en lastebil/buss/saktgående bil. Og man er nødt til å ligge i 85-95 km/t. (Gjelder jo også på landevei, og andre veier generelt, når forbikjøring er mulig)

 

Spørsmålet er: Hvor sakte må det gå før sensoren synes det er positivt at man tar en forbikjøring?

 

For hvis man ligger i 80/90 km/t bak en lastebil, tar det en stund å komme seg forbi og trygt legge seg foran igjen, når man maks kan kjøre i 100 km/t.

Lenke til kommentar

Du kan kjøre litt over fartgrensa ved forbikjøring. Det er tryggere å komme seg forbi raskt enn å ligge å putre på siden av et vogntog

 

Men hvis man kjører på f.eks motorvei, og ligger i 90 km/t bak en lastebil.

Er det bedre å ta en forbikjøring da, eller er det bedre å ligge i 90 km/t bak?

(Eller på landevei med samme scenario med 70 i 80-sonen, der det er større fare)?

Lenke til kommentar

Alltid tryggere å foreta forbikjøringer der det er 4 felt.. og du har ikke akkurat super sikt bak en lastebil :p

 

Men ja, ligger du i 90 bak en lastebil i en 100-sone så kan du fint ta en forbikjøring, og tviler på at sensoren bryr seg om du går opp i 110 for å komme deg raskt og trygt forbi lastebilen.

Lenke til kommentar

Alltid tryggere å foreta forbikjøringer der det er 4 felt.. og du har ikke akkurat super sikt bak en lastebil :p

 

Men ja, ligger du i 90 bak en lastebil i en 100-sone så kan du fint ta en forbikjøring, og tviler på at sensoren bryr seg om du går opp i 110 for å komme deg raskt og trygt forbi lastebilen.

 

Ok :D

Men hvis det er på landevei da? Og man ligger i 70 km/t bak en lastebil i 80-sone. (Eller bak en personbil, da sikten ikke er så dårlig) Er det da lurt å forbikjøre, da risikioen er mye større enn på på motorvei?

 

Hvor skal du kjøre opp Thor?

 

Mysen trafikkstasjon - Østfold.

Lenke til kommentar

Se i speilet om det er noen bak deg. På motorvei vil de bak deg uansett kjøre forbi deg hvis de syns du kjører for sakte pga bilen foran deg. Man MÅ ikke kjøre forbi den foran seg selv om man ligger litt under fartsgrensa.

 

Men fyker du opp i 15-20 kmt over grensa tror jeg du kan vinke lappen goodbye. Det er i alle fall en feil, vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Se i speilet om det er noen bak deg. På motorvei vil de bak deg uansett kjøre forbi deg hvis de syns du kjører for sakte pga bilen foran deg. Man MÅ ikke kjøre forbi den foran seg selv om man ligger litt under fartsgrensa.

 

Men fyker du opp i 15-20 kmt over grensa tror jeg du kan vinke lappen goodbye. Det er i alle fall en feil, vil jeg tro.

 

Ja, jeg er enig i alt det. Og vet hvordan det er å kjøre på motorvei etc.. Vanligvis ville man jo aldri ligge bak en lastebil når man kjører privat.

 

Men spørsmålet mitt var egentlig: Hvor mye under fartsgrensen må man ligge, for at sensoren synes det er positivt med forbikjøring? :)

Lenke til kommentar

Se i speilet om det er noen bak deg. På motorvei vil de bak deg uansett kjøre forbi deg hvis de syns du kjører for sakte pga bilen foran deg. Man MÅ ikke kjøre forbi den foran seg selv om man ligger litt under fartsgrensa.

 

Men fyker du opp i 15-20 kmt over grensa tror jeg du kan vinke lappen goodbye. Det er i alle fall en feil, vil jeg tro.

 

Ja, jeg er enig i alt det. Og vet hvordan det er å kjøre på motorvei etc.. Vanligvis ville man jo aldri ligge bak en lastebil når man kjører privat.

 

Men spørsmålet mitt var egentlig: Hvor mye under fartsgrensen må man ligge, for at sensoren synes det er positivt med forbikjøring? :)

30+ under, da vil jeg tippe det er greit å tenke på forbikjøring, altså traktorer og moped.

70 på 80-sone er ikke så greit å begynne med forbikjøring, med mindre det er flere kjørefelter i samme retning.

Angående lasterbiler, man du ha ekstra god avstand enn f.eks personbil, mht. sikt.

Lenke til kommentar

På motorveg kan du alltid kjøyre forbi så lenge du ikkje går over fartsgrensa. Så kjem du til ein bil som kjøyrer litt sakte så legg du deg berre ut i det neste feltet og bruker den tida du treng på å komme deg forbi (utan å bryte fartsgrensa).

 

På landeveg der du må over i motgåande kjøyrefelt så skal du kun kjøyre forbi dersom det går så sakte at du kjem deg forbi hindringa utan å bryte fartsgrensa og med god margin.

God margin er viktig sidan du aldri veit kven som kjem i motgåande kjøyrefelt, er du maks uheldig så kjem det ei ambulanse som kjøyrer mykje over fartsgrensa rundt neste sving.

 

I dei fleste tilfeller er det derfor ein dårlig idé å kjøyre forbi på oppkjøyring med mindre det går svært sakte. Forbi kjøyring er ein kompleks operasjon der det er lett å gjere formelle feil, typiske feil som sensor vil bruke mot deg er;

-Blinklysa blir satt på for tidlig eller for seint

-Gløymer å bruke eit av speila eller sjekke blindsona på rett tidspunkt

-Kjøyrer for fort under forbikjøyringa

-Regner for liten sikkerheitsmargin

-Legg deg inn igjen i rett kjøyrefelt for nært kjøyretøyet som du passerte

 

I tillegg vil du risikere at sensor får eit inntrykk av deg som ein utolomodig og aggresiv sjåfør, dette kan sensoren stryke deg på basert på ei skjønnsvurdering.

Lenke til kommentar

For meg har lappen blitt et mareritt og noe av det som plager meg mest i livet. Jeg skriver om det her for å få "ventilert litt", også kan det jo hende at andre som sliter vil føle seg bedre av å lese om meg.

Tror jeg må ha Norgesrekord i å bruke penger på lappen...

 

Prøvde først i 18-19 års alderen.

Følte opplæringen gikk greit, men jeg hadde vel ikke den helt store interessen. En ulempe, tror jeg, var at jeg hadde kjøretimene med lange intervaller. Jeg hadde også en rekke forskjellige lærere, fordi det stadig var utskiftninger og lærere som var opptatt etc. Jeg kjørte heller ikke nok hjemme (selv om det ble en del).

Vet ikke helt hvorfor jeg ble meldt opp til oppkjøring den gang, man mente vel det var på tide. Strøk gjorde jeg i hvertfall. Ny oppkjøring ble satt opp, men på den siste kjøretimen før denne oppkjøringen fikk jeg en svært dårlig opplevelse. Bykjøring avslørte at jeg hadde viktige hull i teorien. Hadde mao. ingen godfølelse inn mot oppkjøring, og strøk igjen.

 

Etter at så mye penger hadde gått ut, og jeg skulle begynne å studere/flytte, bestemte jeg meg (idiotisk nok) for å ta en pause. Jeg hadde vel da brukt ca 30 000 kroner.

 

Pausen varte i litt over ett år, da det ble endringer i kjøreopplæringen og alle som hadde påbegynt lappen fikk frist til 31.mai 2006 (eller noe sånt).

Jeg hadde ikke spesielt mye lyst til å begynne å kjøre igjen, men følte at jeg måtte prøve for å unngå å starte på nytt. Pga. studiene bestemte jeg meg for å kjøre etter juleeksamen. Jeg kjørte ganske mye hjemme (bl.a. en tur på 30 mil som gikk stort sett uten problemer) og hadde et par kjøretimer, men nok en gang ble det stryk og mye kritikk fra sensor. Dvs. jeg brukte ytterligere 6-7000 kr.

 

Flere faktorer førte da til at jeg bestemte meg for å droppe å klare det før fristen. Jeg følte at jeg hadde for langt igjen til å ble en god nok sjåfør, dårlig privatøkonomi (student) og hadde egentlig ikke behov for bil heller.

 

Årene har gått og jeg har etterhvert fått meg bra jobb. Tenkte derfor det var på tiden å prøve igjen, og overvinne dette som jeg aldri har fått til. Jeg begynte helt på nytt, fant en bra kjørelærer og tok alt det obligatoriske (langkjøring, glattkjøring etc). Selv om jeg hadde en del timer gikk det hele på ganske kort tid (hadde vel litt igjen for å ha kjørt tidligere), og læreren mente helt klart at jeg var god nok for å kjøre opp. Fikk imidlertid ikke øvekjørt noe utenom kjøretimene. På oppkjøring rotet jeg det til igjen med en helt idiotisk og farlig feil. Fikk også kritikk for en del andre ting.

 

Dvs. ytterligere ca 30 000 kroner har forsvunnet ut, og det betyr at jeg totalt har brukt nærmere 70 000 kroner på å ta lappen, uten å klare det. Nå blir det minst 8000-10 000 til.

 

Jeg har selvfølgelig tenkt tanken på at jeg kanskje ikke burde ha lappen, det er jo ikke gitt at alle skal ha den. Men jeg er egentlig ikke noen dårlig sjåfør heller, i forhold til hva som kan forventes på oppkjøring. 2-3 forskjellige kjørelærere har på ulike tidspunkt ment at jeg er klar, men jeg har ikke klart å vise det til noen av sensorene. Jeg har tatt teoriprøven to ganger, og bestått begge greit (sist gang med 2 feil på 45 spm), jeg er ikke usikker på trafikkreglene. Jeg har heller ingen kjente handicap eller problemer på andre måter - alt annet viktig jeg har prøvd på i livet føler jeg at jeg har fått til bra eller veldig bra.

 

Samtidig har jeg en del dårlige egenskaper som tydeligvis slår fullt ut når det gjelder bilkjøring, og spesielt oppkjøring. Jeg blir usikker på meg selv, litt nonchalant og jeg gjør feil selv om jeg vet at det er feil. Det føles nærmest som om jeg underbevisst ikke ønsker å ta lappen fordi jeg på ett nivå er litt skremt over å ha det ansvaret og den risikoen dette innebærer.

I tillegg har jeg heller aldri fått den nødvendige mengdetreningen over en periode som er intensiv nok. Dette fremstår enda tydeligere for meg når jeg skriver dette innlegget.

 

Det får være nok om min tragiske historie. Forhåpentligvis klarer jeg å gi den en lykkelig slutt i løpet av året ved hjelp av mer egentrening og noen flere kjøretimer.

 

Hvis jeg en dag skulle klare det vil jeg i hvertfall være en ydmyk innehaver av sertifikatet med mye opplæring i bagasjen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...