Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Husker ikke hvor jeg har historien fra, men det var en stakkar som skulle kjøre opp. Under prøven gikk alt strålende, men da de skulle tilbake til trafikkskolen og parkere, ble det problemer. Han fikk i oppgave å rygge inn på en parkeringsplass, og idet han hev over i revers, spurte sensor om han ville ha en seierssigarett. Eleven takket ydmykt ja, rygget på plass og fikk beskjed om at han hadde kjørt veldig bra, men fikk stryk fordi han tok i mot sigaretten. En skulle aldri la seg distrahere, sa sensor.

 

Håper virkelig det bare er en vandrehistorie, og ikke tilfelle :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg strøk på min fjerde oppkjøring og har brukt ca 50 000 kr.

 

Jeg sliter med dette:

- Giring, hakker, det er ikke flyt når jeg girer

- Farten er ujevn

- Vingler en god del

 

Dette er egentlig it. På oppkjøringen idag så hadde jeg ingen problemer med dette. Var at jeg ikke bremset godt nok, men tanke på at det var barn på motsatt fortau og at jeg ikke holdt meg til høyre opp svingen.. Er helt lost jeg.. Vurderer å bare gi opp og kjøre uten lappen..

Lenke til kommentar

Kjøre uten lappen er helt i orden, inntil den dagen du involverer deg i en ulykke. Har du tenkt på hva som kommer til å skje? Forsikringsselskapet kommer til å frasi alt ansvaret og du blir gjeldsslave resten av livet(hvis det oppstår noe personskade). Er det verdt det?

 

Edit: Øver du mye på egen hånd? Om du kjører mye så blir det flyt i kjøringa. Eller er du uvant med bilen til kjøreskolen din, som gjør at du kjører ujevnt?

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Nei er veldig forsiktig sjåfør, synes bare at sensor var altfor pirkete.. Forstår at jeg blir gjeldsslave, men jeg har ikke mye med penger og jeg trenger å ha lappen til sommeren.. Har tross alt brukt 50 000 lapper (alle pengene mine) fordi hjernen min er så jævla treig!

 

Stine: Det var bare en smal vei opp, men jeg kjørte såpass sakte at jeg hadde kontroll på om det kom en bil eller ikke..

 

Føler meg som en jævla taper.. Har lyst til å skyte meg selv.. Aaargghhhh

Endret av Hassli
Lenke til kommentar

Er bare å kjøre og kjøre så sitter det til slutt. For lommebokas del så kanskje øvelseskjør med noen du kjenner som er over 25 og har hatt lappen i over 5 år sammenhengende.

 

Vær ærlig med deg selv over hva du må jobbe med i trafikken, og forbedre det under kjøring.

Lenke til kommentar

Hvordan foregår glattkjøringen?

Det tar en time å kjøre fra her jeg bor til glattkjøringsbanen. Er det slik at jeg drar med kjørelærer og 3 andre elever, så kjører alle elevene en del hver på veien til og fra glattkjøringsbanen?

Hva gjør man på glattkjøringstimen? Noe jeg bør tenke over? Er det vanskelig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Glattkjøring er bare morsomt. Det er ikke noe som du må bestå eller noe sånt. Du får en teori del, og en glattkjøring del. Bare kos deg, absolutt morsomste delen av den obligatoriske opplæringen.

 

Pleier bare å være alene i bilen(pluss lærer). Altså ingen flere som kjører sammen med deg. Vanlig praksis er at du kjører både fram og tilbake. Spørs hva læreren din liker.

Lenke til kommentar

Jeg husker at jeg ikke fikk sove hele natta, følte meg ekstremt dårlig. Først ble nervøsiteten borte når jeg begynte å kjøre med sensoren. Det er helt normalt, nervøsitet kan skjerpe sansene, så lenge det ikke blir for mye av det. Om du føler deg trygg i trafikken, så kommer alt til å gå bra. Ta det som en vanlig kjøre time, ikke overdrive handlingene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg husker at jeg ikke fikk sove hele natta, følte meg ekstremt dårlig. Først ble nervøsiteten borte når jeg begynte å kjøre med sensoren. Det er helt normalt, nervøsitet kan skjerpe sansene, så lenge det ikke blir for mye av det. Om du føler deg trygg i trafikken, så kommer alt til å gå bra. Ta det som en vanlig kjøre time, ikke overdrive handlingene.

 

Takk! :) Ja, skal tenke på det som en vanlig kjøretime.

Lenke til kommentar

Dobbelpost.

 

Hvordan er sensorene på rattgrep? Kjørelæreren min sa de ikke brydde seg og at jeg kunne kjøre slik jeg gjorde da (en hånd på rattet, andre ligger på låret og er med på å støtte opp). Kompiser sier at kjørelærene deres sier man stryker med en gang man holder feil. Hvordan er "riktig" måte å holde på?

Lenke til kommentar

Hold med begge hendene på rattet, selvom det gjør kjøringen vanskeligere i mine øyner. På dette punktet er det veldig individuelt hva sensoren mener. Noen er nazi der, andre ikke. Når jeg kjører med begge hendene, så blir bilen ustabil på veien, hehe. Men under oppkjøring så hadde jeg begge armene plantet til rattet, slik at du gir sensoren en følelse at du er en ordentlig gutt/jente og ikke en råner med uvaner.

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at noen vil stryke deg på grunn av rattgrepet om du viser at du har kontroll i trafikken, det skal sies at et "rett" rattgrep gjør kjøringen lettere og gir et bedre inntrykk til sensoren.

 

Thanks! :) Jeg tvinge meg selv til å holde to hender på rattet hele tiden.

 

Hold med begge hendene på rattet, selvom det gjør kjøringen vanskeligere i mine øyner. På dette punktet er det veldig individuelt hva sensoren mener. Noen er nazi der, andre ikke. Når jeg kjører med begge hendene, så blir bilen ustabil på veien, hehe. Men under oppkjøring så hadde jeg begge armene plantet til rattet, slik at du gir sensoren en følelse at du er en ordentlig gutt/jente og ikke en råner med uvaner.

 

Helt enig. Jeg blir så anspent når jeg må sitte holde med begge hendene på rattet. Men som sagt over så skal jeg klare å holde med to hele tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...