Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Jeg syns at dere legger veldig mye press på dere selv. Prestasjonsangst er ikke en god ting. Strykprosenten er faktisk ganske høy, og om man stryker så er det bare til å melde seg opp igjen. Gjør deres beste, mer kan dere ikke gjøre ikke sant. Og det er ikke verdens undergang om man stryker. Faktisk veldig mange som gjør det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting som er verdt å tenke over, er at førerkortet ikke betyr at man er ferdig utlært. Sensor skal bedømme om det er forsvarlig at du kan fortsette "lærekjøringen" på egenhånd, eller om du fortsatt må ha veileder. Ingen er perfekt, og uavhengig av om du står eller ikke så må du fortsatt øve videre. Ikke tenk at du er verdensmester bare fordi du eventuelt får lappen. Mange andre har gjort den feilen. Jeg kjenner flere som vraket bilen kort tid etter at de kjørte opp.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg glemte å blinke ut av rundkjøring - to ganger, og måtte ta en nødmanøver i 80-sone for å unngå en sau som kom under autovernet og inn i veien rett foran meg. Jeg sto. Poenget er at man gjør gjerne noen småfeil, og uforutsette situasjoner kan oppstå. Så lenge man kjører forsiktig, har god flyt i trafikken og ikke bryter vikeplikt eller noe slikt så går det bra.

 

Nydelig :) Blir så mye roligere når jeg leser slike ting. Får kjøre 2-3 timer med kjørelæreren før oppkjøringa også, så tror det hjelper godt på. Synes selv, og andre er enige, i at jeg har god oversikt i trafikken, god flyt og virker veldig rolig.

 

Jeg glemte å blinke ut av rundkjøring - to ganger, og måtte ta en nødmanøver i 80-sone for å unngå en sau som kom under autovernet og inn i veien rett foran meg. Jeg sto. Poenget er at man gjør gjerne noen småfeil, og uforutsette situasjoner kan oppstå. Så lenge man kjører forsiktig, har god flyt i trafikken og ikke bryter vikeplikt eller noe slikt så går det bra.

 

Elsker å høre sånne ting. Jeg veit jeg kan å kjøre bil, så er bare de dumme feilene jeg frykter. Gjelder vel bare å chill'n

 

Lykke til DiNozzo

 

Takk for det! :) Kommer nok med en oppdatering imorgen.

Lenke til kommentar

Gratulerer så mye, nå er det bare til å føle friheten til å reise dit man vil. Fikk du samlet sammen tankene før du startet oppkjøringen?

 

Edit: Kan tippe at du følte deg 1000kg lettere når sensoren sa at du hadde klart oppkjøringa. Jeg kan fortsatt huske i det han sa at jeg besto... Ganske unikt.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Er litt forbanna på vegvesenet nå..... Skulle bestille oppkjøring idag via tlf, da får jeg plutselig beskjed om at vandelsatesten min går snart ut og denne må fornyes. Dette visste jeg da teorien ble tatt og spurte selvfølgelig om dette kom til å bli et problem. "Neida, den fornyer vi og det er ikke noe problem å bestille oppkjøring".

Så nå er spørsmålet hvor lenge etter bursdagen jeg må vente :(

Noen som vet sånn ca hvor fort timene forsvinner etter de kommer ut?

Lenke til kommentar

Gratulerer så mye, nå er det bare til å føle friheten til å reise dit man vil. Fikk du samlet sammen tankene før du startet oppkjøringen?

 

Edit: Kan tippe at du følte deg 1000kg lettere når sensoren sa at du hadde klart oppkjøringa. Jeg kan fortsatt huske i det han sa at jeg besto... Ganske unikt.

 

Takk for det! :) Ja, ble ganske rolig når jeg kom i gang med kjøringa, men var redd jeg hadde strøket etter 8-10 minutter.. Kom nedover en bakke og ut til et kryss der jeg hadde vikeplikt. Jeg skulle rett frem og det var klart fra høyre. Tittet deretter til venstre og ser at bilen som kommer blinker inn veien jeg kommer fra. Jeg gir på for å komme meg over før jeg brått merker at sensoren kaster seg på bremsen. Jeg skjønner absolutt ingenting og må begynne å rygge meg litt bakover for å gi plass igjen. Sier som det er til sensoren at jeg var sikker på at jeg så bilen blinke. Han sier jeg skal fortsette å konsentrere meg om kjøringen og at jeg fortsatt kunne bestå. Grunnen til at bilen blinket var at den hadde glemt å skru av blinklyset etter at den hadde blinket seg ut av en rundkjøring som jeg ikke la merke til. Sensoren forklarte deretter at det ikke bare var min skyld ettersom denne bilen burde ha skrudd av blinkingen for en god stund siden.Resten av turen gikk bra, både parkering og rygging.

 

Ja, det kan du trygt si! Helt unik følelse :) Lykke til dere som skal ha oppkjøring senere.

Lenke til kommentar

*snip*

Du tenkte ikke noe over hvor høy farten var da, og/eller plassering?

 

Hadde ikke sensoren sittet på med deg, kunne det blitt kollisjon, hvor det i ettertid lett ville blitt ord mot ord (om det ikke er noen vitner).

 

Alt i alt, ikke din skyld - du gjorde riktig (men det er lov å være smart, for å unngå kræsj, når andre gjør feil).

Lenke til kommentar

merker jeg blir sykt stresset nå! Skal egentlig ha oppkjøring på fredag i Oslo, men ser ut som om jeg bare kan se den tanken gå forbi... Streiken slo til i dag, og Risløkka er stengt. Står på vegvesen.no at Risløkka stenger helt... noen som har noen formening om når jeg kan få tatt oppkjøringen?

 

Hadde endelig greid å føle meg klar til oppkjøring og var ikke det minste nervøs, hadde rett og slett sett for meg at jeg skulle ha lappen til helgen nå!

 

Flere som sitter i samme fellen som meg ?

Lenke til kommentar

*snipp*

Det er en nok en veldig nyttig erfaring å ta med seg. Man skal ikke basere seg kun på blinklys. Se etter plassering og fart. Jeg tror du skal være glad for at du ikke strøk, for jeg er rimelig sikker på at dette er nevnt svært spesifikt i lærebøkene. Det viser vel nok en gang at sensor er et menneske, og at helhetsinntrykket er det viktigste.

Lenke til kommentar
Takk for fint svar. Er f. eks at man glemmer å bruke blinklyset også en toer-feil? Høres jo skikkelig nazi ut! Heh, tror det kommer til å gå bra, men er så rastløs og nervøs nå at jeg begynte å ta oppvaska - og da er det ille!! :)

Gratulerer så mye med lappen! Dersom noen andre også skulle lure på dette, kan jeg forsåvidt bare svare på dette uansett om du ikke trenger det lenger. ;)

 

Hvor stor vekt sensoren velger å legge på de forskjellige feilene du gjør, er veldig individuelt fra sensor til sensor. For meg virker det naturlig at det å glemme blinkelys (én gang) eller bruke vindusviskerene unødvendig (ja, en venninne av meg fikk trekk på dette) blir enerfeil. Dersom du glemmer blinkelyset flere ganger, vil nok dette gå over til toerfeil. Sannsynligvis ville ikke noen sensorer regnet på dette som mer enn en enerfeil, med mindre det kunne skape en trafikkfarlig situasjon.

En ting er sikkert, og det er at når sensor må bryte inn i kjøringen din, stryker du i de aller, aller fleste tilfellene. Det er en klar treer-feil. Ser at ikke du gjorde det, men det skyldtes også den andre trafikanten. :)

 

Tips til folk som kjører opp: tenk på sensorens komfort! Han/hun er en passasjer som skal kunne slappe av og ha det behagelig, og derfor er det viktig at du viser at du har tenkt å stoppe i god tid, snu godt på hodet for å "demonstrere" at du observerer trafikken, ikke bråbremser o.l.

 

 

Jeg syns at dere legger veldig mye press på dere selv. Prestasjonsangst er ikke en god ting. Strykprosenten er faktisk ganske høy, og om man stryker så er det bare til å melde seg opp igjen. Gjør deres beste, mer kan dere ikke gjøre ikke sant. Og det er ikke verdens undergang om man stryker. Faktisk veldig mange som gjør det.

Quoted for truth. Slapp av folkens!

Endret av lindurfjur
Lenke til kommentar

Stakkars alle de som ikke har fått oppkjøring pga streiken.. Ser nå at LO stat, YS stat og Akademikerne har godtatt tilbudet de fikk, men at Unio streiker fremdeles. Hvor går trafikkstasjoner/sensor under?

 

Mener å huske at LO stat og YS stat var de som tok personellet fra trafikkstasjonene :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...