Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde siste obligatoriske kjøretime igår, altså Langkjøring Del 2 som innebærer kjøring etter kart. Kjørte til Drammen hvor jeg skulle finne 3 forskjellige steder, og var ferdig en time før jeg skulle, så han ba meg snu og kjøre til Billingstad for å bestille oppkjøring. Har altså fått time og føler meg egentlig rimelig trygg. Bare prøver å unngå å fortelle alle kompisser når jeg har fått oppkjøringen, ettersom presset er der mtp å bestå på første forsøk, lol.

 

Gleder meg ekstremt til å få lappen, og ta min første kjøretur alene.

 

Det jeg egentlig vil med denne innlegget er å stille et spørsmål; da jeg har lest et par av sidene i tråden uten å funnet noen gode svar. Noen som har strøket på oppkjøring her, og hva skal til for å ikke bestå? Altså hvor alvorlige feil er det snakk, eller hvor mange mindre feil? Og hva er en "liten feil"?

 

Takk på forhånd :D

Endret av LommeT1
Lenke til kommentar

Tja, sensor har et skjema men masse ting han skal se på.

Der har du (3?) grader av feil. Har du ikke hatt langkjøring feks kan du spørre kjørelæreren din om dere kan ha en "prøveoppkjøring" først, så du kan få med deg arket med ting du kan forbedre til oppkjøringen.

Gjør du noe som utsetter deg selv eller andre for fare er det nok stryk med en gang. Bryter du flere trafikkregler stryker du nok fort.

Bryter du et par mindre farlig regel, men kjører gjennomgående bra kan du fortsatt stå.

 

Kjørelæreren kan nok si mer om dette.

Tror også kommentering av egne feil kan telle positivt, men hjelper lite om det var noe alvorlig.

 

Jeg kjørte for fort (10km/t flere steder :S) flere steder, men siden resten var så bra sto jeg... Men var nok så vidt. Nå er jeg litt fartsgrensenazi :p

Lenke til kommentar

Det er 3 grader av feil ja.

Jeg tok en sånn prøveoppkjøring og føler nå i etterkant at det var litt hendig. Jeg strøk da på at jeg kuttet svingen og dermed hindret en bilist, selvom det var nokså lite alvorlig akkurat der og da. Fikk også noen småruskfeil og slikt, men det er ikke så alvorlig. Fikk litt dårlig selvtillit angående oppkjøring etter det, men med litt fysiske og mentale forberedelser gikk det fint.

Presterte å parkere som en andunge når vi kom tilbake til trafikkstasjonen, men det hadde ingenting å si.

Lenke til kommentar

Har også lest mange som ikke liker å kjøre med kjørelæreren sin, og at de stresser o.l. som fører til dårligere kjøring. Jeg er helt enig her. Læreren min har en tendens til å senke selvtilliten min og kommentarer som jeg får, føler jeg fører til at gjør mer "skade" enn det å være konstruktivt. Når jeg kjører med mor eller far er det stort sett plettfritt, samme når jeg hadde siste obligatoriske kjøretime igår med en av de andre lærerne fra samme kjøreskole. Om jeg gjør noe feil her, så legger jeg den bak meg og tenker ikke mer over det. Om det er med kjørelæreren min tar jeg det med meg resten av kjøretimen og kjører som en gammel kjerring.

 

God lærer er ekstremt viktig, spør venner og kretsen rundt deg hvem de har og om de anbefaler han/henne. Det gjorde ikke jeg :/

Lenke til kommentar

BESTÅTT :D:D

 

Som så mange har sagt før meg og bestått, hele greia er ganske oppskrytt, og kan du kjøre bil er det rett og slett ikke ille. Prøv å ikke tvil på deg selv, og ta det som en vanlig kjøretur. Hadde en veldig hyggelig sensor, men ikke spesielt pratsom.

 

Hadde en saftig rute fra Bilingstad, skjønner hvorfor mange sier det er det vanskeligste stedet i landet å kjøre opp. ALLE typer situasjoner så godt som, men ikke så mye trafikk da jeg kjørte 10.50. Hadde ingen store feil, og sensor var tilfredstilt. Selvfølgelig nervøs i forkant, men klarte å holde det under kontroll.

 

Fikk spørsmål om nærlys, sjekke at de funker og hvordan de er innstilt i forhold til høyde.

 

Lykke til alle andre!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nå har jeg strøket for andre gangen på rad, og begynner å bli desperat! Noen som vet de aller viktigste tingene jeg må huske?

 

Ingen fare. En kompis har strøket to ganger, venter på tredje oppkjøringa. En annen strøk to ganger, fikk lappen i forrige uke. En annen strøk en gang, fikk lappen forrige uke. En annen strøk en gang, enda ikke fått ny oppkjøring. Et par andre har stått på første. Ikke noe problem, kompis.

 

Fartstilpasning, vikeplikt, fotgjengere, god avvikling og fin flyt, oversikt over veien foran deg (svinger, kryss!), oppmerksom på skilt og eventuelle faremomenter. Og helst alt annet jeg ikke kommer på sånn i farta...

Lenke til kommentar

Nå har jeg strøket for andre gangen på rad, og begynner å bli desperat! Noen som vet de aller viktigste tingene jeg må huske?

 

Ingen fare. En kompis har strøket to ganger, venter på tredje oppkjøringa. En annen strøk to ganger, fikk lappen i forrige uke. En annen strøk en gang, fikk lappen forrige uke. En annen strøk en gang, enda ikke fått ny oppkjøring. Et par andre har stått på første. Ikke noe problem, kompis.

 

Fartstilpasning, vikeplikt, fotgjengere, god avvikling og fin flyt, oversikt over veien foran deg (svinger, kryss!), oppmerksom på skilt og eventuelle faremomenter. Og helst alt annet jeg ikke kommer på sånn i farta...

 

Kjørelæreren min sier at av og til så virker det som om at jeg ikke planlegger godt nok. Hva kan jeg gjøre for å planlegge bedre?

 

Om noen spør om oppkjøringsdato osv, skal jeg si det eller skal jeg bare drite i det? Føler at så mange maser på meg hele tiden :/

Lenke til kommentar

Nå har jeg strøket for andre gangen på rad, og begynner å bli desperat! Noen som vet de aller viktigste tingene jeg må huske?

 

Ingen fare. En kompis har strøket to ganger, venter på tredje oppkjøringa. En annen strøk to ganger, fikk lappen i forrige uke. En annen strøk en gang, fikk lappen forrige uke. En annen strøk en gang, enda ikke fått ny oppkjøring. Et par andre har stått på første. Ikke noe problem, kompis.

 

Fartstilpasning, vikeplikt, fotgjengere, god avvikling og fin flyt, oversikt over veien foran deg (svinger, kryss!), oppmerksom på skilt og eventuelle faremomenter. Og helst alt annet jeg ikke kommer på sånn i farta...

 

Kjørelæreren min sier at av og til så virker det som om at jeg ikke planlegger godt nok. Hva kan jeg gjøre for å planlegge bedre?

 

Om noen spør om oppkjøringsdato osv, skal jeg si det eller skal jeg bare drite i det? Føler at så mange maser på meg hele tiden :/

 

Prøv å følge med lengre fremover på strekningen du kjører på, ikke like foran bilen. Her kommer også det med svinger og kryss inn. Ikke se ned i svingen, se gjennom den. Oppdag alt mulig som har betydning for den videre kjøringen din så fort som mulig, og la blikket sveipe. Unngå overraskelser som tydelig vil vise at du var langt i fra forberedt på det som skulle skje. Kjørelærer/sensor har mest sannsynlig vært oppmerksom på en (u)forutigsbar hendelse lenge før deg. Kom dem i forkjøpet!

 

EDIT: Kjørelærer mener nok også gjerne plassering i forhold til hva du skal videre. At du ikke forbereder og tenker fremover i kjøringen.

Endret av jigaplow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...