Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Da har jeg gått fra å være negativ til å være nervøs. Vet ikke hva som er best. Pugget litt på sikkerhetskontrollen nå, skal få en kort briefing om betjening (vindusviskere, spylevæske osv.), bare håper det er det samme på bilen jeg skal lære det nå som på kjøreskolebilen. Får se om jeg rekker en kort liten runde med rygging også før jeg legger meg. Uff uff uff.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde oppkjøring i Bodø forrige uke, og bestod. Feilet ganske mye med kjøretimene før oppkjøringen, kjørte inn to ganger på innkjøring forbudt, nølte i rundkjøring og lyskryss. Var også ganske dårlig på å vite om jeg kjørte på forkjørsvei eller vanlig høyreregel. Kjørelæreren viste meg en rute som er vanlig på oppkjøringen, og fikk faktisk denne. Det hjalp mye, men kjørte veldig rolig og kontrollert. Bare følg med skilt og vite når du er på forskjørsvei og ikke

Lenke til kommentar

1164785.jpeg

 

Du kjører inn via den grønne streken og ut via den røde. Oppkjøringen starter på parkeringsplassen med den gule prikken. Den er litt trang, så det er en fordel å ta en tur med kjørelæreren for å øve litt.

La også på en blå prikk for å påpeke høyreregelen som mange visstnok glemmer fordi de er så nervøse, i følge min forrige kjørelærer. Litt dumt å gå på en smell før man har kommet seg ut på hovedveien. :p

 

Angående prisingen er jeg helt enig. Jeg betalte ca. 2300kr for billeie i tillegg til de 900kr til Statens Vegvesen. Merkelig at de skal ta så mye for billeie. Lurer nesten på om det er noen gebyrer inne i bildet. Lurer også på hvor godt sensorer tjener når de skal ha 900kr for å sitte på med deg i en times tid. Fordelen er jo dog at det motiverer en til å bestå på første oppkjøring.

Endret av lokeland
Lenke til kommentar

Ingen årsak. Svev på selvtilliten, bare husk å hold fokuset der det skal være. :)

Gud, nå jeg ble giret på å ta oppkjøring igjen og naile det... :hrm: Blir noen lange uker merker jeg.

 

Hva var det du strøyk på? du har sikkert skrevet det før men har ikke fått det med meg..

Lenke til kommentar

Kan du beskrive ruta di?

Kjørte litt innover i Lier til en eller annen barneskole, deretter mot Drammen rundt åsen. Endte opp over CC og deretter bortover over Bragernes og kjørte ned ved Bragernes Kirke. Deretter gikk turen til høyre på Engene og deretter til venstre ved teateret og til venstre ved vannet og videre langs vannet mot CC og rundkjøringa. Den gikk vel tydeligvis mot Drøbak for litt landeveiskjøring, men kom jo dessverre aldri så langt. :p

 

Ruten min under oppkjøringen på Billingstad var en drittrute gjennom Asker sentrum, ut mot Dikemark med "herlig" landeveiskjøring og tilbake til Holmen via Heggedal.

 

Firkantet, og man kan se ut av den

Bada tsj.

Lenke til kommentar

Sånn sett var det ikke så ille ettersom jeg kjente veien meget godt, men kjørelæreren hadde nettopp byttet fra en bensin-Golf til en diesel-Golf, en bil jeg ikke var godt kjent med, noe som gjorde utslag på giringa og resulterte i feil på økonomisk kjøring under oppkjøring. Det er jo et godt stykke som er ganske svingete hvor det også går mye opp og ned, og hadde ikke sjans i helv**** til å få has på giringa på bilen. Det var nok ikke den mest behagelige turen sensoren har hatt, for å si det slik...

Lenke til kommentar

Sånn sett var det ikke så ille ettersom jeg kjente veien meget godt, men kjørelæreren hadde nettopp byttet fra en bensin-Golf til en diesel-Golf, en bil jeg ikke var godt kjent med, noe som gjorde utslag på giringa og resulterte i feil på økonomisk kjøring under oppkjøring. Det er jo et godt stykke som er ganske svingete hvor det også går mye opp og ned, og hadde ikke sjans i helv**** til å få has på giringa på bilen. Det var nok ikke den mest behagelige turen sensoren har hatt, for å si det slik...

 

man kan ha uflaks på oppkjøringen som utgjør at man stryker ja.. Håper bare jeg får samme bilen jeg har kjørt med hele tiden, og at jeg får en sensor som går an å prate med :) Hvis det blir "flau stillhet" tenker jeg alt for mye og er redd for å klusse til.

 

Gruer meg også fordi jeg ikke er veldig kjent i området jeg skal kjøre i.. Vet jo hvor veien fører og slikt men har vel egentlig ikke kjørt noen småveier/sideveier som det er stor sjanse at jeg får. Noen tips til hvordan jeg kan opprettholde oppmerksomheten/konsentrasjonen min? har en uvane med at jeg er veldig oppmerksom i starten, men etterhvert så bare "glemmer" jeg det.

Endret av mnao
Lenke til kommentar

Takker!

 

Tydeligvis kun jeg som har vært negativ. Ingen feil. "Trafikksikker kjøremåte, bidrar til god trafikkavvikling, fine luker og plassering i rundkjøringer og god observasjon, rygging: ok".

 

Hyggelig sensor. Sa han "koste seg".

 

Kan legge til at jeg trodde jeg hadde strøket når vi var ferdig.

Endret av banansplitt™
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...