Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Noen tips til den praktiske førerprøven:

 

Når du møter sensor, gi et godt førsteinntrykk. Håndhils med fast håndtrykk, si navnet ditt og se han i øynene. Ha sete, ratt ol. ferdig justert før sensor kommer, slik at du bare sklir inn og er klar. Når du først starter vær sikker på at du ikke driter deg ut med en gang. Det er fort gjort å starte i tredje i stedet for første og slikt når man er nervøs. Slapp av og ta det med ro. Husk også å rygg inn i parkeringsplassen når du ankommer Biltilsynet, slik at du bare kan kjøre framover ut igjen.

 

Under det tekniske spørsmålet, så fikk hvertfall jeg spørsmål om bremsekraftforsterker. Igjen, viktig å ta det med ro. Snakk tydelig og sørg for at du husker alt du skal si. Sensor vil nemlig bare si OK når du er ferdig, han vil ikke sitte og fiske etter mer informasjon i evigheter. Enten kan du det, eller ikke (i hans øyne).

 

Under kjøringen som jeg tok på Risløkka tok jeg til høyre ut fra Biltilsynet som ledet inn i et boligområde. Sensor har egentlig ikke lov til å prøve å lure deg, men hvis du får en sensor i et heller dårlig humør, som sier "ta til venstre her" for eksempel, så husk at det er innkjøring forbudt i en vei ganske tidlig når du kommer inn i det boligfeltet. Ellers er det i dette området viktig å ta det med ro og få oversikten når veier kommer fra høyre, fordi det er mange uoversiktlige kryss her.

 

Det som særlig blir testet under førerprøven, er din evne til å omstille kjøringen din. Du vil måtte kjøre på ulike typer veier som også er trafikerte i ulik grad. Da er det svært viktig å klare å omstille seg fra f. eks motorvei til boligområde eller forkjørsvei til ikke forkjørsvei.

 

Under turen, så snakk gjerne med sensor. Sensorene er gjerne av den ikke særlig pratsomme typen eller veldig pratsomme. De er også vanlige mennesker som resten av oss, så de har ulike interesser og hobbyer. Hvis praten går litt i stå, så prøv deg på ulike temaer. Kanskje er sensor en stor håndballfan eller interessert i fly. Ikke smisk, det merker de nok, men det skader ikke å samtykke litt mer enn du egentlig gjør. Som med andre "viktige" samtaler, så unngå emner som politikk ol.

 

Legg an til en defensiv kjørestil, dvs. ikke kjør 10 km/t under alle fartsgrenser og ikke slipp til trafikk fra høyre ved forkjørsvei, men kjør som du tror sensor ville kjørt. Aldri bryt fartsgrensene, men ligg gjerne rett på grensa. Kjør etter speedometeret! Selv om hastighetsmåleren i en bil alltid viser feil, så ligg i det bilen sier er 80, 50 etc.

Vær forsiktig ved veier fra høyre når du har vikeplikt. Vær i bremseberedskap, ikke i beredskap for å gasse på slik at du kommer vekk. Husk at du skal få sensor til å føle seg trygg! Vis særlig hensyn ved fotgjengeroverganger og fotgjengere generelt. Hvis du ser noen som er på vei ut i fotgjengerovergangen, stopp! Vis hensyn og forsiktighet når du passerer gående og syklister på veien. Gi dem god plass!

 

Observasjon er noe mange sliter med, også de som har lappen. Det er gjerne slik at speilrekkefølgen og sjekking av blindsone går i glemmeboka så snart førerkortet er i boks. Sørg for at du har inne speilrekkefølgen og at du er nøye på blindsonen. Unngå å sjekke "feil" blindsone og speil, det gir et dårlig inntrykk. Du må være i stand til å forklare hvorfor du gjør dét og dét.

Observasjon på motorvei er også viktig. Husk å se tidlig ved påkjørsel på motorvei, både når du kommer på og andre kommer på. Bestem deg tidlig for hva du vil gjøre.

 

Når du returnerer til biltilsynet, så vær kritisk til din egen kjøring. Påpek de feilene du gjorde, fordi sensor merket de uansett. Det viser også at du lærer av dine egne feil og bryr deg om din egen kjøreevne.

 

 

Håper dette var til litt hjelp. Lykke til dere som skal ha oppkjøring snart!

 

PS: til deg som mente at man har får bedre stabilitet gjennom svingen ved bare å bruke én hånd på rattet - det er så feil som feil kan bli.

PPS: det ser for øvrig ganske morsomt ut når man ser en eller annen sjel sitte litt på skrå, med én hånd øverst på rattet og den andre på girkula. :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En veldig god guide dette her!

 

Jeg kjørte på med en "prate med sensor for å forbedre inntrykket"-greie. Funka fett det :) Sensor var ikke av den pratsome typen, men etter å ha stilt litt smiske sp.mål - altså, hvor lenge har du vært sensor, er det gøy å være sensor, hva gjorde du før, hvor mange har stått i dag, hvor mange pleier å stå osv - så kom han på gli, og begynnte å snakke en hel del av seg selv. Man trenger jo strengt tatt ikke å følge med på hva han sier, bare å si ja og stille et nytt sp.mål når det blir stille :) Ihvertfall husker ikek jeg mye av hva vi snakket om, jeg konsentrerte meg kun om kjøringa jeg :p

Lenke til kommentar
VarianteAsceri:

 

Hva svarte du på ditt bremsekraftforsterker-spørsmål som du fikk? Egentlig har jeg aldri hørt om det :)

6365253[/snapback]

 

En bremskraftforsterker er en forsterker som er med på å trykke inn bremsepedalen. Altså, gjør den bremsingen lettere.

En prøve av bremsekraftforsterkeren gjør du ved at du slår av motoren, tråkker inn bremsepedalen noen ganger og så starter motoren mens du har bremsepedalen inne (med normalt trykk). Om bremsekraftforsterkeren virker, vil bremsepedalen sige inn idet motoren starter.

Lenke til kommentar

Oppkjøring i morgen! Har strøket en gang før. Har egentlig en god magefølelse denne gangen.

 

Men et lite spørsmål:

Når man skal snu bilen på f.eks. E6, skal man da stoppe på veien og rygge inn i innkjørsel, også svinge inn på E6 igjen. Eller skal man kjøre inn i innkjørsel og rygge ut på veien, for så å kjøre framover igjen.

Endret av Jtand
Lenke til kommentar
Når man skal snu bilen på f.eks. E6, skal man da stoppe på veien og rygge inn i innkjørsel, også svinge inn på E6 igjen. Eller skal man kjøre inn i innkjørsel og rygge ut på veien, for så å kjøre framover igjen.

6387404[/snapback]

Definitivt det første. Å rygge inn på en trafikkert vei er lite lurt.

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Nå er det en stund siden jeg har titta innom denne tråden..

 

Kan det vær fordi jeg har kjørt mye bil...? :D

 

Min oppkjøring gikk veldig bra, fikk spørsmpl om å sjekke servostyringen og dødgangen mellom rattet og forhulene. :)

 

Kjørte en rute som het Ibsenringen eller noe sånt.

Risløkka -> Ulven -> Bussterminalen -> Frogner -> Nationaltheateret -> Ibsentunellen -> Trondheimsveien -> Bjerke -> Risløkka.

 

Mange vil kalle det ille, jeg syntes det var enkelt. :)

 

Jeg fikk skryt for god fartstilpasning, godt samarbeid med andre og gode observasjoner.

 

Og jeg fikk trekk fordi jeg kjørte en smule for fort ned Brobekkveien, rett før vi var tilbake på trafikkstasjonen. Ikke noe dramatisk, men jeg måtte bremse litt hardt foran noen fotgjengere. Det var noe sensoren kalte for "MR2-tendenser" - Jeg nevnte nemlig for han at jeg hadde lyst på en Toyota MR2 om et år eller to. :)

 

Jeg fikk også feil fordi jeg glemte å sjekke høyrespeilet når jeg skulle svinge til høyre der det var sykkelfelt.

Lenke til kommentar

Prøvde å dreie på rattet uten at motoren gikk, for deretter å starte. Når rattet blir lettere fungerer den som den skal..

 

Hvis den ikke funker får man muskelservo, altså at det blir hardt å snu på rattet, spesielt når man står rolig eller kjører veldig sakte. :)

Lenke til kommentar
Prøvde å dreie på rattet uten at motoren gikk, for deretter å starte. Når rattet blir lettere fungerer den som den skal..

 

Hvis den ikke funker får man muskelservo, altså at det blir hardt å snu på rattet, spesielt når man står rolig eller kjører veldig sakte. :)

6430962[/snapback]

 

Takk. Er det flere spm. jeg burde forberede meg før oppkjøring?

Det som jeg kjenner:

-Servostyring

-Dødgangen på rattet

-Bremsekraftforsterker

-Spylevæske

 

flere alternativer?

Lenke til kommentar
Prøvde å dreie på rattet uten at motoren gikk, for deretter å starte. Når rattet blir lettere fungerer den som den skal..

 

Hvis den ikke funker får man muskelservo, altså at det blir hardt å snu på rattet, spesielt når man står rolig eller kjører veldig sakte. :)

6430962[/snapback]

 

Takk. Er det flere spm. jeg burde forberede meg før oppkjøring?

Det som jeg kjenner:

-Servostyring

-Dødgangen på rattet

-Bremsekraftforsterker

-Spylevæske

 

flere alternativer?

6431155[/snapback]

Lys, både forran å bak.

Lufttrykk.

Dekkmønster.

Dekkdimmensjon.

 

Cirka det jeg kommer på i farten. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...