Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Nå ble det min tur..

Har oppkjøringen på mandag den 11 september kl. 10 om morgen... Gleder meg sykt... can't wait! :D

Litt rar dato... alle vet jo hva skjedde den 11. september  :(

Men jeg tror d går bra!  :p Hvis jeg står - så skal jeg huske den dato resten av livet mitt.

6785177[/snapback]

 

Gratulerer, mandag i 10-tiden er en meget bra tid å kjøre opp på. Etter morgenrushet, før sensor har rukket å bli sur fordi det er mandag ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøring etter kart er enkelt dersom du er kjent. Læreren sier et sted/bygning ol. og dit skal du kjøre. Kan du veien så kjører du dit. Kan du ikke veien så spør du etter kart. Du må også tenke å velge den beste ruten ettersom du skal legge vekt på økonomi, miljø, sikkerhet og ikke minst tid.

6742937[/snapback]

 

 

Heldigvis kan man ikke "stryke" på noen av landeveiskjøringene/kartkjøring, men greit å følge med. Det er slik som glattkjøring

6743463[/snapback]

 

Bare at glattkjøring mey artige! :D

 

Forresten gratulerer med lappen The President :)

 

Hvor lang tid tar det som ca for å få oppkjøringstime?

6746140[/snapback]

 

 

Takker.... Føles meget meget bra å kjøre rundt helt alene :thumbup:

 

Jeg begynte på lappen i midten av juli og var ferdig den 23 august. Når det gjalt oppkjøringen, så bestilte kjørerlæreren det til meg nesten med en gang (man må jo ha teorien i boks da), slik at med en gang jeg var ferdig med det obligatoriske, var oppkjøringen et par dager etterpå!!

Lenke til kommentar

I går tok jeg teoriprøva. Var innstilt på å ikke klare det, siden jeg ikke hadde lest hele boka ferdig (!). Hvorfor tok jeg prøva? Jo, fordi jeg ville vite hvordan teoriprøva var, så jeg kunne vite hvordan jeg skal øve osv. Til min store forundring besto jeg! 6 feil :p.

 

Mitt tips til dere som skal ta lappen: Tenk logisk gjennom hele prøva, og eliminer bort de spørsmåla du ser er feil. Det var dette som gjorde at jeg besto. Det er ikke vits (etter mitt skjønn) å nipugge på prøva. Bruk logisk sans og fornuft, så tror jeg det skal gå bedre enn dere tror

Lenke til kommentar

Mitt tips til dere som skal ta lappen: Tenk logisk gjennom hele prøva, og eliminer bort de spørsmåla du ser er feil. Det var dette som gjorde at jeg besto. Det er ikke vits (etter mitt skjønn) å nipugge på prøva. Bruk logisk sans og fornuft, så tror jeg det skal gå bedre enn dere tror

6815618[/snapback]

 

Da jeg tok teorien for et halvt år siden (gammel prøve) hadde jeg ikke lest noe på forhånd (hadde faktisk ikke bok :p).. eliminerte de åpenbare feilsvarene, og ressonerte meg frem til de korrekte. endte opp med 6 feil (da var grensen 27 feil), noe jeg er fornøyd med :).

Lenke til kommentar

Mitt tips til dere som skal ta lappen: Tenk logisk gjennom hele prøva, og eliminer bort de spørsmåla du ser er feil. Det var dette som gjorde at jeg besto. Det er ikke vits (etter mitt skjønn) å nipugge på prøva. Bruk logisk sans og fornuft, så tror jeg det skal gå bedre enn dere tror

6815618[/snapback]

 

Da jeg tok teorien for et halvt år siden (gammel prøve) hadde jeg ikke lest noe på forhånd (hadde faktisk ikke bok :p).. eliminerte de åpenbare feilsvarene, og ressonerte meg frem til de korrekte. endte opp med 6 feil (da var grensen 27 feil), noe jeg er fornøyd med :).

6815775[/snapback]

 

Ikke dårlig!! :)

Endret av Tha sims
Lenke til kommentar
Nå ble det min tur..

Har oppkjøringen på mandag den 11 september kl. 10 om morgen... Gleder meg sykt... can't wait! :D

Litt rar dato... alle vet jo hva skjedde den 11. september  :(

Men jeg tror d går bra!  :p Hvis jeg står - så skal jeg huske den dato resten av livet mitt.

6785177[/snapback]

 

Gratulerer, mandag i 10-tiden er en meget bra tid å kjøre opp på. Etter morgenrushet, før sensor har rukket å bli sur fordi det er mandag ;)

6793390[/snapback]

 

Takket være min kjørelærer! :D Han snakket med biltilsynet.

 

Et spm. kan det stemme at oppkjøring koster ca. 2500?

1100 for leie av bil, og ca 1300 for selve kjøring?

 

mvh

Lenke til kommentar
Nå ble det min tur..

Har oppkjøringen på mandag den 11 september kl. 10 om morgen... Gleder meg sykt... can't wait! :D

Litt rar dato... alle vet jo hva skjedde den 11. september  :(

Men jeg tror d går bra!   :p Hvis jeg står - så skal jeg huske den dato resten av livet mitt.

6785177[/snapback]

 

Gratulerer, mandag i 10-tiden er en meget bra tid å kjøre opp på. Etter morgenrushet, før sensor har rukket å bli sur fordi det er mandag ;)

6793390[/snapback]

 

Takket være min kjørelærer! :D Han snakket med biltilsynet.

 

Et spm. kan det stemme at oppkjøring koster ca. 2500?

1100 for leie av bil, og ca 1300 for selve kjøring?

 

mvh

6827979[/snapback]

Det stemmer ja, men du må og rekne med ca 350,- til utsendelse av førarkortet viss du klarar oppkøyringa.

Lenke til kommentar

:w00t::w00t::w00t: Jeg fikk lappen :w00t::w00t::w00t:

 

Fikk en grei sensor. En mann midt på 60 årene. Før vi begynte sa han hvordan det skulle gå, og hva vi skulle gjøre.

Så valgte jeg ut et kort og der var det spørsmål om nytte last i bilen. Enkelt! Har faktisk glemt å repitere det der. Men jeg svarte helt rett.

 

Så settet vi i gang. Brukte riktig alle speil, blink lys osv. Gikk helt greit før han ba meg om å rygge bak "Rygg deg nu bak i svingen før jeg sier at det er nok" - sa han. - Og der visste det seg hvor mye jeg stressa - kjørte litt skjev, men rettet ut etterpå. Så blåste han ut, sånn at det der var liksom ubehagelig for han, eller at han var litt irritert :p

 

Hadde også en lukeparkering (en time før oppkjøring - på en "oppvarmingstime" kjørte jeg med lærer, så hadde vi der også en lukeparkering, og der kjørte jeg litt hardt på kanten, pga. dårlig sikt, det skjedde helt til slutt av kjøringa. Og lærer sa at om hvis jeg gjør det samme på oppkjøringa, så hadde jeg ikke fått førerkort. (bra det ikke skjedde)

 

resten av turen stressa jeg litt pga. den rygging.

 

Så kjørte vi tilbake til biltilsynet. Han skrev litt på arket og mens han gjorde det sa han "Ja, jeg tror du fortjener førerkort" - det sa han veldig stille. Men jeg hørte det. Og var så glad at jeg var på vei å gi han en klem, men ubestemte meg og ristet han på handa. =)

 

 

SAMLA VURDERING: BESTÅTT

 

Nå er det bare eurokontroll og registrere bilen min som står igjen - så er jeg ute å kjør! :D

Men min første tur alene skal jeg ta på mamma sin mærsja.

 

weeheee

 

LYKKE TIL alle de andre som skal ta oppkjøring. Bare ikke stress og ikke gjør noe nytt ;)

Lenke til kommentar
Å herregud så sinnsykt, oppkjøring om 5 dager, jeg gleder meg jeg, gruer meg ikke  :dribble:. Skal kjøre opp i drøbak, noen som vet om at det er noen "sure" sensorer der?

 

5 dager igjen nå :hmm: .

 

Går det ann å kjøre opp i sin egen bil forresten?

6858901[/snapback]

Hvis du får han derre Ole eller Ola, burde du stå med glans. Han sitter bare der og nyter kaffen sin :!: :!:

Lenke til kommentar
Så kjørte vi tilbake til biltilsynet. Han skrev litt på arket og mens han gjorde det sa han "Ja, jeg tror du fortjener førerkort" - det sa han veldig stille. Men jeg hørte det. Og var så glad at jeg var på vei å gi han en klem, men ubestemte meg og ristet han på handa. =)

 

LYKKE TIL alle de andre som skal ta oppkjøring. Bare ikke stress og ikke gjør noe nytt  ;)

6843467[/snapback]

Hvis han sa det, at han tror, burde han få sparken med en gang.

Han skal ikke være i tvil.

Lenke til kommentar
Så kjørte vi tilbake til biltilsynet. Han skrev litt på arket og mens han gjorde det sa han "Ja, jeg tror du fortjener førerkort" - det sa han veldig stille. Men jeg hørte det. Og var så glad at jeg var på vei å gi han en klem, men ubestemte meg og ristet han på handa. =)

 

LYKKE TIL alle de andre som skal ta oppkjøring. Bare ikke stress og ikke gjør noe nytt  ;)

6843467[/snapback]

Hvis han sa det, at han tror, burde han få sparken med en gang.

Han skal ikke være i tvil.

6859470[/snapback]

 

Det er en talemåte.Han mente at han fortjente å få lappen,ellers hadde han ikke fått den.? :D

Lenke til kommentar
Så kjørte vi tilbake til biltilsynet. Han skrev litt på arket og mens han gjorde det sa han "Ja, jeg tror du fortjener førerkort" - det sa han veldig stille. Men jeg hørte det. Og var så glad at jeg var på vei å gi han en klem, men ubestemte meg og ristet han på handa. =)

 

LYKKE TIL alle de andre som skal ta oppkjøring. Bare ikke stress og ikke gjør noe nytt  ;)

6843467[/snapback]

Hvis han sa det, at han tror, burde han få sparken med en gang.

Han skal ikke være i tvil.

6859470[/snapback]

 

Det er en talemåte.Han mente at han fortjente å få lappen,ellers hadde han ikke fått den.? :D

6864475[/snapback]

 

Stemmer. Det er en talemåte. Fordi jeg hadde nesten ikke noe seriøse feil, bortsett litt skjev rygging. :tease:

Lenke til kommentar
Jeg fikk lappen 19. Juli, og jeg regner med å ha brukt mer enn 20 og mindre enn 25 på hele lappen. Strøyk en gang på teoriprøven, og stod på oppkjøring på første forsøk, så jeg har nesten klart det billigst mulig for min del.

6535914[/snapback]

 

Jesus. ca 25? Da hadde du aldri kjørt før? :p

6537324[/snapback]

 

Kjørte nærmere 3000 km før jeg tok lappen. Når jeg nå faktisk brukte Excel og så etter, så kan det se ut til å ha blitt brukt 22.000.

 

Omtrent den eneste variable utgiften er vel antall kjøretimer og antall forsøk på teorien, samt oppkjøring?

Hadde 12 kjøretimer (á 490 kr) med lærer før langkjøring, glattkjøring og diverse begynte - dette har vel så godt som en fast standard pris på rundt 13.000? Deretter la jeg til 600 for teorien og 2500 for oppkjøring. Såklart, et grovt overslag, men allikevel.

 

12 timer med lærer synes jeg selv var mye, men jeg regner med han vurderte det som nødvendig, fordi jeg aldri hadde utført en lukeparkering før, og fordi jeg egentlig ikke likte pedalene på bilen (alt for lite pusterom på clutch). Forresten en VW Passat (tipper 2004 eller 2005 modell). Med min egen bil har jeg sålangt ikke fått noen problemer ved lukeparkering eller ved pedal-arbeidet.

Endret av -NeoRag-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...