Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde oppkjøring i drøbak, og jeg pluss 4 kamerater av meg besto alle i Drøbak på første forsøk, så jeg tror nok Drøbak er det letteste alternativet uten å måtte dra til Otta eller Kirkenes.

 

Det du burde være obs på er trange veier, bratte bakker hvor du antakligvis må ned i 2. gir for å klare å kjøre opp samtidig som du holder fartsgrensen. Mye svingete veier hvor du kanskje ikke synes det er forsvarlig å kjøre 80 km/t (som er fartsgrensen på omtrent alle veier i det området), i tillegg burde du være obs på at det kan ferdes mye traktor/syklister/gående på de veiene du kommer til å kjøre.

 

Jeg kjørte fra Drøbak, mot Ås, kjørte masse småveier som var smale. Kjørte så parallellt med E6 et stykke før jeg svingte ut på E18 ved Ås. Kjørte mot Tusenfryd, svingte av, kjørte mot Vinterbro også gjennom et slags nabolag hvor det var mye høyreregler. Ned på hovedveien mot nesodden også til Drøbak igjen. Svært enkel rute, og en kamerat fikk akkurat den samme ruta.

 

Men husk å si i fra til sensoren alt det du gjorde feil. Totalt gjorde jeg 9 småfeil under hele turen, og jeg ramset opp alle disse. Da sa hun at jeg hadde god innsikt i egen kjøring og at kjøringen ellers var trafikksikker nok. Hun sa i tillegg at jeg ville ha strøket dersom jeg ikke hadde påpekt egne feil.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Jeg hadde oppkjøring i drøbak, og jeg pluss 4 kamerater av meg besto alle i Drøbak på første forsøk, så jeg tror nok Drøbak er det letteste alternativet uten å måtte dra til Otta eller Kirkenes.

 

Det du burde være obs på er trange veier, bratte bakker hvor du antakligvis må ned i 2. gir for å klare å kjøre opp samtidig som du holder fartsgrensen. Mye svingete veier hvor du kanskje ikke synes det er forsvarlig å kjøre 80 km/t (som er fartsgrensen på omtrent alle veier i det området), i tillegg burde du være obs på at det kan ferdes mye traktor/syklister/gående på de veiene du kommer til å kjøre.

 

Jeg kjørte fra Drøbak, mot Ås, kjørte masse småveier som var smale. Kjørte så parallellt med E6 et stykke før jeg svingte ut på E18 ved Ås. Kjørte mot Tusenfryd, svingte av, kjørte mot Vinterbro også gjennom et slags nabolag hvor det var mye høyreregler. Ned på hovedveien mot nesodden også til Drøbak igjen. Svært enkel rute, og en kamerat fikk akkurat den samme ruta.

 

Men husk å si i fra til sensoren alt det du gjorde feil. Totalt gjorde jeg 9 småfeil under hele turen, og jeg ramset opp alle disse. Da sa hun at jeg hadde god innsikt i egen kjøring og at kjøringen ellers var trafikksikker nok. Hun sa i tillegg at jeg ville ha strøket dersom jeg ikke hadde påpekt egne feil.

 

Lykke til!

 

 

Hvor lenge var den ruten ca?

 

takk masse for svar!

Lenke til kommentar

Alle oppkjøringer skal vare 50-60 minutter. Angående lyskryss så finnes det svært lite av det i Drøbak, om det i det hele tatt finnes noen. Kommer ikke på noen lyskryss sånn øyeblikkelig, og jeg bor der til og med. Sentrum er det eneste kinkige du kan få, men jeg kjenner ingen som har fått ruter som har gått i gjennom sentrum. Husk bare at det ikke er noen forkjørsveier i sentrum, det vil si at du må være spesielt obs på høyreregelen. I tillegg vet jeg at mange av rutene går i gjennom ett sted som heter Heer. Spør kjørelæreren din om dere kan kjøre en tur innom der hvis du skal ha oppvarmingstime. Du får ha masse lykke til!

Lenke til kommentar

Heia.

Jeg hadde nylig oppkjøring i Mandal og jeg fikk IKKE BESTÅTT.

 

Sensors eneste begrunnelse for at jeg strøk var at jeg kjørte for seint på noen veier. I 80 sone på en vei med elgfareskilt og veiarbeid på begge sider av veien mente han jeg kjørte for seint når jeg hadde en gjennomsnittsfart på rundt 70km/t. Han skrev i sitt skjønn at jeg hadde kjørt mellom 60-70km/t på den veien men jeg mener jeg også var opp mot 80km/t på oversiktlige sletter. Han mente også jeg kjørte for seint på en grusvei og han mente jeg kjørte mellom 30km/t og 40km/t der. Den grusveien var smal, med uoversiktlige svinger, hadde gårdstun rett ved veien noen steder og hadde heste beite rett inntil veien.

 

Jeg har selv hest og veit hvor farlig det er når man møter biler som kjører fort på veier man vanlighvis rir på. En rytter er også en trafikant og burde tas spesielt hensyn til.

 

Syns dere dette virker rettferdig?

 

edit: Jeg har også bestemt meg for å klage. Noen som har noen erfaring med det? Er det en sjangs for at man faktisk kommer gjennom med det?

Endret av Dragonstrike
Lenke til kommentar

Det kan virke urettferdig, og du har rett til klage. Men bare gir deg en liten advarsel på forhånd; klager blir nesten aldri innvilget. Aldri hørt om noen som har klagd, og deretter fått godkjent førerprøven. Det går på sensors skjønn, og det er vanskelig å motbevise det inntrykket sensoren hadde av deg ved en klage. Men det er kanskje verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Det kan virke urettferdig, og du har rett til klage. Men bare gir deg en liten advarsel på forhånd; klager blir nesten aldri innvilget. Aldri hørt om noen som har klagd, og deretter fått godkjent førerprøven. Det går på sensors skjønn, og det er vanskelig å motbevise det inntrykket sensoren hadde av deg ved en klage. Men det er kanskje verdt et forsøk.

Det som står bakpå lappen jeg fikk om begrunnelse for hvorfor jeg strøyk er at man ikke kan klage på sensors skjønn, men at man kan klage hvis sensor har lagt feilaktige fakta til grunn for avgjørelsen. Jeg mener at det er feilaktig fakta at det var forsvarlig å holde fartsgrensene på de veiene han kommenterte at jeg hadde kjørt for seint på.

 

Hvis du ikke får den godkjent, har du jo lært noe. Si til sensor at du kjører med denne hastigheten pga det og det. Hvis du da stryker blir jeg overrasket!

Sant nok det. Det er mulig at det hadde hjulpet men jeg tenkte ikke på det som nødvendig der og da fordi jeg trodde det var åpenbart at det var derfor jeg kjørte som jeg gjorde.

Endret av Dragonstrike
Lenke til kommentar
Overså en bil i en rundkjøring så sensor måtte tråkke på bremsen. Da var det gjort sa han. Irriterende da jeg kjørte perfekt utenom den hendelsen. Jaja får prøve igjen senere. Ellers var det en hyggelig sensor som det gikk greit å kjøre med.

 

Den er kjip. Eg holdt på gjere det samme heilt i starten av min oppkjøyring. Igrunn viss eg hadde vore flink til å utnytte luken så hadde eg sluppet å bråstoppe, kom litt over linja. Men eg fortalte om denne 'feilen' på slutten då, så det gjekk fint.

 

Utrulig kjip situasjon. Eg strøyk første gangen og veit korleis det kjennes. Vanskelig å finne motivasjonen igjen etter det, men det går nok neste gang, skal du sjå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...