Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

dersom fartsøkningsfeltet er langt, har jeg lært at man skal begynne å kjøre litt fremover mens man ser etter luke. hva om man kommer til enden da, og luken aldri kommer? i de aller fleste tilfeller vil man jo bli hjulpet inn, men ikke alle er jo så snille.. :dontgetit:

 

Jeg har blitt fortalt av kjørelærer at en tidlig i feltet må tilpasse farten til de som kommer kjørende, fra en ser motorveien en skal inn på.Begynn tidlig å se deg for,vurder luke så tidlig som mulig når du kjører ut på fartsøkningsfelt.

Noen ganger kan en gå kjapt opp i 80,andre ganger må en kanskje holde litt igjen for å komme imellom en som ligger foran og en som kommer lengre bak.Ikke bare bare når det er mye trafikk og lite hjelp å få.Om en ikke skulle få noe hjelp og nærmer seg slutten av fartsøkningsfeltet må en jo sakke farten og evt ta blinklys på for å vise at "jeg vil inn,vær så snill og hjelp meg!",selv om det ikke skal være nødvendig.Veldig kjekt når de kjørende hjelper en å komme ut på ved å legge seg inn i venstre felt",)",)Så det skal jeg huske når jeg passerer fartsøkningsfelt",)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror det er langt langt flere rute variasjoner i Bergen enn 15. Noen går ut mot Sotra og har forholdsvis mye motorveikjøring, ellers har jeg inntrykket av at turen stort sett går innom Fyllingsdalen, Laksevåg og Sentrum.

 

kjøre litt mer akkurat i de omr jeg da",)takk for svar",)

kjørte du opp i bergen selv?ka rute fikk du sånn ca?",)

 

Blir kontrollspm trukket ut blant 12 forskjellige kort her i bergen?eller er det ulik praksis rundt om?

hmm..spiller ikke så veldig stor rolle om det er kort eller ikke da..gjøre det en kan for å unngå en dårlig start..

en vet en får noen spm av sensor og da skal man svare/vise så godt man kan..Så da gjelder det å lese godt gjennom

det som står og gjøre testene igjen og igjen",)

Lenke til kommentar
Tror det er langt langt flere rute variasjoner i Bergen enn 15. Noen går ut mot Sotra og har forholdsvis mye motorveikjøring, ellers har jeg inntrykket av at turen stort sett går innom Fyllingsdalen, Laksevåg og Sentrum.

 

kjøre litt mer akkurat i de omr jeg da",)takk for svar",)

kjørte du opp i bergen selv?ka rute fikk du sånn ca?",)

 

Blir kontrollspm trukket ut blant 12 forskjellige kort her i bergen?eller er det ulik praksis rundt om?

hmm..spiller ikke så veldig stor rolle om det er kort eller ikke da..gjøre det en kan for å unngå en dårlig start..

en vet en får noen spm av sensor og da skal man svare/vise så godt man kan..Så da gjelder det å lese godt gjennom

det som står og gjøre testene igjen og igjen",)

 

Bestod idag, på vinterens glatteste føre... :):):):)

Lenke til kommentar
Tror det er langt langt flere rute variasjoner i Bergen enn 15. Noen går ut mot Sotra og har forholdsvis mye motorveikjøring, ellers har jeg inntrykket av at turen stort sett går innom Fyllingsdalen, Laksevåg og Sentrum.

 

noen som kjenner noen ruter i oslo? :)

 

dersom du kjører opp i den verste rushen på morgenen vil du kjøre motsatt vei av byen. alle jeg kjenner som har hatt oppkjøring rundt 8-10 en annen vei enn til byen. jeg kjørte opp kl 8 og dette var skiltene jeg måtte følge (sånn ca): trafikkskolen, litt boligstrøkkjøring, Ryen, Stovner, Lørenskog, Losby, lillestrøm og tilbake igjen. veldig mye motorvei og landeveikjøring :)

Lenke til kommentar
Jeg har oppkjøring i morgen kl. 09:30. Nervevraaak. :roll:

Men siste kjøretime, som var i går, gikk fabelaktig.. Håper at det har holdt seg.

Jeg har en kjøretime før den praktiske prøven,

og det hjelper nok på nervene.

 

(Men ikke i dag. Nå er jeg nervøs!)

 

Jeg og var utroooliiiig nervøs før oppkjøringa, natt til oppkjøringsdagen fikk jeg ikke sove, jeg lå bare og skalv! Jeg sov vel tilsammen 3-4 timer den natta og stod opp kl. 5.30, skulle møte på kjøreskolen kl.7.15. Men det som var så utrolig, var at i det jeg håndhilste på sensor, så forsvant alt som het nervøsitet! Jeg ble kjempe selvsikker, svarte på kontrollspørsmålet raskt og feilfritt og kjørte bedre enn jeg gjorde på de siste kjøretimene. Det var så utrolig rart, for jeg pleier å bli veldig nervøs når det kommer til sånne ting, men det var som om jeg ble en annen person når jeg satt i bilen sammen med sensor.

Du kan jo håpe det samme skjer med deg! Var iallefall totalt uventa for meg, trodde jeg skulle sitte og skjelve bak rattet jeg, hehe. Prøv å ta det med ro, og lykke til! :)

Lenke til kommentar

Litt offtopic:

 

Jeg skal på forbikjøring i morra. Kjørelæreren min sa at jeg måtte lese om forbikjøring til torsdag og at hun skulle høre meg (hun er litt streng). Men jeg måtte levere kjøreboka mi tilbake til bibloteket og har ikke skaffet en nå. Og finner ikke så bra info på google.

 

Noen som gidder å si de viktigste tingene jeg må kunne om forbikjøring eller linke til en faktaside? Hadde hvert fint =)

Lenke til kommentar
Litt offtopic:

 

Jeg skal på forbikjøring i morra. Kjørelæreren min sa at jeg måtte lese om forbikjøring til torsdag og at hun skulle høre meg (hun er litt streng). Men jeg måtte levere kjøreboka mi tilbake til bibloteket og har ikke skaffet en nå. Og finner ikke så bra info på google.

 

Noen som gidder å si de viktigste tingene jeg må kunne om forbikjøring eller linke til en faktaside? Hadde hvert fint =)

 

Er rart hvordan det praktiseres så forskjellig fra skole til skole, da jeg hadde forbikjøring hadde jeg og jenta som skulle ha forbikjøring samtidig som meg ca. 1 time teori med læreren før vi kjørte. Fikk ikke beskjed om å lese noen ting... Men men. :)

 

Noe av det du må huske på er at hvis du har mulighet, så legger du deg ut tidlig til venstre for å se om "kysten er klar", ikke vent med dette til du er helt oppi ræva på bilen foran deg. Er det fri vei og du vet du kan rekke å kjøre forbi før eventuelle hindre, så legger du deg ut i venstre fil og kjører forbi.

OBS her: Du MÅ sjekke speil for å se om veien er klar bak også, at ingen bak deg også har planlagt en forbikjøring. OBS2: Bruk blinklys!

Den kritiske fasen av en forbikjøring er når man ligger i venstre fil rett bak bilen du skal kjøre forbi, det er nemlig her du MÅ bestemme deg for om du skal kjøre forbi eller avbryte. Ikke bryt fartsgrensa når du kjører forbi heller.

OBS3: Sjekk veioppmerkinga/skilt. Sier linja at forbikjøring er tillatt/forsvarlig, eller er den langstipla? (Kjør for ALL DEL IKKE over en sperrelinje. :) ) Sjekk sikten fremover også, er det bakketopper der? Svinger? Kryss?

 

En liten regel jeg har er at hvis man er usikker på om man rekker en forbikjøring, så avbryt. Du skal være helt sikker når du bestemmer deg for å fortsette forbi bilen du skal kjøre forbi.

 

Er sikkert mye man kan utfylle eller rette på her, men er iallefall mye av det jeg synes er viktigst. :)

Endret av trinity89
Lenke til kommentar

Rask avgjørelse og bestemte handlinger er det som teller. Kan ikke sitte å vurdere om man skal kjøre forbi i 20-30 sekunder før man handler. For all del, venstre felt må du kjøre forbi i (regner med dette var en slurvefeil fra trinity89 sin side). Ikke over fartsgrensen, ikke krysse sperrelinjer, ikke bakketopp, ikke i sving. Blink før du ser i speil osv. (bedre å blinke for tidlig).

 

Hadde selv ingen teori ang. forbikjøring.

Lenke til kommentar
Rask avgjørelse og bestemte handlinger er det som teller. Kan ikke sitte å vurdere om man skal kjøre forbi i 20-30 sekunder før man handler. For all del, venstre felt må du kjøre forbi i (regner med dette var en slurvefeil fra trinity89 sin side). Ikke over fartsgrensen, ikke krysse sperrelinjer, ikke bakketopp, ikke i sving. Blink før du ser i speil osv. (bedre å blinke for tidlig).

 

Hadde selv ingen teori ang. forbikjøring.

 

Haha, høres sikkert bra ut å få trafikktips av noen som skriver høyre istedet for venstre. :D Ja, for all del, forbikjøring SKAL foregå på venstre side! (med unntak, men de vet du sikkert om.)

Lenke til kommentar

Jeg hadde også en time teori både før langkjøring og bykjøring.

 

Ikke bryt fartsgrensa når du kjører forbi heller.

Her er jeg sterkt uenig. Fartsgrensa gjelder selvsagt ved forbikjøring også, men det er mye trygge å kjøre forbi en bil fort (men allikevel forsvarlig selvsagt) enn å bruke lang tid på en forbikjøring. Dersom en bil kjører i 70 i 80-sona kjører man ikke forbi bilen i 80 km/t. Da legger man seg heller i 90-100 og senker farten så fort man er forbi.

 

 

Rask avgjørelse og bestemte handlinger er det som teller. Kan ikke sitte å vurdere om man skal kjøre forbi i 20-30 sekunder før man handler.

Her er jeg også uenig, og dette er motsatt av det jeg lærte den gangen ihvertfall. Før man tar en forbikjøring er det viktig at man ikke minst har sjekket om det er klart bakfra, og at man har et passende gir som gir den beste aksellerasjonen. Man bør ikke ligge tett opptil bilen foran, slik at når man har funnet ut at det er klart har rukket å opparbeide seg høyere hastighet enn bilen foran før man legger seg ut og kjører forbi. Impulsforbikjøringer kan føre til at man bruker mye lengre tid på å passere bilen, ved at man verken ligger i et ideelt gir, har fått sjekket om det er klart godt nok eller har fått opparbeidet seg litt høyere fart. Det er jo selfølgelig forskjellig fra bil til bil. Har man en sprek bil trenger man ikke å opparbeide seg noe mer fart i motsetning til det man trenger med en mindre sprek bil.

Lenke til kommentar

Man skal da forberede en forbikjøring, men ikke bruke lang tid på en vurdering, slik at man kommer forbi raskest mulig ved klar sikt. Du kjører ikke bak en bil i 70 i 80-sone for så å begynne å forberede selve forbikjøringen _etter_ du ser at det er klart.

Endret av Eksentron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...