Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Uansett, føles utrolig godt. Har ikke egen bil selv ennå, men låner mor og far sin bil i ny og ne. Er bare at på kveldene når jeg kjører, og kanskje drar ut girene litt av og til, føles det ut som sivilen følger etter meg. Om det er noia-tanken som slår inn, det vet jeg ikke, men er som oftest bare tankene mine som løper løpsk.

 

Kjenner til akkurat det der jeg og. Blir bra paranoid.

Godt og få lappen, er så godt at man blir livredd for og miste den og. :p

 

Det gjenstår nå bare å finne en bil jeg skal kjøpe, men aner ikke hvilken bil eller hvor mye penger jeg skal bruke på for å få en ok førstegangsbil. Vil ha noe som ikke er for slappt. 100+ hester er et must (?).

 

Har bil med 55 hester funker godt det og :p

Trenger ikke og ha så utrolig mange hester, blir bare lettere og miste lappen.

men alikevel bakhjulsstrekk og 200hester+ er gøy på vinterføre.

Men uansett jeg kjenner en som har en fiesta med 55 hester som han fikk opp i 160.

Så du klarer deg nok med 100 hester ja.

Fleste nye biler har 100 hester +/- og, tror jeg.

Så lenge du ser bort fra gti modellene og de som blir lagd for og kjøre fort

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bestod oppkjøringen i dag, kjørte opp i Trondheim.

Fikk spørsmål om vindusviskere.

 

Ble motorveg, så landevegskjøring og boligfelt / tettbebodde strøk.

Hadde kommet snø over natta, og det var sinnsykt glatt. Kunne ikke kjøre fortere enn en 30 - 40 km/t pga isete vei.

Det endte med gjørme kjøring og der sklei bilen og abs'en jobbet litt. Veldig glad jeg tok det rolig.

 

Gjorde noen feil, glemte å blinke et sted, trodde veien gikk naturlig rett frem der, men det gjorde den ikke og dette sa jeg fra om, at jeg gjorde feil der. Ellers var jeg litt rask med å komme innpå sluppen brua, og det var ønskelig at jeg hadde ventet til bussen hadde passert. Trangt der! Ellers bør jeg bli bedre til å lese skilt, men var supernervøs og man er ikke seg selv i en slik situasjon.

 

Kjørte feil på slutten av kjøringen, skulle til venstre i ei rundkjøring, men kjørte rett fram hehe, slikt som skjer, blei en ekstra runde før det endte opp på biltilsynet.

 

Avsluttet kjøringen med en rygging. Endte opp med bestått. Fikk en grei sensor, ikke så snakkesalig av seg men han var en rettferdig mann.

 

Dette forumet har hvertfall vært til meget stor hjelp, og det var UTROLIG godt å stå første gangen :)

Lenke til kommentar

hei!

gratulerer til alle som har stått!

selv trenger jeg noen støttende ord... hadde siste kjøretime før oppkjøringen om ca en uke. og jeg kjørte dårligere enn noensinne. sliter med å kjøre inn på motorvei og får angst av at det første man må gjøre når man kjører fra vegvesenet i oslo er å komme seg ut på motorveien med dårlig sikt og vikepliktskilt.

noen som har kjørt her og har noen tips? :) aner ikke hvor rutene i oslo pleier å gå.

 

var det ikke noe med at hvis generalprøven går dårlig, går eksamen bra...? :S

Lenke til kommentar
hei!

gratulerer til alle som har stått!

selv trenger jeg noen støttende ord... hadde siste kjøretime før oppkjøringen om ca en uke. og jeg kjørte dårligere enn noensinne. sliter med å kjøre inn på motorvei og får angst av at det første man må gjøre når man kjører fra vegvesenet i oslo er å komme seg ut på motorveien med dårlig sikt og vikepliktskilt.

noen som har kjørt her og har noen tips? :) aner ikke hvor rutene i oslo pleier å gå.

 

var det ikke noe med at hvis generalprøven går dårlig, går eksamen bra...? :S

 

 

Jeg kjørte super svakt på oppvarmingstimen. var nervøs. Lærer sa etter oppkjøringstimen at jeg hadde strøket på den timen om det var oppkjøring heh.

 

Beklager at jeg ikke kan hjelpe mere angående det å kjøre fra vegvesenet i Oslo..

Lenke til kommentar

Gratulerer til alle dere som har fått lappen:D:D:D:D

Jeg er ferdig med all det obligatoriske.. Gruer meg til oppkjøring. Har begynt å grue meg selv om jeg ikke har fått noen dato. Kommer til å være nervevrak på selve dagen..

 

Har lest hele denne tråden, mye morsom og nyttig lesing;) Mens jeg leste var det noe jeg la merke til:

1. Noen får "snille" sensorer som ikke stryker deg selv om du bryter sperrelinja (!) eller glemmer vikeplikten

2. Noen får "slemme" sensorer som stryker deg på småting

3. Noen kjører kort (leste innlegget til en som hadde kjørt i 20 min)

4. Noen må kjøre langt (en time er vel normalen)

5. Noen får sensorer som prater, er hyggelige og blide mens andre får sensorer som er vanvittig sure og grinete

6. Noen må lukeparkere.. Hvis jeg må lukeparkere er jeg nok å treffe på bussen:P

7. Andre slipper å lukeparkere

8. Noen må svare på sikkerhetsspørsmål før du kjører

9. Noen slipper å svare på sikkerhetsspørsmål før du kjører

 

At det skal være så tilfeldig og forskjellige er helt uforståelig?? Noen meninger om dette?? Når det gjelder noe så alvorlig som å kjøre bil så kan det ikke gå etter om sensor har en god eller dårlig dag. Savner felles regler som ALLE må forholde seg til. Både den som kjører og sensor:)

 

Når det gjelder sikkerhetsspørsmålet før kjøringen syns jeg ikke dette har noe med oppkjøringa å kjøre. Som jente kommer jeg ALDRI til å interresere meg en smule for det tekniske. Skjer det noe med bilen går den på verksted! Så enkel er den saken! Det tekniske har ikke noe å si for om du er en ansvarligfull, hensynsfull og god sjåfør. Hvis du tenker deg en svømmer i en svømmehall så synker (les kræsjer) ikke han fordi han ikke vet noe om konstruksjonen/bygningen som han svømmer i. Noen som er enig??

 

Lykke til med kjøringa alle sammen:D Både dere som har lappen og alle som går på trafikkskole:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gratulerer til alle dere som har fått lappen:D:D:D:D

Jeg er ferdig med all det obligatoriske.. Gruer meg til oppkjøring. Har begynt å grue meg selv om jeg ikke har fått noen dato. Kommer til å være nervevrak på selve dagen..

 

Har lest hele denne tråden, mye morsom og nyttig lesing;) Mens jeg leste var det noe jeg la merke til:

1. Noen får "snille" sensorer som ikke stryker deg selv om du bryter sperrelinja (!) eller glemmer vikeplikten

2. Noen får "slemme" sensorer som stryker deg på småting

3. Noen kjører kort (leste innlegget til en som hadde kjørt i 20 min)

4. Noen må kjøre langt (en time er vel normalen)

5. Noen får sensorer som prater, er hyggelige og blide mens andre får sensorer som er vanvittig sure og grinete

6. Noen må lukeparkere.. Hvis jeg må lukeparkere er jeg nok å treffe på bussen:P

7. Andre slipper å lukeparkere

8. Noen må svare på sikkerhetsspørsmål før du kjører

9. Noen slipper å svare på sikkerhetsspørsmål før du kjører

 

At det skal være så tilfeldig og forskjellige er helt uforståelig?? Noen meninger om dette?? Når det gjelder noe så alvorlig som å kjøre bil så kan det ikke gå etter om sensor har en god eller dårlig dag. Savner felles regler som ALLE må forholde seg til. Både den som kjører og sensor:)

 

Når det gjelder sikkerhetsspørsmålet før kjøringen syns jeg ikke dette har noe med oppkjøringa å kjøre. Som jente kommer jeg ALDRI til å interresere meg en smule for det tekniske. Skjer det noe med bilen går den på verksted! Så enkel er den saken! Det tekniske har ikke noe å si for om du er en ansvarligfull, hensynsfull og god sjåfør. Hvis du tenker deg en svømmer i en svømmehall så synker (les kræsjer) ikke han fordi han ikke vet noe om konstruksjonen/bygningen som han svømmer i. Noen som er enig??

 

Lykke til med kjøringa alle sammen:D Både dere som har lappen og alle som går på trafikkskole:)

 

 

Glemmer du vikeplikten stryker du. Det skal, som kjøreskolelæreren min sa det, være veldig spesielt om du ikke stryker da. Vikepliktsbrudd er veldig alvorlig.

Jeg så på det som en stor fordel at sensor ikke pratet, da fikk jeg konsentrert meg om kjøringen, og skiltene, samt trafikken.

 

Det er klart du ikke stryker på småting, meningen er jo at du skal komme på et nivå som tilsier at du er i stand til å kjøre alene, men det er visse ting du må kunne.

En oppkjøringstime er på 45 minutter samt det om sikkerhets spørsmålet. Jeg fikk vite at det hele skulle ta 75 minutter... :/ (Kjøring og spørsmål)

Om noen sier de har kjørt opp og overbevist en sensor i løpet av 20 minutter at de fortjener lappen, så har jeg liten tro på dette. Det er faste regler for slikt.

 

Jeg måtte kun ta en 90 graders parkering på en større parkeringsplass ved biltilsynet i Trondheim... det var veldig greit, men at det lukeparkeres ennå høres rart ut. Jeg hadde aldri rygging med læreren, vi rygget kun ut fra skolen noen ganger..

 

Må innrømme at jeg grudde meg noe sinnsykt til den dagen, men jeg snakket med min bror kvelden før, og han sa "kos deg på kjøringen og pass på farten din" det der syns jeg hjalp :)

 

Viktig er det å kjøre etter forholdene. Er det glatt stryker du om du holder fartsgrensa på en isbelagt vei. Jeg hadde 25 km/t i 60 sonen i nedover bakke og ABS bremsen slo ennå ut... hadde jeg hatt 40 hadde bilen vært vanskelig å holde under kontroll. Sensor kalte kjøringen min for sikker etter timen.

Endret av breiulf
Lenke til kommentar

Lille Meg: Det er alltid fint å kunne litt teknisk om bilen. Husk at du er ansvarlig for at bilen din er i forsvarlig stand.

Er forsåvidt litt enig i deg at ikke alt er like viktig, men det kan være greit å kunne litt om hvordan motor, clutch, gir, ABS, ESP eller annet funker.

Snart sitter vi alle i hydrogenbiler uansett så da er det ikke mange bevegelige deler i motoren du må kunne :p

Lenke til kommentar
Glemmer du vikeplikten stryker du. Det skal, som kjøreskolelæreren min sa det, være veldig spesielt om du ikke stryker da. Vikepliktsbrudd er veldig alvorlig.

Jeg så på det som en stor fordel at sensor ikke pratet, da fikk jeg konsentrert meg om kjøringen, og skiltene, samt trafikken.

Jeg er et levende eksempel på at å bryte vikeplikten ikke automatisk er stryk. Første 5minuttene av min kjøretur så kjørte jeg forbi en utkjøring der jeg skulle ha vika for en bil, det var ikke i nærheten av en kræsj, sensoren så selvfølgelig bilen med bremsa ikke. Grunnen til at jeg ikke strøk regner jeg med var fordi jeg var så skrekkerlig klar over hva jeg selv hadde gjort, selv før jeg hadde kjørt forbi bilen, men hadde for stor fart til å stoppe, mulig denne avgjørelsen også spillte inn.

 

 

Skal også sies at jeg var så nærvøs før vikepliktsbruddet at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg, satt å rista, etter bruddet sa ikke sensoren annet enn at det er heleten som telles og at jeg bare måtte roe meg ned.

 

Sensoren forklarte det slik at det er helheten som teller, jeg viste flere ganger vidre i oppkjøringa at jeg kunne vikeplikten, jeg behandlet bilen godt, noe han også tok meg i handa på og mente jeg gjorde sinnsykt bra var at jeg faktisk turte å dra motoren opp på litt turtall for å få effekten der det trengtes.(kjørte 1.8t)

 

Edit: Betalte 12k for min kjøring for snart 2 år siden.

Endret av Sink
Lenke til kommentar
Glemmer du vikeplikten stryker du. Det skal, som kjøreskolelæreren min sa det, være veldig spesielt om du ikke stryker da. Vikepliktsbrudd er veldig alvorlig.

Jeg så på det som en stor fordel at sensor ikke pratet, da fikk jeg konsentrert meg om kjøringen, og skiltene, samt trafikken.

 

Det er klart du ikke stryker på småting, meningen er jo at du skal komme på et nivå som tilsier at du er i stand til å kjøre alene, men det er visse ting du må kunne.

En oppkjøringstime er på 45 minutter samt det om sikkerhets spørsmålet. Jeg fikk vite at det hele skulle ta 75 minutter... :/ (Kjøring og spørsmål)

Om noen sier de har kjørt opp og overbevist en sensor i løpet av 20 minutter at de fortjener lappen, så har jeg liten tro på dette. Det er faste regler for slikt.

 

Jeg måtte kun ta en 90 graders parkering på en større parkeringsplass ved biltilsynet i Trondheim... det var veldig greit, men at det lukeparkeres ennå høres rart ut. Jeg hadde aldri rygging med læreren, vi rygget kun ut fra skolen noen ganger..

 

Må innrømme at jeg grudde meg noe sinnsykt til den dagen, men jeg snakket med min bror kvelden før, og han sa "kos deg på kjøringen og pass på farten din" det der syns jeg hjalp

 

Viktig er det å kjøre etter forholdene. Er det glatt stryker du om du holder fartsgrensa på en isbelagt vei. Jeg hadde 25 km/t i 60 sonen i nedover bakke og ABS bremsen slo ennå ut... hadde jeg hatt 40 hadde bilen vært vanskelig å holde under kontroll. Sensor kalte kjøringen min for sikker etter timen.

 

Tusen takk for mange gode råd og tips:D

Jeg kommer også til å kjøre sakte hvis det er veldig dårlig vær/glatt. Hva mener du med 90 graders parkering?

Får man vite om det du svarer på sikkerhetsspørsmålet er riktig før man begynner å kjøre? Eller når kjøringa er ferdig?

Lenke til kommentar
Glemmer du vikeplikten stryker du. Det skal, som kjøreskolelæreren min sa det, være veldig spesielt om du ikke stryker da. Vikepliktsbrudd er veldig alvorlig.

Jeg så på det som en stor fordel at sensor ikke pratet, da fikk jeg konsentrert meg om kjøringen, og skiltene, samt trafikken.

 

Det er klart du ikke stryker på småting, meningen er jo at du skal komme på et nivå som tilsier at du er i stand til å kjøre alene, men det er visse ting du må kunne.

En oppkjøringstime er på 45 minutter samt det om sikkerhets spørsmålet. Jeg fikk vite at det hele skulle ta 75 minutter... :/ (Kjøring og spørsmål)

Om noen sier de har kjørt opp og overbevist en sensor i løpet av 20 minutter at de fortjener lappen, så har jeg liten tro på dette. Det er faste regler for slikt.

 

Jeg måtte kun ta en 90 graders parkering på en større parkeringsplass ved biltilsynet i Trondheim... det var veldig greit, men at det lukeparkeres ennå høres rart ut. Jeg hadde aldri rygging med læreren, vi rygget kun ut fra skolen noen ganger..

 

Må innrømme at jeg grudde meg noe sinnsykt til den dagen, men jeg snakket med min bror kvelden før, og han sa "kos deg på kjøringen og pass på farten din" det der syns jeg hjalp

 

Viktig er det å kjøre etter forholdene. Er det glatt stryker du om du holder fartsgrensa på en isbelagt vei. Jeg hadde 25 km/t i 60 sonen i nedover bakke og ABS bremsen slo ennå ut... hadde jeg hatt 40 hadde bilen vært vanskelig å holde under kontroll. Sensor kalte kjøringen min for sikker etter timen.

 

Tusen takk for mange gode råd og tips:D

Jeg kommer også til å kjøre sakte hvis det er veldig dårlig vær/glatt. Hva mener du med 90 graders parkering?

Får man vite om det du svarer på sikkerhetsspørsmålet er riktig før man begynner å kjøre? Eller når kjøringa er ferdig?

 

 

Man stryker om man kjører sakte på en vei som er bar og oversiktlig. Er det glatt, test bremsene litt om det er klart bak deg, se litt ann hvordan hastighet de andre bilene har. Er det slaps eller sporete pga. is så BØR du kjøre roligere. Husk at de med piggdegg muligens har noe mere kontroll enn piggfrie dekk, spesielt på is. Jeg synes det er rett og slett for jæ**ig om det er isete på veien, kun snø er i orden men gammel is som har blitt sporete eller ny is som dekker hele veien er grusomt. Da bør farta halveres, de med mye kjørekunnskap, quattro og piggdekk vill muligens ikke sette pris på dette (kjør inn til siden osv ved kødannelse)

 

Med 90 graders rygging, menes med vanlig rygging inn i en parkerings plass.

Eller noe i den dur som kjøreskole læreren kalte det.

 

Angående sikkerhets spørsmålet, så fikk jeg hvertfall vite det med en gang, jeg måtte forklare hva som var vitsen med vindus spylervæske :) og litt om det. Veldig greit spørsmål.

 

Til deg som klarte deg i den situasjonen der det var snakk om vikepliktsbrudd, bremset sensor eller noe? Rørte han på foten, mot pedalen?

Vet ikke hvordan situasjonen var, oversiktlig osv, eller høye brøytekanter... men min lærer sa at ved slike brudd er det stryk.

 

Oppkjæring var ikke morsomt, men FY F*** så godt å være ferdig :)

 

Hele oppkjørings opplegget mitt kostet 25500 og var gjort, aktivt over 3 mnd.

Kjedelig dyrt, men jeg hadde knapt tatt i et ratt da jeg kom til skolen.

Lenke til kommentar
*Langt innlegg*

Tror nok alle sensorne har samme regler de må overholde. Men for det første er det lettere for en sensor og overse en liten ting hvis de har en bra dag enn en kjip dag som med alle andre folk. For det andre kan nyutdannede sensorer være mer striks til regelverket, mens de som har jobbet lenge etterhvert blir litt mer "slapp". For det tredje så tror jeg at de som stryker overdriver kraftig hvor streng sensorne er. Hvis du kjører 60 km/t inn i et lyskryss og stryker, så sier du etterpå at sensoren var kjempestreng som strøk deg fordi du kjørte "litt for fort" inn i et kryss. Hvis du stryker er sjansen for at du oppfatter sensoren som gretten større også. Hvis du står er du såpass glad at du "glemmer" om sensoren er litt gretten.

 

Ang. tidsbruk så er vel de aller aller fleste oppkjøringer mellom 45-60 min. Han som hadde kjørt i 20 min, sto han? Isåfall er det veldig rart. Hvis han gjorde en feil som han strøk på etter 20 min, så har sikkert bare sensor sagt at han kan kjøre tilbake, men hvis han sto er det veldig rart.

 

Ang. sikkerhetsspørsmål er det tilfeldig, men det er jo ikke så viktig. Har det bare fordi at da må alle elevene lære seg litt basic om bilen, som du bør kunne når du kjører opp. Lukeparkering kommer vel ann på hvor du kjører opp (kjører du opp i en by er det større sjanse pga. at du kommer til å trenge det siden det er mange slike parkeringsplasser i en by), men her i Trondheim sa kjørelærern min at du garantert ikke fikk lukeparkering ihvertfall. Det du derimot garantert får er rygging inn i luke, altså mellom to biler.

Lenke til kommentar

hei!

noen tanker om det å ha med læreren i bilen på oppkjøringa?

har dere hatt med læreren eller har dere tenkt å ha ham med? jeg klarer ikke helt å bestemme meg for dette..

 

det er jo uvant å ha noen i baksetet, og det er verre at to stykker sitter og følger med på en, enn om det bare er en... samtidig sier noen at sensor er strengere hvis læreren ikke er med?

hva synes dere?

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke ha læreren med. Hva er poenget?

 

Hvordan vet folk at sensor er strengere enn om læreren ikke er med? Har h*n kjørt opp så mange ganger kanskje, og hatt lærer med noen ganger og andre ganger ikke? Uansett, sensorer er da like forskjellig som alle andre folk, altså kommer jo alt kun an på hvordan akkurat den sensoren er. "Skremselspropaganda" hvor? oO

Lenke til kommentar
finnes ingen generelle regler for oppkjøringa, er forskjellig for alle :)

Klart det finnes generelle regler. Det blir jo som å si at man består eller ikke består ut ifra sensors humør den dagen.

 

Argumentet som blir brukt for å ha med kjørelærer er stort sett at man hvis man sttyker på dårlig grunnlag, har man lettere for å klage, så fremt kjørelæreren i baksetet er helt enig i at det var stryk på dårlig grunnlag. Men da må det jo selvsagt være på et dårlig grunnlag òg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...