Gå til innhold

Hvorfor skal jeg ikke stemme FrP? (Stortingsvalg 2009)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Latterlig!

Innvandrer=kriminell?

Wtf? Det gir ikke mening... Fint å ta alle under en kam :thumbdown:

Skjønner ikke helt hvorfor jeg gidder å diskutere med en som ikke _vil_ forstå, men men. Fakta er at en uforholdsmessig stor del av f.eks. drap blir begått av ikke-norske statsborgere. Dette er et problem. Vi må snakke om det, og deretter løse det.

Lenke til kommentar

Latterlig!

Innvandrer=kriminell?

Wtf?  Det gir ikke mening...  Fint å ta alle under en kam :thumbdown:

Skjønner ikke helt hvorfor jeg gidder å diskutere med en som ikke _vil_ forstå, men men. Fakta er at en uforholdsmessig stor del av f.eks. drap blir begått av ikke-norske statsborgere. Dette er et problem. Vi må snakke om det, og deretter løse det.

Jeg forstår godt...

Det er akkurat det at det er uforholdsmessig, at statistikken føres i prosent som gjør det så håpløst.

Det virker som om FrP snakker på grunnlag av prosentene.

Annet eksempler på at de tar alle under en kam: Jesus sa: "La de små barn komme til meg." Jeg kan ikke tro at Muhammed kan ha sagt det samme. Det var i så fall for å oppdra de til å bli terrorister...(osv...)

 

Dette er fra Carl Ivar Hagens tale i Livets Senter. Alle muslimer er ikke terrorister.

Klart 100% av de muslimene som setter seg i et fly og tar det med inn i en bygning er terrorister, men ikke 100% av alle muslimer som lever i denne verden ;)

Lenke til kommentar
Ja, men det er fremdeles svært spekulativt å sette disse to samfunnstemaene i samme bås. Man får inntrykk av at innvandring og kriminalitet er synonymt.

"man får inntrykk av", "svært spekulativt" osv. Dette tar jeg som et tegn på at du ikke har forstått et lite prinsipp, så jeg vil prøve å forklare:

 

Overskrift: "Kriminalitet" - behandler kriminalitetsproblemer.

Overskrift: "Innvandring" - behandler f.eks. kvoter, familiegjenforeninger, etc.

Overskrift: "Innvandring og kriminalitet" - behandler den ufint høye kriminalitetsstatistikken hos innvandrergrupper, derunder problemstillinger som integrering (som blir delvis behandlet under de to punktene alene også), tilrettelegging for jobber, (obligatoriske kanskje?) språkkurs, om man skal ta fingeravtrykk/gen-tester av innvandrere "just in case" og som en avskrekkning, etc. etc.

 

 

Altså: "Kriminalitet" og "Innvandring" er hver for seg to ganske generelle temaer, mens når man kombinerer dem så snevrer man inn området man jobber med, for å kunne sette igang spesifikke tiltak.

Lenke til kommentar
Det er akkurat det at det er uforholdsmessig, at statistikken føres i prosent som gjør det så håpløst.

Det virker som om FrP snakker på grunnlag av prosentene.

Kan du svare meg på hva Fanken som er håpløst med å vise statistikken i prosent? Da kan man peke på et samfunnsproblem, og åpenhet er første steg på veg til en løsning. Man må se årsaken før man finner en løsning, og årsakene ser man ikke om man fornekter problemet.

Lenke til kommentar
Det er akkurat det at det er uforholdsmessig, at statistikken føres i prosent som gjør det så håpløst.

Det virker som om FrP snakker på grunnlag av prosentene.

Kan du svare meg på hva Fanken som er håpløst med å vise statistikken i prosent? Da kan man peke på et samfunnsproblem, og åpenhet er første steg på veg til en løsning. Man må se årsaken før man finner en løsning, og årsakene ser man ikke om man fornekter problemet.

Ja, det kan jeg fanken!

Det gir alt for mange helt feil inntrykk.

Jeg vet at det er mange flere nordmenn enn innvandrer i landet(og du vet nok også det), men når det er 10% nordmenn som gjør lovbrudd og 60% innvandrer så er det ikke mange som forstår hvor mange det i realiteten er...

(de prosentene der var eksempel)

Lenke til kommentar
Du forstår ikke prinsippet av inntrykksskapelse.

Nå holder jeg snart på å sprekke, men jeg skal prøve å la vær.

 

Den overskriften skaper heller ikke noe inntrykk av at alle innvandrere er kriminelle. Det den skaper et inntrykk av, og som også er sant, er at kriminalitet blandt innvandrere er et problem som må tas på alvor.

 

Jeg husker vi hadde en person her på forumet som hatet alle innvandrere fordi en innvandrer hadde drept kameraten hans. Jeg håper ikke flere kommer med slike generaliseringer :thumbdown:

Lenke til kommentar
Du forstår ikke prinsippet av inntrykksskapelse.

Nå holder jeg snart på å sprekke, men jeg skal prøve å la vær.

 

Den overskriften skaper heller ikke noe inntrykk av at alle innvandrere er kriminelle. Det den skaper et inntrykk av, og som også er sant, er at kriminalitet blandt innvandrere er et problem som må tas på alvor.

Kriminalitet er et problem som må tas på alvor blant nordmenn også.

 

"Nordmenn og kriminalitet"

Lenke til kommentar
Ja, det kan jeg fanken!

Det gir alt for mange helt feil inntrykk.

Jeg vet at det er mange flere nordmenn enn innvandrer i landet(og du vet nok også det), men når det er 10% nordmenn som gjør lovbrudd og 60% innvandrer så er det ikke mange som forstår hvor mange det i realiteten er...

(de prosentene der var eksempel)

Jeg ser fremdeles ikke problemet. Hvor mange det i realiteten er har lite å si. Poenget ligger i at man må innse at det må være noe som gjør innvandrerne mer tilbøyelige til å bli kriminelle. Kanskje det er de som har en mer voldelig kultur? I de fleste tilfeller tror jeg ikke det. Kanskje det er mangel på / for dårlig integrering? Ja, dét var en idé; på tide å sette igang undersøkelser, og eventuelt forbedringer? Nei, la oss heller nekte å se problemet. Kan komme på flere mulige faktorer, og antakeligvis er det en kombinasjon av disse, men jeg føler ikke at jeg har god nok innsikt i problemet til å kunne uttale meg om hvilke faktorer som har mye/lite å si.

Lenke til kommentar
Hvem var det igjen?

 

Det er ikke generaliseringer det er snakk om. Det er tendenser til inntrykksskapelse... Da jeg så over FrPs nettsted (det har forandret seg siden den gang), så jeg disse to sammen og fikk negative konnotasjoner. Jeg tror at også andre kan få det og vektlegge stemmen sin deretter.

Propagandakunst er jo vitterlig ikke noe unikum for FrP. Det de dog skal ha for, er evnen til å bruke et simpelt og klart budskap som de vet går hjem hos mange.

Lenke til kommentar
Kriminalitet er et problem som må tas på alvor blant nordmenn også.

 

"Nordmenn og kriminalitet"

Da problemene knyttet til kriminalitet blandt nordmenn gjerne også er tilstede hos innvandrere, tror jeg vi gjør lurt å samle dette under punktet "kriminalitet". Men, for all del, om du finner noe som tyder på det motsatte så har jeg ikke noe imot at man behandler problemet.

Lenke til kommentar

Poenget er vel at når FrP omtaler innvandrere så er det hovedsakelig i en negativ sammenheng. En utelukkende fokusering på problemene kan være med på å føre til en stigmatisering av en gruppe og kan i seg selv være en medvirkende faktor. Stunt fra tidligere valgkamper inkluderer blant annet å legge skylden på høye boligpriser i Oslo på innvandringen, og en konspirasjonsteori begrunnet i et brev om at norske muslimer hadde planer om å ta over Norge og fjerne korset fra flagget (begrunnet i et brev som ble avslørt som falsum).

Lenke til kommentar
Ja, det kan jeg fanken!

Det gir alt for mange helt feil inntrykk.

Jeg vet at det er mange flere nordmenn enn innvandrer i landet(og du vet nok også det), men når det er 10% nordmenn som gjør lovbrudd og 60% innvandrer så er det ikke mange som forstår hvor mange det i realiteten er...

(de prosentene der var eksempel)

Jeg ser fremdeles ikke problemet. Hvor mange det i realiteten er har lite å si. Poenget ligger i at man må innse at det må være noe som gjør innvandrerne mer tilbøyelige til å bli kriminelle. Kanskje det er de som har en mer voldelig kultur? I de fleste tilfeller tror jeg ikke det. Kanskje det er mangel på / for dårlig integrering? Ja, dét var en idé; på tide å sette igang undersøkelser, og eventuelt forbedringer? Nei, la oss heller nekte å se problemet. Kan komme på flere mulige faktorer, og antakeligvis er det en kombinasjon av disse, men jeg føler ikke at jeg har god nok innsikt i problemet til å kunne uttale meg om hvilke faktorer som har mye/lite å si.

Hvor mange det er i realiteten har mye å si..

 

"Poenget ligger i at man må innse at det må være noe som gjør innvandrerne mer tilbøyelige til å bli kriminelle." - Flere nordmenn som er kriminelle...

De som har kommet fra f.eks. Iran... Si at 70% av de er kriminelle her i landet, men tror du 70% Iranere er kriminelle i Iran? Det burde du ikke tro...

Skjønner du hvorfor prosenter er villedende?

Lenke til kommentar

Er litt enig i den innvandringsproblematikken som Zethyr legger frem. FrP er det eneste partiet som har ropt ut om innvandringsproblem, mens de andre partiene har holdt en litt lavere profil, hvilke kan diskuteres var lurt eller ei.

 

Jeg husker jeg var med på skoledebatt en gang, og da dama fra FrP åpna kjeften, begynte mange å bue uansett hva hun sa. Hun sa at vi må integrere innvandrerne som allerede er her i landet før vi eventuelt slipper inn nye. Folk bua da, hvorfor? Det var jo litt lurt sagt. Men å stenge alle andre ute innen de som allerede er her har blitt "integrert" er vel litt drøyt?

 

Her. f.eks. har ikke AP egen gren om innvandringspolitikk (så vidt jeg kan se):

 

http://www.dna.no/index.gan?id=33961&subid...e85bda306adb2d5

 

Er det problematisk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...