Gå til innhold

Hvorfor skal jeg ikke stemme FrP? (Stortingsvalg 2009)


Anbefalte innlegg

Vi kan ta spørsmålet om inflasjon. FrP mener, i sterk kontrast til hva ledende økonomer på området sier, at økt pengebruk ikke vil føre til nevneverdig inflasjon

Hvor har du det fra? Noe konkret, takk.

 

Du ser kanskje ikke forskjell på Frps forslag til bruk av oljepengene og generelt økt pengebruk uten andre hensyn? Antakelig lever du i den villfarelse at Frp vil øse uhemmet av oljepengene, noe som er en løgn spredt av kunnskapsløse personer som ukritisk gjengir det de blir fortalt av sosialistvennene sine.

 

IMF lager årlige (eller annet hvert år, husker ikke i farten) rapporter om tilstanden i norsk økonomi, et punkt de pekte på som viktig, var å overholde handlingsregelen man har operert med, nettopp for å sørge for at norsk økonomi skal fremgå som stabil.

Handlingsregelen er en kunstig grense som ikke tar hensyn til eventuelle avvik. Frp vil ikke oppheve alle grenser, men vil bruke penger til å investere i fremtidig vekst.

 

Det er en grunn til at økonomer mener oljepengene burde spares for en rainy day senere.

Heller ikke Frp mener at vi skal bruke opp oljepengene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du tenkt til å svare konkret for deg, Dark Knight, eller var det bare en usaklig utblåsning du hadde?

 

fordi Frp er kun opptatt med å spy ut penger og føre inflasjon, ikke tenke på miljø, dårlig velferd, snevert syn på innvandring osv osv.

At Frp ikke er det fremste miljøpartiet i Norge er det vel ikke så mange som nekter for, men alt det andre der blir bare for dumt. Jeg ser på måten du skriver på at du ikke engang skjønner hva det du selv skriver betyr. "Spy ut penger og føre inflasjon"? Hva er det da liksom?

 

Nei, her er det rene fordommer fra en krabat som ikke har satt seg inn i Frps politikk. Ta f.eks. innvandringspolitikken, der de andre nå begynner å gjenta det Frp har sagt i mange år.

 

Som Dark Knight er det veldig generelle uttalelser du kommer med, sannsynligvis fordi du ikke har peiling på hva du snakker om. Men du skal få sjansen til å motbevise dette:

 

Hva mener du med "dårlig velferd" og "snevert syn på innvandring", og hva mer er det siden du skriver "osv. osv."?

 

så her blir det rødt.

Ikke overraskende. Men selv på høyresiden er det folk som ikke har peiling på hva Frp står for som uttaler seg om partiet likevel.

du kan vri så mye du vil på det, jeg kan sikkert lese partiprogrammet dems, men fremdeles vil jeg ikke like Frp sin politikk. akkurat nå gidder jeg ikke å ramse det opp.

Lenke til kommentar
Du ser kanskje ikke forskjell på Frps forslag til bruk av oljepengene og generelt økt pengebruk uten andre hensyn? Antakelig lever du i den villfarelse at Frp vil øse uhemmet av oljepengene, noe som er en løgn spredt av kunnskapsløse personer som ukritisk gjengir det de blir fortalt av sosialistvennene sine..

Klarer du holde et innlegg uten personangrep? FrP er for økt bruk av oljepenger, og mot handlingsregelen.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/po...icle1112137.ece

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/po...icle1112138.ece

 

Jeg gidder ikke lete for lenge og tok de første linkene jeg fant.

 

Handlingsregelen er en kunstig grense som ikke tar hensyn til eventuelle avvik. Frp vil ikke oppheve alle grenser, men vil bruke penger til å investere i fremtidig vekst.

Kunstig grense as it may be, den er nødvendig for stabilitet i økonomien. Fra IMF

 

Directors agreed that the fiscal guidelines-which require that the non-oil central government structural budget deficit be set equal to the long-run real return on the assets of the Government Petroleum Fund, assumed to be 4 percent-have helped to sustain broadly prudent fiscal policy. They appreciated the authorities' efforts to contain the non-oil deficit by restraining spending growth. In this regard, they welcomed the revised 2005 budget, which will use extra oil revenues to reduce the non-oil deficit, thereby bringing forward the date when the fiscal guidelines are achieved to 2008. At the same time, however, Directors emphasized the need for continued fiscal restraint, especially in the run-up to the elections later this year, to deal with the projected costs of population aging. They were concerned that the further breaching of the fiscal rule might damage the credibility of fiscal policy. They therefore called on the authorities to take advantage of the current favorable economic climate to comply with the fiscal guidelines as quickly as possible. Most Directors further recommended that the guidelines be reinforced by a medium-term fiscal plan, building on existing multi-year fiscal projections and ceilings for spending growth. Directors welcomed the 2005 tax reform, which eliminates some distortions and promotes employment. However, they noted that weaknesses in the tax structure remain-particularly the bias in favor of residential investment-and that spending restraint will be needed to offset the expected adverse revenue effect.

http://www.imf.org/external/np/sec/pn/2005/pn0575.htm

 

Handlingsregelen, som IMF understreker viktigheten av å overholde, er FrP imot.

Lenke til kommentar
FrP er for økt bruk av oljepenger, og mot handlingsregelen.

Før du uttaler deg, lest Frps program. De er ikke mot handlingsregelen fordi de vil bruke masse penger. De er mot den fordi den er ensidig begrensende, og tar ikke hensyn til situasjonen.

 

"Økt bruk av oljepenger" er herlig vagt, men får selvsagt den ventede effekten: Skremselspropaganda! Frp vil bruke opp oljepengene!

 

Men det er løgn fra ende til annen. Frp vil muligens bruke litt mer, ikke minst på å stable på beina en industri som kan holde Norge gående i fremtiden også.

Lenke til kommentar
Nå er du uærlig igjen. Du klippet bort delen der jeg sa at du prøvde å gi inntrykk av at Frp ville sløse med oljepengene.

Pussig, jeg skrev to ting: FrP ønsker bruke mer oljepenger, og FrP er mot handlingsregelen. Det rare er at begge deler stemmer. Jeg mener selvsagt deres ønske om pengebruk er sløsing, noe bruk over evne vel må kalles å være?

Lenke til kommentar

Norge har evne til å bruke mer av oljepengene. Om de brukes rett kan de få større utslag enn om vi bare venter med det. Vi må tørre å ta sjanser for å komme noen vei - det var slik Norge kjempet seg opp av fattigdommen, og det er slik Norge må fortsette. Vi må ikke bli for konservative og ikke tørre å radikalisere oss, gjør endringer som faktisk gjør reelle endringer.

Lenke til kommentar
Hvorfor stemmer ikke mange av dere Høyre? Jeg synes synd på Erna og Torbjørn pga. det med KrF...

Fordi Høyre er det realistiske alternativet på høyresiden. Høyre er ærlige, og gir ikke inntrykk at man kan få både reduserte offentlige inntekter og økte offentlige utgifter på en gang.

 

FrP sier nettopp dette; "vi skal både ta inn mindre og bruke mer".

 

Det høres jo veldig behagelig ut, men må man ikke skape verdier før de kan nytes? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Norge har evne til å bruke mer av oljepengene. Om de brukes rett kan de få større utslag enn om vi bare venter med det. Vi må tørre å ta sjanser for å komme noen vei - det var slik Norge kjempet seg opp av fattigdommen, og det er slik Norge må fortsette. Vi må ikke bli for konservative og ikke tørre å radikalisere oss, gjør endringer som faktisk gjør reelle endringer.

Det er vel ingen som er uenige i det. Det springende punkt er vel hva det skal brukes på.

 

Personlig er jeg for å bruke pengene på prosjekter som er selvfinansierende. Andre tror tydeligvis at billig børst, bensin og firefelts motorvei skal redde landet i fremtiden. Intet tyder på at dette er selvfinansierende.

 

Og forresten, til dere som hevder at alkoholavgiftene er skyld i det uheldige drikkemønsteret i Norge; all forskning viser at forbruket øker når prisen går ned og tilgjengeligheten går opp. Norge er forøvrig et av de landene i den vestlige verden hvor vi drikker minst alkohol.

 

Dette sparer vi MILLIARDER på årlig i form av lavere utgifter i helsevesenet.

 

At alkohol kan være gunstig i små mengder (et glass eller to med vin om dagen) stemmer, men i land som Frankrike og Italia blir så mange syke/dør av f.eks. leversvikt og ulykker at gevinsten langt overskygges av kostnadene forbundet med liberal alkoholflyt.

Lenke til kommentar
Det er vel ingen som er uenige i det. Det springende punkt er vel hva det skal brukes på.

Det er vel egentlig veldig mange som er uenige i det. Og som spår rentestigning osv. - konservativ overforsiktig tankegang som forsåvidt alltid har holdt landet tilbake. FrP er for å bruke mer oljepenger, og det er fint, MEN de vil bruke det på, som PureTamil sier, billigere sprit, bensin osv - bortkastet. Men jeg er enig i at det kan brukes mer på bl.a eldreomsorg. Men også så mye mer! Som forskning! Noe som er viktig for Norges fremtid!

 

new_yes.gif Tilrettelegg for industri her i Norge også!

Nettopp, men ikke bare industri... Vi må huske at samfunnet utvikler seg, vi får mer og mer servicerettet næring, ITbasert osv. - noe som selvsagt er veldig viktig i utformingen av Norges fremtid. Og da en fremtid for norges BEFOLKNING, ikke for utenlandsk storkapital.

Endret av Decline
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...