Gå til innhold

Extreme Edition 955 avslørt?


Anbefalte innlegg

Ja ja... Ser ut som om de nye prosessorene krever nytt hovedkort igjen da! :!:

 

Presler kommer ut i fra dette til å kreve 975 chipset, ergo alle som har kjøpt nytt hovedkort for å kjøre dagen Pentium D prosessorer må kjøpe enda et nytt hovedkort... Noen som vet om dette kommer til å gjelde Cedar Mill prosessorene også?

 

Her bør intel lære av AMD... Oppdaterte en maskin med socket 939 nå i helgen. Det var et ASUS A8V Deluxe hovedkort med VIA K8T800Pro chipset. Oppdaterte bare BIOS, og vips smekke inn en X2 3800+ dual core CPU

 

Skjønner egentlig ikke hvorfor så mange er opphengt i at en må ha nytt hk, de fleste skifter da vitterlig hk når de kjøper nye cpuer, dessuten er jo dette samme "problemet" med amd. Først kom de med 754 så 939for å få dualram og neste utgave kommer jo over nyåret for å få støtte for DDR2.

Skjønner du ikke det altås? Den maskinen jeg nevnte over hadde det vært uaktuelt å bytte hovedkort på, da Matrox AGP kortet som allerede sitter der var mer enn bra nok til bilderedigering mm.

 

Intel krever nå at du bytter hovedkort for å få støtte for dualcore 8-serie CPU'er, også nytt hovedkort igjen på nyåret til dual-core 9-serie.

 

AMD sitt bytte var tross alt for en ny socket med bedre minne-kontroller osv.

 

Edit: Trykkleif... :innocent: Takk Snekker'n

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nytthovedkort med nytt brikkesett som fremdeles er under utvikling.

 

Dette blir dyrt og det krever nok sitt når det gjelder kjøling. Slik er det bare. Mere duppeditter på mindre plass vil alltid øke behovet for kjøling.

Skjønner egentlig ikke hvorfor så mange er opphengt i at en må ha nytt hk, de fleste skifter da vitterlig hk når de kjøper nye cpuer, dessuten er jo dette samme "problemet" med amd. Først kom de med 754 så 939for å få dualram og neste utgave kommer jo over nyåret for å få støtte for DDR2 .

Det er jo litt individuelt hvor mye man bryr seg om det, men AMD er da vitterlig ikke like ivrig på å introdusere nye CPUer som krever nytt hovedkort som intel. For meg personlig er det relativt lite relevant, selv om det til tider er kjkt å få tak i nye ting til hovedkortet (evt et hovedkort med bedre features til en eldre CPU).

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det med stadig nye brikkesett...:

Har ikke dette vært Intel's "path"/"uvane" hele veien i Pentium's historie da?

Det er/har jo vært laget langt flere Intel brikkesett enn tilfellet er for AMD.

Om det er en ulempe.. tja..

ATW har ett godt poeng i at det er "kjekt" å kunne oppgradere ett HK med en nyere CPU, men når du ser hva den "alminnelige nerd" gjør så er det ikke noe poeng i det hele tatt..

AMD-"freaken" er jo klart værst i så måte.. det byttes/oppgraderes HK/Chipset i ett "slitende renn".. :p

Lenke til kommentar
Nytthovedkort med nytt brikkesett som fremdeles er under utvikling.

 

Dette blir dyrt og det krever nok sitt når det gjelder kjøling. Slik er det bare. Mere duppeditter på mindre plass vil alltid øke behovet for kjøling.

Skjønner egentlig ikke hvorfor så mange er opphengt i at en må ha nytt hk, de fleste skifter da vitterlig hk når de kjøper nye cpuer, dessuten er jo dette samme "problemet" med amd. Først kom de med 754 så 939for å få dualram og neste utgave kommer jo over nyåret for å få støtte for DDR2 .

En ting er ihvertfall vanlig, hver gang enten amd eller intel kommer med en cpu som krever nytt hovedkort vil dette hovedkortet ligge høyere i pris en stund.

 

F.eks ASUS A8N-SLI Deluxe

https://prisguiden.no/hovedkort/asu...tory/24029.html

 

Fra det ble lansert til nå så har det fallt fra 1453,- til 1210,- idag

 

Ta f.eks overgangen fra nforce3 til nforce4 på s939 - null forskjell i ytelse, men dyrere fordi hovedkortet er nytt. ... også må man nesten ha nforce4 for å få brukt de nyeste skjermkortene...

 

Det er ikke akkurat noen krise, men må si meg enig i at Intel spyr ut cpu'r med stadig nye krav til chipsett...

Lenke til kommentar
Skjønner egentlig ikke hvorfor så mange er opphengt i at en må ha nytt hk, de fleste skifter da vitterlig hk når de kjøper nye cpuer, dessuten er jo dette samme "problemet" med amd. Først kom de med 754 så 939for å få dualram og neste utgave kommer jo over nyåret for å få støtte for DDR2.

 

Jeg misliker sterkt Intel sin strategi med nesten å utgi et brikkesett pr. CPU de lager(ja , jeg overdriver her)

Jeg hadde også håpet at S939 for AMD var kommet som en ny "Stayer" , men der tok jeg desverre feil! :(

 

Hadde ikke A64 hatt integrert minnekontroller så hadde vel kanskje ikke bytte til ny sokkel vært nødvendig?

 

Kremen innen oppgraderingsmuligheter er for min del socket-A

Har en filserver kjørende på en eldgammel Duron 800Mhz , men skal ikke mere enn 500kr for å investere i en brukt XP2500 eller høyere , og vips , så har du ytelse som fremdeles den dag i dag ikke er så verst! :thumbup:

 

Nei jeg venter til slutten av neste år når Intel kommer med noe helt nytt og går det som jeg tror tar de da tilbake ytelsestronen og da er det falvel amd, akkurat som det var farvel Intel da A64 kom 

 

Hehe , du har skjønt det! :thumbup:

Aldri helt skjønt "fanboys" som på død og liv enten skal holde med AMD eller Intel.

Endret av dkvam
Lenke til kommentar

Det med nytt brikkesett hadde vært forståelig dersom det var gode grunner for det, men det virker som Intel krever nytt brikkesett bare for å være sikker på at ingen skal oppgradere det gamle systemet sitt uten å kjøpe brikkesettet deres samtidig. Det intel gjør virker teknisk sett helt unødvendig og det irriterer meg. Her skal AMD ha applaus for i det minste å gi oss muligheten til å oppgradere CPU uten å måtte oppgradere hovedkortet.

 

Ellers så ser jeg ikke på denne som særlig spennende. 2x2MiB L2 cache er ikke spesielt å skryte av siden ytelsen ikke økte spesielt mye sist de økte fra 1 til 2 MiB (på enkeltkjerne P4 5xx til 6xx). Så mye som 2MiB cache lider sterkt av "diminishing returns", altså at det gir mindre og mindre effekt på ytelsen jo mer man øker den. Selv Celeron D med sine 256 kiB L2 cache yter jo greit i forhold til likt klokkede Pentium4 med 1 og 2 MiB L2 cache. Jo mer man øker cache jo mindre ytelsefrobedring får man. Det blir nærmest som et tomt salgsargument ala trege skjermkort med alt for mye minne.

 

Raskere FSB vil nok gi en del ytelseforbedring, særlig på grunn av at minnebåndbredden til raske DDR2-moduler utnyttes bedre.

 

Viritualisering er nok det mest spennende her, men det kommer jo på alt annet også så det er ikke noe unikt argument for akkurat denne Ekstremutgaven.

 

Ekstremutgave betyr som vanlig også ekstrem pris. Dermed er den ganske lite spennende i utgangspunktet.

 

Nei, det som blir spennende er nok bikkjeslagsmålet mellom Intels Conroe og Athlon64 X2 65nm på Sokkel M2. EE955 er ikke med i dette slagsmålet men vil vel stille seg på sidelinjen slik Pentium4-prosessorene har gjort for bærbare PCer det siste året.

Lenke til kommentar
Ellers så ser jeg ikke på denne som særlig spennende. 2x2MiB L2 cache er ikke spesielt å skryte av siden ytelsen ikke økte spesielt mye sist de økte fra 1 til 2 MiB (på enkeltkjerne P4 5xx til 6xx). Så mye som 2MiB cache lider sterkt av "diminishing returns", altså at det gir mindre og mindre effekt på ytelsen jo mer man øker den. Selv Celeron D med sine 256 kiB L2 cache yter jo greit i forhold til likt klokkede Pentium4 med 1 og 2 MiB L2 cache. Jo mer man øker cache jo mindre ytelsefrobedring får man. Det blir nærmest som et tomt salgsargument ala trege skjermkort med alt for mye minne.

Teorien din om diminishing returns er selvfølgelig korrekt, men du konkluderer for kjapt når det gjelder 1MiB vs. 2MiB. Bare fordi du har sammenligningsgrunnlag mellom 1 og 2 MiB på 90nm prosessen betyr ikke dette at forholdet også gjelder for 1MiB i 90nm vs 2MiB i 65nm. Grunnen til at 2MiB versjonene av P4 (600 serien) ikke fikk noen nevneverdig ytelsesøkning i forhold til 1MiB P4 (500 serien) var at latency gikk opp sammen med størrelsen. Det er ikke usannsynlig at denne latencyen er justert ned igjen på 65nm prosessorene. Derfor kan 2MiB sparke bra fra seg for alt vi vet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
cache latencyen går opp når cache størrelsen går opp...

que?

 

Edit. OK ble i allefall ikke mer klok etter at du redigerte innlegget. Hva var poenget?

Trosse retningslinjene om bastante uttalelser kanskje? :)

Lenke til kommentar
cache latencyen går opp når cache størrelsen går opp...

que?

 

Edit. OK ble i allefall ikke mer klok etter at du redigerte innlegget. Hva var poenget?

Trosse retningslinjene om bastante uttalelser kanskje? :)

Enten er jeg fortsatt bakfull etter helga eller så gir verken du heller mye mening her. Hva om vi begynner med å skrive fullstendige setninger?

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Det ser ut til å være en dyr affære å holde tritt med Intel for tiden - de kommer jo ut med nye brikkesett oftere enn hovedkortprodusentene kommer med BIOS-oppdateringer :p

 

Iløpet av et snaut år så har Intel kommet med en rekke brikkesett for P4/Pentium-D/Pentium EE: i915, i925X, i925XE, i945, i955X og nå senest altså i975X.

 

6 brikkesett på 1 år synes jeg blir litt i drøyeste laget, spesielt når det bare er tilsynelatende små forskjeller mellom dem. Det er iallefall ganske tydelig at det er brikkesett-avdelingen i Intel som styrer skuta for tiden og ikke prosessor-avdelingen...

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...