Gå til innhold

Få gratisversjon av Opera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Et bra tiltak i utgangspunktet, men satt i lys av at man får like bra(eller bedre?) browseralternativ helt gratis 365 dager i året så er ikke tiltaket så bra likevel. Brukte mye Opera før men ga opp helt etter kræsj-versjonen som ble sluppet for et par måneder siden. Går nok ikke tilbake etter dette stuntet men fikk nå tusket til meg en kode for senere bruk dersom det skulle skje noe revolusjonerende nytt på Opera fronten slik at de igjen blir det beste browseralternativet.

Nå er jo faktisk en del av oss av den mening at det ikke finnes noe browser alternativ som er på noen måte bra nok i forhold til opera.

 

Kræsj versjon? er meg ukjent, kanskje du brukte en ustabil java ver. *shrug*

Lenke til kommentar
Er det forresten noen som vet hvordan jeg skifter oppførselen på lukking av tabs? Jeg vil ha lukkingen sånn som i Firefox: Når man lukker f.eks tab 3 av 5 så vises tab 4 etterpå. Når man lukker tab 4 så vises tab 5. Når man lukker den også så vises tab 2 osv. Edit: Jeg fant det ut: Preferences -> Advanced -> Cycle pages. Edit2: Jeg trodde jeg fant ut av det, men det blir ikke sånn jeg vil ha det med noen av valgene.

 

En annen ting jeg savner fra Firefox er BBcode-plugin. En plugin som gjør det svært enkelt å sette inn forumets BB-code. F.eks hvis jeg skriver "Link" og har en URL på utklippstavla så markerer jeg bare ordet og velger "Clip board -> Make URL".

Er du sikker på at du ikke er ute etter Preferences, Advenced, Cycle pages, "Cycle in pagebar order"?

Og BBcode får du til opera, pokker du kan lage en simpel versjon selv på ikke mange minuttene. * May take longer...

 

Jeg vil anbefale de fleste å endre GUI'et og menyene i opera selv slik det passer deg selv. Her er min tidlig beta høyreklikkmeny f.eks KLIKK

 

Nå er jo faktisk en del av oss av den mening at det ikke finnes noe browser alternativ som er på noen måte bra nok i forhold til opera.

 

Kræsj versjon? er meg ukjent, kanskje du brukte en ustabil java ver. *shrug*

Jeg er helt enig med deg at det er ingenting som kan erstatte Opera, og når det gjelder "krasj versjonen" så tror jeg det var Opera 8.00 som hadde problemer med noen phpBB forumer. 8.01 kom fort ut og fikset problemet.

 

Firefox er et veldig bra helårlig alternativ synes nå jeg. Skal sjekke hva Opera er for noe. Tror ikke de skal klare å gjøre meg så avhengig som noen hevder de har blitt.

Jeg tror at dersom du endrer browseren litt etter slik du vil ha den (lager egne kappelister, makroknapper, søk, menyer, panels, hotkeys og mousegestures) og bruker f.eks BACK mye og finner ut mange av opera sine hurtigtaster (CTRL+scroll og CTRL+MOUSE3, MOUSE2+scroll, MOUSE1+MOUSE2 og MOUSE2+MOUSE1 (disse er forward og back, veldig hendig om du har toknappers mus)) så tror jeg du raskt innser hvor mye mer behagelig surfing kan bli. En av disse dagen når jeg gidder skal jeg f.eks lage et "piratsøk" hvor jeg skriver "p søkeord" (eller dobbeltklikker på at ord og velger "YARRR") og så setter jeg i gang et søk på de X (tall ikke XXX :) )største warezsidene.

 

Ellers vil jeg oppfordre Opera til å legge inn innstillinger for å slå av alskens tillegg på en genial måte. Det er her de kan vinne kunder slik som meg. Få vekk Flash, bilder fra andre URL'er enn hovedsiden du besøker med mer.

Her vil jeg si at Opera ligger litt bak FF, men om du med fresh opera trippelklikker uten tabs og søker etter "ad" (du kommer til opera sin side) finner du nok ferdige filter.ini osv som hjelper deg godt på vei. Dersom du så lærer deg hvordan du editerer opera sine menyer kan du så f.eks lage et høyreklikvalg på bilder med "block all images from this host". Flash skrur du vel av med F12, "enable plug-ins".

 

Im lov'n it Opera.gif:love:

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Et bra tiltak i utgangspunktet, men satt i lys av at man får like bra(eller bedre?) browseralternativ helt gratis 365 dager i året så er ikke tiltaket så bra likevel.

Joda. Dette gjør Oera gratis 365 dager i året også. Det eneste Firefox var bedre på var pris. Nå er det ikke lenger noen unnskyldning for å bruke den istedenfor Opera :)

 

 

Er jo greit å ha lovlig lisens som er lovlig å bruke på mer en 1 PC

Det er allerede lov til å registrere Opera så mange ganger du bare vil på PCer du eier selv.

Lenke til kommentar
Nå er det jo bortkastet å bruke Firefox etter min mening... Opera er bedre på nesten alle måter! :w00t:

Jo Opera er en meget bra alternativ om dog ikke like fleksibelt. Problemet er bare at dersom du ikke fikk med deg dette stuntet så er ikke Opera gratis lenger. Firefox kan man laste ned og bruke gratis 365 dager i året. Og da slipper man dette tøyset med adware og registreringskoder også.

Lenke til kommentar

Jeg har oppdaget en del smådetaljer som jeg ikke liker med Opera samt en del detaljer leg liger veldig godt. (Zoomen er glimrende, mens måten man lukker tabs på krever som regel 2-3 ganger så mange pek-og-klikk for min del. (Mouse-gestures er uaktuellt siden jeg er svært glad i å markere teksten etter hvert som jeg leser den). Det er an en eller annen merkelig grunn også vanskeligere å bruke knappene over der man skriver innlegg fordi markøren flytter seg feil. Dette gir mindre effektiv innleggs-skriving. (sammen med BBcode-pluginen jeg fortsatt mangler men skal lete litt mer etter) I Opera er det også vanskeligere å åpne bokmerker i bakgrunnen (krever flere pek-og-klikk). Ellers tenkte jeg å teste Opera ut uka og prøve å tilpasse alt slik jeg vil ha det, men har en misstanke om at det ryker ut igjen denne gangen også.

Lenke til kommentar
mens måten man lukker tabs på krever som regel 2-3 ganger så mange pek-og-klikk for min del. (Mouse-gestures er uaktuellt siden jeg er svært glad i å markere teksten etter hvert som jeg leser den). Det er an en eller annen merkelig grunn også vanskeligere å bruke knappene over der man skriver innlegg fordi markøren flytter seg feil. Dette gir mindre effektiv innleggs-skriving. (sammen med BBcode-pluginen jeg fortsatt mangler men skal lete litt mer etter) I Opera er det også vanskeligere å åpne bokmerker i bakgrunnen (krever flere pek-og-klikk). Ellers tenkte jeg å teste Opera ut uka og prøve å tilpasse alt slik jeg vil ha det, men har en misstanke om at det ryker ut igjen denne gangen også.

Lukke tabs kan du gjøre med ctrl+W, bla gjennom med 1 og 2, eventyuelt høyreklikk+scroll.

 

Bokmerker kan åpnes fort med ctrl+alt+b, eller du kan få opp en liten marg på siden ved å trykke på siden! Denne margen kan du velge hva skal vise; Transfers, history, bookmarks osv

 

Nei dette var ikke en god unskyldning nei ;)

Lenke til kommentar

Det var mye hurtitaster der ja. Jeg får vel lære meg de nå når jeg prøver Opera.

 

Angående bokmerker så var det ikke helt det jeg mente. Jeg tenke på når man skal åpne et bokmerke så må man først trykke ny tab, deretter trykke p bokmerke. I firefox trenger man ikke trykke nye tab, men bare klikke med midttasten på bokmerket så åpner det seg automatisk i en ny tab som ligger bak den siden man holder på med. Det samme gjelder startsiden sin. I Opera må man trykke ny tab og så på startsideikonet. I FF klikker man bare rett på startsideikonet med midttasten. (mindre sikte-peke-klikke = mer effektivt)

 

Hvis man skal lese flere saker, f.eks nyheter på en nyhetsside eller tråder i forumet så klikker man i FF bare med midttasten på f.eks de 10 sidene man vil lese så åpner de seg i bakgrunnen. Greit nok både i opera og firefox. Men når man vil skumlese disse sakene en etter en og lukke de så må man i Opera altså trykke Ctrl-W, så sikte og klikke på en av de andre tabene. osv. sikte og kikke for hver gang. I firefox trenger man bare å holde musa over krysset for lukk den åpne taben, og klikke hver gang man vil lukke. Ingen sikting mellom hver gang. Når en tab lukker seg så går den automatisk til neste tab til høyre, til det er tomt, og så går til venstre til det er tomt. Dette mener jeg er effektiv surfing med mye mindre flytting av blikket, sikting, klikking osv. Hittil virker altså firefox betydelig mer effektivt for meg, men jeg har ikke gitt opp ennå å bli overbevist av Opera. Som sagt tidligere så savner jeg Operas Zoom veldig i Firefox. Her skal det prøves noen dager til :yes:

Lenke til kommentar

Simen1 : Det er litt vanskelig å forstå akkurat hva du mener, men jeg kjenner meg hvertfall ikke igjen i det første avsnittet ditt.

Det kan være at det du er ute etter er å gå til settings for "windows" og skru av "reuse existing page", eller bare holde inne shift for å åpne i nytt vindu og ctrl+shift for nytt vindu i bakgrunnen.

Med "reuse exist...." vi du da få en ny tab i det du velger et bookmark eller velger homepage.

 

Når det gjelder det siste avsnittet så er jeg heller ikke helt med på hva du mener, men jeg tror en løsning er at du holder musepekeren over den aktive taben og bruker mouse3 for å lukke den for så å trykke mouse1 for å aktivere den som tok dens plass (tabben som før var et steg til høyre).

Lenke til kommentar

Tror du må prøve Tabs i Firefox får å forstå hva Simen1 sikter til.

 

Du kan lukke Tabs med å klikke på den røde X (krysset) knappen. Enig i at det er genialt. Du er ikke nødt å flytte på muspekeren sier jo Simen1. Det er helt riktig, og ganske genialt.

Lenke til kommentar

Jeg bruker FF dersom jeg kommer over sider som Opera ikke liker. Da har jeg en "Open this page in FF" knapp. Jeg vet hva han mener med den røde knappen, men den knappen er jo Opera også bare plasert litt lengre opp.

Dersom han vil ha en knapp på samme plass så kan han f.eks plasere DENNE knappen hvor han vil i GUIet.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Simen1:

Du må ikke åpne en ny tab for å åpne nytt bokmerke. Er mange forskjellige måter å gjøre det på:

 

1) I addressefeltet skriver du nickname til bokmerket ditt og trykker ctrl+enter (hvis du har lagret bokmerket med nickname- noe du bør gjøre!)

2) Trykk F4 for å få frem sidebar og velg bokmerke ved å bruke midtre-musknapp eller holde inne shift når du klikker det.

3) samme som over, men ved å bruke bookmark-menyen i stedet.

 

Angående BB-codes, så er det også mulig. Jeg har i alle fall lagt til en knapp som gjør at hvis jeg merker opp tekst, og klikker på knappen, spretter den oppmerkede teksten frem i quote-tag i fast-reply boksen :) Burde være mulig å få det til med andre tags også.

Lenke til kommentar

Jeg takker for mange gode tips :thumbup:

 

Tipset til JohndoeMAKT med den knappen fungerer utmerket. Da er jeg ett problem mindre :) (Jeg skjønner ikke hvor han fikk den knappen fra men det er nå så.)

 

Rekkefølgen på tabs står fortsatt igjen siden jeg ikke får det til på FF-måten med noen av valgene. Av en eller annen merkelig grunn så fungerer det ikke å skifte til "cycle in page bar order" her hos meg. Mulig dette er en bug i min Opera 8.02 build 7680 siden det virker låst til "Cycle in recently used order" samme hva jeg gjør.

 

Lurifaksen:

Triks nr 1 fikk jeg ikke til å fungere. Nærmere bestemt var det ctrl-enter som ikke fungerte som forventet. Det åpnet bokmerket i samme vindu, og ikke et nytt slik jeg ønsket. Hverken med høyre eller venstre ctrl funket det slik jeg ville. (Jeg synes også det å legge inn nick på bokmerker virket som en ganske tungvint metode generellt sett. Også bruken av nick synes jeg er tungvint siden det krever at jeg flytter begge hendene til tastaturet og tilbake til mus og bordkant/kopp/glass/kalkulator.)

Triks 2 fungerte som det skulle. Takk for det :) Nå har jeg kommet ennå et stykke på vei.

Triks 3 fungerte ikke. Når jeg klikker med midtre museknapp i bokmerkemenyen skjer det ingen ting.

 

For å fikse det med BBcode trenger jeg en BBcode-plugin eller en oppskrift på hvordan jeg lager de menyene selv. (noe tungvint om jeg må lage det selv, men jeg skal gjøre et forsøk om det er eneste utvei)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Simen1: Skulle være SHIFT+Enter :blush:

Ang 3 - dette fungerer her - første gang du trykket på midtre museknapp skal opera spør hva du vil bruke knappen til. Åpne i bakgrunnen er standard - mulig du valgte noe annet? I så fall, gå inn i i instillinger --> Adcanced --> Shortcuts --> "Middle click options" --> Open in background page.

 

Akkurat det synes jeg er utrolig praktisk - når jeg blar gjennom forumet f.eks. trykker jeg på midtre museknapp på alle linkene som er interessante, og blar gjennom de senere.

Lenke til kommentar
Ja da må jeg bare laste ned Opera jeg også... :whistle:

Blir spennenes å se, jeg som liker så godt Firefox nå :love:

Prøvde det samme å teste FF etter å har vert trofast Opera bruker i over ett år, det var ett dødfødt forsøk. Opnådde bare frustrasjon av å bruke FF :!: Da mener eg ikkje bare teste det i 20 min ellernoe, brukte FF i en ukes tid før det blei sletta permanent :thumbup: Men en god netteleser det er det uten tvil, men litt overhypa vil eg si ;)

Word!

 

Nei, det reklamebanneret brydde meg aldri noe særlig, og pappa har jo allerede to lisenser (en for 7.x og en for 8.x), så jeg kunne brukt de. :) Men uansett, flott gjort av Opera! ^^

Lenke til kommentar
Tipset til JohndoeMAKT med den knappen fungerer utmerket. Da er jeg ett problem mindre :) (Jeg skjønner ikke hvor han fikk den knappen fra men det er nå så.)

http://nontroppo.org/tools/buttonmaker/

 

Dersom du går til Opera sin side, velger community, forum og Customize Opera finner du veldig mye kjekt, du kan f.eks gjøre slik at den knappen har flere funksjoner etter hvor lenge du trykker den inn, eller å legge til en menydropdown på den.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...