Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Nå har jeg aldri brukt Ludvig (og takk gud for det), men en tung stridssekk er sinnsykt vond å gå med i lengden. F.eks synes jeg det er værre å gå langt med 30-35 kg i Reconpack enn 10-15 kg i stridssekken. Der hvor stridssekken gjør at all vekten hviler på skuldrene, har Reconpacken et bra hoftebelte som kan lette mye (nesten all, hvis man foretrekker det) av vekten av skuldrene. Kjenner det uansett i beina i oppoverbakkene riktignok...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg aldri brukt Ludvig (og takk gud for det), men en tung stridssekk er sinnsykt vond å gå med i lengden. F.eks synes jeg det er værre å gå langt med 30-35 kg i Reconpack enn 10-15 kg i stridssekken. Der hvor stridssekken gjør at all vekten hviler på skuldrene, har Reconpacken et bra hoftebelte som kan lette mye (nesten all, hvis man foretrekker det) av vekten av skuldrene. Kjenner det uansett i beina i oppoverbakkene riktignok...

 

Stridssekken er mye mer behagelig enn ludvig-sekken, men om Reconpack tilsvarer det vi kaller storsekk forstår jeg godt at denne foretrekkes foran stridssekken :)

Tror aldri jeg har blitt sliten i beina når jeg har gått med ludvig-sekk. Rygg og skuldre derimot ...

Lenke til kommentar

Det beste med ludvig'en er jo de gode 2 - 3 cm brede skinnstroppene til skuldrene... På beretløpet \ første feltuka vår traska vi rundt omkring med ludvig med stridssekk festet utenpå denne igjen. Hat er vel et greit ord for oppsummering, men heldigvis sørget 2 - 3 grader og konstant regnvær for at vi ikke ble overopphetet.

Lenke til kommentar

Vi har utdelt stridssekken. Jeg synes ikke den er god i det hele tatt! For det første ryker klips og reimer i et sett, den er av generell dårlig kvalitet og er ikke god å gå med. Det siste kan komme av at vi må stappe hele 3. linje pluss lagsutstyr oppi den og dermed nærmer vekta seg fort 20-25 kilo (fordelt på to tynne stropper og et dårlig hoftebelte)... :(

Lenke til kommentar

Det pleier stortsett å være Ludvigen som blir brukt, men på FOS i år gikk de over til en annen storsekk, en 85 liter Bergans sekk 20110707SJ003.jpg

 

Ellers er det stridssekken som har blitt vist over.

 

Ved andre opptak bruker de gjerne standard Recon Pack 125 liter: Norrona.jpg

Endret av inf2k
Lenke til kommentar

Skjønner ikke alt hatet mot Ludvigen. Om man stilte den inn korrekt, og pakket korrekt, var det en helt ypperlig sekk. Rygg og skuldre fikk ikke mye mer påkjenning enn man ville fått av en hvilken som helst annen sekk.

Vel, min erfaring er at i de ukene Ludviken er mest i bruk (rekrutten), så er det sjeldent man får anledning til å pakke riktig - alt skal med og da blir det tungt. Vi fikk heldigvis også splintvest (det var i hvert fall heldigvis under marsj med Ludvik), noe som fordelte vekten litt jevnere over skuldre og hindret rammen i å gnage altfor mye i ryggen.

 

Og det er jo også en kjensgjerning at designet på Ludviken er avlegs. Alle moderne storsekker har feks. hoftebelte og langt flere justeringsmuligheter enn Ludviken. Så jo, den belaster nok rygg og skuldre mer enn (gode) moderne sekker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke alt hatet mot Ludvigen. Om man stilte den inn korrekt, og pakket korrekt, var det en helt ypperlig sekk. Rygg og skuldre fikk ikke mye mer påkjenning enn man ville fått av en hvilken som helst annen sekk.

 

Når ALLE de andre sekkene Forsvaret bruker er langt bedre, da blir det hat når man får Ludvigen.

Lenke til kommentar

Da får du nok fort en ny. I Heggelia har de vel 2 10fotere fulle av ludvig-sekker.

 

Da vi dimmiterte la de heller ikke skjul på at de ikke talte sekkene. Trengte man ekstra plass på flyreisa hjem, eventuelt et minne, er det nok særdeles få som anser deg som kriminell om du "låner" med deg denne hjem. Ikke at jeg oppfordrer til tyveri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...