Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Hei! Noen som vet hvordan det er med å dimme i førstegangstjenesten? Jeg har vært på Madla siden søndag, og har nå funnet ut at dette ikke er noe for meg Jeg har ingen motivasjon, jeg sliter med å få venner i troppen, sliter med søvn og ikke minst ekstrem hjemmelengsel. (Hender at jeg gråter flere ganger per dag bare jeg tenker på familie hjemme). Jeg ser ikke noe poeng i noe, noen som har noen tips?

Ta en samtale med lege eller prest eller noe lignende i leiren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Noen som vet hvordan det er med å dimme i førstegangstjenesten? Jeg har vært på Madla siden søndag, og har nå funnet ut at dette ikke er noe for meg Jeg har ingen motivasjon, jeg sliter med å få venner i troppen, sliter med søvn og ikke minst ekstrem hjemmelengsel. (Hender at jeg gråter flere ganger per dag bare jeg tenker på familie hjemme). Jeg ser ikke noe poeng i noe, noen som har noen tips?

Mitt tips: Gi det en sjanse. Du har bare vært der et par dager, det kommer sannsynligvis til å bli bedre. Jeg hadde det litt på samme måte som deg de første dagene på Madla, hadde mye hjemlengsel og fikk ingen venner, og når man lengter hjem til familien min, da vet du det er ille. Men det ble bedre etter hvert, og jeg fikk venner under førstegangstjenesten som jeg føler jeg kjenner bedre enn venner hjemme i det sivile som jeg har kjent siden barneskolen.

 

Hvis det går et par uker og ting ikke bedrer seg, snakk med befalet, så kan de ordne en samtale med en prest eller lignende, så tar dere det derfra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som de andre sier, bruk prest/lege. Har inntrykk av at de kan være ganske fleksible og hjelpsomme, spesiellt om det er hjemlengsel som er problemet. Det være seg at de orger litt ekstrapermer/andre ting som kan hjelpe med å holde kontakt med de der hjemme. Kan til og med hende at de ordner overføring til en avdeling som er nærme ditt hjemsted etter rekruttskole o.l.

 

Det med venner går seg nok til, man lever stort sett oppå hverandre i et års tid, så det er jeg sikker på at kommer seg etterhvert. Man kan knapt unngå å knytte bånd iløpet av rekruttskolen, og etterhvert som den blir ferdig bygger man bare videre på det man har fått.

Lenke til kommentar

Bleh, går nå snart inn i min 4 uke i strekk på vakt, bare 2 igjen til perm.

 

Er jo helt krise for tiden, pga mangel på folk før neste kullet kommer, kan de ikke kjappe på litt da!!

 

12 timers vakter, 6 uker i strekk er meget lite kult, folk får inndratt permene sine, og generel dårlig opplegg. Heldigvis god stemning i laget, til en viss grad hvertfall.

 

Har ikke tid til å klippe håret mitt engang :p Vokser nedover øyenbrynene for tiden, blir liksom bare tid til vakt, personlig hygene, kanskje trene litt så sove, hver dag, 42 dager i strekk.

Lenke til kommentar

Et døgn uten mat og søvn, nytt blått hodeplagg og vips sitter man i 600grams-genseren i messa..

 

Noen som tok den? :whistle:

Jeg kjøpte meg 600grams et års tid før den erstattet komagenseren i min avdeling og den ble straks en favoritt. Utrolig deilig og usedvanlig varm. Bruker den på vinterstid selv nå som jeg er sivil ;)

Lenke til kommentar

Du har hatt beretløp, grats :)

 

Takk, utrolig deilig å ha gjennomført!

 

Beretløp på 31 timer overstått. Beret utlevert på ekte militært sett. Perm. Liker dette, jeg.

 

Hvordan fikk dere utlevert bereten?

 

Hos oss var ikke kapteinen fornøyd med innsatsen, så vi skulle få en siste sjangse. Diverse poster og løyper som skulle gjennomføres på tid. Blant annet løpe rundt flyplassen (Rusta leir for dere som er kjent). Alle lag fikk utdelt en kasse med ekstra vekt som skulle være med, men når vi åpnet kassene for å fordele vekt fant vi bereter og kongemerker! :D

Endret av ThorU
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Beretløp på 31 timer overstått. Beret utlevert på ekte militært sett. Perm. Liker dette, jeg.

 

Hvordan fikk dere utlevert bereten?

Vi var nettopp ferdig med gjørmeløypa. Vi var oppstilt utenfor leir et sted, og ble bedt om å ta på allerede klissvåt M75-uniform, samt sette på hetta feil vei, slik at den fungerte som en blendeduk over ansiktet. Vi fikk deretter hender plassert på personen foran våres sine skuldre. Deretter begynte man å marsje rundt omkring, helt til man kom inn i et eller annet lagerbygg etter lyden å dømme. En person sier følgende til hver person imens han geleider dem til et sted på gulvet; "Take your backpack off. Take your weapon off. Sitt down on your ass. Keep your back straight. Keep your legs straight. Hands on your knees". Etter en stund ble man tatt tak i, fikk sekk, våpen og GRU plassert på seg ved hjelp fra karen som pratet engelsk antar jeg. Deretter ble vi igjen ledet ut av bygget med hendene på skuldrene til personen foran oss, før vi nå ble dyttet inn baksiden av en SCANIA-lastebil. Bilen kjørte i 5 minutter ca før den stoppet. Vi ble dratt ut av kjøretøyet og, igjen, geleidet inn i et bygg. Det virket som vi gikk ned langs en gang av et eller annet slag, og plutselig hører vi en svak musikk i bakgrunnen. Vi får deretter beskjeden "Ta av hetten". Vi ser da Rittmeister knele foran avdelingsmerket i et lite rom med veggene dekket av kamuflasje-dekor. Vi blir plassert 3-4 stykker på hver side av rommet. Lagleder deler deretter ut beret til hver enkelt, imens vi også kneler foran avdelingsmerket. Rittmeister reiser seg opp, leser opp en tale, og vi blir deretter gratulert av lag- og troppslederen vår. Det viste seg at dette rommet var inne i kjelleren av kaserna vår.

 

Skal innrømme at det la seg en liten tåre i øyenkroken der og da.

 

Deretter var det tid for våpen og utstyrspuss, og vi tok turen til troppsdepoet. Der ble møtt av noen karer og jenter fra Artilleri-bataljonen, samt noen Velferds-representanter som hadde klart brus og pølser. Nå sitter jeg i sivilklær, for første gang på 2 måneder og henter inn alle kalorier jeg mistet under øvelsen. Stalingraden er på 10.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...