Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi fungerer jo som en min-CSSBn for kun Samband, men vi får det vi trenger av etterforsyning av dere. Under øvelser meldes alt av transport -, rep- og bergningsoppdrag og etterforsyning av mat, vann, forbruksmateriell og fuel til oss. Så sender vi bestilling til repektive tropper i CSS og fordeler det vi får av CSS til troppene/kompaniene i vår bataljon.

 

Hva innebærer Tekninsk Materiellforsyning? Kanskje vi har noe liknenede under et annent navn, for jeg innrømmer at jeg ikke har hørt om det før.

Lenke til kommentar

Vi har grenaderer her i vakt- og sikringskompaniet. I vårt tilfelle har disse dog noe forskjellig tjeneste enn oss vernepliktige. F.eks. slipper de å gå streifpatruljer osv, og iom. at de får timelønn så jobber de verken mer eller mindre enn 8 timer i døgnet mens vi andre i prinsippet kan være på vakt 24 timer.

 

edit: Jeg fikk for et par timer siden en sms fra et ukjent nr. "Morgen. Øystein her. Lurte på om du kunne ta me deg 22kaliber magasin? Det var en rekrutt so hadde glømt"

 

Dette fikk meg til å undre av flere grunner. For det første har jeg ingen kjennskap til avsender, for det andre har det ikke vært rekruttskole i Bodø så lenge jeg har vært i Forsvaret (jeg vet det var det tidligere), og for det tredje så har jeg aldri hatt magasin til .22. Jeg svarte så at han sannsynligvis hadde fått feil nr, og at jeg kun har magasin til MP5.

 

Men etter at jeg tenkte litt over dette, begynte jeg å lure på en ting: hva slags rekrutter er det som bruker .22? .22 brukes meg bekjent kun i salong- og håndvåpen, og jeg trodde ikke man ga opplæring på slikt under rekruttskolen (nå har jeg kun kjennskap til hvordan rekrutten på Madla foregår), med mindre det er snakk om å ta jegerprøven via VO (som jeg heller ikke aner hvordan foregår). Eller kanskje det ikke er snakk om militæret i det hele tatt?

 

edit2: En ting til som fikk meg til å undre var at han presenterte seg med fornavn. Jeg sjekket nr og googlet navnet, og fant ut at han var konkurranseskytter. Saken løst! Jeg sendte like godt melding og spurte om de tilbyr jegerprøvekurs og om de har noe ledig til sommeren :)

Endret av srbz
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har aldri fått noe som helst rabatt på verken Tide eller Kolombus (med unntak av på båten selvsagt). Jeg har tatt både Kolombus-buss og Tide-buss i uniform flere ganger, tom. bedt om å få rabatt, men neida. Bortsett fra den ene gangen sjåføren på flybussen lot meg slippe å betale siden han hadde tjenestegjor nesten samme sted som meg ;)

 

Og forøvrig må du bære uniform for å oppnå 90% rabatt på NSB. Reiser du kun med FD-ID-kort, får du "bare" 50%.

Lenke til kommentar
Jeg har aldri fått noe som helst rabatt på verken Tide eller Kolombus (med unntak av på båten selvsagt). Jeg har tatt både Kolombus-buss og Tide-buss i uniform flere ganger, tom. bedt om å få rabatt, men neida. Bortsett fra den ene gangen sjåføren på flybussen lot meg slippe å betale siden han hadde tjenestegjor nesten samme sted som meg ;)

 

Og forøvrig må du bære uniform for å oppnå 90% rabatt på NSB. Reiser du kun med FD-ID-kort, får du "bare" 50%.

 

Det finnes en minstepris på buss, og togreiser. rabbaten du får går ikke under den. Kan hende det er det som har gjort det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har ikke skutt på 6 mnd og er fremdeles i tjeneste der jeg bærer våpen hver dag. Så jeg er alt annet enn lei skyting. Men det skal jo nevnes at det trakk på å skyte 1300 skudd på en uke, det kunne for min del godt ha blitt mer fordelt utover tjenesten min.

Lenke til kommentar
Etter å ha pusset MG i latterlig mye lenger tid enn vi brukte den på skytebanen, frister det ikke å skyte så mye mer.

Syns våpenpuss var helt greit jeg, satt nå bare der å pratet piss med sidemannen. Bedre enn SLO og andre hedenske aktiviteter som slår kirka på kjedsomhet-skalaen.

Lenke til kommentar
Etter å ha pusset MG i latterlig mye lenger tid enn vi brukte den på skytebanen, frister det ikke å skyte så mye mer.

Syns våpenpuss var helt greit jeg, satt nå bare der å pratet piss med sidemannen. Bedre enn SLO og andre hedenske aktiviteter som slår kirka på kjedsomhet-skalaen.

 

Heh, vi har hatt SLO to ganger siden august, sett bort fra oppstilling hver dag da. :wee:

Lenke til kommentar
Gå i rett, hvil-og-hvil og vendinger da eller? Garden er vel den eneste avdelingen som bruker tid på marsjering osv.?

 

Nei vi bruker heller ikke tid på vendinger. Bare gå i rett og tilbake til hvil-og-hvil.

Dog vi i 2. BN har mauken da så blir nok hat der :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...