Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Svarer på spørsmål som har blitt spurt om:

 

-Du får vel 5 t-skjorter og 5 boxere.

Hos oss følger ikke de på depoet med da man bytter, slik at vi nå har et par sett ekstra med hver ting :p

 

-Penger du får under førstegangstjenesten er skattefrie.

 

-Ang. bilder i leiren er jeg litt usikker.. Det er mye det ikke er lov til å ta bilde av, men noe som er lov.

 

 

masse snakk om vask osv..

 

 

Befalet bestemmer vel nesten selv hvilke dager de vil ha omvaske eller ikke..

Har de det travelt, og ikke vil ha omvask drar de bare hånda midt på gulvet og midt på vinduskarmen.. Mens vil de ha omvask sjekker de under senger, oppå skap, inni skap, og alle steder man glemmer..

Så, om de vil ha omvask en dag finner de alltids et sted med støv eller skit.

Lenke til kommentar

"Alle" sier du får det i "papirene dine" når du dimmer av diverse grunner. CV'n lager du jo selv i Word (eller Notepad), og tar med nøyaktig hva du vil, så den er utelukket. Det eneste arbeidsgiver vil vite om militæret er om du har vært der, så han ikke risikerer å ansette og lære opp en kar som plutselig blir innkalt etter 4 mnd og forsvinner i ett år. Det er ikke lov å si opp folk på grunnlag av militærtjeneste, så da sitter han med skjegget i postkassa, med mindre du er Adeccovikar elns.

Har du vært der og dimmet og ikke blir innkalt igjen, svarer du bare Ja. End of discussion.

 

Jeg har ikke ett eneste "papir" som sier noe som helst. Det er mulig noen arbeidsgivere får lyst å sjekke recorden min av en eller annen mystisk grunn, og de isåfall ville finne ut at jeg dimmet før tiden. Men hvorfor skulle de bry seg uansett? Ikke ansette meg fordi jeg var "upatriotisk" eller noe sånt kvasi-amerikansk tull? Ingenting tilsier at jeg ikke kan gjøre jobben min selv om jeg dimmet før tiden i forcen, og ingen har hverken krav om eller tilgang til medisinske opplysninger om hvorfor jeg dimmet. Jeg søkte på minst et dusin jobber før jeg fikk min fastjobb, og ble aldri spurt om militæret på intervju. Som sagt, det eneste de spurte var om jeg har vært inne, så muligheten for å bli innkalt i arbeidsperioden ikke er til stede.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Jeg skal i sjøforsvaret og lurer på hvilke tjenestemuligheter jeg har på båt etter rekrutten? Hvilke båter er det mulig å tjenestegjøre på og hva slags "turnus" går du i? Er det mulig å tjenestegjøre på kystvaktskip?

9312754[/snapback]

 

Hei =) Du får etter 3 uker i rekrutten en informasjonsdag hvor dere som oftest har foredrag i kinosalen, og hele kantineomerådet er full av stands. Det er også et intervju med en offiser, som spør etter ønsker osv. Du får forskjellige muligheter etter rekrutten, Landtjenester og sjøtjenester. Det har seg sånn at et fåtall havner på båt, mens de fleste blir overført til FLO (Forsvarets Logistikkorganisasjon)

Det vil si Vakt og Sikring for det meste.

 

Det er heller ikke alle båter som trenger mannskap. Men du kan være heldig, er jo nye MTB'er og fregatter som er i produksjon, eller som er sjøsatt (?)

 

Mvh Thomas Hallan

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Noen som har en M98 de vil selge? Fant ut at jeg fikk lyst på en for å ha det som et minne. Greit å ha det til togreiser også. Noen som har en i 46/48 ?

9316738[/snapback]

 

Det er ulovlig å bruke den på togreiser med mindre du er vernepliktig, så jeg håper ikke du gjør det :)

Lenke til kommentar
Noen som har en M98 de vil selge? Fant ut at jeg fikk lyst på en for å ha det som et minne. Greit å ha det til togreiser også. Noen som har en i 46/48 ?

9316738[/snapback]

 

Det er ulovlig å bruke den på togreiser med mindre du er vernepliktig, så jeg håper ikke du gjør det :)

9316900[/snapback]

 

 

Men jeg dimmet for en måned siden. Og er visstnok blitt innrullert i HV. Det funker kanskje ikke da heller!? Vernepliktig er jo noe annet. Oki ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Hva er MP98?

9318050[/snapback]

 

Mener du M98? Som Lanka spør etter? Det er arbeidsuniformen Forsvaret bruker til daglig. Den er vel så vidt jeg vet på vei ut i disse dager. Skal erstattes av M04.

9318090[/snapback]

 

Tipper nok den skal erstattes av M2000 som forøvrig er en mye bedre uniform enn M04, synes jeg. Sjøforsvaret begynte i september 2005 med utskiftningen og jeg vet at noen avdelinger i Sjø har både 2000 og 04, men 2000 er fortsatt hovedarbeidsuniform. Rart hvis de andre grenene begynner med noe annet.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...