Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er for tiden i min 3. uke som rekrutt på KNM HH i Luftforsvaret. Vil det bli noe Beretløp for oss og envt når sånn ca? Hva går det egentlig ut på?

 

Trives godt, btw :)

9252313[/snapback]

Tror ikke det er noen på Madla som tar beret-løpet der. Jeg tok vakt & sikring kurs på Rygge etter rekrutten og der hadde vi beret-løpet nest siste natt før vi var ferdige. Et Beret-løp varierer veldig, men det går som oftest alltid ut på å få soldatene til å yte absolutt alt de har av fysiske og psykiske krefter.

 

Vi ble vekket midt på natta av fly-alarm, rødplast, bjeffing, skriking og banking på dørene. Totalt kaos og rett ut i ferdigstilling. Ble delt opp i lag på rundt 10 stk og 2 befal og løp avgårde. Holdt på med ganske heftige fysiske aktiviteter i ca 6 timer i strekk mens vi ble mobbet, stresset og kjeftet på av befalet. Når vi hadde noen sekunders ledig tid for eksempel for å vente på at gjørmeløypa ble ledig var det alltid push-ups, sit-ups, ferdigstilling eller knebøy.

Av aktiviteter kan jeg nevne f.eks: hinderløype, gjørme, gjørme med is på, gjørme med piggtråd, gjørme med K9-hunder, dytte gelenderwagen mens befalet satt inni og bremset rundt hele basen, sandsekkbæring, løping, løping med vernemaske, + massevis av små puslerier av typen "11 soldater, 5 føtter i bakken, IVERKSETT" osv.

 

Jeg synes Beret-løpet var helt jævlig, jeg hadde krampe de siste 2 timene og det var mange som kastet opp, blødde neseblod, begynte å grine osv. Hadde blåmerker over hele kroppen og ble ultraforkjølet dagen etterpå. Men, men, var litt morsomt også, for en gangs skyld fikk vi testet ut det med at "når du tror du ikke orker mer så har du faktisk 20% igjen" eller hva de sier...

 

Noen har ikke beret-løp i det hele tatt da, kommer helt an på hvor du havner :)

Lenke til kommentar

Hadde en liten krangel med brodern nå istad om hvem som kunne være vakt foran kongehuset, altså en gardist.

 

Jeg sa at alle mørkhudete personer som ikke "ser norske" ut kan ikke være vakte pluss at de er "veldig" strenge med utseende ellers. Du må være så og så høy etc.

 

Han mente at det er ren diskriminering (når det gjelder hudfarge) noe jeg er enig i, men jeg må si jeg aldri har sett en mørkhudet gardist før uansett.

 

Kan noen forklare dette med utseende og garden? Krav m.a.o.

Lenke til kommentar
Hadde en liten krangel med brodern nå istad om hvem som kunne være vakt foran kongehuset, altså en gardist.

 

Jeg sa at alle mørkhudete personer som ikke "ser norske" ut kan ikke være vakte pluss at de er "veldig" strenge med utseende ellers. Du må være så og så høy etc.

 

Han mente at det er ren diskriminering (når det gjelder hudfarge) noe jeg er enig i, men jeg må si jeg aldri har sett en mørkhudet gardist før uansett.

 

Kan noen forklare dette med utseende og garden? Krav m.a.o.

9253851[/snapback]

 

Garden har ingen spesielle krav til verken høyde, vekt eller hudfarge. Det har seg slik at hvis man klarer å fullføre vaktoppdraget så kan man stå vakt foran kongehuset. Men reglene er at hvis man er under 175 så kan man ikke stå forport på Slott (Der det er mest folk). Det skal være en viss høyde der. Og de som står forport til enhver tid har som regel eksakt lik høyde. For likhet. Garden skal ha øye for detaljer sies det.

 

Nå har du sett en mørkhudet gardist ;) Og nykont som kom inn den dagen jeg dimmiterte hadde også med seg et fåtalls med "mørke" soldater. Så vi er en liten minoritet i Garden :)

post-38463-1186824319_thumb.jpg

Endret av Lanka
Lenke til kommentar
Men reglene er at hvis man er under 175 så kan man ikke stå forport på Slott (Der det er mest folk).

9255108[/snapback]

 

Er dette noe nytt?

9255125[/snapback]

 

 

Nope. Bare intern regel blant vaktskrivere. Men de gjør unntak mot slutten. Jeg som måler 173 fikk sjelden stå der. Pga de dustereglene. Forport som er mest spennende å stå hvis man først MÅ stå vakt

Lenke til kommentar
Nope. Bare intern regel blant vaktskrivere. Men de gjør unntak mot slutten. Jeg som måler 173 fikk sjelden stå der. Pga de dustereglene. Forport som er mest spennende å stå hvis man først MÅ stå vakt

9255141[/snapback]

 

Det var ingen slik regel da jeg var inne. Det eneste kravet var lik høyde.

Lenke til kommentar
Nope. Bare intern regel blant vaktskrivere. Men de gjør unntak mot slutten. Jeg som måler 173 fikk sjelden stå der. Pga de dustereglene. Forport som er mest spennende å stå hvis man først MÅ stå vakt

9255141[/snapback]

 

Det var ingen slik regel da jeg var inne. Det eneste kravet var lik høyde.

9255159[/snapback]

 

 

Hehe, det kan så være. Og jeg tror regelen er uoffisiell. Sjef for vakt og parade, Gardesjef og Kp.sjef sa alle at de ikke visste om denne regelen. Da jeg spurte dem. Så det må være noe befalet og vaktskrivere har kommet opp med.

Lenke til kommentar
Sikkert noe Kp4-drit.

9255227[/snapback]

 

Helt helt riktig. Mye mulig

 

 

Kommer et par timer for tidlig også, hva skal man gjøre da? hehge

9255167[/snapback]

 

Det samme som resten av dagen. Vente.

9255176[/snapback]

 

 

Hvor kommer de forsvars folka og henter deg da?

9255233[/snapback]

 

 

Der hvor flybussene går. Der du vanligvis går ut for å ta bussen fra flyplassen.

Lenke til kommentar
Skal inn i HV værnes i Januar, er det muliget for å ta opp noen fag dær?

9251140[/snapback]

Ja. De betaler vel 80% av eksamen, å holder deg med bøker. Men meste av lesingen må du stå for selv. Ex-phil o.l tror jeg også man kan ta.

 

9251687[/snapback]

Okei, må jeg melde meg på nå før jeg skal inn, eller fikser man alt når man er kommet dit?

Lenke til kommentar
Jeg synes Beret-løpet var helt jævlig, jeg hadde krampe de siste 2 timene og det var mange som kastet opp, blødde neseblod, begynte å grine osv. Hadde blåmerker over hele kroppen og ble ultraforkjølet dagen etterpå. Men, men, var litt morsomt også, for en gangs skyld fikk vi testet ut det med at "når du tror du ikke orker mer så har du faktisk 20% igjen" eller hva de sier...

 

Hmm, haha nå har jeg enda ikke vært i rekrutten, men synest denne var litt rar...

"Kastet opp, blødde neseblod, begynte å grine" Man blir jo ikke skutt om man blir alt for sliten og må ta det litt rolig?

Kjefta og brøla på sikkert, men hvis man bryr seg så har man et svakt sinn? (leve i sinn egen boble?)

 

Men jeg vet ikke, hvis det er opptak til noe spess?

Bra openg å presse seg litt, men har på følelsen at jeg ikke kommer til å blø og grine for morropressing i rekrutten..

Endret av Liestöl
Lenke til kommentar
Jeg synes Beret-løpet var helt jævlig, jeg hadde krampe de siste 2 timene og det var mange som kastet opp, blødde neseblod, begynte å grine osv. Hadde blåmerker over hele kroppen og ble ultraforkjølet dagen etterpå. Men, men, var litt morsomt også, for en gangs skyld fikk vi testet ut det med at "når du tror du ikke orker mer så har du faktisk 20% igjen" eller hva de sier...

 

Hmm, haha nå har jeg enda ikke vært i rekrutten, men synest denne var litt rar...

"Kastet opp, blødde neseblod, begynte å grine" Man blir jo ikke skutt om man blir alt for sliten og må ta det litt rolig?

Kjefta og brøla på sikkert, men hvis man bryr seg så har man et svakt sinn? (leve i sinn egen boble?)

 

Men jeg vet ikke, hvis det er opptak til noe spess?

Bra openg å presse seg litt, men har på følelsen at jeg ikke kommer til å blø og grine for morropressing i rekrutten..

9260454[/snapback]

For å slippe beret-løpet måtte man ha lege-erklæring hos oss ihvertfall... Hvis du ikke har vært i militæret ennå skjønner jeg ikke helt hva du mener med denne posten... :s det her var ikke i rekrutten, men som avslutening på V&S kurset
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...