Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
Ehm... quickshine, hva er det egentlig?

 

Jeg kjøpte en Svamp-ting og boks med svart smørje, men vet ikke helt om dette er det samme.

9230544[/snapback]

 

Det er det samme. Bare tøys. Funker best på paradesko (av typen ikke M-77).

Lenke til kommentar
I visse deler av Garden er også regelen annerledes. I drilltroppen for eksempel.

9225732[/snapback]

 

Man får ikke stå vakt hvis man ikke klipper seg.

9225800[/snapback]

"Ånei!"

Er det en nedtur og ikke få stå vakt eller? Virker ikke sånn

9225827[/snapback]

 

 

Tullprat. Man får selvfølgelig stå vakt hvis man ikke klipper seg. Men innen den tid du skal stå vakten din så er håret kort, enten man liker det eller ikke. Har ikke hørt om noen i Gardens historie som har dimmitert med resten av troppen uten å ha klippet seg. Dette er ifølge Mjr. Melan (Sjef for Vakt og Parade). Som fersk dimmitant fra 4.Gardekompani må jeg si at det å ikke klippe seg er som døden selv i Garden. Ingen respekterer deg, og hvis du vil ha dårlig rykte blant befalet så kan du droppe hårklippen. Det er selvfølgelig mulig med hårnett som folk nevner. Men det gjør man bare ikke i Garden. De som får kjøkkentjeneste er som regel de som ikke behersker Sluttet orden så godt. Men de fleste får i løpet av tiden sin i Garden én eller flere kjøkkentjenester. Og jo, det var en nedtur å stå vakt foran slottet eller Skaugum. Med over 30 vakter på samvittigheten så var det et slit. Men en måned senere etter endt førstegangstjeneste må jeg si at det å ha stått vakt er en liten stolthet i seg selv. Man har gitt noe tilbake til Kongeriket Norge. Trusselnivået kan diskuteres, ogdet er ikke direkte sagt at hvis man har stått vakt, så har man avverget trusler. Nei, skjer sjeldent noe farlig rundt omkring. Og det er som regel bare besatte folk som skriker på slottsplassen eller leverer et uskyldig brev til posten ved Søndre fløy ved slottet. Men det feltmessige i Garden er akkurat nok felt for meg. Så jeg trivdes. Og da var det også hensiktsmessig med en hårklipp ja. Etter 10-dagers vinterøvelse med KS, så hadde det ikke vært så deilig med langt hår. Det kan jeg skrive under på.

Lenke til kommentar
Tullprat. Man får selvfølgelig stå vakt hvis man ikke klipper seg. Men innen den tid du skal stå vakten din så er håret kort, enten man liker det eller ikke.

9230673[/snapback]

 

Selvmotsigelse!

9230685[/snapback]

 

 

Nei. Jeg sier at man kan stå vakt uten å klippe seg. Ingen som kan tvinge deg til å klippe deg. Men de som går på vakt har håret klippet. Man KAN stå vakt uten å ha klippet seg kort. Men det har aldri skjedd så vidt jeg vet. Man er ikke i Garden uten å vite at det er sosialt selvmord å ikke klippe seg. Så hvis man ikke liker å ha håret kort. Synd. Går man vakten så har du kort hår uansett. Det ender alltid sånn. Befalet overtaler deg, eller så forstår man selv hvor ille det er å ha håret stikkende utenfor paradehatten. Ser ikke bra ut.

Lenke til kommentar

På mil.no står det at den kan være lurt og ta med bla. hodelykt, leatherman, quickshine skopuss, sikkerhetsnåler osv.

 

 

Noen som har hatt bruk for overnevnte, eventuelle synspunkter?

 

På informasjonsbrevet jeg fikk, ber de meg ta med en hel masse informasjon om meg og adresser, familie etc.

 

Det er jo greit, men de ber og om 2 referansepersoner på over 25 år. Dette kan bli litt vanskelig, for min del, da de eneste jeg kjenner over 25 år er broren min og en kompis av han.

 

Hva er det de egentlig kommer til å gjøre med slik informasjon om de to? Tar de kontakt å spør spørsmål om meg, eller sjekker de bakgrunnen deres? Hvis noen av de har noe på rullebladet, kan det gjøre noe med hvilken hemmelighetsgrad jeg får?

9206987[/snapback]

 

Hvor står dette? Har ikke sett noe til dette. Hva slags info må man ta med?

Endret av Nightwish
Lenke til kommentar
På mil.no står det at den kan være lurt og ta med bla. hodelykt, leatherman, quickshine skopuss, sikkerhetsnåler osv.

 

9236051[/snapback]

Hodelykt får du. Leatherman kan være kjekt, noe ekstra skopuss trenger du egentlig ikke, sikkerhetsnåler er kjekt når det kommer til sommerbrett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
På mil.no står det at den kan være lurt og ta med bla. hodelykt, leatherman, quickshine skopuss, sikkerhetsnåler osv.

 

9236051[/snapback]

Hodelykt får du. Leatherman kan være kjekt, noe ekstra skopuss trenger du egentlig ikke, sikkerhetsnåler er kjekt når det kommer til sommerbrett.

9236729[/snapback]

 

Hvor får man hodelykt?

Lenke til kommentar
På mil.no står det at den kan være lurt og ta med bla. hodelykt, leatherman, quickshine skopuss, sikkerhetsnåler osv.

 

9236051[/snapback]

Hodelykt får du. Leatherman kan være kjekt, noe ekstra skopuss trenger du egentlig ikke, sikkerhetsnåler er kjekt når det kommer til sommerbrett.

9236729[/snapback]

 

Hvor får man hodelykt?

9236733[/snapback]

Vi fikk hvertfall LED-lykter på Værnes. Skikkelige saker, koster vel 300kr på forretninger.

Endret av Hyrlen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...