Gå til innhold

Tråden om DELL 2405


Re-Offender

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
11,5 er mer riktig.....

5026521[/snapback]

 

Jepp, ser det nå, la ikke merke til at skjermen var vinklet noen grader bakover. Sånn kan det gå når man sitter og skriver programvareanalyse hele dagen. Er utrolig kjedelig, men veldig beghagelig på denne skjermen. Kan ha masse finne diagrammer på ene siden og teksten på andre siden. Blir hardt å sitte på 15" med bare 1400x1050 fra "8"-16 og jobbe videre imorgen..

Lenke til kommentar

er 14,5 cm med foten på laveste nivå? Syntes det hørtes unodvendig høyt ut for en LCD skjerm.

 

Min gamle store CRT er jo mye lavere. Hvorfor lager de LCD skjermene så høye i foten? Når den kan justeres burde de ha justering nesten ned til bordplata og så et stykke opp.

 

EasyRider:

Hvis det er en overgang for bruk til skjerm(har ikke sett så mange opptaksenheter med DVI-inngang) så gjør man vel tingen oppmerksom på hva slags enhet den skal snakke mot, altså eks. en LCD skjerm.

 

Men hvordan er denne teknikken bygd opp? Det kan jo være greit å vite.

 

EDIT

Så det ble nevnt 11,5 :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Hvis det er en overgang for bruk til skjerm(har ikke sett så mange opptaksenheter med DVI-inngang) så gjør man vel tingen oppmerksom på hva slags enhet den skal snakke mot, altså eks. en LCD skjerm.

 

Men hvordan er denne teknikken bygd opp? Det kan jo være greit å vite.

Hva om man da forteller tingen at en bare bruker en vanlig skjerm, mens i virkeligheten så snapper man signalet og lager en kopi til naboen? Da er en akkurat like langt som uten HDCP.

 

Du får google, det tekniske vet jeg ikke så mye om. Men filmselskapene kan og vil si:

 

"No High Definition for you!"

Lenke til kommentar

Fikk 2405`en min idag........

Da jeg pakket den ut på jobben, begynte jeg å lure litt på om 24" ikke er litt for drøyt (hadde 21" CRT fra før).

Men etter å ha brukt den i noen timer, så er status: HELT KONGE!

Sitter på samme avstand som på "gamla", og digg, digg, digger det.

For den som er i tvil, løp og kjøp!

Lenke til kommentar

Easyrider, men er det ikke det vi ønsker da? Å omgå begrensningen for å slippe å kjøpe nye skjermer.

Jeg skjønner at du mener at for at det skal komersielt produseres slike enheter så må man sikre det mot enkle pirat triks.

 

Men det å koble utsignalet på DVI utgangen på eks pc, via en DVI/HDCP dongle som har DVI videre og så tilbake til en pc for å rippe? Hvordan skulle du gjort det? Ville det fungert i det hele tatt? Kan godt være kilden er noe annet enn en PC, men alikevel står du med en DVI/HDMI kontakt som da skal inn et sted og den passer vel stort sett kun i en skjerm/hdtvtv.

 

Jeg vet ikke om noen som bruker skjermutgangen for å rippe, og er det en digital dekoder med dvi/hdmi utgang så har jeg heller ikke hørt om at noen har en dvi/hdmi inngang på en enhet man bruker til ripping?

 

EDIT:

Jeg er også heltent på denne skjermen nå, jeg skal drøye nærmere 26/10 men jeg konmmer nok til å kjøpe hehe.

 

Bare så dumt jeg ikke kan pakke den opp på jobben(laaang ferie)... gosh det hadde vært sjeft *ler*

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Noen eksperter på priser her? Prisen ligger vel på 7500kr nå. Tror noen den vil synke i pris i kommende tid? Er vel og bra med stor skjerm, men er den ikke _litt_ for stor for normalt bruk? Mener er det uvant å bruke eller er det rett og slett bare konge?  :roll:

Hvordan er kvaliteten på 20" 2005? Kan jeg klare meg fint med den eller vil den virke liten siden det er widescreen? Andre widescreen skjermer på 20" som har bra kvalitet for en rimelig penge? Mange spørsmål på en gang men jeg håper på svar...

:)

5020049[/snapback]

 

Prisen lå opprinnelig på 8000+ når den ble lansert, men den siste tiden har skjermen ligget på NOK 11000+. Men nå er prisen plutselig nede i bare 7503 kroner. Dette inkluderer både MVA og frakt. Kan ikke se noen bedre skjermer med høyere "løp-og-kjøp"-faktor for øyeblikket.

Lenke til kommentar

noe av grunnen til HDCP er vel kanskje at man skal hindre normale folk i aa kopiere? Dvs. hindre folk i aa ha ren digital bane fra HD kilder til HD-VHS, DVD opptakere, HD-DVD opptakere (naar det kommer) o.l. Samme som med Macrovision. Stopper ikke mange det heller men mor og far som vil lage kopi av Postman Pat til naboungen faar troebbel.

 

-

Per Christian

Lenke til kommentar
Easyrider, men er det ikke det vi ønsker da? Å omgå begrensningen for å slippe å kjøpe nye skjermer.

Jeg skjønner at du mener at for at det skal komersielt produseres slike enheter så må man sikre det mot enkle pirat triks.

Jovisst ønsker vi det, men tror du noen lovlig kan selge enheter som fjerner kopibeskyttelsen? Da er vitsen med HDCP borte. Det er like umulig å sikre en slik enhet som å sikre en vanlig DVI-utgang på skjermkort.

 

noe av grunnen til HDCP er vel kanskje at man skal hindre normale folk i aa kopiere? Dvs. hindre folk i aa ha ren digital bane fra HD kilder til HD-VHS, DVD opptakere, HD-DVD opptakere (naar det kommer) o.l. Samme som med Macrovision. Stopper ikke mange det heller men mor og far som vil lage kopi av Postman Pat til naboungen faar troebbel.

Akkurat. Proffer vil finne en måte å omgå det, men folk flest vil neppe ha muligheten. Alle filmene vil jo sirkulere i P2P som vanlig, men stort sett med redusert kvalitet. De færreste har båndbredde til å laste ned filmer på ørten GB.

Lenke til kommentar
Prisen lå opprinnelig på 8000+ når den ble lansert, men den siste tiden har skjermen ligget på NOK 11000+.  Men nå er prisen plutselig nede i bare 7503 kroner. Dette inkluderer både MVA og frakt. Kan ikke se noen bedre skjermer med høyere "løp-og-kjøp"-faktor for øyeblikket.

5031834[/snapback]

 

Yes, Dell kjører kampanje på alle flatskjermen, da med 30% rabatt på 20" og 24".

Lenke til kommentar

Ok her kommer mitt minireview av Dell 2405FPW

 

Tirsdag kl 13 fikk jeg skjermen. Pakket den ut av esken og monterte den. Selve monteringen og justering gikk greit. Ingen problemer for meg med høydejustering iallefall. Har den ca 2.5 cm over laveste hakk og det funker best for meg. For folk med lave skrivepulter, så må nok de stille den høyere. Måtte trykke på en knapp for at det skulle komme bilde på skjermen, men det skjønte jeg fort. (nei mener ikke power on...!) La inn driverene og satte oppløsningen riktig. Ser ingen døde pixler heller. Ok så langt så bra.

 

Første dagen jeg brukte skjermen synes jeg den nesten var FOR stor. Klarte liksom ikke vende meg til bredformatet. Men dag nummer 2 så gikk det bedre, og nå klokka litt over 1 på natta til Fredag, så har jeg vendt meg til størrelsen og har ikke noe problem med det. Må ha skjermen litt lenger inn på skrivepulten enn det jeg er vant med, men denne Dell skjermen er tross alt diger!

 

Windows bruk

Vel hva kan jeg si. Du får plass til mye på skjermen! Gjør det jo lettere til mange ting det. For min del kunne oppløsningen vært litt høyere enn 1920x1200 faktisk! Men tekst blir iallefall meget godt leselig.

 

Foto/bilder

Jeg er ingen expert på dette området, men etter mine øyne så er fargene klare og fine. Kikka på noen bilder tatt med mitt Canon Digital Ixus 500 kamera med 5 Mpix og disse ser ut som de skal de. Fargene blir ikke fullt så bra som på min Eizo T966 CRT skjerm, men til å være LCD så er det mer enn greit nok. Ikke noe å klage på her egentlig.

 

Spill

Har bare testet Counter Strike : Source noen minutter på de_dust2 mappen. Så ingen tegn til ghosting! Iallefall så må det ha vært så lite at jeg ikke la merke til det. Teste fler spill før jeg tar noen endelig konklusjon her. Godt jeg har ett 7800GTX kort slik at 1920x1200 i CS:S gikk bra.

 

Konklusjon

En negativ ting jeg kan si om denne skjermen er at sort er ikke like sort som på min Eizo CRT skjerm. Sort er bra nok til bildebehandling vil jeg si, men til spill så blir det litt for dårlig etter min mening. På min CRT skjerm så er sort skikkelig sort! Selv om jeg kjører Dell skjermen på 0 % lysstyrke, så blir det ikke godt nok for meg. Så jeg kommer til å spille på CRT skjermen fortsatt. Ellers er Dell skjermen knall god den :yes:

post-10067-1129848358_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Men er det egentlig ikke et bedre kjøp å velge 20" til 4400, har man egentlig bruk for 24"?

5037040[/snapback]

 

20" i 4:3 format hadde vært greit, men det koster jo nesten like mye som en 2405FPW. 20" 16:10 blir litt i minste laget, har jo ikke så mye høyere oppløsning en en typisk 15" skjerm på en bærbar.

Lenke til kommentar
Men er det egentlig ikke et bedre kjøp å velge 20" til 4400, har man egentlig bruk for 24"?

5037040[/snapback]

 

Er vel egentlig en individuell problemstilling det der og kan sies om en rekke ting innen data. For meg har det aldri vært aktuellt å gå fra 19" CRT til en 20"LCD, ingen oppgradering i mine øyne. 4:3 formatet er dessuten, i mine øyne, et gammelt avleggs kompromi som egentlig bør stedes til hvile.

Lenke til kommentar
Men er det egentlig ikke et bedre kjøp å velge 20" til 4400, har man egentlig bruk for 24"?

5037040[/snapback]

Hadde man kunne kjørt 1920x1200 på en 20", så hadde kanskje det vært ett bedre kjøp ja. Synes du en 24" er overkill for deg, så vil jeg heller anbefale deg å kjøpe en 20" LCD med 4:3 format. (f.eks den til NEC) Grunnen til at jeg kjøpte Dell skjermen og ikke HP skjermen var egentlig fordi Dell er 1" større :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...