Gå til innhold

R520 kommer i september


Anbefalte innlegg

Det som er litt synd for ATI er at det er en rekke kjøpere som har hoppet på motebølgen med SLI hovedkort. Dette medfører at det er meget stor sannsynlighet at de kjøper Nivida igjen.

 

SLI er jo egentlig bare en teit teknologi for å garantere at gjennkjøp fra de som var så dumme at de hoppet på bølgen.

 

Håper ATI får til noe stort denne gangen. Og at de for gudsskyld kommer også i AGP versjon.

Vet ikke helt om det garanterer gjenkjøp akkurat, de er jo veldig mange som hopper på bølgen bare fordi mange av de mest velutstyrte kortene tilfeldigvis også har SLI. Uten at de nødvendigvis har tenkt til å kjøre to grafikkort noen gang.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det som er litt synd for ATI er at det er en rekke kjøpere som har hoppet på motebølgen med SLI hovedkort. Dette medfører at det er meget stor sannsynlighet at de kjøper Nivida igjen.

 

SLI er jo egentlig bare en teit teknologi for å garantere at gjennkjøp fra de som var så dumme at de hoppet på bølgen.

 

Håper ATI får til noe stort denne gangen. Og at de for gudsskyld kommer også i AGP versjon.

Vet ikke helt om det garanterer gjenkjøp akkurat, de er jo veldig mange som hopper på bølgen bare fordi mange av de mest velutstyrte kortene tilfeldigvis også har SLI. Uten at de nødvendigvis har tenkt til å kjøre to grafikkort noen gang.

 

AtW

Ja, jeg kjøpte nylig et Asus A8N-SLI Premium. Har ingen planer om å kjøre SLI. Idag benytter jeg et ATI X700 Pro grafikk-kort. Kommer nok snart til å oppgradere til Nvidia 7800 eller ATI sine nye kort, men SLI er ikke aktuelt.

Lenke til kommentar

7800GTX er ett bedre kort for SLI enn det 6800Ultra noen gang var. Hvorfor? Singel slot, bruker mindre strøm og støyer mindre. SLI er jo genialt for dem som har en 23 tommer LCD med 1920x1200 oppløsning. Slik høy oppløsning er veldig krevende, men med 2 stk 7800GTX i SLI går det fint. 2 stk R520 i Crossfire gir jo lik mulighet.

 

Men slike kort i SLI og Crossfire blir jo ganske CPU begrenset opp til 1600x1200 oppløsning. Så en Athlon64 klokket på over 2.4 Ghz er ett must hvis du skal utnytte potensialet til dine skjermkort fullt ut.

Lenke til kommentar

nVidia GeForce 7800 Ultra (G70 90nm) GPU is expected to be released in the Fall (poss. Q1 2006). This GPU will be based on the G70 core, but will feature enhanced clock speeds due to the reduction in core size resulting from the move to 90nm. The rumoured specifications of this part are a 500 MHz core clock speed and a 650MHz (1.3Ghz effective) memory clock, with a price tag of $599.

 

Her står det jo hvis dette er omtrent riktig at 7800 ultra kan komme før jul eller en gang etter jul, og ATI sine kort bør jo være bedere enn disse, ellers får de ikke vært best lenge.

 

For hvis topp kortene til ATI kommer i oktober, så tenker jeg nvidia slipper 7800 ultra fort hvis de ser at dems kort klarer bedere, og jeg tviler på at ATI har noen umiddelbar backup hvis 7800 ultra skulle knuse R520 xt

 

Men vi får vel bare vente å se

Lenke til kommentar
SLI er jo genialt for dem som har en 23 tommer LCD med 1920x1200 oppløsning. Slik høy oppløsning er veldig krevende, men med 2 stk 7800GTX i SLI går det fint. 2 stk R520 i Crossfire gir jo lik mulighet.

Hvis du har en LCD-skjerm på 23 tommer og 2x 7800GTX i SLI bare for å kunne spille i 1920-oppløsning, så mener jeg at man burde stikke fingern i jorda og gi penga til barna i Afrika i stedet, men det er bare mitt synspunkt... :whistle:

Lenke til kommentar

Hvorfor det? Isåfall må du si det samme til de som bruker samme sum som skjermen og kortene på en pc nr 2. Eller noen slags andre fritidssysler med den kostnaden. Blir meningsløst å tenke sånn. Men jeg skal være enig i at man får mindre for de siste tusenlappene sammenliknet med å kjøpe noe i lavere prisklasser.

Lenke til kommentar
og får du bruk for det bortsett fra 3dmark da?

 

Er vel begrenset morro å sitte å se på samme benchmarken rulle timesvis over skjermen. Kan sammenlignes med å se traileren til Star Wars 3. Kult de første gangene, etter det blir det kun døvt...

de fleste nye spill støtter sli og ytelsen er RÅ, de spill som ikke støtter sli trenger du det ikke på. grunnen til at jeg nevner 3dmark er at der blir ytelsen gjengitt i en eksakt poengsum og ytelsen øker ca tilsvarende på nye spill. Jeg elsker 4xfsaa og 16xaf på alle spill ;)

Lenke til kommentar
Men jeg skal være enig i at man får mindre for de siste tusenlappene sammenliknet med å kjøpe noe i lavere prisklasser.

My point excactly. Ellers mener jeg at folk bruker pengene på mye rart (som du sier), men å diskutere det her ville så off-topic som overhode mulig, så det holder jeg meg for god for... ;)

Lenke til kommentar

Syntes Ati gjør en stor blemme i og lanser "budsjett" kortene sine først, og så slippe versting kortene til slutt. Det som jeg syntes også er litt merkelig er at ATI drøyer med å slippe ut noen testversjoner av kortene, slik at folk kunne fått en grunn til å vente med å kjøpe seg nytt skjermkort. Og hvis CrossFire kommer før jul så skal vi vel prise oss lykkelige.

Lenke til kommentar
og får du bruk for det bortsett fra 3dmark da?

 

Er vel begrenset morro å sitte å se på samme benchmarken rulle timesvis over skjermen. Kan sammenlignes med å se traileren til Star Wars 3. Kult de første gangene, etter det blir det kun døvt...

Da drar jeg heller på laksefiske, 9,6 kg er foreløpig rekord. i år.... ;)

I elv? :dribble:

Lenke til kommentar
Syntes Ati gjør en stor blemme i og lanser "budsjett" kortene sine først, og så slippe versting kortene til slutt. Det som jeg syntes også er litt merkelig er at ATI drøyer med å slippe ut noen testversjoner av kortene, slik at folk kunne fått en grunn til å vente med å kjøpe seg nytt skjermkort. Og hvis CrossFire kommer før jul så skal vi vel prise oss lykkelige.

Helt riktig. Har nettopp bestilt 7800GT kort fra netshop, hadde kanskje vurdert å venta hvis ATI kom med noen saftige tester, så der tapte de en potensiell kunde.

Lenke til kommentar
Syntes Ati gjør en stor blemme i og lanser "budsjett" kortene sine først, og så slippe versting kortene til slutt. Det som jeg syntes også er litt merkelig er at ATI drøyer med å slippe ut noen testversjoner av kortene, slik at folk kunne fått en grunn til å vente med å kjøpe seg nytt skjermkort. Og hvis CrossFire kommer før jul så skal vi vel prise oss lykkelige.

Enig. Kanskje de sliter med stabilitet på verstingkortene at det er derfor de lanseres sist. Kanskje det også er grunnen til at de ikke har lansert noen testversjon ennå?

 

Tror de er bra presset for å få kortene sine ut nå. Nvidia har jo tross alt hadd de beste kortene tilgjengelig en god stund nå. Dette taper ati på, og det er de klar over.

Lenke til kommentar

Muligens en som sliter med å holde på NDA.

 

Yields are acceptable, not great.

There will be enough parts to satisfy OEM's and the retail channel, unlike the X800 launch where OEM's ate up the supply for many months.

There are ALREADY stockpiled supplies of the low/midrange cards.

You won't see as many manufacturers offer the card at first, give it time.

I wish I could comment on AGP availability (mouth shut).

No problems with heat, speeds will be good.

At launch there will be product availability for the mid range R520 based cards.

Performance will be very suprising for the given Mhz. This should give you an idea of the Pipelines.

 

I love stock car racing. Those cars have engines that hit 650 horsepower! I think they have a minimum RPM of 1300 before they stall out. That would be in the Nextel Cup, the top series.

 

I think the Busch series cars run at about 550 horsepower and have a minimum RPM of 1200 before they stall out.

 

Then you have the bottom series ARCA which probably run engines in the 450 horsepower range with a smoother lower RPM of 1000.

 

 

http://www.rage3d.com/board/showthread.php?t=33825882

Lenke til kommentar

Det blir nok vanskelig å definere pipelines med R5xx serien, men alt tyder på 16 fragments per klokke på R520. Det betyr ikke at den vil være underlegen 7800GTX da det isegselv sier lite.

Sånn, nå gidder jeg ikke å si det flere ganger. Så får dere bare forsette med "R520 bør ha 32 pipes siden den kommer så seint" og "R520 må ha 24 pipes for å konkurrere med 7800GTX" kommentarer.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

MistaPi: Hvor fikk du bildet fra?

 

Edit: Jeg tror jeg klarer å tyde det som står på brikken:

[ATI]
R520
2458FMALA775
#34554.00.828
2513441
Taiwan

Er det noen som kan tolke noe ut fra tallene?

 

Edit2: Mynten ser ut som en Nord Taiwansk 10-Dollar med diameter 26,85 mm. Det betyr at hvis vi for enkelhetsskyld ikke tar hensyn til at blidet er noe fordreid (vignettert) så vil R520-brikken være ca 17,2 mm * 17,5 mm = 301 mm^2.

 

Det var dagens detektivarbeid :D

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...